MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
GrafGantz schreef:
2 lijstjes ingediend heb om m'n kansen te vergroten?

Nauwelijks

Ja, ik denk ook dat Graf minstens zes lijstjes moet insturen voordat hij kans maakt

Mocht ik deze editie overigens plotseling winnen heb ik wel wat uit te leggen vrees ik.

GrafGantz schreef:
Mocht ik deze editie overigens plotseling winnen heb ik wel wat uit te leggen vrees ik.

Gaat niet gebeuren, ik ga dit jaar 100% scoren

Zonder grappen, top-7 was een eitje, maar daarna had ik geen flauw idee meer.

herman schreef:

Na 10 lijstjes zijn er 21 albums genoemd, waarvan 3 door iedereen en 4 door 9 van de 10 deelnemers.

Ik vind het eigenlijk wel bizar dat er van 10 lijstjes slechts drie platen een 100% score heeft

Komt door al die lijstjes van GrafG

zaaf
Nog 1,12 dagen… nog geen lijstjes over het jaar 2010 binnen van:

50tracks, bennerd, Bonk, Casartelli, Finidi, Gretz, J.J. Wever, johan de witt, Telamon, Teunnis, Hacker en andere incarnaties

Aantal berichten over een user verwijderd, ik vind het niet nodig om users publiekelijk ter verantwoording te roepen, dat kan per pm, of bij twijfel of het een gebande user is, kan je ook contact opnemen met een moderator.

Ha Zaaf, vat het niet persoonlijk op dat ik het plastieken strand volledig over het hoofd heb gezien. Dwaling van de eerste orde.

zaaf
EttaJamesBrown schreef:
Ha Zaaf, vat het niet persoonlijk op dat ik het plastieken strand volledig over het hoofd heb gezien. Dwaling van de eerste orde.
Je moet van goeden huize komen om mij iets persoonlijk op te laten vatten, maar aangezien ik jouw huis goed inschat geef ik je nog de gelegenheid om ontdekkingen in te voegen in reeds ingestuurde lijsten - dit jaar of komende jaren. ?

Inmiddels voorspellingen binnen van EttaJamesBrown, dix, motel matches, Johnny Marr, vigil, wibro, GrafGantz, stardust_be, Hacker, Casartelli, nico1616, Teunnis, Gretz en ArthurDZ.

Wellicht willen johan de witt, chevy93, west, Rudi S en luigifort nog een gokje wagen? Kan wat mij betreft tot zaaf de nummer 10 post, daarna is het rien ne va plus.

Ik ben benieuwd in hoeverre de gemiddelde voorspelling een voorbode is voor de eindlijst.

Zojuist mijn lijstje ingeleverd met maar liefst vijf nieuwkomers* in de top-10. Op het podium een EP met een langere speelduur dan een gemiddeld regulier album. Onderschat (tot voor kort ook door mij) meesterwerk van een bekende artiest op deze site. Daarna wat terreur (#6) en veel zwarte herrie (#8) na een zachte landing op de maan (#5) met een UFO van mammoetachtige proporties (#10). Het merendeel is behoorlijk zwartgalliger. Veel meer dan de zwarte fantasie, die - kijkend naar mijn all-time top-10 - verrassend op twee blijft steken. Ik neem zo even een drankje op mijn #1 en ga dan eens goed nadenken of Ys nog wel in mijn top-10 blijft of dat daar een plaat uit 2010 voor in de plaats komt.

Overigens zijn de volgende drie ontdekkingen (op #12, #13 en #16) alle drie albums met voornamelijk zwart op de hoes. Onbewust is dat dus wel een beetje het thema van de afgelopen twee weken geweest.

*mijn nummer 3 kende ik al wel, maar is herontdekt, mijn nummer 8 en 10 had ik ook al eens gehoord, maar waren me niet echt bijgebleven.

zaaf
Itt tot bij Herman is mijn dode lijn bereikt.

