MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
bikkel2 schreef:
Vijf plekken te gaan.
Ik gok op David, Neil, Nick, Lou en de rollende stenen.

Op David na niet bepaald een prettig vooruitzicht...

Van Fela ken ik enkel het live album vanuit onze hoofdstad, prima plaat

Fullhouse van de J.Geils Band had ik ook wel graag gezien hier, maar is een liveplaat, en daar gaan er niet veel voor.
Geweldige registratie met dampende rock en soul.
Vrij kort album, maar wat een energie.

bikkel2 schreef:
Fullhouse van de J.Geils Band had ik ook wel graag gezien hier, maar is een liveplaat, en daar gaan er niet veel voor.
Geweldige registratie met dampende rock en soul.
Vrij kort album, maar wat een energie.

We zijn het deze editie wel vaak eens.

Ja idd. Zelfde nr.1 zag ik al.

Roxy Music hier op 6
Bij mij op nr 9 ,en hierop de track.... If There Is Something
Voor mij gelijk de mooiste Roxysong ooit ...die saxofoon solo en het drumwerk ....
heel de song is bizar goed

Beste song van de plaat sowieso. Prachtig tweeluik.

Heerlijk om op te rennen met blik op oneindig (op de Waddenzee, eigenlijk) en de wind vol op je knar.
Het maakt mijn sportrondje net iets aangenamer. Als dan tijdens datzelfde rondje Curtis en Stevie voorbijkomen is mijn dag helemaal goed en zo 1972.

west schreef:
Curtis Mayfield op 7.... beetje tegenvallend, zegt het soulgeweten in mijn hoofd.
Even een tip voor iedereen met een beetje funk in zijn of haar lijf: uit 1972, het waanzinnige:
Fela Kuti & The Africa '70 - Shakara (1972)

Inderdaad een heerlijke funky plaat, slotstuk van mijn top 20.

west schreef:
Curtis Mayfield op 7.... beetje tegenvallend, zegt het soulgeweten in mijn hoofd.
Even een tip voor iedereen met een beetje funk in zijn of haar lijf: uit 1972, het waanzinnige:
Fela Kuti & The Africa '70 - Shakara (1972)

Voor mij een van de belangrijkste artiesten van de jaren '70. Gentleman en Confusion vind ik nog beter. Die gaan heel hoog eindigen in mijn lijstjes de komende jaren.

Shakara staat bij mij op nummer 7. Had ook niet verwacht dat die de top 10 zou halen. Van Roxy Music uiteraard wel. Had die trouwens nog hoger verwacht. Mijn nummer 2 met stip.

zaaf
5. Rolling Stones - Exile on Main St.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/77.300.jpg

Punten : 430
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : Johnny Marr, ArthurDZ

Hard van start en parallel met Roxy ietwat wegzakkend.

Na het financiële probleempje met ex-manager Allen Klein en hun excessieve levensstijl ontstond in 1971 een aanstaand probleem met de Engelse belastingdienst en vertrok de groep naar Frankrijk om zich daar voorlopig te vestigen. Jagger ging in Parijs wonen met zijn bruid Bianca en de rest settelde zich in het zuiden.
Een geschikte plek om te werken en op te nemen werd niet direct gevonden en de kelder van Richards in Nellcôte werd daartoe in gebruik genomen, met - daar is ie weer - de mobiele studio.
Medio 1971 werd gestart met de sessies (of eigenlijk verder gegaan want er was het nodige restmateriaal van de Sticky Fingers sessies) in een redelijk strakke routine. Maar, zoals Wyman zich herinnerde, lang niet iedereen was er altijd. De discipline die er bij de vorige albums nog wel was, was wat weggeslagen. Bij Richards (en iets mindere mate bij Taylor) door een groeiende heroïne afhankelijkheid, bij de rest van de groep meest om andere redenen. Ook ontstond er wat onvrede rond het gebruik van de villa van Keith door allerhande klaplopers, niet in de laatste plaats bekende lieden als William S. Burroughs en Gram Parsons. De laatste moest echt de deur worden gewezen wegens aanhoudend storend gedrag terwijl de villa door de Franse politie in de gaten gehouden werd.
Op een moment dat Wyman en Jagger er niet waren en wonder boven wonder Keith wel, werd met Bobby Keys en Jimmy Miller een riff van Keith opgenomen, Happy. Die opname is blijven staan en de rest is eroverheen gedubd.
Sowieso werd er met de credits wat aangerommeld en nam Miller geregeld het drumwerk waar van Watts en werd Wyman slechts op 8 nummers vermeld als bassist, de rest deden Taylor, Richards of sessiebassist Bill Plummer.
Uiteindelijk werd de plaat in Los Angeles afgemaakt onder iets beter georganiseerde omstandigheden.

