MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Ik sta fier onderaan...

luigifort schreef:
Ik sta fier onderaan...

Heeft ook wel iets luigi.

Jij staat buitenspel

luigifort schreef:
Jij staat buitenspel

Story of my life.

EttaJamesBrown schreef:
En een stukje persoonlijke duiding van Etta:

Eind jaren 90 woonde ik in Hoorn, in de Kersenboogerd. Op 100 meter afstand lag Pergola, waar ik iedere dag langsfietste en veel gesloten gordijnen zag. Daar woonde Jacco. Te broeden op dit meesterwerk, denk ik dan achteraf.

Mn ex woonde ook in de kersenboogerd, de Groef om precies te zijn, net om de hoek dus ook..ben er ook wel eens langs gelopen bij Pergola

Ha,ik heb ze nog allemaal.
Johan op 5 erg goed

zaaf
Weet je welke term we al een tijd niet meer hebben gebezigd?

Keukentafel?

zaaf
Hahahaha, ja ook. Ik doelde op mainstream. Maar dat weet jij ook wel

luigifort schreef:
Ik sta fier onderaan...

Jij staat niet alleen!

Geef wel aan dat wij nog een normaal leven hebben ipv dat we hele dagen bezig zijn om alle titels uit te pluizen met wat de gegeven cijfers zijn door de hier deelnemende users

zaaf
dat doet Johan niet hoor, het zit gewoon in zn DNA

zaaf
7. Björk - Vespertine
https://www.musicmeter.nl/album/1525

Punten : 330
Nom. : 14
Nr. 1 van : zaaf

Had ik twee plekken hoger voorspeld. Ze begon het spel heel sterk maar het zakte wat in, gelukkig duren weken maar 7 dagen.

Vespertine. Een IJslands woord. Dacht ik. Het betekent ‘iets dat in de avond leeft of bloeit’, maar hou me ten goede. Het woord is afgeleid van Vesper, de naam van een gebed dat door monniken in de avond (?) wordt gezongen.

Björk begon aan het album tijdens de productie van de film Dancer In The Dark, met regisseur Lars Von Trier, met wie ze veelvuldig in de clinch lag. Volgens Von Trier om twee redenen: ze waren beiden gewend de dictator te zijn over hun creatieve producten en daarnaast zag hij dat Björk zich al te zeer vereenzelvigde met haar rol van Selma. Volgens Björk zelf was het 'gewoon' een kwestie van Von Trier die zijn hoofdrolspeelster in de tang heeft.
Björk verzorgde voor de film de begeleidende muziek, Selmasongs en daarnaast ontwikkelde zich Vespertine. Björk: "Selmasongs was the day job and Vespertine was the hobby"

Vespertine is gevuld met intieme teksten en micro-beats (ritmes van gesamplede 'gewone' geluiden, als het schudden van kaarten, of het breken van ijs). De sound van het album reflecteert haar interesse in artiesten als Opiate en Console, die ze dan ook als producers rekruteerde. De teksten, over liefde en seks, soms expliciet, zijn geïnspireerd door haar verse relatie, met Matthew Barney.
Harpiste Zeena Parkis werkte mee aan het album. Zij en Björk schreven samen het nummer: Generous Palmstroke wat alleen op de Japanse versie van Vespertine werd uitgegeven en als B-kantje van Hidden Place.

In een interview dat Björk gaf aan Mtv.com naar aanleiding van de release van Vespertine omschreef ze het album als volgt: “Vespertine is like those days when it's snowing outside, and you're inside with a cup of cocoa and everything's very magical. You're euphoric, but you don't speak for days 'cause you don't want to.”

Een erg goed gelukt album, mijn favoriet van mevrouw.

En met Björk is nu iedereen van nul. 9 users hadden haar opgenomen in hun voorspelling.

69 johan de witt +17
54 Gretz +18
53 motel matches +16
53 Joezer49263 +17
49 wibro +16
36 Johnny Marr +17
36 GrafGantz +16
31 herman
19 Casartelli
18 dix
16 vigil +16
15 luigifort +15
13 EttaJamesBrown

In nederigheid zoek ik mijn staart tussen de benen...

Oh deze had hoger kunnen staan.....

Dit leek mij wel een inkoppertje gezien haar eerdere resultaten in dit spel. Maar goed wie ben ik met pas mijn 1ste score. Ik had het album wel te hoog met een derde plek.

In mijn eigen lijst op een zeer keurige 5de plek. Een prachtalbum, haar beste zelfs

Ik heb de goegemeente blijkbaar te laag ingeschat, want ik had verwacht dat deze te 'lastig' zou zijn voor dit grote publiek. Deze is toch een stuk minder populair dan haar vorige albums. En ook wel wat experimenteler.

Met een zesde plek wel stevig in mijn eigen top 10 overigens.

zaaf schreef:
Hahahaha, ja ook. Ik doelde op mainstream. Maar dat weet jij ook wel

Ik heb tot nog toe alleen Björk on m'n lijstje. Geloof dat ik in de 21e eeuw niet meer Mr. Mainstream ben

zaaf
6. Gorillaz - Gorillaz
https://www.musicmeter.nl/album/1605

Punten : 330
Nom. : 15
Nr. 1 van : Niek, Film Pegasus

Gelijk aantal punten, nominatie meer, dus plek 6. Was nogal aan het heenenweren tussen podium en randje top 10. Dit is dus plm gemiddeld. En precies mijn voorspelling.

