Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 19 mei 2017, 10:10 uur
0
geplaatst: 19 mei 2017, 10:17 uur
4 van de 13 hebben The White Stripes opgenomen in hun voorspelling. Joezer49263 en wibro zaten er het dichtste bij en delen vooralsnog de koppositie.
19 Joezer49263
19 wibro
17 herman
16 johan de witt
0 Casartelli
0 Dix
0 EttaJamesBrown
0 GrafGantz
0 Gretz
0 Johnny Marr
0 luigifort
0 motel matches
0 vigil
19 Joezer49263
19 wibro
17 herman
16 johan de witt
0 Casartelli
0 Dix
0 EttaJamesBrown
0 GrafGantz
0 Gretz
0 Johnny Marr
0 luigifort
0 motel matches
0 vigil
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 mei 2017, 10:17 uur
herman schreef:
een bevriende band waarvan de zanger uiteindelijk in elkaar werd geslagen door Jack White
Dat was duidelijk nog uit de tijd dat gerespecteerde kranten niet dit soort zeurartikelen schreveneen bevriende band waarvan de zanger uiteindelijk in elkaar werd geslagen door Jack White
Von Bondies toen* ook nog gezien op Parkpop. C'mon C'mon was de hit, de rest een mindere kopie ervan.
* edit: ik kreeg het gevoel dat dat toch niet helemaal klopte met de jaartallen... en ook dat ging dus over een (kennelijk) volgend album. Zo leer je nog eens wat.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 10:20 uur
Zie Jack White Brawls With Fellow Garage Rocker At Detroit Club - MTV
Via Google Images zijn nog wel wat foto's te vinden van een gehavende Jason Stollsteimer.
Het debuut van The Von Bondies was een lekker smerige bluesy garagerockplaat. In de Melkweg toen was het een geweldige bak lawaai, maar dat was nog voor de tijd van C'Mon C'Mon.
1
zaaf
geplaatst: 19 mei 2017, 11:40 uur
9. Johan - Pergola
https://www.musicmeter.nl/album/1653
Punten : 271
Nom. : 13
Nr. 1 van : niemand
Begon in de buurt van het randje en eindigt daar ook. Tussendoor stond Pergola een stukkie hoger… Niet bij mijn voorspelling.
Jacco de Greeuw speelde eind jaren 80 al geruime tijd in diverse bandjes en wist met de band Little Mary Big in 1990 de finale te bereiken van de Grote Prijs van Nederland. Little Mary Big kwam echter niet verder dan de tweede plaats achter La Lupa. Ruzie tussen Jacco de Greeuw en zangeres Marike Groot zorgen ervoor dat de band voortijdig werd opgeheven. Marike Groot deed hierna mee op het debuutalbum van The Gathering. De Greeuw vroeg jeugdvriend Remco Krull om deel te nemen in een nieuwe band, Visions of Johanna (vernoemd naar het nummer van Bob Dylan), waarmee zij in 1992 opnieuw een poging waagden in de Grote Prijs van Nederland. Zij strandden ditmaal echter reeds in de halve finales. Wel brachten ze nog een single uit: Swell.
Na enkele bezettingswisselingen wegens muzikale meningsverschillen tekende de groep bij het label Electrolux, waar zij eind 1995 de single Swing uitbrachten. De band bestond op dat moment uit Jacco de Greeuw, Remco Krull (gitaar), Wim Kwakman (drums) en Niels de Wit (bas).
In 1996 werd de naam van de band ingekort tot simpelweg Johan en doken zij de studio in om nummers op te nemen voor het gelijknamige debuutalbum. Het album Johan werd uitgebracht door Excelsior Recordings, de nieuwe naam van Electrolux. In 1997 maakte de band een korte tournee door de Verenigde Staten en stonden zij op Pinkpop.
In 1998 werd aanstalten gemaakt voor de opnames van de opvolger van Johan, maar de plannen verdwenen al snel in de ijskast. In het einde van dat jaar verlieten de Wit en Krull de band, waardoor de opnames niet van de grond kwamen. Depressies van de Greeuw bemoeilijkten ook het schrijven van nieuwe liedjes. Pas een jaar later dook het afgeslankte Johan, samen met Diets Dijkstra, David Corel en Diederik Nomden de studio in, waar zij een groot deel van het jaar daarop ook nog zouden doorbrengen.