Deze heeft het bij mij nooit zo gedaan. Waar ik de voorgangers geweldig vind en eigenlijk de opvolgers ook prefereer.

Oei al wat fijne plaatjes voorbij gekomen, ik vind die van Stevie toch wel het niveau hebben van Innervisions en Songs hoor, TB was zelfs mijn vele jaren mijn favoriet van Stevie.
Het live album van Jgeils en zijn bandje heb ik zeker ook overwogen, maar toch weer bij studioalbums gebleven.
Hu, nu de Stones al, ik heb ze tot nu toe allemaal op Yes na maar die staat ook onderaan in deze top 10

1.
2.
3.The Rolling Stones - Exile on Main Street
4.Roxy Music - Roxy Music
5.Stevie Wonder - Talking Book
6.
7.Big Star - #1 Record
8.
9.
10.
11.Curtis Mayfield - Superfly
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

zaaf schreef:

Deze heeft het bij mij nooit zo gedaan. Waar ik de voorgangers geweldig vind en eigenlijk de opvolgers ook prefereer.

Het kan verkeren, samen met Let it Bleed mijn favoriet van The Rolling Stones, heerlijk album.
Wat mij betreft ook wel een paar sterretjes beter dan de beide opvolgers.

zaaf
Je bent mij er geen spat minder om

oef, gelukkig

Tevreden met Exile in de Top 10 (liever wat hoger natuurlijk) mijn nr 2 ,en na St F en L I Bl mijn 3e Stones Topper uit hun oeuvre
Hun opvolger (van een ander karakter) zal bij mij ook nog hoog scoren,de jaren erna (niet achter elkaar) nog zeker 3 albums Top !
Wat Roxy Music betreft is het voor mij nog maar net begonnen, er volgen meer nominaties
En Stevie Wonder zit nu in zijn hoogtijjaren waarvan Talking Book de eerste van pakweg 4 of 5 Topalbums is
Andere favoriet de heer Young verwacht ik hier op 2 ,want die Starman zit hem dwars,waarvan ik meer met zijn opvolger(s) heb maar dat is smaak ,ook die beide heren zullen vaak terug keren in mijn 20

teus schreef:

want die Starman zit hem dwars

Exile is het ultieme album om met vrienden bij te kaarten en bier te drinken.

Ik moes er even naar zoeken maar stiekem heb ik The Stones toch wel, op nummer 20 om precies te zijn. Het enige album met een 3,5, de rest is allemaal 4 of hoger. Hi staat er in omdat Let It Loose zo'n briljante track is.

Ik verwacht er nog eentje uit mijn lijst en hoop (en verwacht toch ook wel) dat mijn nummer 1 ergens net na de Top 10 zal staan.

01.
02.
03. Yes - Close to the Edge (1972)
04. Stevie Wonder - Talking Book (1972)
05.
06.
07.
08. Roxy Music - Roxy Music (1972)
09.
10. Big Star - #1 Record (1972)
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)

3e plek. Beste Stones wat mij betreft.
Verbazingekkend dat ondanks het gekloot de plaat zo goed is geworden.
De kritiek was niet mals, maar dat is in de loop der tijd aardig rechtgetrokken.

bikkel2 schreef:

De kritiek was niet mals, maar dat is in de loop der tijd aardig rechtgetrokken.

Niet bij vriend zaaf

Rudi S schreef:
(quote)

Niet bij vriend zaaf

Nee, jammer weer.

1. Curtis Mayfield - Superfly
2. Deze komt nog I
3.
4.
5. Deze komt nog II
6.
7.
8. Deze komt nog III
9.
10.

11.
12.
13.
14. The Rolling Stones - Exile on Main St.
15. Roxy Music - Roxy Music
16. Deze komt nog IV
17. Stevie Wonder - Talking Book
18.
19.
20. Big Star - #1 Record

Franck Maudit
Gek genoeg nooit de klik gemaakt met Exile, al heb ik er ook onvoldoende tijd in geïnvesteerd.
Voorlopig blijft Aftermath mijn grote rollende steentjes favoriet.

