MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Ik heb SM niet in mijn top 20.

Maar dat zal met mijn haat/liefde verhouding met deze band te maken hebben.
Muzikaal zeker de moeite, maar inhoudelijk zo leeg als Loch Ness.

Eno & Byrne heb ik ook niet in mijn lijst.
Ligt misschien iets te ver uit mijn straatje om door overdonderd te zijn.

shinybeast schreef:
(quote)

Deceit bij mij op nummer 1.

met Discipline, Movement, Heaven Up Here en ( nog verwacht) From The Lions Mouth totaal op 4
van mijn 20

Zo dan, wellicht zal ik Deceit toch eens wat meer kansen moeten geven, want zo hoog had ik 'm ook weer niet ingeschat.

Voor het overige niets uit mijn top 20 gekomen. Zou ik m'n top 20 uitbreiden naar een top 30, dan gelukkig wel ea. (Discipline, Movement en Eno + Byrne).

Ataloona schreef:

Voor het overige niets uit mijn top 20 gekome.

Oh, dan zal die zeker vol staan met heerlijke plaatjes
(hoop ik)

Dat dan weer wel

Mijn nr. 2

bikkel2 schreef:
Geeft wel weer dat het vooral een New Wave jaar was.

Voor jou en anderen. Voor flink wat andere liefhebbers was het 'alleen maar' een belangrijke stroming. Overigens is My Life in the Bush of Ghosts eerder experimenteel en zelfs funky. Natuurlijk ook elektronisch, maar geen new wave.

Met Japan nog maar 1 album uit mijn top 20. New wave is duidelijk mainstream op Musicmeter.

west schreef:
(quote)

Voor jou en anderen. Voor flink wat andere liefhebbers was het 'alleen maar' een belangrijke stroming. Overigens is My Life in the Bush of Ghosts eerder experimenteel en zelfs funky. Natuurlijk ook elektronisch, maar geen new wave.

Met je eens. Deze bedoelde ik ook niet. Maar Wave is natuurlijk wel een stroming die veel wordt genoemd in deze periode. Ik verwacht The Cure en zeker The Sound nog.
Misschien nog O.M.D.

zaaf
3. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Architecture & Morality
https://www.musicmeter.nl/album/3794

Punten : 445
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : dazzler, ArthurDZ, vigil, LucM

Ook deze plaat kwam niet van zijn post. Drie was het en drie zou het zijn. Niet meer, niet minder. Drie was de plek waarop zij belandden en zij belandden op plek drie. Nimmer op plek twee en ook niet op plek vier. Vijf was helemaal uit den boze.

De titel van deze meest geroemde plaat van Orchestral Manoeuvres in the Dark is volgens de credits op de plaat ingefluisterd door Martha Ladly, die net Martha & the Muffins (mooie plaat in '81!) had verlaten om in Engeland kunstgeschiedenis te gaan studeren. Deze titel is afgeleid van het boek Morality and Architecture van David Watkin.

Opvallend in het geluid van de plaat is onder meer het gebruik van de mellotron, meer geassocieerd met jaren 70 prog dan met jaren 80 synthpop.
Verder laten ze hier het bij hun tweede album toegevoegde goth-sausje weer los. De songs zijn poppier, maar ook fragieler. Wat wel is gebleven is het gebruik van akoestische instrumenten en geluidscollages.
Jeanne d'Arc is hier als leidsvrouwe en inspiratrice gekozen door de associatie 'warmbloedig in een koude omgeving'.

Ik heb er weinig fiducie in, maar ik zal hem naar aanleiding van dit mooie resultaat een keer in zijn geheel verslinden. Ben niet veel verder gekomen met OMD dan losse nummers en die beluister ik alsof ik een krijtje over een schoolbord beluister. Wel houd ik van het Barton Finkhaar van McCluskey.

zaaf schreef:
Wel houd ik van het Barton Finkhaar van McCluskey.

Mijn nummer 2 overigens.

Ik zou niet weten waarom OMD wel inhoud zou hebben en SM niet

Qua inhoud zijn ze minimaal vergelijkbaar

Mijn nummer 7.

