MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Inderdaad: dat is toch wel één van de vreemdste berichten hier GrafGantz: met je mandje?

Zaafs muzikale fruitmand.

Zo, m'n lijstje van 1980 is eindelijk binnen. 1981 daarentegen zal misschien het eerste jaar zijn dat ik zal overslaan. Die leeuwenmuil steekt er toch wel torenhoog bovenuit vind ik.

Dan heb je nog wel eea te ontdekken. Die Leeuw haalt bij mij wel de top 10, maar niet de top 5.

herman schreef:
Dan heb je nog wel eea te ontdekken. Die Leeuw haalt bij mij wel de top 10, maar niet de top 5.

Heb de leeuw paar x gehoord, mmm.....tja
hoor eerlijk gezegd die hoge waardering hier er niet vanaf of doorheen
mss nog eens luisteren

herman schreef:

Bijna volledig eens, al haalt hij bij mij wellicht nipt de 5e plek. Verder weer een heel lastige keuze, top 10 gaat wel lukken met enkel albums van tenminste 4.5*, daarachter is het dringen geblazen.

Hier 1 keer 5* en 8 keer 4,5*. Moet nog ff kijken wat daarachter komt.

zaaf
Met Teun zijn lijstje sluit ik de boel af. 38 lijstjes, een record. Dank allemaal, ik ga nog even wat uit mn duim zuigen.

Kopieer gewoon het laatst ingeleverde lijstje zou ik zeggen. Maak het jezelf niet te moeilijk.

zaaf
Als je er een beetje tekst bij had gedaan had ik het wel overwogen

In 1980 was ik brugpieper. Toen al een goede muzieksmaak, vond ik. Is sindsdien wel een paar keer bijgeschaafd, die smaak van mij. Maar zo mooi als in de brugklas wordt de muziek nooit weer.

Morgenvroeg wekkertje zetten.

zaaf
Nou... wekkertje hoeft niet hoor, tenzij je in de nachtdienst zit.

Nachtportier bij Okura had ik best willen zijn...

EttaJamesBrown schreef:
In 1980 was ik brugpieper. Toen al een goede muzieksmaak, vond ik.

Hoezo toen al?

Jeugdige zelfoverschatting destijds. Nu is het aangeleerd gedrag.

What's your poison?

zaaf
http://i63.tinypic.com/2i6j6dj.jpg
38 lijstjes geven het volgende resultaat…

zaaf
10. Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables
https://www.musicmeter.nl/album/3441

Punten : 263
Nom. : 12
Nr. 1 van : niemand

Zo zeg, verrassend, ook qua verloop: zoals het spreekwoord luidt: als drie platen vechten om plek 10 gaat de vierde hem echt zien.

The Dead Kennedys kozen deze naam, aldus zanger Jello Biafra, niet uit disrespect voor de vermoorde leden van de bekende familie, maar als symbool voor de teloor gegane Amerikaanse Droom.
Zijn politieke statements in songs als California Über Alles en When Ya Get Drafted zetten de Dead Kennedys direct in het politiek geëngageerde hoekje.

Muzikaal staat Fresh Fruit for Rotting Vegetables model voor alle latere releases van de band: hard, rommelig en snel, maar niet zonder dynamiek en met muzikale vaardigheid. De riffs doen soms wat aan die van de Ramones denken en putten uit de surf- en rockabillytraditie, maar dan dwingend en agressief gespeeld. De pittige teksten doen hier nog een schepje bovenop.
De plaat is met zeer weinig overdubs opgenomen, slechts wat extra slaggitaar en extra vocalen.

De hoesfoto toont in de hens staande politieauto's tijdens de White Night rellen van 21 mei 1979, als resultaat van de milde straf die voormalig San Francisco City Supervisor Dan White kreeg voor de moord (berecht als doodslag) op burgemeester George Moscone en Supervisor Harvey Milk.

Goeie plaat. Lekker voor in de auto. Niet in mijn toplijst.

