MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
De winnaar heeft nog wel veel punten en stemmen, de verdeeldheid zal iets lager zitten.

Casartelli (moderator)
Ik vind de verhouding "Stemmen winnaar" / "Deelnemers" eigenlijk behoorlijk Noord-Koreaans in alle jaren. Wekt ook niet echt de indruk dat de gemiddelde deelnemer hier keuze uit een enorm aantal albums heeft.

Casartelli schreef:
Wekt ook niet echt de indruk dat de gemiddelde deelnemer hier keuze uit een enorm aantal albums heeft.

Dat hebben ze wel, maar de meeste deelnemers gaan voor het 'alternatieve' genre en 'vergeten' de rest.

west schreef:
(quote)

Dat hebben ze wel, maar de meeste deelnemers gaan voor het 'alternatieve' genre en 'vergeten' de rest.

Logisch. De rest is saai.

zaaf
https://image.spreadshirtmedia.com/image-server/v1/designs/11890875,width=178,height=178/vintage-1981-aged-to-perfection-birthday.png
Ik begin vroeg, de volgende laat ivm werk even op zich wachten. 39 lijstjes geven het volgende resultaat…

west schreef:
(quote)

Dat is de soort sport hier. ..De zgn rest is niet interessant in de lijst
liefst obscure en gecompliceerde albums
Of het lekker klinkt is minder belangrijk

uit welke hoek het komt, maakt me niet uit
Maar die zgn ..rest is vaak mooier en minder saai

zaaf
10. Rush - Moving Pictures
https://www.musicmeter.nl/album/1238

Punten : 261
Nom. : 11
Nr. 1 van : Casartelli, HugovdBos, Bonk

Een flink end van nummer 9 en slechts 12 punten meer dan nummer 16 (!!!). De puntentelling volgens Casartelli had hem een iets ruimere voorsprong op nummer 11 gegeven, maar had Rush ook op plek 10 doen belanden. Gelukkig maar…

Rush, het vaste driemanschap uit Canada, heeft al een paar keer zachtjes op de deur geklopt. Niet precies het soort muziek waar veelvuldig op gestemd wordt, maar de kwaliteit is blijkbaar goed genoeg om mee te tellen.
Hun 'meesterwerk', volgens de blaadjes, is Moving Pictures, een titel met een driedubbele betekenis, hetgeen op de hoes wordt uitgebeeld. Schilderijen die ontroeren, worden verhuisd en alles wordt op film vastgelegd.
Zo witty als deze doordenker, zo intelligent is hun muziek ook: complex, toch goed in het gehoor (als je Geddy's stem kunt hebben) met een uitmuntende vaardigheid op de instrumenten. En waar dit in de beginfase van Rush louter gitaar, bas en drums waren, zijn daar eind jaren 70 synths bij gekomen.
Neil Peart, niet de MuMe'er, maar de drummer, is tevens tekstschrijver en toont zich een erudiet man. Belezen, beschouwend, autonoom. Kortom, deze nummer 10 staat hier niet voor niets.

Zeer gegund, deze plek. Hoort in de 1981 lijst en niet alleen voor de afwisseling. En waar ik 'vroegah' dit spul verslond, lust ik deze zeker nog.

west schreef:
(quote)

Of bij twijfel voor de plaat die het meeste kans maakt in de eindlijst

1981: het jaar waarin al over de eindstand gezeurd werd nog voor de nummer 10 bekend werd gemaakt. Proficiat west en teus!

Vast voor sommige een neusophaalplaat maar mijn nummer 2

1981 is sterk in de breedte, maar niet breed in de sterkte.

Casartelli (moderator)
Niet alleen is Moving Pictures het beste album van 1981, het is überhaupt het beste album allertijden. Dat is ook voor mij nogal een statement (mensen worstelen op deze site niet voor niets vaak met hun algehele Top 10 uit 'zoveel verschillende muziek'), maar als ik het opsplits in "Rush is de beste band allertijden" en "Moving Pictures is Rush' beste album", voelt het al een stuk behapbaarder. En uiteraard tellen die twee deelconclusies niet automatisch tot de hoofdconclusie op, maar... nouja, in dit geval dus wel.

Redenen waarom dit Rush' beste album is liggen besloten in het geheel dat meer is dan de som der delen en de mate waarop dit echt een kruispunt tussen het jaren '70 en jaren '80 werk van de band vormt (en überhaupt tussen dominante muziek van de jaren '70 en dominante muziek van de jaren '80). Hun beste losse nummers staan over enkele andere albums verspreid.

west schreef:
(quote)

Je komt van de Maan?

Van de "Dark Side". Soms doe ik nog eens een "Moondance", die ik eene Michael nog heb aangeleerd.

Rush heeft me vroeger nooit iets gedaan en nu ook niet echt. Het is een goede plaat maar meer ook niet.