Resultaat: een lijst van 366 platen, bestemd door 44 muziekvrienden en waarvan de koploper is bedeeld met 28 stemmen en 691 punten.

zaaf
10. Deerhunter - Halcyon Digest
https://www.musicmeter.nl/album/198277

Punten : 236
Nom. : 13
Nr. 1 van : niemand

Deerhunter kwam er al een klein beetje aan: in 2007 eindigden ze bij ons op 79 en in 2008 reeds op 23. De eerste lijsten brachten ze nog niet helemaal in de top 10 maar wel een eindje op streek. De stemmen bleven komen en vanaf de tweede helft van het aantal lijstjes was de top 10 een vast gegeven, al werden er nog wat plekjes geruild. Ook Deerhunter betrof dat, maar de afstand met nr 11 was voldoende.

Deerhunter werd opgericht in 2001 door zanger/gitarist Bradford Cox en drummer/toetsenist Moses Archuleta. De band werd gecompleteerd door gitarist Colin Mee en bassist Justin Bosworth.
De band maakte enige naam maar vlak na hun eerste release, een duo-EP met collega noiserockers Alphabets, overleed Bosworth aan hersenletsel als gevolg van een skateboardongeluk.

Josh Fauver, van Atlanta punkband Electrosleep International, nam zijn plek in en de band nam de eerste langspeler op, Turn It Up Faggot. Opgedragen aan hun overleden collega werd de plaat met woede en verdriet gemaakt - Cox: "I don't ever want to make this album again".
Na de release vroeg Cox zijn beste highschoolvriend Lockett Pundt zich bij de band aan te sluiten als gitarist en songschrijver.

Een poging om tot een tweede plaat te komen mislukte, voornamelijk door de slechte mentale staat van Cox en de opnames verdwenen als CD-R in de la. Bevriende band Liars adviseerde de band toch een tweede poging te wagen, want het materiaal was goed. In twee dagen tijd werd in 2005 Cryptograms opgenomen. Na vertraging - labelperikelen - werd de plaat in 2007 uitgebracht. Het geluid is veel introverter dan het debuut en wordt gedomineerd door de reverb-doordrenkte gitaarklanken van Pundt. Ook deze plaat is opgedragen aan een overleden vriend van Cox, Bradley Ira Harris die in 2005 overleed aan een heroïne overdosis.

Op de in 2008 verschenen EP Fluorescent Grey zijn de eerste resultaten te horen van het stoeien van de groep met piano en keyboard.

Voorafgegaan aan de duosingle Fluorescent Grey / Oh, It's Such a Shame waarop Deerhunter een song van Jay Reatard covert en omgekeerd, wordt hun 3e uitgebracht: Microcastle, gevolgd door tours als voorprogramma van Smashing Pumpkins en Nine Inch Nails. Omdat Microcastle al was gelekt op internet werd door de groep de officiële release aangevuld met het album Weird Era Continued.

Mee verliet de band en werd kort vervangen door een highschoolvriendin van Cox, Whitney Petty. Vervolgens werd de band een kwartet.

Na de bijbehorende toer weidde Cox zich weer een tijd aan zijn eigen project onder de alias Atlas Sound.

In 2010 begon de groep weer op te treden, deed een toer met Spoon en maakte weer nummers die halverwege het jaar op de 4e plaat werden geslingerd: Halcyon Digest. Het laatste nummer van die plaat, He Would Have Laughed, is apart opgenomen door Cox als tribute aan de even daarvoor overleden Jay Reatard.

Fijne plaat hoor, best verrast dat ie de top 10 zo makkelijk haalde.

dix
Kijk, dat is wakker worden

Zeer mooi album én ontdekking trouwens. Bij mij op nummer 18. Niet voorspeld in de top 10 helaas. De concurrentie was ook moordend. 2010 is trouwens ook het jaar waarin ik mij heb ingeschreven op MusicMeter. Tot nu toe heb ik daar geen spijt van gehad.

zaaf
de dag is nog niet om

Mijn nummer 2, prachtalbum

Dit is echt een van die zeldzame albums.... waar ik abusievelijk niet op heb gestemd en ik dus compleet over het hoofd gezien heb

Ik hoorde laatst ergens Desire Lines en ik was gelijk weer verkocht. Zo'n geweldig nummer.

Destijds het album ook wel redelijk wat gedraaid, maar daarna een beetje uit het oog verloren... bij mij uiteindelijk niet in de lijst.

Casartelli (moderator)
Desire Lines is wel een fijn nummer inderdaad; de rest van het album ken ik niet.

