MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Wie niet

Ja, wie niet

Deze had ik op 13, Frank op 7

De Beatles komen in mijn top 20 niet voor. Wat Help betreft: het titelnummer is voor mij nog altijd het slechtste nummer dat de Beatles ooit gemaakt hebben.

zaaf
Het slechtste nummer?? Dan heeft het wel zware concurrentie...

wibro schreef:
De Beatles komen in mijn top 20 niet voor. Wat Help betreft: het titelnummer is voor mij nog altijd het slechtste nummer dat de Beatles ooit gemaakt hebben.

Dan heb je wss Wild Honey Pie nooit beluisterd

wibro schreef:

Help het slechtste Beatles-nummer? Kom nou (er is niets mis mee)! All Together Now vind je dus beter?

teus schreef:
(quote)

Dan heb je wss Wild Honey Pie nooit beluisterd
wat is daar mis mee? Leuk nummer is dat.

zaaf
Hahaha, ja dat vind ik ook.

zaaf
5. John Coltrane - A Love Supreme 

(afbeelding)

Punten : 314
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : Lying Mouth, Ataloona, Koenr, Teunnis, Franck Maudit

John Coltrane. Deze held schopte zijn jazz diep in onze top 10 over 1965. Lange tijd bubbling under, maar nóg twee nr 1 posities deden hem naar deze hoge plek schieten.

De vierdelige suite werd door het John Coltrane-kwartet opgenomen in de Van Gelder Studio in New Jersey, met McCoy Tyner op piano, Elvin Jones op drums en Jimmy Garrisson op bas.
Het album kwam tot stand gedurende de Afro-Amerikaanse strijd voor gelijke rechten in de Verenigde Staten. Coltrane wilde met A Love Supreme een spirituele eenheid creëren, om zo door middel van zijn muziek maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Coltrane beschouwde het album als zijn "geschenk aan God".
Het Coltrane-kwartet heeft de suite slechts een keer live op een podium gebracht, tijdens het Antibes Jazz Festival in juli 1965.

Mooie plaat van Coltrane. Ik beluister hem zelden, maar vind dit wel een mooie en terechte prestatie.

Deze moet ik ook weer eens draaien. Had hem eigenlijk wel een plaatsje hoger verwacht, verrassend dat 'ie nog een tijdje bubbling under was.

1. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965)
6. John Coltrane - A Love Supreme (1965)
8. Jackson C. Frank - Jackson C. Frank (1965)

Geen plek voor Help! in mijn top twintig, daarvoor kent '65 simpelweg teveel goede andere albums.

1. John Coltrane - A Love Supreme
8. Jackson C. Frank - Jackson C. Frank

Wat krijgen we nog? 2x Bob, Bietels en Nina?

Geen Nina Simone vrees ik, eerder een Byrds plaat. Het lijkt een top tien te worden met tien van de elf meest bestemde albums hier op de site . Jammer dat het zo'n voorspelbaar lijstje dreigt te worden, wellicht is veel werk uit deze periode nog te onbekend bij het gros?

herman schreef:
(quote)
wat is daar mis mee? Leuk nummer is dat.

zeker weten

Nina Simone komt zeker nog, lijkt me juist een van de voorspelbaarheden, samen met de twee gedoodverfde favorieten.

A Love Supreme,
Nummer 6 in mijn top 20. Volkomen terecht ook die 5e plaats.
In de Knock-out: 1965 bracht dit album van John Coltrane het tot de halve finale en werd daarin uitgeschakeld door Pastel Blues van Nina Simone.

Coltrane op 8 hier, Nina staat nog wat hoger.

Ik hoop maar dat jullie gelijk hebben en Nina inderdaad in de lijst staat anders zou het wel een flinke teleurstelling zijn.

Edgar18 hoger in mijn lijstje, ik weet niet of zij ook hoger in De Lijst staat, zaaf belt niet

Alleen Otis uit mijn top 10 is reeds gevallen. Nog genoeg onbekende kanshebbers, maar of die het halen?

Casartelli (moderator)
En met John Coltrane is mijn nummer 10 ook gepasseerd. Mijn Beatleskennis blijft toch een beetje bij de standaardwerken hangen.

Ik hoop zelf op de strandjongens, die hebben 2 prima albums uitgebracht dit jaar waar bij tijd en wijle de genialiteit van Pet Sounds al aan het doorsijpelen is. Maar ik vrees dat die schromelijk over het hoofd gezien zijn hier.

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Ik hoop zelf op de strandjongens, die hebben 2 prima albums uitgebracht dit jaar waar bij tijd en wijle de genialiteit van Pet Sounds al aan het doorsijpelen is. Maar ik vrees dat die schromelijk over het hoofd gezien zijn hier.
Casartelli schreef:
Jij hebt op deze zomerse dag al thuis kunnen brengen over welk album Edgar het heeft?

Ik ben niet zo goed met matige hints, sorry.

zaaf
4. Nina Simone - Pastel Blues 

(afbeelding)

Punten : 374
Nom. : 17 x
Nr. 1 van : niemand

Lange tijd in het spel stuivertje wisselen met Otis in een strijd om plek 3. Otis legde het wat eerder af, Nina zag één album nog ruimschoots voorbij komen.

Nina's kijk op blues geeft een zwaar album, met dramatiek op diverse wijzen voor het voetlicht gebracht.
Nummers van Billie Holiday, Bessie Smith - voorbeelden voor Simone, het indrukwekkende a-capella nummer 'Be My Husband', geschreven door Simone's echtgenoot en toenmalige manager, gecoverd door niemand minder dan Jeff Buckley en Antony Hegarty en natuurlijk haar signature-song 'Sinnerman'. Nina kende dit lange nummer van haar moeder, die het gebruikte bij religieuze 'revival meetings' om mensen te helpen hun zonden op te biechten.

Ik val niet volledig voor Nina, er is iets dat me tegenstaat. Maar dat dit een klasserijk album is, dat hoor ik zelfs nog wel

GrafGantz schreef:
Maar ik vrees dat die schromelijk over het hoofd gezien zijn hier.

Zonder The BB te gebruiken kom je toch nooit op 20 albums

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Ik ben niet zo goed met matige hints, sorry.
En dan heb ik ons de hint met dubbel blauw nog bespaard. Enfin ik was zelf ook het meest content met
Casartelli schreef:
Geen subtiel bier, die soul.
Als ik de enige was, heeft er toch iemand van genoten.

Nina Simone stond op 5 bij mij. Gekocht voor de plaatselijke MuMe-hit (ik zal de enige wel niet zijn). Rest van het album is ook goed beluisterbaar.

GrafGantz schreef:

Niet door mij, ik heb de ene vandaag op 5 en de andere op deze zomerse dag (nacht) op 14

vigil schreef:
(quote)

Niet door mij, ik heb de ene vandaag op 5 en de andere op deze zomerse dag (nacht) op 14

Goed bezig, ik heb Vandaag ook hoger dan die andere, maar gezien de gemiddeldes zijn de meeste mensen het daar niet mee eens.

GrafGantz schreef:
(quote)

Goed bezig, ik heb Vandaag ook hoger dan die andere, maar gezien de gemiddeldes zijn de meeste mensen het daar niet mee eens.

Ach, de echte kenners weten beter

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:29 uur

geplaatst: vandaag om 22:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.