Pas in augustus 2000 liet de band weer wat van zich horen, middels enkele optredens in Nederland en Duitsland. Begin 2001 stonden zij weer echt op de planken met try-outs voor hun nieuwe album Pergola.
Niet in de buurt van mijn lijst, maar zeker een fijne plaat en leuk voor deze sympathieke nederpoppers dat ze de lijst der lijsten hebben gehaald.
https://www.musicmeter.nl/album/1653
Punten : 271
Nom. : 13
Nr. 1 van : niemand
Begon in de buurt van het randje en eindigt daar ook. Tussendoor stond Pergola een stukkie hoger… Niet bij mijn voorspelling.
Jacco de Greeuw speelde eind jaren 80 al geruime tijd in diverse bandjes en wist met de band Little Mary Big in 1990 de finale te bereiken van de Grote Prijs van Nederland. Little Mary Big kwam echter niet verder dan de tweede plaats achter La Lupa. Ruzie tussen Jacco de Greeuw en zangeres Marike Groot zorgen ervoor dat de band voortijdig werd opgeheven. Marike Groot deed hierna mee op het debuutalbum van The Gathering. De Greeuw vroeg jeugdvriend Remco Krull om deel te nemen in een nieuwe band, Visions of Johanna (vernoemd naar het nummer van Bob Dylan), waarmee zij in 1992 opnieuw een poging waagden in de Grote Prijs van Nederland. Zij strandden ditmaal echter reeds in de halve finales. Wel brachten ze nog een single uit: Swell.
Na enkele bezettingswisselingen wegens muzikale meningsverschillen tekende de groep bij het label Electrolux, waar zij eind 1995 de single Swing uitbrachten. De band bestond op dat moment uit Jacco de Greeuw, Remco Krull (gitaar), Wim Kwakman (drums) en Niels de Wit (bas).
In 1996 werd de naam van de band ingekort tot simpelweg Johan en doken zij de studio in om nummers op te nemen voor het gelijknamige debuutalbum. Het album Johan werd uitgebracht door Excelsior Recordings, de nieuwe naam van Electrolux. In 1997 maakte de band een korte tournee door de Verenigde Staten en stonden zij op Pinkpop.
In 1998 werd aanstalten gemaakt voor de opnames van de opvolger van Johan, maar de plannen verdwenen al snel in de ijskast. In het einde van dat jaar verlieten de Wit en Krull de band, waardoor de opnames niet van de grond kwamen. Depressies van de Greeuw bemoeilijkten ook het schrijven van nieuwe liedjes. Pas een jaar later dook het afgeslankte Johan, samen met Diets Dijkstra, David Corel en Diederik Nomden de studio in, waar zij een groot deel van het jaar daarop ook nog zouden doorbrengen.
Pas in augustus 2000 liet de band weer wat van zich horen, middels enkele optredens in Nederland en Duitsland. Begin 2001 stonden zij weer echt op de planken met try-outs voor hun nieuwe album Pergola.
Niet in de buurt van mijn lijst, maar zeker een fijne plaat en leuk voor deze sympathieke nederpoppers dat ze de lijst der lijsten hebben gehaald.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 11:47 uur
Nooit van gehoord. Zijn muziek zal de oversteek van de grens naar Vlaanderen amper overleefd hebben.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 11:49 uur
Mooi, Johan bij mij op nr. 14 
Voorspeld als 8e, leuk dat we weer eens een Nederlands album in de top 10 hebben.

Voorspeld als 8e, leuk dat we weer eens een Nederlands album in de top 10 hebben.
3
geplaatst: 19 mei 2017, 11:57 uur
En een stukje persoonlijke duiding van Etta:
Eind jaren 90 woonde ik in Hoorn, in de Kersenboogerd. Op 100 meter afstand lag Pergola, waar ik iedere dag langsfietste en veel gesloten gordijnen zag. Daar woonde Jacco. Te broeden op dit meesterwerk, denk ik dan achteraf.
