MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Een 3,5* waardering voor dit Eno album en dat is te weinig voor een plaats in mijn top 20. Voor het jaar 1974 zou het voldoende geweest zijn. Het wachten is op Tangerine Dream.

zaaf
7. Led Zeppelin - Physical Graffiti
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1891.300.jpg

Punten : 302
Nom. : 15
Nr. 1 van : Johnny Marr, Henri-S

Deze dubbelaar van Zep wiebelde een beetje tussen plek 5 en plek 7, en die werd het uiteindelijk. Niet de laatste giga-band, waar de komende punkgolf zich tegen afzette, in deze top 10…

Najaar '73 dook Led Zeppelin weer de studio in om de opvolger voor Houses Of The Holy op te nemen. Maar… John Paul Jones had het in die tijd zwaar met het moordende tempo dat de groep aanhield. Na een korte periode deed Zeppelin de geboekte studiotijd over aan Bad Company, die in deze tijd haar fameuze debuutalbum opnam.
Januari 1974 keerde de groep terug naar Headley Grange, een voormalig armenhuis in Headley, Hampshire, Engeland. De band schreef en nam daar acht songs op voor het nieuwe album (Custard Pie, In My Time of Dying, Trampled Under Foot, Kashmir, In the Light, Ten Years Gone, The Wanton Song en Sick Again), met een totale tijdsduur van ruim 53 minuten waarmee de tijd werd overschreden van een 'normale' elpee.

Al doende werd besloten van Physical Graffiti een dubbelalbum te maken door niet eerder uitgebracht materiaal toe te voegen: Bron-Yr-Aur, uiteraard van de Zep III sessies, Down by the Seaside, Night Flight en Boogie with Stu van de Zep IV sessies en The Rover, Black Country Woman en Houses of the Holy, vanzelfsprekend van de sessies van hun laatste plaat tot dat moment.
Zo werd dit album het album dat het breedste scala aan stijlen herbergt, door Led Zeppelin uitgebracht.

Zo'n plaat die ik nu niet zo veel meer draai, maar die ik noot voor noot ken. Luchtgitaar, luchtdrums, ach wat werd ik fit van dit album. En al hijgend ook de hoge zang nabootsen, een weldaad voor mijn omgeving.

De band heeft betere gemaakt, maar er staat geweldig werk op.
Hierna werd het een pak minder wat mij betreft.
Viel buiten mijn beste 10, maar overtuigend in de top 20.

Ah, de eerste die ik niet heb. De eerste twee albums van Led Zeppelin heb ik nog wel (veel) gedraaid, daarna ben ik afgehaakt.

Ik dacht al dat ik iets vergeten was; Eno dus.... Sorry jongens, ik maak het in '78 wel weer goed

Je zegt het tenminste eerlijk Ataloona.
Dus strafvermindering is hier wel op zijn plaats.

zaaf
bikkel2 schreef:
Je zegt het tenminste eerlijk Ataloona.
Dus strafvermindering is hier wel op zijn plaats.
Voor straf in '77 al goed maken.

Prima regeling!

Hé, die heb ik!

Franck Maudit
west schreef:
Hé, die heb ik!

Lefgozertje van me.

Franck Maudit schreef:
(quote)

Lefgozertje van me.

Het is inderdaad wel heel verrassend, ja.

Deze Zepp viel bij mij net buiten de boot ,heb ik ook wat minder mee als voorgaand werk
Wat mij betreft.... vergelijk deze eens met Zepp I en II ,ik weet wel Physical Graffiti is van geheel andere orde,maar die 2 zijn onovertroffen Top! ,ze Rocken en Bluesen heerlijk weg , albums kunnen allemaal wel interresanter enz.zijn, maar dat neem ik nogal es met een zak zout, want het gaat uiteindelijk om het hoogste luistergenot...en dat telt boven alles

Ik heb weer eens een mainstream lijstje vrees ik. Scoor tot nog toe 100%

Ik niet meer Ik heb nog nooit voor mijn plezier naar Led Zeppelin geluisterd, maar wie weet komt het ooit nog.

Ik heb ook deze niet, Kashmir is fabeltastisch maar verder veel leuk en aardig materiaal. Ik heb deze plaat op een 3,5 staan. Niet overwogen om deze op te nemen, vind het verder ook niet heel erg om deze tegen te komen maar de polonaise ga ik niet inzitten.

