MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
herman schreef:
begrijp ik nou dat er mensen zijn die maar 1 album per artiest doen?

Ik heb er 2 van Bowie en zelfs 3 van zijn maatje dit jaar.
Natuurlijk heb ik ook beide albums van onze jongens
Rumours had ik niet, net niet punk genoeg .

zaaf
3. Television - Marquee Moon
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/791.300.jpg

Punten : 483
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : Lura, johan de witt, Dwejkk_

Superprestatie! Direct heel erg hoog en vanaf maandag stuivertje wisselen met de nummer 2. Opzienbarend!

De historie van Television start met twee vrinden Richard Meyers en Tom Miller. Zij zaten in hun tienerjaren samen op kostschool, in Delaware, en deelden dezelfde passie voor muziek en poëzie. Beiden liepen ze van school weg en vestigden zich in New York.
Ze vormden met drummer Billy Ficca The Neon Boys en waar Meyers zich al bediende van pseudoniem Hell, doopte Miller zichzelf om in Verlaine (naar de Franse dichter Paul). Tekenend, want waar Hell de springerige protopunker was, was Verlaine serieuzer, ook qua skills op zijn instrument.
Wat met The Neon Boys niet lukte, lukte met de nieuwe band Television wel: het vinden van een tweede gitarist, Richard Lloyd. Ze speelden zich het vaste podium van CBGB en Max’s Kansas City op, waar Hell zich dusdanig storend gedroeg (voor Verlaine dan), dat hij uit de band werd gekickt. Hell zou naam maken met de oprichting van The Heartbreakers en met zijn eigen band The Voidoids.

Verlaine, Lloyd en Ficca gingen verder met Fred Smith (niet te verwarren met Fred ‘Sonic’ Smith van MC5) als bassist en namen al snel hun eerste single Little Johnny Jewel (Part 1 & 2) op.
Op Marquee Moon, in het volgende jaar (’76) opgenomen, verlieten de gitaristen het punkpad en zochten meer de jazzy ‘tegenspel’ melodieën op in hun nummers, hetgeen uren per dag werd geoefend. Ook de teksten, met woordspelingen en poëtische inslag geeft een wat intellectuele draai aan de plaat. Er zijn weinig overdubs gebruikt, de meeste nummers zijn in 1 take opgenomen (zoals het fabuleuze titelnummer).

Hele toffe plaat met vooral op gitaargebied veel inspirerende ideeën. Mijn nummertje 5 dus ik acht m hoog

Was te verwachten. Mijn nummer 8 trouwens, hoewel de verschillen met de nummers 3 t/m 7 erg klein zijn.

Prachtig album ***** mijn nummer 3.

Nu zullen PF (op 2) en de andere Bowie nog wel komen.

Marquee Moon, het titelnummer, in 1 take opgenomen? Wow. Daar neem ik m'n hoedje voor af. Absurd goed nummer. De rest is ook wel goed maar niet zó goed. Toch wel mijn nummer 5.

zaaf
Je vlag bedoel je?

Goh! Had ik eigenlijk niet meer verwacht. Ik had meer The Pistols in gedachten.

Knapte ooit wat af op de zang van Tom Verlaine. Sindsdien maar gelaten voor wat het is.

Ik ken het (nog) niet. Leerpuntje voor de komende dagen.

Low en Pistols dan of anders Low en PF..geen Pistols zou me verbazen.

Deze had ik op 3.

luigifort schreef:
geen Pistols zou me verbazen.

.

Nou, wel pistols (top 10) zou mij pas verbazen.
In dit stadium verwacht ik PF en dan Bowie.

Ik denk ook Pink Floyd op 2 en David Bowie op 1. Het album van Television waardeer ik steeds meer, is in mijn top-20 binnengekomen.

Fleetwood op 2 en Television op 6 hier. Ik gok dat nu m'n nummers 4 en 1 nog komen. Mainstream-Graf is in da house.

Gezien het aantal stemmen en gemiddeldes kan het niet anders dan dat Animals en Low nog komen. Die staan ver boven Sex Pistols in beide gevallen (in algemene zin op MuMe). Ik verwacht PF op 1 gezien de opmerking dat er mensen zijn die vanuit principe 1 album per artiest in de lijst zetten.

Rudi S schreef:
(quote)

Nou, wel pistols (top 10) zou mij pas verbazen.
In dit stadium verwacht ik PF en dan Bowie.

Top 2 lijkt mij ook duidelijk. Wel content mee overigens.
The Pistols had ik wel in de top 10 verwacht, maar dan meer om de status.
Ik heb 'm ook niet in de top 10.

Casartelli (moderator)
Ik had Marquee Moon ook niet meer verwacht, al stelde een blik op stemmenaantal en -gemiddelde de verwachtingen wel wat bij. Prima album, vooral de A-kant; ik had hem zelf op 13.

Fleetwood had ik overigens niet, het is allemaal niet slecht maar dat vind ik nou echt zo'n "iedereen vindt hem goed dus jij ook" plaat.

Pistols is het punkalbum lijkt me..apart dat debuut van Clash t wel haalt..zeker niks voor tere zieltjes..

