Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
zaaf
geplaatst: 9 september 2016, 17:23 uur
Ach ik weet dat toch ook allemaal niet. En het is zooooo off topic.
0
zaaf
geplaatst: 9 september 2016, 17:58 uur
7. Curtis Mayfield - Superfly
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/700.300.jpg
Punten : 338
Nom. : 16
Nr. 1 van : Edgar18, zaaf
Enorm stabiel. De hele week ofwel op plek 8 of op plek 7 te vinden.
Superfly, samen met Marvin Gaye's What's Going On, was een van de baanbrekende soul concept albums, met teksten over armoe en drugsmisbruik en sterk sociaal bewustzijn.
Net als Marvin's album was de plaat een verrassende hit, waarbij voor Curtis gold dat hij niet eens een filmsucces nodig had (het was tenslotte de soundtrack van gelijknamige Blaxploitationfilm) om het goed te doen.
De film en de soundtrack liggen qua thematiek wel uiteen, waar de film de invalshoek kiest van de drugdealers, zijn Curtis' teksten een stuk kritischer.
Door het succes kreeg Mayfield veel aanvragen te verwerken om soundtracks te maken voor films in de jaren 70.
Attent gemaakt op dit album destijds door heer Teeuwen, waar ik hem nog dankbaar voor ben. Een lust voor het oor.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/700.300.jpg
Punten : 338
Nom. : 16
Nr. 1 van : Edgar18, zaaf
Enorm stabiel. De hele week ofwel op plek 8 of op plek 7 te vinden.
Superfly, samen met Marvin Gaye's What's Going On, was een van de baanbrekende soul concept albums, met teksten over armoe en drugsmisbruik en sterk sociaal bewustzijn.
Net als Marvin's album was de plaat een verrassende hit, waarbij voor Curtis gold dat hij niet eens een filmsucces nodig had (het was tenslotte de soundtrack van gelijknamige Blaxploitationfilm) om het goed te doen.
De film en de soundtrack liggen qua thematiek wel uiteen, waar de film de invalshoek kiest van de drugdealers, zijn Curtis' teksten een stuk kritischer.
Door het succes kreeg Mayfield veel aanvragen te verwerken om soundtracks te maken voor films in de jaren 70.
Attent gemaakt op dit album destijds door heer Teeuwen, waar ik hem nog dankbaar voor ben. Een lust voor het oor.
1
geplaatst: 9 september 2016, 18:58 uur
Heb je ook de dansmoves van Teeuwen overgenomen? Bij Huize Etta wel.
0
geplaatst: 9 september 2016, 19:04 uur
Curtis ook hier op 7. Ik heb er kijk op geloof ik.
Een van de drie soulalbums in m'n top 10, al is dit wel de hoogst geklasseerde.
0
geplaatst: 9 september 2016, 20:04 uur
GrafGantz schreef:
Eigg zit ik er op nog eentje te wachten ,binnen de 10 ,maar die word wss ondergesneeuwd door Curtis ,dus zal wel een lagere positie worden buiten de Top 10
0
geplaatst: 9 september 2016, 21:00 uur
0
geplaatst: 9 september 2016, 21:06 uur
Anyway.......Curtis op 2 bij mij.
Pracht plaat en mede dankzij zijn album Curtis deze ook ontdekt.
Wat een vibe en vernuftheid.
Te laag, maar ja da's logisch als je 'm zelf in de hoogste regionen zet.
The Stones moesten er voor wijken in ieder geval.
Pracht plaat en mede dankzij zijn album Curtis deze ook ontdekt.
Wat een vibe en vernuftheid.
Te laag, maar ja da's logisch als je 'm zelf in de hoogste regionen zet.
The Stones moesten er voor wijken in ieder geval.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 september 2016, 21:10 uur
Het album van Big Star ken ik niet. Die van Curtis Mayfield wel en die kreeg een vrij nette 12e plaats. Fijne plaat.
0
geplaatst: 9 september 2016, 21:25 uur
Casartelli schreef:
Het album van Big Star ken ik niet. Die van Curtis Mayfield wel en die kreeg een vrij nette 12e plaats. Fijne plaat.