Eind jaren 90 woonde ik in Hoorn, in de Kersenboogerd. Op 100 meter afstand lag Pergola, waar ik iedere dag langsfietste en veel gesloten gordijnen zag. Daar woonde Jacco. Te broeden op dit meesterwerk, denk ik dan achteraf.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 11:57 uur
Day is Done is fenomenaal. Had dit album net niet mijn in voorspelling opgenomen, en ook niet in mijn eigen lijstje. Het debuut heb ik destijds nog wel beluisterd, deze niet... Ik zal er eens verandering in brengen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 mei 2017, 12:29 uur
Op 18 in mijn lijst. Best een fijn plaatje als-ie opstaat, maar in de meeste jaren zou hij mijn top-20 toch niet gehaald hebben. Maar mijn wortels liggen dan ook niet in West-Friesland.
Had hem ook niet voorspeld. Daar hij zijn statistieken op zich redelijk mee heeft, denk ik dat ik de kans van het Nederlands product cq. een Excelsior release domweg te laag ingeschat heb.
Had hem ook niet voorspeld. Daar hij zijn statistieken op zich redelijk mee heeft, denk ik dat ik de kans van het Nederlands product cq. een Excelsior release domweg te laag ingeschat heb.
1
geplaatst: 19 mei 2017, 12:44 uur
Nou liggen mijn wortels ook niet in West-Friesland (wel iets Oostelijker), maar vind dit toch een hele fijne plaat met de betere popliedjes (en dat is wat mij betreft zacht uitgedrukt, ultieme was voor een aantal nummers ook op z'n plek geweest wat mij betreft). Ook nu nog wordt de plaat met enige regelmaat gedraaid en elke keer weer kan ik genieten van de heerlijke nummers die er op staan en gewoon geweldig in elkaar zitten, zeker ook qua melodie.
Erg aangenaam verrast dat deze de top 10 gehaald heeft. Het was mijn nummer 4.
Erg aangenaam verrast dat deze de top 10 gehaald heeft. Het was mijn nummer 4.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 12:45 uur
6 mensen hadden Pergola goed.
36 Joezer49263 +17
35 johan de witt +19
19 wibro
19 motel matches +19
18 Gretz +18
18 Dix +18
17 herman
13 EttaJamesBrown +13
0 vigil
0 luigifort
0 Johnny Marr
0 GrafGantz
0 Casartelli
36 Joezer49263 +17
35 johan de witt +19
19 wibro
19 motel matches +19
18 Gretz +18
18 Dix +18
17 herman
13 EttaJamesBrown +13
0 vigil
0 luigifort
0 Johnny Marr
0 GrafGantz
0 Casartelli
0
geplaatst: 19 mei 2017, 13:01 uur
Ik ga met stip van de 13de plek naar de 9de, mooie stijging! 
Niet in mijn lijst. Ik heb deze op een 3,5 en derhalve dus een fijne plaat maar net niet goed genoeg voor de beste 20 van 2001.
Ook deze is qua voorspelling wel in mijn gedachte geweest (niet zo gek gezien de gemiddeldes) maar toch niet gekozen. Ik zal wel weer vruchteloos op Tool hebben ingezet...

Niet in mijn lijst. Ik heb deze op een 3,5 en derhalve dus een fijne plaat maar net niet goed genoeg voor de beste 20 van 2001.
Ook deze is qua voorspelling wel in mijn gedachte geweest (niet zo gek gezien de gemiddeldes) maar toch niet gekozen. Ik zal wel weer vruchteloos op Tool hebben ingezet...
0
geplaatst: 19 mei 2017, 13:18 uur
0
geplaatst: 19 mei 2017, 14:36 uur
Even aanschuiven:
White Stripes: vond ik altijd wel leuk, maar bij nader beluistering nu niet meer zo.
Johan vergeten
Zal ik zeker nog eens gaan beluisteren.
Ik ken het voornamelijk live, en dat was niet verkeerd.
White Stripes: vond ik altijd wel leuk, maar bij nader beluistering nu niet meer zo.