"Bollocks" is in de breedte waarschijnlijk het meest bekende Punkalbum, maar The Clash heeft meer waardering.
Zeker gezien hun ontwikkeling.
Maar ik mag Bollocks op zijn tijd ook graag horen. Ik vind het debuut van The Clash wel iets beter.

Mooie notering; zelf had ik Television op plaats vier. Ben toch benieuwd naar de top 3. Zal d'r nog een verrassing in zitten (wishful thinking)?

zaaf
2. Pink Floyd - Animals
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2435.300.jpg

Punten : 488
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : vigil, HugovdBos, Teunnis, Bonk

Redelijk sterke start en dat ging crescendo naar het podium om daar een robbertje te knokken met Television. Op (5) punten gewonnen.

Animals is een conceptalbum dat lijkt geïnspireerd op het boek Animal Farm van George Orwell, omdat net als in het boek in de drie centrale nummers van het album dieren gebruiken worden voor het beschrijven van menselijk gedrag, ook al is er sprake van een compleet andere invalshoek.
Op het album worden drie diersoorten specifiek genoemd:
1.   De honden vertegenwoordigen megalomane zakenmensen, die zich gedragen alsof ze alles onder controle hebben.
2.   De varkens verwijzen naar, en is een aanval op, degenen die daadwerkelijk de controle hebben: politici en opiniemakers als Mary Whitehouse, een Britse moraalridder die in de jaren 70 veel tegen het losgeslagen moraal predikt.
3.   De schapen staan tenslotte voor het suffe volk. Zij volgen blind, zonder zelfreflectie en zonder mening.
Zowel Sheep als Dogs bestonden al een paar jaar voordat ze op het album zouden verschijnen. Toen heette Sheep nog Raving and Drooling en Dogs You Gotta Be Crazy. De nummers werden wel herschreven en veranderd qua songteksten. Oorspronkelijk zouden beide nummers op het album Wish You Were Here verschijnen.
De drie bewuste songs worden in- en uitgeluid door Pigs On The Wing, een liefdeslied. Opvallend, omdat de drie lange songs veel boosheid met zich meedragen. Boosheid die met name Waters voelde en mee zou nemen in de tours (enorme shows) na de release van Animals en die de achtergrond zou vormen van het verhaal op de volgende plaat van Pink Floyd.

Goede plaat die ik niet had. Zelfs niet overwogen. Terwijl ik m wel goed vind, of had ik dat al gezegd. Heeft met het tijdsgewrocht te maken en de hoge lat t.a.v. Pink Floydplaten. Maar goeie plaat hoor…

zaaf schreef:

Goede plaat die ik niet had. Zelfs niet overwogen.

Ook zo hier, graf zal 'm wel hebben

Casartelli (moderator)
Nou, ik had hem wel... en zelfs op 2. Met wat omwegen is het ook mijn favoriete Pink Floyd geworden. Heb hem lang iets te grimmig gevonden om hem écht in het hart te sluiten, maar dat is nu dus voorbij.

Dan zal Low wel op 1 staan. Als het zoveelste Bowie-album, met bovendien amper anderhalf bekend nummer erop, de lijst kan aanvoeren, zal het met die concurrentie van het andere album uit hetzelfde jaar wel wat meevallen. Tenzij het alsnog de Sex Pistols worden, maar ik neem aan dat vrijwel niemand er serieus rekening mee hield dat die überhaupt de toptien zouden halen.

zaaf
Selbstverständlich. Maar had jij Low niet dan? Als 1 van de 7?

zaaf
1. David Bowie - Low
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5372.300.jpg

Punten : 656
Nom. : 26 x
Nr. 1 van : GrafGantz, Johnny Marr, wibro, bikkel2, Cellulord, luigifort

Weer zo'n gele trui vanaf de start, voor Bowie ook de 3e keer al. Met een wel heel erg grote voorsprong. Is voor uw razende reporter niet echt spannend! Maar ja, dat zal u wederom een rotzorg zijn.

Zoals bij 1976 geschreven, Bowie zijn muziek was aan het verschuiven. En onbewust heeft Nicolas Roeg – de regisseur – daaraan bijgedragen. Niet alleen haalde hij Bowie uit zijn zone in L.A. en uit de muziek en in de film, er gebeurde meer dan dat. Bowie werd geconfronteerd met zijn verslaving. Hij had een begin gemaakt met het maken van een soundtrack voor de film en die ideeën lagen er nog.