Weet je wat? Als jij dit weekend eens Big Star doet, probeer ik Yes.
2
zaaf
geplaatst: 9 september 2016, 21:37 uur
6. Roxy Music - Roxy Music
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5216.300.jpg
Punten : 399
Nom. : 17
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, LucM, bikkel2
Met de eerste lijstjes op plek 3. Dat konden ze natuurlijk niet volhouden als je kijkt met welke giganten ze te maken hadden.
De band was al maanden bezig met oefenen en uitwerken van de songs voordat ze uiteindelijk gingen opnemen. Dit geschiedde in een week, want er was nog geen recorddeal en hun managers financierden de opnames zelf (£5.000). Het album werd geproduceerd door King Crimson's tekstenman Peter Sinfield, die net uit die band was gestapt. In mei 1972, een paar weken na de opnamesessies, tekenden ze een contract met Island Records en in juni werd het album gereleased.
Het openingsnummer, Re-make / Re-model, werd bestempeld als een postmoderne pastiche, met solo's van elk bandlid met echo's van verschillende toetsstenen van de westerse muziek, waaronder The Beatles' Day Tripper, Duane Eddy's versie van Peter Gunn en Wagner's Ride of the Valkyries.
Verschillende nummers van het album zijn thematisch verbonden aan films. 2HB was Ferry's eerbetoon aan Humphrey Bogart en quootte de zin "Here's looking at you, kid", beroemd geworden door de film Casablanca. Chance Meeting is geïnspireerd door David Lean's Brief Encounter (1945). The Bob verwijst naar The Battle of Britain (1968) en bevat een passage dat het geluid van geweervuur uit die film simuleert.
Als Eno-adept zeer content met deze prestatie. Erg goede plaat die ik nog geregeld langs laat komen.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5216.300.jpg
Punten : 399
Nom. : 17
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, LucM, bikkel2
Met de eerste lijstjes op plek 3. Dat konden ze natuurlijk niet volhouden als je kijkt met welke giganten ze te maken hadden.
De band was al maanden bezig met oefenen en uitwerken van de songs voordat ze uiteindelijk gingen opnemen. Dit geschiedde in een week, want er was nog geen recorddeal en hun managers financierden de opnames zelf (£5.000). Het album werd geproduceerd door King Crimson's tekstenman Peter Sinfield, die net uit die band was gestapt. In mei 1972, een paar weken na de opnamesessies, tekenden ze een contract met Island Records en in juni werd het album gereleased.
Het openingsnummer, Re-make / Re-model, werd bestempeld als een postmoderne pastiche, met solo's van elk bandlid met echo's van verschillende toetsstenen van de westerse muziek, waaronder The Beatles' Day Tripper, Duane Eddy's versie van Peter Gunn en Wagner's Ride of the Valkyries.
Verschillende nummers van het album zijn thematisch verbonden aan films. 2HB was Ferry's eerbetoon aan Humphrey Bogart en quootte de zin "Here's looking at you, kid", beroemd geworden door de film Casablanca. Chance Meeting is geïnspireerd door David Lean's Brief Encounter (1945). The Bob verwijst naar The Battle of Britain (1968) en bevat een passage dat het geluid van geweervuur uit die film simuleert.
Als Eno-adept zeer content met deze prestatie. Erg goede plaat die ik nog geregeld langs laat komen.
0
geplaatst: 9 september 2016, 21:47 uur
Mooi achtergrondverhaal zaaf. Leuke weetjes.
Magistraal debuut en vernieuwend.
Een groeier, want bepaald geen makkelijke kost.
Geweldige band.
Magistraal debuut en vernieuwend.
Een groeier, want bepaald geen makkelijke kost.
Geweldige band.
1
geplaatst: 9 september 2016, 21:54 uur
Zeker geen gemakkelijke kost..een groeier id 
Terecht in de top 10
Mijn nr. 7!