Qua statistieken nét onder de radar gebleven, dus ook niet in de voorspellingen opgenomen. Dat klinkt een beetje als "had ik hem toch bijna", maar de meeste albums die ik wel voorspeld heb, hadden toch wel heel veel meer stemmen dan deze ook niet onverdienstelijke 361.

Wow: mijn nummer 4 in de top 10. Pracht plaat en herman heeft helemaal gelijk over Desire Lines. Heb ze trouwens toen in Tivoli aan de Oudegracht gezien: ook live geweldig.

Maar..... doe ik weer eens mee met de voorspelling, laat ik deze weg....

Je was niet de enige die hem wegliet, want slechts 4 van de 18 deelnemers hadden hem wel opgenomen in hun voorspelling, waarvan 2 op de juiste plaats. De overige deelnemers staan nu gedeeld 5e en zo staan we toch nog met zijn allen in het linkerrijtje.

dix* 20
stardust_be* 20
Nico1616 19
Johnny Marr 18
Herman 0
EttaJamesBrown 0
Wibro 0
GrafGantz 0
vigil 0
motel matches 0
Hacker 0
ArthurDZ 0
gretz 0
Casartelli 0
Teunnis 0
Johan de Witt 0
West 0
Chevy93 0

Desire Lines Prachtig dat ie de top 10 haalt, was er absoluut niet zeker van, heb m zelfs nog iets hoger voorspeld, op 8. In mijn eigen lijst op 12 te vinden.

Prachtige plaat, in mijn eigen lijst op 8.
Eeuwige fan geworden van Deerhunter nadat ik ze vorig jaar live zag op Primavera. Dan valt pas op hoeveel toegankelijke nummers ze eigenlijk wel hebben

zaaf
bijna thuis. akkefuutje op t werk.

dix
Ah, je zit dus niet in het basisonderwijs

zaaf
Ik hoopte dat je dat wel aan mijn schrijfstijl kon afleiden.

zaaf
9. Caribou - Swim
https://www.musicmeter.nl/album/185546

Punten : 238
Nom. : 11
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, Koenr, likeahurricane, herman

Swim zwom keihard richting hoofdprijs, na de eerste 10 lijsten. In de slag van de rest van de zwemtijd werd duidelijk dat de conditie het aflegde tegen de ambitie en het album zakte steeds iets verder weg. De top 10 is natuurlijk ruimschoots verdiend.

De Canadees Dan Snaith (1978 / Dundas, Ontario) is niet mededeelzaam over zijn jeugd. Dus start dit stukje kennismaking bij zijn muziek. Onder de naam Manitoba bracht Snaith vanaf 2001 muziek uit, 2 albums en 5 EP's, aanvankelijk richting ambient met invloed van BoC, later wat songgerichter met invloed van post rock, krautrock en psychedelische muziek.

In 2004 dreigde Richard "Handsome Dick" Manitoba, van de punkband The Dictators, hem om de naam een proces aan te doen en na raadpleging van juridisch adviseurs besloot Snaith zijn naam maar om te dopen in Caribou. Zijn commentaar: "the situation was like The Smiths suing John Smith or something".

Zijn eerdere platen werden met de nieuwe artiestennaam gerereleased en in 2005 was de eerste verse leg van Caribou het album The Milk of Human Kindness
De stijl was vergelijkbaar met de laatste Manitoba, Up In Flames (bij ons nr 124). En passant haalde hij in 2005 een doctoraat wiskunde.

In 2007 kwam Andorra ter wereld (bij ons nr 71), waarin het geluid verschoof van de krautrockinvloeden naar meer jaren '60 psychedelische popmuziek.

Hij trad inmiddels op met een live-band en speelde dan zelf percussie.
Over zijn muziek zei hij: "original, but I would still call it trivial" en over de wording ervan: "In music I will have an idea to put some different sounds together or a melody that meshes with a chord sequence or a sonic mood. I'm not the type of person who takes physical things apart and plays around with them, but I like taking mental ideas apart and playing around with them. That's what appeals to me about what I've spent my life doing."

In 2010 zag het succesvolle DJ-influenced album Swim het levenslicht.

Ook al in mijn lijst, mopperen hoor je me voorlopig nog niet

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.