Mijn nummer 10.

Dit album speciaal beluisterd voor dit topic. Toen het uitkwam destijds in 1980 heb ik het links laten liggen. Ten onrechte, want dit is een uitstekend album met als uitschieter "Holiday in Cambodia" dat ik eergisteren tijdens mijn werk constant liep te neuriën.

Mijn nr. 2. Briljant album.

Mijn nummer 6, zeker een briljant album. California! Uber Alles!

Nooit dit album beluisterd (heb ik totaal niet in de top-10 verwacht), dit nummer klinkt wel goed (doet mij ook denken aan Ramones maar ook aan Sex Pistols en Joy Division).

ook mijn nummer 10, voor even loopt lijstje synchroon ?

Mij niet opgevallen. Ik dacht dat deze band later ontstond. Ik zal het eens beluisteren.

ik had het heel niet zo erg gevonden als dat ook hier de top 3 was geworden

De singles vind ik goed, maar het album ben ik nooit met veel plezier doorheen gekomen.

Album duurt maar een half uurtje toch? Die vliegt echt voorbij. Bv. Chemical Warfare vind ik echt niet onderdoen voor de singles (dacht eigenlijk ook dat dat er een was, maar blijkbaar niet).

zaaf
9. Peter Gabriel - Peter Gabriel (Melt)
https://www.musicmeter.nl/album/4807

Punten : 317
Nom. : 15
Nr. 1 van : vigil

De top 10 was na zondag al redelijk vaststaand, en stond gaandeweg alleen maar vaster - als top 10. De plekken 4 t/m 9 zaten vrij dicht opeen en wisselden hier en daar en zo nu en dan stuivertje. Halverwege de rit stond hij 7 maar de uiteindelijke nummers 4 en 6 gaven hem het nakijken.

Dit album - door de hoesfoto als 'Melt' aangeduid - is Gabriel's artistieke doorbraak als soloartiest en zette hem op de kaart als ambitieus en vernieuwend artiest met een boodschap (dat laatste met name door de songs Games Without Frontiers en Biko).

Atlantic Records had Gabriel laten vallen en er was wat geharrewar wie hem mocht tekenen, vooral in de States. Na toestemming voor het uitbrengen van Melt door Mercury tekende Gabriel als een van de eerste artiesten voor Geffen Records.

Opmerkelijk aan de plaat, naast de geboden kwaliteit, is de afwezigheid van bekkens, cymbalen. Het drumgeluid is sowieso opvallend, Phil Collins en Jerry Marotta produceren hier met productionele hulp van Steve Lillywhite het holle drumgeluid dat geïnspireerd is door het geluid van John Bonham bij Led Zeppelin. Verder is naast een frisse invalbeurt van Kate Bush een setje gitaristen te horen die er mogen zijn: Dave Gregory (XTC), Robert Fripp, David Rhodes en Paul Weller.

Uitstekende plaat die naar mijn idee zeker bij de top hoort in 1980. De vraag die deric raven stelt bij het album: "Zou Peter Gabriel de missing link tussen progressieve rock en post punk kunnen zijn?", zou ik op het missing na bevestigend willen beantwoorden. Het lijstje gitaristen hierboven geeft die indicatie al.

Casartelli (moderator)
Fijn album dat bij mij een 7e plaats haalde. Hij heeft geschiktere lead singles gehad dan I Don't Remember en vooral Biko. Games Without Frontiers is dan wel weer prima, inclusief Kate Bush' bijdrage aan de great misunderstood lyrics lijst). Favorieten zijn evenwel Family Snapshot en Lead a Normal Life.

Het versfruitalbum ken ik niet en het bekende Holiday in Cambodia noopt ook niet in het minst om daar verandering in te brengen.

Bij mij een welverdiende 6e plek.
Vernieuwend.
En deric raven's opmerking is ook wat mij betreft helemaal raak.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:50 uur

geplaatst: vandaag om 01:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.