Terecht in de top 10

Mijn nr. 7!
1
geplaatst: 9 september 2016, 22:02 uur
En er komt nog meer geweldig werk aan de komende jaren van Roxy.
0
geplaatst: 9 september 2016, 22:06 uur
Bij mij op 5 deze.
Volgend jaar hun beste, en ook nog een hele goeie.
Die twee jaar daarop zie ik ze ook nog wel top 10 scoren bij mij.
Volgend jaar hun beste, en ook nog een hele goeie.
Die twee jaar daarop zie ik ze ook nog wel top 10 scoren bij mij.
1
geplaatst: 9 september 2016, 22:06 uur
Die moet ik eindelijk maar eens gaan luisteren dan..oftewel het licht zien 

0
geplaatst: 9 september 2016, 22:08 uur
Gelukkig wel ja 
Misschien komt ie dan zelfs wel in mijn lijst..je weet nooit..

Misschien komt ie dan zelfs wel in mijn lijst..je weet nooit..
0
geplaatst: 9 september 2016, 22:14 uur
Het 4de album uit mijn Top 10. Na plek 3, 4 en 10 nu mijn nummer 8!
Volgende editie nog 2 erg sterke RM albums.
Volgende editie nog 2 erg sterke RM albums.
0
geplaatst: 9 september 2016, 22:15 uur
Da's wel extreem goed scoren. Dit is mijn eerste uit de top 10.
Lange tijd was dit de enige van Roxy Music die ik kende, al kende ik de meeste nummers eerder via de covers uit de film Velvet Goldmine. Maar ben deze plaat almaar beter gaan vinden. Van mij had 'ie ook nog wel hoger mogen eindigen. Hier stond ie op 5, maar mijn nummer 1 en 3 zullen de lijst wel niet halen.
Lange tijd was dit de enige van Roxy Music die ik kende, al kende ik de meeste nummers eerder via de covers uit de film Velvet Goldmine. Maar ben deze plaat almaar beter gaan vinden. Van mij had 'ie ook nog wel hoger mogen eindigen. Hier stond ie op 5, maar mijn nummer 1 en 3 zullen de lijst wel niet halen.
0
geplaatst: 9 september 2016, 22:25 uur
Vijf plekken te gaan.
Ik gok op David, Neil, Nick, Lou en de rollende stenen.
Can en Bill niet meer vrees ik.
Ik gok op David, Neil, Nick, Lou en de rollende stenen.
Can en Bill niet meer vrees ik.

0
geplaatst: 9 september 2016, 22:28 uur
In die volgorde ook hopelijk, al mogen Lou en Nick wel van plek wisselen

0
geplaatst: 9 september 2016, 22:30 uur
Ik had wel 5 platen die op 1 konden staan..maar uit sentiment heb ik toch n bepaalde gekozen..
0
zaaf
geplaatst: 9 september 2016, 22:32 uur
luigifort schreef:
Ik had wel 5 platen die op 1 konden staan..maar uit sentiment heb ik toch n bepaalde gekozen..
Hahaha, eigenzinnigheid troef!Ik had wel 5 platen die op 1 konden staan..maar uit sentiment heb ik toch n bepaalde gekozen..
1
geplaatst: 9 september 2016, 22:33 uur
Curtis Mayfield op 7.... beetje tegenvallend, zegt het soulgeweten in mijn hoofd. 
Even een tip voor iedereen met een beetje funk in zijn of haar lijf: uit 1972, het waanzinnige:
Fela Kuti & The Africa '70 - Shakara (1972)

Even een tip voor iedereen met een beetje funk in zijn of haar lijf: uit 1972, het waanzinnige:
Fela Kuti & The Africa '70 - Shakara (1972)
0
geplaatst: 9 september 2016, 22:36 uur
Ik ben het helemaal met je eens west.
Mag ook wel een keer.
Fela Kuti. Laatst nog een docu van gezien.
Interessante muziek.
Was een activist in hart en nieren trouwens.
Mag ook wel een keer.
Fela Kuti. Laatst nog een docu van gezien.
Interessante muziek.
Was een activist in hart en nieren trouwens.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.