Hij verhuisde na het maken van de film en Station To Station naar Zwitserland. Iets ten noorden van het meer van Geneve ging hij schilderen, zich verdiepen in klassieke muziek en literatuur en uiteraard afkicken en weer bij zinnen geraken.
Later in 1976 verhuisde hij met zijn vriend Iggy Pop naar Berlijn:
"For many years Berlin had appealed to me as a sort of sanctuary-like situation. It was one of the few cities where I could move around in virtual anonymity. I was going broke; it was cheap to live. For some reason, Berliners just didn’t care. Well, not about an English rock singer, anyway."
Aldaar raakte hij geïnteresseerd in de Duitse muziekscene. In Zwitserland al draaide hij het album Discreet Music van Eno veel. En ontmoette hem uiteindelijk in Berlijn. En ging met hem samenwerken – de ideeën uitwerken die nog op stapel lagen en terwijl hij in Parijs een rechtszaak uitvocht met zijn gewipte manager DeFries, ontwikkelde Eno verder een koers waar Bowie zeer door geïnspireerd werd en wat leidde tot de B-kant van het album Low.
Ook de cover van Low toont een still van de film The Man Who Fell To Earth. De plaat bevat arty pop op kant A – die dus deels op de songs die David trachtte te maken voor de film is gebaseerd, en meer ambient en synthesizer gerichte muziek op de andere helft van het album.
De kritieken waren verdeeld na verschijnen, al snel hoorde men er toch een meesterwerk in. Vernieuwend, uiteraard, al was het maar door het opvallende drumgeluid dat door Visconti door de Eventide Harmonizer is gehaald en wat later (o jaren 80…) veel navolging kreeg.

Beste Bowie. Punt.

De nummers 1 en 2 heb ik op 4 en 1 dus ik ben (wel) tevreden.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols
237 punten, 11 x genoemd

12. Kraftwerk - Trans-Europe Express (Trans Europa Express)
225 punten, 12 x genoemd

13. Iggy Pop - The Idiot
209 punten, 10 x genoemd

14. Talking Heads - Talking Heads: 77
207 punten, 11 x genoemd

15. Suicide - Suicide
204 punten, 10 x genoemd nr 1 van Ataloona

16. Rush - A Farewell To Kings
186 punten, 8 x genoemd nr 1 van Henri-S , Casartelli

17. AC/DC - Let There Be Rock
172 punten, 9 x genoemd nr 1 van west

18. Electric Light Orchestra - Out of the Blue
172 punten, 9 x genoemd

19. Steely Dan - Aja
166 punten, 8 x genoemd

20. Iggy Pop - Lust for Life
164 punten, 10 x genoemd

21. Billy Joel - The Stranger
148 punten, 8 x genoemd

22. Supertramp - Even in the Quietest Moments...
147 punten, 7 x genoemd

23. Ian Dury - New Boots And Panties!!
134 punten, 7 x genoemd

24. Keith Jarrett - The Survivors’ Suite
131 punten, 6 x genoemd nr 1 van Koenr

25. Peter Gabriel - Peter Gabriel (Car)
125 punten, 7 x genoemd

Er vielen 7 nummers 1 buiten de boot: de nummers 1 van nelis, Superbitch, EttaJamesBrown, Telamon, Renoir, zaaf en Brunniepoo zijn geeindigd op resp. 26, 27, 27, 35, 37, 40 en 51…

1977
1.Elvis Costello - My Aim Is True
2.Ramones - Leave Home
3.Television - Marquee Moon
4.Iggy Pop - The Idiot
5.Talking Heads - Talking Heads: 77
6.David Bowie - Low
7.Johnny Thunders & The Heartbreakers - L.A.M.F.
8.Richard Hell & the Voidoids - Blank Generation
9.Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols
10.Bob Marley & The Wailers - Exodus
11.Ian Dury - New Boots and Panties!!
12.Iggy Pop & James Williamson - Kill City
13.The Clash - The Clash
14.Ramones - Rocket to Russia
15.Peter Hammill - Over
16.Graham Parker and the Rumour - Stick to Me
17.Iggy Pop - Lust for Life
18.David Bowie - Heroes
19,The Stranglers - Rattus Norvegicus
20.Blondie - Plastic Letters

Dead Boys - Young, Loud and Snotty
Eddie Hazel - Game Dames and Guitar Thangs
Wire - Pink Flag

Weer met grote dank aan zaaf, voor al het mooie werk.

Rudi S schreef:
(quote)

Ook zo hier, graf zal 'm wel hebben

Uiteraard, op plek 4

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. David Bowie - Low
2. Pink Floyd - Animals
3. Television - Marquee Moon
4. Fleetwood Mac - Rumours
5. David Bowie - "Heroes"
6. Bob Marley & The Wailers - Exodus
7. The Clash - The Clash
8. Brian Eno - Before and after Science
9. Wire - Pink Flag
10. Elvis Costello - My Aim Is True
11. Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols
12. Kraftwerk - Trans-Europe Express (Trans Europa Express)
13. Iggy Pop - The Idiot
14. Talking Heads - Talking Heads: 77
15. Suicide - Suicide
16. Rush - A Farewell To Kings
17. AC/DC - Let There Be Rock
18. Electric Light Orchestra - Out of the Blue
19. Steely Dan - Aja
20. Iggy Pop - Lust for Life
21. Billy Joel - The Stranger
22. Supertramp - Even in the Quietest Moments...
23. Ian Dury - New Boots And Panties!!
24. Keith Jarrett - The Survivors’ Suite
25. Peter Gabriel - Peter Gabriel (Car)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:45 uur

geplaatst: vandaag om 07:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.