MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Johnny Marr schreef:
Ben nu aan het twijfelen of ik Daft Punk in m'n voorspelling had moeten opnemen, iets zegt me dat die ook nog gaat komen.......

Dat is wel een live-album, lijkt me sterk dat die het haalt. Heb hem zelf niet eens in gedachten gehad eigenlijk.

Liever The Veldt dan The Field

Joezer49263
johan de witt schreef:
Een 10/10 moet er dit jaar zeker in zitten...

...of in ieder geval een puntenrecord.

Het 1e deel kunnen we nu wel alvast schrappen

Inzake het 2e deel; hier is de lijst met winnaars met het behaalde aantal punten in de vorige edities. Dan zullen we morgen zien of het record uit de editie 1995 van johan de witt stand gaat houden !

Winnaars ATT voorspelcompetitie ( oude puntentelling ) :

1992: herman

Winnaars ATT voorspelcompetitie ( na invoering van het 20-puntensysteem ) :

1993: EttaJamesBrown - 160 punten
1994: Joezer49263 - 132 punten
1995: johan de witt - 170 punten
1996: johan de witt - 167 punten
1997: johan de witt - 165 punten
1998: luigifort - 167 punten
1999: johan de witt - 141 punten
2000: Gretz - 167 punten
2001: Gretz - 167 punten
2002: vigil - 165 punten
2003: ArthurDZ - 149 punten
2004: dix - 164 punten
2005: Johnny Marr - 168 punten
2006: johan de witt - 131 punten

En ondanks het feit dat ik de nummer 10 van dit jaar niet in mijn voorpellingslijst heb opgenomen, laat ik me toch echt nog niet uit het..., uhhh, veld slaan voor een mooie score...

Ik hoop als een tyfoon naar de nr. 1 plek te gaan

Mijn enige overwinning wordt niet meer opgenomen in de statistieken

Dan zal ik dat puntenrecord maar eens binnen gaan halen

GrafGantz schreef:
Hoog in m'n eigen lijstje, en in m'n voorspelling op plek 11

Hier ook net buiten de lijst geplaatst, leek me logisch dat ie het net niet ging redden.

dix

Winnaars ATT voorspelcompetitie ( oude puntentelling )
1992: herman

Winnaars ATT voorspelcompetitie ( na invoering van het 20-puntensysteem ) :
1993: EttaJamesBrown - 160 punten
1994: Joezer49263 - 132 punten
1995: johan de witt - 170 punten
1996: johan de witt - 167 punten
1997: johan de witt - 165 punten
1998: luigifort - 167 punten
1999: johan de witt - 141 punten
2000: Gretz - 167 punten
2001: Gretz - 167 punten
2002: vigil - 165 punten
2003: ArthurDZ - 149 punten
2004: dix - 164 punten
2005: Johnny Marr - 168 punten
2006: johan de witt - 131 punten

Het lijstje leest inmiddels als een overzicht van Tour de France winnaars.

zaaf
dix schreef:
(quote)

Het lijstje leest inmiddels als een overzicht van Tour de France winnaars.
Er zal nog wel wat geschrapt gaan worden dus...

Ik ben zo vrij geweest mijn puntentotaal uit 1992 om te rekenen naar dat van het 20-puntensysteem. Dan zou ik er 147 hebben gehad. Buiten Kiko had ik ze allemaal in het vizier (ik zie in mijn mail naar vigil dat ik Dirty op 11 had).

zaaf schreef:
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. R.E.M. - Automatic for the People
2. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Henry’s Dream
4. Tori Amos - Little Earthquakes
5. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine
6. Alice in Chains - Dirt
7. Morphine - Good
8. Faith No More - Angel Dust
9. Sonic Youth - Dirty
10. Los Lobos - Kiko

Bij deze mijn voorspelling:

1 R.E.M. - Automatic for the People (1992) 20
2 Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992) 17
3 Nick Cave & The Bad Seeds - Henry's Dream (1992) 20
4 Alice in Chains - Dirt (1992) 18
5 Tori Amos - Little Earthquakes (1992) 19
6 Roger Waters - Amused to Death (1992) /
7 Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) 15
8 Faith No More - Angel Dust (1992) /20
9 Morphine - Good (1992) 18
10 Gorky - Gorky (1992)

147

zaaf
9. LCD Soundsystem - Sound Of Silver
https://www.musicmeter.nl/album/64036

Punten : 267
Nom. : 13
Nr. 1 van : niemand

Aanvankelijk zelfs medio top 10, maar in week 2 werd het beeld weer bijgesteld - niet noodzakelijkerwijs gunstig.

