MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
herman schreef:
Soul hier wel in de top 5, van de man die van zoveel markten thuis was.
Ook 8 verschillende landen vertegenwoordigd in de top 20, ik denk dat dat een record is voor mij.
YouTube zorgde er nog voor dat ik 3 albums van de koning van de afrobeat achter elkaar beluisterde.
Crazy, maar ze hadden mijn lijst anders ook wel gehaald.
De plaat die hier vast gaat winnen zorgde misschien nog wel voor het meeste luistergenot deze week.

Tjaa wat gaat er dan winnen dit jaar.....
Mss de Rood en Blauw gekleurde songs of de Roze Diamanten Wensen of .....

Die gekleurde zijn verzamelaars toch? Denk dat niet veel mensen die zullen noemen. Ik kijk via de zoekfunctie altijd alleen naar de studio-albums waar ik op gestemd heb, dus wist niet eens dat die ook uit 1975 namen.

Leuk idee trouwens om toe te staan dat 1 album expliciet genoemd mag worden door middel van een recensie, maakt het topic nog iets inhoudelijker.

1976 heb ik ook weer helemaal klaar. maar stuit hier wel op een probleem. Er wordt mooie serieuze progrock gemaakt maar ook uitstekende rauwe punk. Ik kan ze alleen niet achter elkaar beluisteren omdat het verschil in genre veel te groot is. Ervaren jullie dat ook niet?

Ik luister niet naar progrock dus ik heb dat probleem niet

Misschien nog enkelle jaartjes wachten dan heb je progressive punk: "Pronk"

herman schreef:
Die gekleurde zijn verzamelaars toch? Denk dat niet veel mensen die zullen noemen. Ik kijk via de zoekfunctie altijd alleen naar de studio-albums waar ik op gestemd heb, dus wist niet eens dat die ook uit 1975 namen.

.

Nee Nee miscommunicatie, sorry
die verzamelaars die jij bedoelt komen trouwens uit '73
Een van die nr 1 kans makers is een org studioalbum , rood in de titel , folk ,tekstueel doorspekt met blue (s)
Ook ik plaats nooit verzamelaars
altijd org Studio of Livealbums

zaaf
Ik hoop nog op de lijstjes van Arno, bikkel2, Bonk, Cellulord, dynamo d, Edgar18, HugovdBos, Koenr, luigifort, Telamon en Teunnis...

Ach, wat zijn er nog mooie plaatjes uit '75 die ik nog niet gehoord heb. Een uitstekend jaar.
Mijn lijstje is verstuurd.

In de jaren 70 had een mens nog hopen tijd en een LPtje duurde slechts 35 a 45 minuten.

teus schreef:
heb voor het eerst geen pure Soul in de lijst ,

Ik kom tot 9 platen, waaronder flink wat funk. 1975 blijkt eigenlijk wel een erg funky jaar te zijn.

herman schreef:

Ook 8 verschillende landen vertegenwoordigd in de top 20, ik denk dat dat een record is voor mij.

Ook ik vestig een persoonlijk record met acht verschillende landen, verspreid over vier werelddelen. Toch blijven de gebruikelijke landen domineren: 8x V.S., 6x V.K. en zes landen met één notering. Welk Oost-Europees land erin staat, moet nog even een mysterie blijven.

Hier veel Duitsers, 7X.
Verder 4 Amerikanen, 4 English gentleman en 1 Belg, Fransman, Afrikaan, Griek, Japaner en een Oost-Europeaan (maar niet dezelfde als Superbitch)

Samen 21 in een top 20

zaaf
Ik begrijp jullie bezorgdheid, maar met jullie topicleider is niks mis. Hij moet alleen veel werken, gisteravond, deze ochtend ook.
Denk dat de presentatie van de uiteindelijke top 10 even na 11 uur aanvangt.
Tot straks!

Franck Maudit
Doe maar rustig aan beste zaaf, we hebben alle tijd van de wereld.