Johan vergeten
Zal ik zeker nog eens gaan beluisteren.Ik ken het voornamelijk live, en dat was niet verkeerd.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 15:02 uur
bikkel2 schreef:
Even aanschuiven:
Even aanschuiven:
Gewoon blijven draaien: na dit dalletje is het een groeiplaat.

0
geplaatst: 19 mei 2017, 15:07 uur
Ik moet verder west.

2002 staat al bijna voor de deur.

Maar wie weet.
1
geplaatst: 19 mei 2017, 15:38 uur
Zeer terechte notering van Johan. Door OOR zelfs uitgeroepen tot op drie na beste plaat uit de Nederlandse popgeschiedenis (voor wat het waard is). Ik heb ze vaak live gezien. Het begon op Noorderslag in 1997. Hun debuutplaat was net uit en er was een behoorlijke buzz rondom de band. Ze speelden meteen in de grote zaal en die stond vol met publiek dat de 'redding van de nederlande muziek' wel eens wou horen. Helaas ging alles fout, ze hadden technische problemen, ze werden daardoor chagrijnig en de zaal liep langzaam leeg. Dit was wel exemplarisch voor hun carriere, veel ups and downs. Gelukkig zag ik ze later ook nog in een uitverkocht Paradiso schitteren. Een doorbraak naar het grote publiek zat er helaas niet in. Een introverte zanger en het ontbreken van een euforische stadiongeluid zal daarmee te maken hebben. Helaas zijn mooie ambachtelijke liedjes in Nederland niet voldoende om een groot publiek te bereiken (maar in deze top 10 gelukkig wel)
1
zaaf
geplaatst: 19 mei 2017, 16:02 uur
8. The Shins - Oh, Inverted World
https://www.musicmeter.nl/album/1047
Punten : 313
Nom. : 16
Nr. 1 van : ArthurDZ, LucM
Na een moeizame start steeds in deze contreien te vinden. Deze zat ook niet bij mijn voorspelling.
De geschiedenis van The Shins start bij Flake Music. Deze band uit Albuquerque bevatte onder meer gitarist/zanger James Mercer en drummer Jesse Sandoval.
Mercer had nog wat liedjes op de plank die anders waren dan het soort repertoire van Flake en in 1996 vormde hij nevenproject The Shins, met medewerking van Sandoval. Startend dus als duo en zich richtend op wat verzorgdere, upbeat muziek en de compositie in plaats van de improvisatie. En bij The Shins kon hij zijn tekstuele ei kwijt, want bij Flake waren ook andere tekstschrijvers.
Er werden muzikanten aangetrokken, die weer vertrokken; de eerste die bleef plakken, na het verscheiden van Flake Music was Neal Langford.
In '98 werd de eerste muziek van The Shins uitgebracht, de 7" single Nature Bears a Vacuum. Na de 2e single release, When I Goose-Step, gingen The Shins op tour met Modest Mouse. Vervolgens ging Mercer als een kluizenaar werken aan het materiaal voor Oh, Inverted World, waar de muziek een tegenhanger werd voor zijn steeds depressievere staat. Vrienden van de band waren enthousiast over de songs en zonden demo's naar verschillende platenmaatschappijen, Mercer zelf had succes met het versturen van een demo naar Jonathan Ponaman van Sub Pop, die de groep ook met Modest Mouse had zien optreden.
Een single deal, met New Slang als resultaat, was het gevolg en het succes bond de groep langer aan Sub Pop. Met het debuut tot gevolg.
"Before you knew it, my whole life was upside down: I got signed, I quit my job, I moved out of town, the big relationship I'd had for five years ended. All of a sudden my whole life was up in smoke," aldus Mercer
Dit is leuke muziek. Lieve muziek. Best wel een beetje mooie muziek. Maar mij doet het niet veel.
https://www.musicmeter.nl/album/1047
Punten : 313
Nom. : 16
Nr. 1 van : ArthurDZ, LucM
Na een moeizame start steeds in deze contreien te vinden. Deze zat ook niet bij mijn voorspelling.
De geschiedenis van The Shins start bij Flake Music. Deze band uit Albuquerque bevatte onder meer gitarist/zanger James Mercer en drummer Jesse Sandoval.