In 2001 richtte James Murphy met Tim Goldsworthy zijn platenlabel Death From Above op. Een van de eerste uitgaven op DFA was Losing My Edge in 2002, een parodie op hipsters die opscheppen over hun exclusieve muziekervaringen. Het nummer, in combinatie met Murphy's werk als DJ en eigenaar van DFA Records, levert hem bekendheid op in de undergroundscene van New York. Murphy sloeg samenwerkingen met Janet Jackson en Duran Duran af en kende een kortstondige collaboratie met Britney Spears.
Op 24 januari 2005 komt het dubbelalbum LCD Soundsystem uit. Het werd een succes door bij ons in die jaargang tot de 13e plek te reiken.

In 2006 werkte Murphy twee maanden voor Nike door een nummer voor het bedrijf te produceren. Murphy speelde al langer met de gedachten om één lange compositie te maken in de stijl van Manuel Göttsching's E2-E4. Hij gebruikte het aanbod van Nike als een uitgelezen mogelijkheid. Het bedrijf stuurde Murphy een aantal voorwaarden op, die het werk positief beïnvloedde.
Murphy: "I liked the specific job description: they wanted 45 minutes, with 7 minutes to be used as warming-up and 7 as cooling-down with some intervals in between. I thought it was cool to have a list with crap you had to do, it kept me occupied."
Het album kreeg de naam 45:33 en werd in oktober 2006 uitgebracht. Zes maanden later kreeg Murphy de rechten voor de compositie terug en bracht hij het opnieuw uit via DFA Records.

Het werk voor Nike was ook voordelig voor Murphy's werk met het tweede LCD Soundsystem-album. Het werk aan de plaat schoot niet op en de onderbreking voor 45:33 zorgde voor rust en inspiratie, waardoor het tweede deel van de opnamen een stuk soepeler verliep.

En deze na nr 10. Wat een swingende start! LCD mag zich ook op mijn steun verheugen en doet dat ook.

dix
herman schreef:
Mijn enige overwinning wordt niet meer opgenomen in de statistieken

Kan ie niet gewoon herberekend worden? Of ben je dan je overwinning kwijt aan een ander?

Edit: ach kijk ...

zaaf
Kijken wat LCD doet in het licht van de voorspellingen...

Na mijn nummer 5 mijn nummer 4. De eerste keer dat ik Get Innocuous hoorde sloeg ik stijl achterover, wat een nummer. En nog steeds een heel goede plaat, al draai ik 45:33 nog veel regelmatiger.

Ook niet voorspeld, maar wel een prachtige plaat. Toch in mijn eigen lijst 'maar' op 17, het is een sterk jaar.

Ook slechts drie van de 15 hebben dit toch erkende meesterwerk opgenomen.
nico1616 pakt de volle buit!

Nico 1616* 20
GrafGantz 17
Luigifort 17
Arthur DZ 0
Chevy93 0
Dix 0
EttaJamesBrown 0
Gretz 0
Herman 0
Joezer 49263 0
Johnny Marr 0
Motel Matches 0
Rudi S 0
Vigil 0
Wibro 0

Ik ruik de overwinning

dix
herman schreef:
Ik ben zo vrij geweest mijn puntentotaal uit 1992 om te rekenen naar dat van het 20-puntensysteem. Dan zou ik er 147 hebben gehad.

Maar had je daarmee gewonnen?

zaaf
Degene die de lijstjes verzamelde weet dat. Herman niet.

