MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Ja mooie plaat... briljante plaat zelfs, zijn beste en de beste van 1980

Ai, dit album heb ik nog niet beluisterd, terwijl er toch 2 nummers op staan met Keetje Boes. Vanavond maar eens beluisteren. Uiteraard staat dit album niet in mijn top 20.

Op de foto van de clip lijkt Peter Gabriel op die Nederlandse presentator van kinderprogramma's: kom, hoe heet 'ie nou?

Edit: oh ja: Peter Jan Rens!

zaaf
Als je dat een beetje Spaansachtig uitspreekt is het em!

Ataloona schreef:
ik had het heel niet zo erg gevonden als dat ook hier de top 3 was geworden

"closer" en "remain in light" hoog in mijn lijst ?

Daar zijn we nog niet aan toe, maar gelijk heb je natuurlijk wel.

zaaf
Niet allemaal al de lijstjes posten hoor!

Ja, de verrassingen hebben we nu wel gehad, neem ik aan

zaaf schreef:
Niet allemaal al de lijstjes posten hoor!

Sorry chef. Wat meer geduld zou ons goed staan.
Klein borreltje ingeschonken om de rust te bewaren.

johan de witt schreef:
Ja, de verrassingen hebben we nu wel gehad, neem ik aan

Gabriel is volgens mij wel iets voor jou Johan.

Zeker wel een goede artiest, maar een heel album van hem, zeker in deze fase, heeft me nog niet weten te boeien.
In 1986 haalt hij (misschien) mijn lijst.

zaaf
8. U2 - Boy
https://www.musicmeter.nl/album/151

Punten : 320
Nom. : 17
Nr. 1 van : niemand

Slow starter en daarna bij de subtoppers. Maandag nog vrij hoog, maar er kwamen nog 4 albums langszij.

U2 ontstond in '76 na een geplaatste advertentie door drummer Larry Mullen (toen 14), die direct de bezetting opleverde die vandaag de dag nog opgeld doet. Aanvankelijk speelde The Edge (David Evans) zijn broer Dik ook mee, maar die franje raakten ze al vroeg kwijt. In '78 wonnen ze een talentenjacht wat een geldbedrag en studiotijd opleverde. Met een demo op zak wonnen ze de liefde van manager Paul McGuiness, die connecties had bij CBS, wat weer leidde tot een EP met lovende kritieken, Three.

Dit succesje bracht de heren een contract met Island Records en het plan werd opgevat om van een selectie van de meer dan 40 songs grote live-catalogus van de band een plaat te maken onder leiding van Martin Hannett, die ook hun 11 O'Clock Tick Tock single had geproduceerd.
Edoch, deze was na de zelfdoding van Ian Curtis te veel van de kaart om met hen aan de slag te gaan.

Het werd, op verzoek van de band, Steve Lillywhite, die ze kenden van zijn werk met Siouxie & the Banshees (The Scream). Naar wens van Lillywhite, om een klaterend, luidruchtig drumgeluid te bereiken, werden deze partijen opgenomen in de receptie van de Windmill Lane Studios.

Bij verschijnen was ik er bijzonder van gecharmeerd. Aantal keren live gezien ook, die jongehondensturmunddrangbende. Later in hun carriere werd ik allergisch voor ze en moest deze het ook ontgelden. Nu vind ik het toch wel weer mooi.

Bono scoort bij mij weinig punten meer tegenwoordig. Maar dit is zonder meer een fijn debuut.
Op een bepaalde manier onderscheidend.

Te veel eer voor een top 10 positie naar mijn idee. Op 16 in mijn lijst.

Deze is de eerste die ik wel heb, maar net buiten de top 20.

Bij mij op 6. U2 is zeker een rockband die de jaren '80 gekleurd heeft. De jaren '80-albums van U2 vind ik nog steeds geweldig in tegenstelling tot hun laatste album.

Ook op 6 hier, fraai album en heb ze toen ook nog live gezien

U2's Boy heb ik wel op tape (met The Unforgettable Fire op de andere), maar al zeker 20 jaar niet meer geluisterd. Vond er als tiener niets aan en nu nog niet steeds niet, vrees ik. Maar misschien moet ik blij zijn dat ie niet nog hoger staat.