Schiet eens op zaaf! Ik moet om 11 uur sporten.

zaaf
Pfff me rot gewerkt voor west

Met dank aan Franck Maudit

zaaf
10. Kraftwerk - Radio-Activity (Radio-Aktivität)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3064.300.jpg

Punten : 222
Nom. : 10
Nr. 1 van : herman

En weer een top 10 plek voor Kraftwerk, wederom op plek 10. Zelfs het verloop was a la Autobahn, langzame start, tegen de top 10 aantikken en de laatste dag bingo.

Eerste plaat van Kraftwerk 'full force': in de Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos en Wolfgang Flür line-up. De eerste twee zouden vanaf deze plaat ook zelf het productiewerk doen.
De plaat, waarop veel met stilte wordt gespeeld, is de eerste van de groep zonder viool, fluit of gitaar. Het tijdens de Autobahn toer aangeschafte Vako Orchestron keyboard is hier voor het eerst op hun output te horen en verder is de Micromoog uitgebreid op de plaat te horen.

De albumtitel met het koppelteken toont de typische uitgestreken humor van Kraftwerk, een woordspeling op de twee thema's van het album, waarvan de helft over radioactiviteit gaat en de andere helft over activiteit op de radio . Meer woordspelingen zijn duidelijk in de tracklisting, zoals Radio Stars, die als titel zou kunnen verwijzen naar popsterren, maar bij het luisteren blijkt te gaan over quasars en pulsars (sterren die radiogolven uitzenden).

Betere plaat dan de voorganger: in 1974 kwam Kraftwerk bij mij op plek 11, in '75 op nummer 10.

Mijn nummer 7!

Bij mij staan deze Duitsers op 15.
Fijn plaatje en het echte begin van Kraftwerk zoals we ze door de jaren zullen leren kennen.

Mijn nummer 10. Beter dan Autobahn.
Een van de 6 Duitsers die in mijn top 20 verschijnen.

Bij mij op 15, en de enige Duitser in mijn lijst.

Mijn motivatie om wekelijks een lijstje te maken is wat uitgedoofd maar ik lees nog graag zaaf zijn fijne commentaren bij de platen .

zaaf
dankje Edgar

Geen moffen bij mij..

Niet moffen maar Krauts luigifort. Vandaar de naam Krautrock.

Krautmoffen..
En ze hadden m beter Bahnhof ipv Autobahn kunnen noemen

De uitschakeling op het WK het jaar er voor zit nog diep.

Nee, ook in "75" voor mij (nog) geen Kraftwerk.

Voor mij de beste Kraftwerk. De 3 albums hierna zijn ook wel een tijd mijn favoriet geweest, maar zullen niet op 1 komen (ook door sterkere concurrentie). Ik vind het lastig te omschrijven wat ik hier zo mooi aan vind (ik kwam ooit niet verder dan onderstaande stukje), maar gelukkig wordt het door anderen ook gehoord gezien de mooie 10e plek.
herman schreef:
Dit album is de laatste tijd toch wel een beetje uitgegroeid tot mijn favoriete Kraftwerk-album. Echt een hele fijne luistertrip, vol nostalgie/melancholie. Kan me voorstellen dat het een vreemde bak geluid is als je op zoekt bent naar liedjes met een kop en een staart, maar ik geniet er steeds meer van.

Het album doet me denk ik denken aan de oude radio's, bandrecorders en aanverwante apparatuur die mijn vader vroeger verzamelde.

Voor mij trouwens een van de 4 Duitse albums in de lijst (Deluxe, Rubycon en Neu! '75 zullen het hier wel niet halen.

Ook mijn favoriete Kraftwerk. Ben dan ook erg blij dat ik vorig jaar de integrale live-uitvoering hiervan mee heb mogen maken.

Op nummer 6. De twee andere Duitsers, Edgar Froese en Novalis, gaan we vast niet terugzien.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:24 uur

geplaatst: vandaag om 22:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.