Franck Maudit
Toch ook eens een bedankje voor de informatieve stukjes zaaf

1. Roxy Music - Roxy Music
2. Toppertje
3. Big Star - #1 Record
4.
5. The Rolling Stones - Exile on Main St.
6. Stevie Wonder - Talking Book
7.
8.
9.
10.
11. Curtis Mayfield - Superfly
12. Toppertje
13.
14.
15.
16.
17.
18. toppertje
19.
20.

Dezelfde 5 als Rudi S

zaaf
4. Nick Drake - Pink Moon
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/713.300.jpg

Punten : 466
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : Koenr, luigifort

Het eerste deel van de week in het tweede deel van de top 10, en…. inderdaad.

Derde en laatste plaat gemaakt door Nick Drake. Vaak, vanwege de teksten gelieerd aan zijn depressie, maar intimi leerden ons dat Nick, in zeer depressieve periodes, niet kon schrijven of opnemen. Hij was ten tijde van het creëren van deze plaat juist monterder en trots op het werk.
Rond de periode van het maken van Pink Moon was Nick inmiddels in gesprek met een psychiater en was anti-depressiva voorgeschreven. Die nam hij niet volgens voorschrift, want ze combineerden slecht met het gebruik van sedativa en Nick blowde in die tijd nogal wat.

Hij wilde de plaat op zeer organische wijze maken - zonder tierlantijnen en bijgevoegde muzikanten - en vroeg de assistent van Joe Boyd, de producer van zijn vorige platen, te weten John Wood, of hij met hem samen de plaat wilde opnemen. Aldus geschiedde en in twee nachtelijke sessies met zijn tweeën is de plaat vastgelegd.
Hij heeft de mastertape afgeleverd op kantoor en verliet zonder toelichting. Hij vertrok naar Frankrijk waar hij samenwerkte met Françoise Hardy. Hij zou enkele nummers voor haar geschreven hebben, die nooit werden uitgebracht.
Na deze periode raakte Drake opnieuw in een depressie. Hij had het gevoel dat hij zijn doelpubliek onvoldoende kon bereiken en dat hij gefaald had in zijn opzet. Het was het begin van een periode vol psychische problemen, met een hospitalisatie van enkele weken als dieptepunt.

In 1974 ging Nick Drake voor de laatste keer de studio in en nam vier nummers op die op Fruit Tree, een postuum verschenen compilatie-album, verschenen. De nummers waren somber en vol verwijzingen naar de dood.
Intussen woonde Nick Drake opnieuw in het ouderlijk huis. In de nacht van 24 op 25 november 1974 nam hij een overdosis van zijn anti-depressivum Tryptizol…

De albumcover is een schilderij van de man van Nick Drakes zuster Gabriëlle, Michael Trevithick.

Wederom een erg mooie plaat. Staat bij mij te boek als minste van de drie, terwijl het sobere geluid juist meer aan mij appelleert. Zou ie nog groeien?

Casartelli (moderator)
EttaJamesBrown schreef:
Weet je wat? Als jij dit weekend eens Big Star doet, probeer ik Yes.
Leuke challenge, maar ik betwijfel zeer of ik er dit weekend nog aan toe kom. Mocht dat een dezer dagen alsnog lukken, dan hoor je dat zeker en mocht ik eerder jouw Yesbevindingen al lezen, dan accepteer ik de morele plicht.

Enfin, met Roxy Music kwam ook mijn nummer 7 voorbij (niet in de laatste plaats dankzij de hit die officieel niet op het album staat) en als bikkel2 het goed gegokt heeft (en waarom zou dat niet zo zijn) was dat ook meteen de laatste match met mijn lijstje.

Ik heb Bryter Layter en Pink Moon achter elkaar op een cdtje gebrand..die eerste is mijn favoriet, maar Pink Moon komt door deze manier nog beter tot zijn recht ..heerlijke nachtelijke afzakker ook

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:39 uur

geplaatst: vandaag om 11:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.