Gorillaz werd gecreëerd door Damon Albarn en Jamie Hewlett. Ze ontmoetten elkaar voor het eerst in 1990, toen Albarn net met Blur begon en Hewlett voor het Engelse stripmagazine Deadline werkte. Jaren later ontmoetten Albarn en Hewlett elkaar weer, ditmaal via hun vriendinnen: beiden waren lid van de band Elastica. In 1997 besloten ze samen in te trekken in een appartement, waar ze 8 maanden zouden verblijven. Ze kwamen op het idee van een virtuele band toen ze tegenwicht wilden bieden aan de 'inhoudsloze' muziek die op dat moment op MTV te zien was.

Het project, dat de tijdelijke naam Gorilla kreeg, bleek een manier om hun bezigheden te combineren. Veel tijd had Albarn in 1997 niet vanwege zijn werk met Blur. Anderhalf jaar later werden de eerste demo's opgenomen, waaronder het later uitgebrachte Tomorrow Comes Today. Toen de demo's afgerond waren, kregen de twee een platencontract bij Parlophone (onderdeel van EMI). Met het contract op zak ging Albarn naar zijn eigen Studio 13 in Londen om met engineers Jason Cox en Tom Girling het album op te nemen. Hij maakte vanaf het begin duidelijk dat de nummers veel verschillende stijlen zou gaan bevatten, zoals reggae en hip-hop en Dan the Automator werd gevraagd om het album te produceren.
De laatste loodjes van het album werden in Jamaica gelegd, zoals het opnemen van vocalen. Hewlett was ondertussen bezig met de animaties van de band. Hij begon pas met ontwerpen toen hij de eerste demo's van de muziek had gehoord, zodat hij een indruk van de sfeer kreeg. Hij creëerde de virtuele bandleden 2D, Noodle, Murdoc Niccals en Russel Hobbs.

De officiële website van de band ging in oktober 2000 de lucht in. De site was een verbeelding van de Kong Studios, waar de muziek van de band zogenaamd werd opgenomen. Ook kwam de EP Tomorrow Comes Today uit. In het blad Dazed and Confused werd het allereerste interview gegeven. In dat blad ontkende Albarn nog dat hij achter Gorillaz zat en zei dat Dan the Automator de initiatiefnemer zou zijn. Deze veronderstelling zou nog een jaar in stand worden gehouden, totdat echt duidelijk werd dat Albarn het meeste werk verzette. Toch hield Albarn vol dat Gorillaz moet gezien worden als een collectief, waaraan alle medewerkers evenveel hebben bijgedragen.

In 2000 was er nog steeds weinig promotie van de band, totdat er in december een promo uitkwam met 3 remixes (waaronder de Clint Eastwood (Ed Case Refix) die ook te vinden was op het debuutalbum). In januari 2001 werd de muziekvideo van Clint Eastwood uitgebracht.

Genreoverstijgend. Topplaat.

En zo is het maar net! (En precies op tijd, want ik had destijds al wat moeite met de houdbaarheidsdatum van Blur)

Nee die heb ik niet. Groot fan van Damon maar niet van deze Damon.

Ja die heb ik in de voorspelling, ook nog eens op positie 6!

Met deze heb ik ook niet veel.

Eigenlijk niet verwacht ook, maar op het laatst nog erin gezet ten faveure van een andere plaat die hopelijk niet meer komt.

Deze had ik niet aan zien komen. Natuurlijk wel een grote naam, maar wel een erg wisselvallig album wat mij betreft. Briljante singles worden afgewisseld met toch wel anonieme nummers. Ik vind het album hierna wel wat beter (en weer daarna komt hun beste), al zie ik die eigenlijk ook mijn lijst niet halen.

Genreoverstijgend is niks voor mij...ik hou maar van 1 genre

Lekker debuut en hoewel de twee vervolgalbums beter zijn, heb ik ook een zwak voor deze.
Het bewijs dat Damon Albarn een veelzijdig en creatief artiest is.
Op 5 in mijn lijst.

Niet in m'n eigen lijstje vanwege de reden die Herman geeft, maar wel voorspeld.

luigifort schreef:
Genreoverstijgend is niks voor mij...ik hou maar van 1 genre

Dat is al lang en breed bij iedereen bekend hoor

8 users voorspelden Gorillaz in de top 10. Casartelli en vigil pakken de volle score.

86 johan de witt +17
72 motel matches +19
70 Gretz +16
53 Joezer49263 +0
53 GrafGantz +17
49 wibro +0
39 Casartelli +20
36 vigil +20
36 Johnny Marr +0
34 luigifort +19
32 EttaJamesBrown +19
31 herman +0
18 dix +0

GrafGantz schreef:
(quote)

Dat is al lang en breed bij iedereen bekend hoor

Ja, een echte hiphopfanaat die luigi.

dix
Ha. Dankzij Tool sta ik fier onderaan.
Mag nu die hoofdletter weg, Gretz?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:37 uur

geplaatst: vandaag om 04:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.