MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Ik ben alleen bekend met de beide laddernummers (naast het door zaaf gememoreerde nummer ook Olympians) en die zijn beide in orde, maar tot kennismaking met het album heeft een en ander nog niet geleid.

Daarom, maar vooral ook vanwege de onvoldoende in het oog springende statistieken geheel buiten beeld voor de voorspelling.

Stond stevig in mijn lijstje. Geweldig album en Surf Solar is voor mij een van de mooiste nummers ooit. De eerste keer dat ik het hoorde staat in mijn geheugen gegrift, wat een ervaring was dat! En live was het ook pure euforie. Hele aangename verrassing dit!

Teunnis schreef:
Aangename verrassing! Hopelijk ten koste van Britse rock.

De brutaliteit
AC op 10 hier, verder veel britten hiero

zaaf schreef:
(quote)
Zonder overleg met mw JamesBrown?

Hoe zeg ik dat netjes? Ze draagt ook de rode lantaarn.

zaaf

Fuck Fuck Buttons

Vind ik ook al niet veel...

zaaf
Mopperwest

Maar de zon schijnt!

zaaf
Ja nog wel

Mopperzaaf

Ik vind the Fuck Buttons taaie kost, zo op het eerste gehoor. Doet me ergens ook denken aan het debuut the Chemical brothers. Al is dat zo'n album die ik steeds meer ben gaan waarderen nadat het lang genoeg op zacht vuur had gesudderd.

zaaf
Er moet weer gewerkt worden door uw tekstenbakker. Nu de nummer 7, later de nummer 6 - dat zal rond de klok van 22 zijn denk ik.

zaaf
7. Grizzly Bear - Veckatimest
https://www.musicmeter.nl/album/154025

Punten : 229
Nom. : 12
Nr. 1 van : catchup

Grizzly Bear! 1x eerder genoemd in dit spelverband (de voorganger in 2006), deze valt aanzienlijk ruimer in de smaak. Daar leek het in de eerste week totaal niet op, want: in de periferie. Deze week met gezwinde spoed opgerukt om dra de top 10 grens te bereiken en te overschrijden.

Songwriter Ed Droste adapteerde de schuilnaam Grizzly Bear in de vroege zero's. "I was just like doing a little home project, and I thought "oh, this is fun, I'm just going to call this stuff Grizzly Bear. [...] Our name was actually just a nickname for an old boyfriend of mine."

Als Grizzly Bear releaste Ed in 2004 het album Horn of Plenty. Voornamelijk een soloplaat dus, met wat bijdragen van toekomstig banddrummer Christopher Bear (what's in a name). De plaat wordt op deze site beschouwd als 'geneuzel'.

Bassist en producer Chris Taylor vergezelde Droste en Bear en er werd wat opgetreden, tot misnoegen van Droste. Al snel kwam Daniel Rossen als zanger/gitarist de boel versterken. Hij kende Bear en had Taylor als kamergenoot gehad. Bovendien had hij ervaring, lid zijnde van Department of Eagles
"When I joined, I did about two rehearsals with them, worked out one of my songs to put into the set, then a week later we were out on the road for a two-month tour. It was a real trial-by-fire thing. I was close with Chris and Chris [Bear], but I didn’t know Ed [Droste] at all; it was weird getting to know a stranger by spending all day in the same car."

Droste over de beslissing van Grizzly Bear een band te maken: "I was quite happy to relinquish the idea of being a solo artist. I hate the thought of being under a spotlight with my guitar, mumbling into a microphone. It's horribly scary to me."

Nadat de groep het album Yellow House had gemaakt rees hun ster snel. Ze toerden als voorprogramma met Radiohead. Hierna trok de band in een huis op Cape Cod om te werken aan haar derde, vernoemd naar een klein onbewoond eilandje aan Cape Cod.

Ook zo'n plaat die het tot mijn shortlist schopte, maar niet bijzonder genoeg werd bevonden. 7 is hoog zat.