De fijnere electronica weer licht onderschat dit jaar. Ik geef de schuld aan de vaste users die deze week geen lijstje hebben ingeleverd.

Prachtplaat van LCD Soundsystem.
Hele fijne ontdekking.
The Field ken ik dan weer niet.

The Field pas deze week ontdekt, en daarmee maar op 13 in mijn eigen lijst.
Van LCD ken ik enkel de fantastische singles, maar de reputatie van die plaat leek me toch bekend...

zaaf schreef:
Degene die de lijstjes verzamelde weet dat. Herman niet.

Diegene ben ik, dix.

Ik zal eens kijken wat te reproduceren is.

Mijn nummer 11, fijne plaat van James Murphy.

nico1616 schreef:
The Field pas deze week ontdekt, en daarmee maar op 13 in mijn eigen lijst.
Van LCD ken ik enkel de fantastische singles, maar de reputatie van die plaat leek me toch bekend...

Alleen zijn er in 2007 nog wel 20 of 30 platen met een dergelijke reputatie.

Een belangrijke rectificatie: ik heb de schaduwboekhouding van 1991. In dat jaar heeft Herman ook gewonnen met 130 punten. Voor 1992 heb ik die info niet.

zaaf
Die heeft vigil

zaaf
8. Bon Iver - For Emma, Forever Ago 
https://www.musicmeter.nl/album/101110

Punten : 289
Nom. : 13
Nr. 1 van : niemand

Steeds in de lagere regionen van de top 10, tussen 7 en 9 varierend.

Justin DeYarmond Edison Vernon leidde in 2006 aan klierkoorts, een relatiebreuk en de breuk met zijn band DeYarmond Edison. Hij verliet Raleigh, North Carolina en verhuisde naar de omgeving waar hij was opgegroeid, Wisconsin.
Hij bracht die winter door in zijn vader's blokhut in Dunn County.

Hij keek daar naar de TV serie Northern Exposure op DVD en een episode betrof inwoners van Alaska die elkaar bij de eerste sneeuwval van de winter 'bon hiver' wensten. Vernon was in zijn hoofd al bezig met een muziekproject en vond dit wel een mooie naam als kapstok. Later leerde hij hoe het geschreven diende, maar liet het zoals hij in eerste instantie dacht hoe het moest, omdat hij hiver associeerde met liver - het orgaan waar hij hinder van had.

Ofschoon hij alleen wilde herstellen begon hij toch steeds serieuzer met een aantal composities te stoeien en toen hij The Rosebuds hielp met hun 2007 plaat en hun opnameapparatuur mocht lenen, maakte hij een serie opnamen met zelf volgespeelde tracks.
De teksten ontstonden intuïtief, nadat hij de melodieën eerst woordloos had gezongen.

Waar hij de opnamen aanvankelijk wilde gebruiken als demo op een contract mee te versieren, overtuigde de lofzang van anderen hem de plaat zo uit te brengen als hij hem had opgenomen.

Tja, ik hoor wel dat het mooi bedoeld is en doorleefd enzo, maar ik haak af bij die falsetto.

Best een aardig plaatje maar wat mij betreft eveneens schromelijk overgewaardeerd. Niet in mijn lijstje dus, maar uiteraard wel voorspeld, op plek 8.

De eerste (van een aantal) die door iedereen is voorspeld, maar ook door iedereen te hoog
GrafGantz zat er het dichtste bij en neemt de leiding over.

36 GrafGantz 19
35 Nico 1616* 15
33 Luigifort 16
19 Joezer 49263 19
18 Herman 18
18 Rudi S 18
17 Dix 17
17 Motel Matches 17
16 Arthur DZ 16
16 Chevy93 16
16 EttaJamesBrown 16
16 Johnny Marr 16
16 Vigil 16
16 Wibro 16
15 Gretz 15

Oei, had deze veel hoger verwacht. Zoals GrafGantz zegt is deze hier schromelijk ondergewaardeerd

Voorspeld op 4 en in mijn eigen lijst op 2.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:01 uur

geplaatst: vandaag om 22:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.