Mercer had nog wat liedjes op de plank die anders waren dan het soort repertoire van Flake en in 1996 vormde hij nevenproject The Shins, met medewerking van Sandoval. Startend dus als duo en zich richtend op wat verzorgdere, upbeat muziek en de compositie in plaats van de improvisatie. En bij The Shins kon hij zijn tekstuele ei kwijt, want bij Flake waren ook andere tekstschrijvers.
Er werden muzikanten aangetrokken, die weer vertrokken; de eerste die bleef plakken, na het verscheiden van Flake Music was Neal Langford.
In '98 werd de eerste muziek van The Shins uitgebracht, de 7" single Nature Bears a Vacuum. Na de 2e single release, When I Goose-Step, gingen The Shins op tour met Modest Mouse. Vervolgens ging Mercer als een kluizenaar werken aan het materiaal voor Oh, Inverted World, waar de muziek een tegenhanger werd voor zijn steeds depressievere staat. Vrienden van de band waren enthousiast over de songs en zonden demo's naar verschillende platenmaatschappijen, Mercer zelf had succes met het versturen van een demo naar Jonathan Ponaman van Sub Pop, die de groep ook met Modest Mouse had zien optreden.
Een single deal, met New Slang als resultaat, was het gevolg en het succes bond de groep langer aan Sub Pop. Met het debuut tot gevolg.
"Before you knew it, my whole life was upside down: I got signed, I quit my job, I moved out of town, the big relationship I'd had for five years ended. All of a sudden my whole life was up in smoke," aldus Mercer
Dit is leuke muziek. Lieve muziek. Best wel een beetje mooie muziek. Maar mij doet het niet veel.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 mei 2017, 16:06 uur
Het duurde nog zes jaar voordat ik The Shins zou ontdekken. Dat album heeft hier nog steeds de ontdekkingsbonus. De voorgaande albums zijn daarna alsnog ontdekt en Oh, Inverted World is gewoon in orde, met inderdaad New Slang als blikvanger. Dat was in dit jaar genoeg voor een 11e plaats.
Deze had ik, i.t.t. Johan, wel MuMe-fähig ingeschat en wel op 7. Tot zover de 0 op het voorspellingsbord dus.
Deze had ik, i.t.t. Johan, wel MuMe-fähig ingeschat en wel op 7. Tot zover de 0 op het voorspellingsbord dus.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 16:11 uur
Deze heb ik iets lager dan Johan, op 17.
Ook weer iets te hoog voorspeld, op 5.
Ook weer iets te hoog voorspeld, op 5.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 16:23 uur
Deze had ik toch wel wat hoger verwacht. Prachtig album met schitterende liedjes als Caring is Creepy, Know Your Onion en New Slang. Destijds was ik hier toch wel flink van onder de indruk. Helaas zou het per album een stuk minder worden, vanaf het derde album zegt het mij niet zoveel meer.
0
geplaatst: 19 mei 2017, 16:24 uur
8 van jullie hadden The Shins ook in de gezamenlijke top 10 verwacht. johan de witt is de enige die tot nu toe geen fouten heeft gemaakt en staat daarom nu fier aan kop.
52 johan de witt +17
37 motel matches +18
36 Joezer49263
36 Gretz +18
33 wibro +14
31 herman +14
20 GrafGantz + 20
19 Johnny Marr +19
19 Casartelli +19
18 Dix
13 EttaJamesBrown
0 vigil
0 luigifort
52 johan de witt +17
37 motel matches +18
36 Joezer49263
36 Gretz +18
33 wibro +14
31 herman +14
20 GrafGantz + 20
19 Johnny Marr +19
19 Casartelli +19
18 Dix
13 EttaJamesBrown
0 vigil
0 luigifort
0
geplaatst: 19 mei 2017, 16:29 uur
Op 10 voorspeld en 11 in mijn eigen lijst. Mooie plaat, maar hun volgende vind ik nog een stukje beter. Ik zag ze dit jaar in Paradiso en New Slang is ook live nog steeds een hoogtepunt. Werd ooit door Spike (van Di-rect) in DDWD gecoverd. Vond ik een verrassende keus en hij steeg meteen in mijn achting.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.