Dit album vorige week een kans gegeven en ik moet zeggen dat het me reuze meeviel. Tin Drum is dé ontdekking van de week, helaas was dat net na de deadline. Daarvoor had ik nog maar negen albums die ik goed genoeg vond om in mijn lijstje te plaatsen. My Life in a Bush of Ghostst, Discipline, Glenn Branca en Grauzone zou ik eigenlijk ook eerst moeten ontdekken. Oftewel, een jaar waarin ik nog veel te ontdekken heb. Dat zal wel een tijdje zo blijven, dus voorlopig geen lijstjes meer van mij. Misschien kan ik in 1984 nog aan een top-10 komen, anders is het wachten tot (minstens) 1987.

Hé: een pop plaat in de top 10! De single vond en vind ik heel mooi: veel gedraaid ook. Ben deze vergeten onderin mijn top 20. Kon het album vroeger beter waarderen.

zaaf schreef:
Ik heb er weinig fiducie in, maar ik zal hem naar aanleiding van dit mooie resultaat een keer in zijn geheel verslinden. Ben niet veel verder gekomen met OMD dan losse nummers en die beluister ik alsof ik een krijtje over een schoolbord beluister.

Er is sinds kort ook een beginners guide to OMD op dit forum.
Via zelf verzonnen EP's wordt het verhaal van de groep in 100 tracks geschetst.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> History of Modern: de OMD top 100

Over de titel van het album.
Architecture verwijst naar de vorm, de constructie, de rede, de stad.
Morality verwijst naar de inhoud, het hart, de emotie, de mens.

luigifort schreef:
Ik zou niet weten waarom OMD wel inhoud zou hebben en SM niet

Zo leeg als Loch Ness wil zeggen dat ik het inhoudelijke monster van SM nog nooit gespot heb.
Maar ik gun de believers het voordeel van de twijfel. Het klonk negatiever dan het was bedoeld.

En met sfeerzetting op zich is weinig mis.
Ik beken dat mijn liefde voor OMD meer met sfeer dan met inhoud te maken heeft.
En Theme for Great Cities is een absoluut meesterwerk.

Mijn nummer 8.

The Cure zal sowieso nog wel komen en dan nog The Sound vermoed ik. Of toch nog Human League of Kraftwerk (zou mooi zijn).

Dit album van OMD heeft mij positief verrast. Op 9 in mijn lijst.

Nee joh herman: die eerste twee. Maar in welke volgorde. Ik denk in die jij zegt.

Ja, het is een beetje wishful thinking, maar Kraftwerk zal wel op 11 staan ofzo.

Denk en hoop het ook.

Daar heb ik ook alle vertrouwen in.
Human League en Kraftwerk waarschijnlijk net erbuiten.

In dat geval is dit een heel mooie top 8 geworden

Human League had het van mij ook wel mogen halen, in plaats van de huidige nummers 9 en 10.
En Siouxsie en Soft Cell natuurlijk, maar die zullen ook wel 11-25 staan.

Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik OMD niet in de top 3 had verwacht.
Misschien samen met New Order de enige die ik niet zo hoog zou voorspeld hebben.

Toch niet helemaal voorspelbaar dus.

Eens over The Human League en Siouxsie wat hun top 10 ambities betreft.
Dat Kraftwerk en Soft Cell het niet zouden halen, had ik dan wel verwacht.

Siouxsie hoort erin maar denk te ontoegankelijk voor de zieltjes..

luigifort schreef:

Die van mij is inderdaad erg teer.

luigifort schreef:
In dat geval is dit een heel mooie top 8 geworden

Ik dacht dat jij tevreden was?

Hoe gaat het met het schoolkrijtje, Zaaf?

luigifort schreef:

Als Siouxsie al ontoegankelijk zou zijn, wat is This Heat of Swell Maps dan?

Heb zelf Juju niet in mijn lijst overigens, moet hem nog eens beluisteren. Maar de singles zijn wel goed.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:58 uur

geplaatst: vandaag om 21:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.