Het album van Peter Gabriel zou ik wel eens moeten luisteren, maar heb me er nog niet toe kunnen zetten. Als ik hem horen praten in docu's (zoals laatst in Leo Blokhuis' Planet Elektro) vind ik hem wel een aardige interessante man, maar de link naar Genesis (wat ik echt vreselijk vind eigenlijk) staat me te erg tegen. Latere nummers van hem die ik ken vind ik vaak wel de moeite waard (en hij heeft een mooie stem).

zaaf
Als Gabriel Genesis los kon laten, moet jij het zeker kunnen Herman

Heeft niets met Genesis van doen Herman. Gewoon wat luisterbeurten geven. Is echt een heel sterk album.

Het is anders de Genesis van Gabriel dit album.

U2 heb ik op 9. Had ook iets hoger kunnen staan. Is toch een sterk debuut met een paar geweldige songs.

zaaf
NIET!

Wel een redelijk aardig album. Een 3.5 *, maar dat cijfer is niet hoog genoeg voor mijn Top 20.

Into The Heart is wel een top liedje

west schreef:
(quote)

?

Ik denk op het Genesis van Gabriel gedeelte

zaaf
Klopt

zaaf
7. Bruce Springsteen - The River (The Ties That Bind - The River Collection)
https://www.musicmeter.nl/album/1026

Punten : 353
Nom. : 15
Nr. 1 van : LucM, Ataloona

Ook een rustige start met een flinke versnelling erna. Maar top 10 was al snel verzekerd.

Veel nummers die verschenen op The River waren afkomstig uit de opnameperiode van Darkness on the Edge of Town. Deze nummers werden ook regelmatig gespeeld tijdens de tournee van dat album. Zo werd The River voor het eerst live gespeeld in september 1979 tijdens de Musicians United for Safe Energy concerten en kreeg een prominente plek in de daaropvolgende documentaire No Nukes.

Oorspronkelijk wilde Springsteen in 1979 al zijn volgende album uitbrengen, The Ties That Bind, met daarop slechts 10 nummers, in plaats van de 20 die uiteindelijk een jaar later verschenen. Springsteen trok dat album echter terug na het schrijven van The River en breidde het met meer pasgeschreven, donkerder tracks uit tot een dubbelalbum. Een aantal nummers van The Ties That Bind, waaronder Cindy, Be True en Loose Ends haalden The River niet en zouden pas jaren later worden uitgebracht.

Met The River Tour deed Springsteen in het voorjaar van 1981 ook Nederland aan, in Ahoy Rotterdam.

Daar was ik niet. En ook niet bij de rivier.

Aii, die had toch wel wat hoger mogen staan. Wordt toch wat onderschat op MuMe in contrast met de (natuurlijk kortere) platen Born to Run en Darkness. Gelukkig wel gewoon dik top 10. In jaren echt gegroeid tot één van mijn all-time favorieten.

Casartelli (moderator)
Een rivier met een versnelling, wat ben je toch een poeet, Martin!

Boy is bij mij ook een 3,5-je dat de lijst niet haalde, ofschoon ik in dit niet bijzonder vette jaar rijkelijk uit mijn 3,5*-vaatje heb moeten tappen om de top-20 vol te krijgen. Van Bruce Springsteen moest ik lang weinig hebben, maar dat is inmiddels aan het bijtrekken. Het goedkope boxje met zijn eerste zeven albums blijkt een praktisch introductiedocument. Born to Run, Darkness on the Edge of Town en Born in the USA maken vooralsnog de beste indruk. The River zit vooralsnog niet in de bovenmoot.

The Boss staat bij mij 'maar' op 6 ook omdat ik een enkel nummer van dit dubbelalbum wat minder vind. Daarom was ik blij dat hij in Berlijn maar een paar tracks van The River (tijdens 'The River Tour') speelde: bijna alleen maar topsongs. Hij had er trouwens één fantastische plaat van kunnen maken, maar daarvan volgt er weer één in 1982.

Ik had Organisation al wel verwacht maar goed te zien dat deze nog hoger staat...

Ik zie overigens dat ik The River ook op een 3,5 heb staan. Hhmm ik zal wel in een zeer goede bui geweest zijn.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:12 uur

geplaatst: vandaag om 06:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.