Dit album niet eens beluisterd. Tja, je moet nu eenmaal keuzes maken. Dus vanzelfsprekend geen plaats in mijn top 20.

Kashmir is idd het prijsnummer, maar In The Light is ook heel geslaagd imo.
In de breedte een heel aangenaam album.
Niet alles even memorabel, maar dat is dan ook vaker het euvel op dubbelaars.

Ha mannen, was even elders.

Tot nu toe 2 uit 4. Zal mij toch eens aan deze van Zep gaan wagen.

Aah! Etta is er weer.

Ik had al bijna een Amber Alert doen uitgaan.

GrafGantz schreef:
Ik had al bijna een Amber Alert doen uitgaan.

Volkomen terecht overigens.

Eno haalt bij mij slechts 3.5*. Hij zal nog veel betere maken, zelfs in '75
Zeppelin niet in mijn 20. Is wel een sterke plaat, 4*, maar '75 was een uitstekend jaar. En ik kon erop vertrouwen dat julie die wel in de top schoppen

Physical Graffiti, onbegrepen meesterwerk blijkbaar. Veel te laag natuurlijk. Misschien is IV wel hun allerbeste maar Physical Graffiti blijft toch wel hun strafste prestatie, al die prachtsongs zeg.

Johnny Marr schreef:
al die prachtsongs zeg.

Zep hier op 10, 1975 is me het jaartje ook wel, eerlijk gezegd denk ik dat mijn nummer 1 het ook niet red dit jaar omdat die Engelse supergroep nu echt met een meesterstuk op de proppen kwam en die Amerikaanse troubadour nu pas echt ook als rocker ontplofte.
Maar goed wij gaan zien en enkel zaaf is alwetend.

Rudi S schreef:

Maar goed wij gaan zien en enkel zaaf is alwetend.

Nou komt zaaf terecht veel eer toe in dit topic, maar om toch ook wel megalomanie bij onze organisator te voorkomen; je bedoelt alleen alwetend qua lijst van 1975, toch? Voor je het weet gaat hij in meer geloven.

Bonk schreef:
je bedoelt alleen alwetend qua lijst van 1975, toch?

Ja, natuurlijk.

Bonk schreef:

Voor je het weet gaat hij in meer geloven.

Dat doet hij al veel langer

zaaf
6. Queen - A Night At The Opera
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/82.300.jpg

Punten : 310
Nom. : 13
Nr. 1 van : Superbitch, Bonk

Van randje top 10 iedere dag een plekje opschuiven brengt deze 6e plaats als resultaat. Een echt hitalbum in onze top 10.

Queen's doorbraakalbum, met uiteraard die vreselijk beroemde single erop en verder een bonte stoet aan stijlen, zoals ook op de voorganger Sheer Heart Attack.
Het was het duurste album, qua opnamekosten, dat tot dan toe was uitgebracht. En dat was in een situatie waarin Queen, door mismanagement (wat tot het vennijnige openingsnummer leidde) aan de platenmaatschappij nog een forse schuld te betalen had. Het was met deze plaat erop of eronder en dat gaf spanning in de band.
Toch zetten ze door, ook door die gekke vondst van Freddie, dat nummer dat bijna niet te spelen of op te nemen was door die delen die lastig te verenigen of samen te smeden waren. Het kostte dan ook verreweg de meeste studiotijd en de masterbanden waren op een gegeven moment echt behoorlijk versleten. Het was doorgeslagen perfectionisme, maar deze gekheid leidde wel tot een zeer bijzondere track die ondanks de complexiteit tot een onovertroffen succes kwam.

Mijn eerste aanschaf, behoudens de inmiddels beruchte K-Tel en Arcade verzamelaars. Dus toch een apart plekje. En van daar uit ook leuk om heel af en toe te draaien.

Speciaal beluisterd voor deze game maar ik had hem het liefst overgeslagen. Komt uiteraard in mijn top 20 niet voor.
Ben nu trouwens al bezig met het jaar 1977 en zojuist het beste album beluisterd van de seventies.

wibro schreef:
... ik had hem het liefst overgeslagen. Komt uiteraard in mijn top 20 niet voor.

http://koiforum.nl/images/smilies/hamer.gif

Mijn nummer 3. Een klassieker!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:05 uur

geplaatst: vandaag om 19:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.