Het enige album uit 1981 wat door mij het maximale aantal sterren kreeg toebedeeld. Moving Pictures is voor mij ook het meest complete Rush album, al hebben ze wel een reeks aan topalbums afgeleverd (oa A Farewell to Kings, Permanent Waves, 2112). Voor de rest moet dit jaar het doen met een lange rij aan 4* albums, dus nog steeds genoeg mooi albumwerk in 1981.

vigil schreef:
Vast voor sommige een neusophaalplaat maar mijn nummer 2

Klopt, wat mij betreft een van de vervelendste artiesten om naar te luisteren...
Maar één voordeel, vanaf nu kan het alleen nog maar beter worden.

Wat Herman zegt...

ArthurDZ schreef:
1981: het jaar waarin al over de eindstand gezeurd werd nog voor de nummer 10 bekend werd gemaakt. Proficiat west en teus!

Ik had het helemaal niet over 1981, maar ging verder in op de reactie van Casartelli op de cijfers van zaaf. Dat ging over de hoeveelheid albums waaruit gekozen wordt en dat dit vrij beperkt is.

Ik snap werkelijk niet dat jij de eindstand van dit jaar erbij haalt en kan het woord 'zeuren' bepaald niet waarderen. En dan krijg je met zo'n bericht ook nog eens 3 likes. Gezellig hier.

Mocht het de bedoeling zijn dat users zoals ik met ook andere platen hoog in de lijst niet meer meedoen, al helemaal als ze af en toe een kritische noot kraken, laat het mij dan weten. Ik wil het feestje niet verstoren natuurlijk.

herman schreef:
(quote)

Klopt, wat mij betreft een van de vervelendste artiesten om naar te luisteren...

Dit mag wel gezegd worden?

Ik vind van wel trouwens, al had ik het net anders geformuleerd.

Wat goed is = goed, en welk labeltje er aan hangt zal mij een grote zorg zijn.
Moving Pictures op 7 in mijn lijst.
Viel mij weer eens op bij beluistering hoe fris dit album nog klinkt.
Dat niet iedereen Geddy Lee's stem trekt, kan ik mij trouwens ook wel voorstellen.

west schreef:
(quote)

Dit mag wel gezegd worden?

Ik vind van wel trouwens, al had ik het net anders geformuleerd.

Er zijn een paar artiesten die ik vreselijk vind en Rush is er daar één van. Vigil gaf zelf al het voorzetje en ik kop hem met een knipoog in... En ik weet dat Vigil ook wel tegen een plaagstootje kan.

Het stokpaardje dat de mensen hier alleen openstaan voor 'alternatieve' en 'moeilijke' muziek is wat mij betreft wel een beetje aan slijtage onderhevig... Ik vind het ook jammer dat andere genres wat ondersneeuwen, maar dat is op heel MuMe zo.

Van die 'alternatieve' en 'moeilijke' muziek zie ik (spijtig genoeg) maar weinig terug in de einduitslag.

west schreef:
(quote)

Ik had het helemaal niet over 1981, maar ging verder in op de reactie van Casartelli op de cijfers van zaaf. Dat ging over de hoeveelheid albums waaruit gekozen wordt en dat dit vrij beperkt is.

Ik snap werkelijk niet dat jij de eindstand van dit jaar erbij haalt en kan het woord 'zeuren' bepaald niet waarderen. En dan krijg je met zo'n bericht ook nog eens 3 likes. Gezellig hier.

Waarom ik het had over zeuren over de eindlijst: het ging mij (en mijn 'likers' waarschijnlijk ook) vooral over het feit dat je er op voorhand alweer vanuit ging dat de meeste users hier alleen naar de alternatieve, coole, edgy albums kijken bij het samenstellen van hun lijstje. Dat vind ik nogal neerbuigend overkomen, en teus versterkte dit nog. We zijn hier allemaal te erge muziekliefhebbers om onze lijstjes op die poseur-manier samen te stellen, toch? Ik ga nog niet teveel verklappen, maar dit jaar heb ik ook gewoon een poppy, weinig alternatief album op 1. Volgende editie waarschijnlijk ook. Het is vaak echt niet zo zwart wit dus

Maar dat soort insinuaties zijn voor mij en sommige andere users hier gewoon net zo ongezellig als mijn eigen reactie op jou.

Ik waardeer je deelname hier echt wel hoor, dus ik wilde je zeker niet voor het hoofd stoten met mijn berichten, nu of in de toekomst. En je lijstjes waardeer ik zeker ook (want gevarieerd, origineel) . Je geeft alleen soms de indruk dat dat omgekeerd niet zo is, en dat vind ik jammer.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Er zijn een paar artiesten die ik vreselijk vind en Rush is er daar één van. Vigil gaf zelf al het voorzetje en ik kop hem met een knipoog in... En ik weet dat Vigil ook wel tegen een plaagstootje kan.
't Is ook een kwestie van proportie. In het algemeen reageer ik hier wat uitgebreider bij muziek die ik goed vind en niet of minder bij muziek waar ik onverschillig of gematigd negatief tegenover sta. Ik verwacht me de komende jaren ook nog wel een paar keer uit te spreken over artiesten die ík vreselijk vind, maar het positieve wat te laten overheersen lijkt me een nobel streven op een forum dat aan een liefhebberij gewijd is.