Die heb ik!.......op 32......

We gaan vooruit!

Oei, Fuck Buttons op 10 in m'n eigen lijstje, maar durfde het net niet aan voor de voorspelling. Heb hem zelfs in m'n bericht naar Gretz als bankzitter vermeld.

Grizzly Bear is tot nog toe de grote verrassing van de lijst, die zag ik absoluut niet aankomen. Best een leuk album, maar plek 7 vind ik persoonlijk wat te veel eer.

Zowel Fuck Buttons en Grizzly Bear niet in mijn top 20
Fuck B ook niet voorspeld maar die beer wel. Op plek 8.

Die beer op 3 bij mij, fijn plaatje.

Veel dieren dit jaar

Fijn! Zowel in mijn lijst (#16) als in de voorspelling (#5). De eerste uit mijn top-20, maar de voorgaande platen stonden wel allemaal in mijn top-30. Het is nog wachten op de eerste mispeer.

johan de witt schreef:
Veel dieren dit jaar

En misschien krijgen we er nog een fenix, een adelaar, een paling en poolaapjes bij! Ik denk zelf dat het bij de aapjes blijft.

Bij mij op 8, dus met nr 7 kan ik goed leven. Ik verwacht trouwens ook nog een vis in de lijst!

Damn, Grizzly Bear niet voorspeld.
Hoe kon ik die over het hoofd zien? Zo evident dat die erin staat ...

Een grizzly beer die je over het hoofd ziet? Dat is meestal dodelijk. Maar.... de spanning is weer terug.

Casartelli (moderator)
Nog een fijn plaatje, dat ik op 20 had. Ik zie hem nog wel verder groeien ook.

Had deze, anders dan Nico, wel in mijn voorspellijst, maar wederom te hoog (5). Met dat soort stelselmatige offsets haal je de wisselbeker natuurlijk ook niet.

Mijn eerste match tot nu toe. Inderdaad een fijne plaat die bij mij op 13 stond.
Overigens erg benieuwd naar hun nieuwe album, die de komende dagen aangeschaft zal worden.

Bonk schreef:
Overigens erg benieuwd naar hun nieuwe album, die de komende dagen aangeschaft zal worden.

Ik zou hem eerst luisteren als ik jou was. Ik vind hem anders dan de vorige twee en ook net wat minder.

Nog even en we kunnen dit topic omdopen in Pitchfork Album Top 10 Per Jaar.

Fuck Buttons is geen moment op mijn radar geweest. Niet voor mijn lijst, noch voor de voorspelling.

Grizzly Bear was voor mij een redelijke gok, maar zelfs nog te laag (#9) ingeschat.

Shit, zaaf waarschuwde mij nog, maar ik was in de war met Street Horrsing. Deze van de Fuck Buttons had eigenlijk wel mijn top 10 gemoeten. Nu geen punten van moi

wibro schreef:
Een grizzly beer die je over het hoofd ziet? Dat is meestal dodelijk. Maar.... de spanning is weer terug.

En de beer werd dan gelukkig ook weinig over het hoofd gezien. Met 13 uit 17 is er wederom een dierenalbum dat door velen juist is voorspeld. dix was de enige die hem exact goed had. nico1616 had Grizzly Bear niet en moet een groot deel van zijn voorsprong inleveren, maar blijft nog wel aan de leiding. Gaat het zo spannend blijven aan de top?

56 nico1616 +0
55 wibro +19
54 Teunnis +18
54 johan de witt +18
53 motel matches +18
52 chevy93 +18
52 Casartelli +18
50 herman +18
49 Gretz +18
39 dix* +20
38 EttaJamesBrown +19
36 GrafGantz +0
35 luigifort* +0
32 Johnny Marr  +19
32 ArthurDZ +0
31 vigil +18
31 stardust_be +17

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:05 uur

geplaatst: vandaag om 20:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.