(Nu heb ik Herman geciteerd, maar 't was eigenlijk meer een reactie op west)

ArthurDZ schreef:
(quote)

Dat soort insinuaties zijn voor mij en sommige andere users hier net zo ongezellig als mijn eigen reactie op jou.

Ik waardeer je deelname hier echt wel hoor, dus ik wilde je zeker niet voor het hoofd stoten met mijn berichten, nu of in de toekomst. En je lijstjes waardeer ik zeker ook (want gevarieerd, origineel) . Je geeft alleen soms de indruk dat dat omgekeerd niet zo is, en dat vind ik jammer.

Bedankt voor je uitleg. Het was echter geen insinuatie, sommige genres zijn hier ondervertegenwoordigd. Daardoor wordt er uit een wat beperkter aantal platen gekozen, bleek ook uit die cijfers. That's all! Ik vind het jammer dat sommige platen gemist worden, ik noemde een paar toppers in 1980 uit de RYM top 10, maar neem dat de users die ze niet noemen niet kwalijk of zo. Ieder zijn smaak. Anders zou het inderdaad neerbuigend kunnen zijn. Zo zit ik niet in elkaar.

En ik waardeer de lijstjes van anderen en de eindlijst hier zeer. Ik kijk er juist naar en je pikt er altijd weer dingen uit. Ik noem er maar één: Wire met 154. En let ook op mijn nummer 2 van dit jaar.

herman schreef:
(quote)

Het stokpaardje dat de mensen hier alleen openstaan voor 'alternatieve' en 'moeilijke' muziek is wat mij betreft wel een beetje aan slijtage onderhevig... Ik vind het ook jammer dat andere genres wat ondersneeuwen, maar dat is op heel MuMe zo.

Dat is zeker waar.

Casartelli (moderator)
Wat een geouwehoer allemaal trouwens, nu maar weer terug naar de muziek?

Ik zie bij jou helemaal geen stemmen bij Rush, west. Dit album wel eens geprobeerd, als lansbreker van de stevige rock in dit topic?

west schreef:
(quote)

Bedankt voor je uitleg. Het was echter geen insinuatie, sommige genres zijn hier ondervertegenwoordigd. Daardoor wordt er uit een wat beperkter aantal platen gekozen, bleek ook uit die cijfers. That's all! Ik vind het jammer dat sommige platen gemist worden, ik noemde een paar toppers in 1980 uit de RYM top 10, maar neem dat de users die ze niet noemen niet kwalijk. Ieder zijn smaak.

En ik waardeer de lijstjes van anderen en de eindlijst hier zeer. Ik kijk er juist naar en je pikt er altijd weer dingen uit. Ik noem er maar één: Wire met 154. En let ook op mijn nummer 2 van dit jaar.

Top dat we hier even over konden praten! Ik haalde dit alles niet meteen uit je bericht waar ik eerst op reageerde. Ik heb trouwens liever dat we er nu even over ouwehoeren en de frictie meteen van de baan vegen, dan dat het op de achtergrond blijft pruttelen en later nog harder overkookt

Uiteindelijk is die eindlijst gewoon bedoelt als populariteitsmeter, niet als representatieve dwarsdoorsnede van een bepaald muziekjaar. Logisch dus dat de populaire artiesten uit de populaire genres hier de overwinningen aan elkaar rijgen. De eerste lijst op musicmeter die politiek correcte representativiteit als einddoel heeft, moet nog uitgevonden worden. Het zijn allemaal populariteitswedstrijdjes. Dit concept goed tot je laten doordringen, en je stoort je nooit meer ergens aan bij de muziekgames

Maar inderdaad, nu terug over naar de muziek!

Ik heb even gekeken wat de 10 populairste (meeste stemmen) albums zijn van 1981:

Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)
Doe Maar - Skunk (1981)
Iron Maiden - Killers (1981)
Rush - Moving Pictures (1981)
Simple Minds - Sons and Fascination (1981)
The Cure - Faith (1981)
The Police - Ghost in the Machine (1981)
The Rolling Stones - Tattoo You (1981)
The Sound - From the Lions Mouth (1981)
U2 - October (1981)

Ben benieuwd welke we allemaal terug gaan zien... de 1e en de 6e zou mooi zijn.

Hé leuk lijstje herman. Ik heb er 5 in mijn lijst (jullie raden ze nooit alle 5 ).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:17 uur

geplaatst: vandaag om 21:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.