MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
Ik ga mijn mandje opzoeken. Ben al een paar dagen aan het kwakkelen. Denk dat er niks meer komt, dus de voorlopige conclusie is:
39 stemmers gaven 243 verschillende albums en nummer 1 ontving 20 nominaties en 524 punten.

Beterschap zaaf en vooral morgen gezond weer op

Kon wel eens een verrassende nummer 1 zijn dus.
Hou je taai!

johan de witt schreef:
Kon wel eens een verrassende nummer 1 zijn dus.

Zou wel eens die brombeer met dat hoedje kunnen zijn die jij liever niet wil horen

Ja, zou kunnen, maar ook die zonder de eerste dag van de week zou kunnen, of een van de twee scripts (hopelijk de goeie dan), of toch het gemompel, of de mijn in. Zou kunnen
Maar de brombeer liever niet, nee

In elk geval de minst scorende nummer 1 in een tijdje zo te zien, en een echte favoriet is er ook niet dit jaar.

Praat over je passie en speel met Deccakaarten (met blote vrouwen op de achterkant). Dit is de dag.

Tja, lijstje is verstuurd maar had nog enkelle van '83 liggen, en natuurlijk is de eerste die ik opleg een kandidaat voor mijn lijstje. Maar het maakt niet zo veel uit want ik zie juist dat ik de eerste stemmer ben. Dat had ik echt niet verwacht bij dat plaatje.

Rudi S schreef:
(quote)

Zou wel eens die brombeer met dat hoedje kunnen zijn die jij liever niet wil horen

Zucchero?

johan de witt schreef:
of een van de twee scripts (hopelijk de goeie dan).

Beide minimaal top 5 verwacht ik

Ik moest eigenlijk opzoeken welke om welke Scripts het uberhaupt ging. Die ene heb ik ook in mijn lijst en vrij hoog, die ander heb ik alleen van gehoord (maar die heeft ook zijn vaste schare fans, dus top 20 zal er wel in zitten).

zaaf
10. Violent Femmes - Violent Femmes
https://www.musicmeter.nl/album/1321

Punten : 274
Nom. : 14
Nr. 1 van : Johnny Marr, herman

Tja en met een genivelleerde lijst mag je alles verwachten. 166 stemmen op de site, viel me nog mee. Tikkie obscuur dan, maar hier toch tweederde van het aantal nominaties van nummer 1. Dat wordt in andere jaren lang niet gehaald. Aanvankelijk tussen 10 en 20, zakte iets weg, maar de terugtocht was hardnekkig.

Violent Femmes werd opgericht door bassist Brian Ritchie en percussionist Victor DeLorenzo na het wegzakken van de eerste golf van de Amerikaanse punkrock en werd een volwaardige band bij het aantrekken van de leadzanger en gitarist Gordon Gano. 
Volgens Ritchie kwam hijzelf met de naam van de groep als een valse bandnaam van zijn broer toen DeLorenzo zijn bewering dat zijn broer ook in een band speelde in twijfel trok - hij en DeLorenzo vonden de naam eigenlijk prima geschikt, zodat die ze gebruikten voor het ritmeduo dat ze waren voor Gano bij de groep kwam. 

In zijn vroege dagen speelde de band regelmatig in koffiehuizen en op straathoeken. Ze werden ontdekt door James Honeyman-Scott (van The Pretenders) op 23 augustus 1981, toen ze op straat speelden op een straathoek in de voorkant van het Oriental Theatre in Milwaukee, waar The Pretenders later die avond zou spelen. Chrissie Hynde nodigde hen uit om een korte akoestische set te spelen na de opening act.
Dat leidde nog niet tot sterrendom, maar toen ze niet lang erna door Richard Hell gevraagd werden voor zijn voorprogramma in CBGB en vervolgens DE Robert Palmer lovend over ze ging schrijven in New York Times benaderde Slash Records hen voor een contract.

Netaan in mijn lijst. Lekker plaatje, maar in andere jaren….

herman schreef:
Ik moest eigenlijk opzoeken welke om welke Scripts het uberhaupt ging. Die ene heb ik ook in mijn lijst en vrij hoog, die ander heb ik alleen van gehoord (maar die heeft ook zijn vaste schare fans, dus top 20 zal er wel in zitten).

Wel iets meer dan vaste schare fans

https://www.musicmeter.nl/album/searchresults#results

Ik heb de albums uit mijn verwachte top 5 allemaal nog eens geluisterd en die van Violent Femmes beviel me nog het best. Heerlijke plaat om alles hard bij mee te zingen. Staat voor mij dus verrassend boven NO en CT, die hopelijk nog komen. Hoe dan ook, To The Kill en Add It Up zijn weergaloze nummers op een album dat toch al volstaat met geweldige liedjes.

Een anekdote die me altijd bij is gebleven is dat ze bij een concert waarbij Morrissey in het publiek was, spontaan This Charming Man inzetten en zich daarbij uit begonnen te kleden ("i haven't got a stitch to wear").

Eerlijk gezegd valt de 10e plaats me hier wat tegen, had hem hoger verwacht, maar ik heb geen idee wat de bij een grotere massa populaire albums zijn dit jaar (blijkbaar Marillion).

Zo vroeg in de lijst al een leerpuntje. Ken het helegaar nie.
Kom ik vanavond op terug!

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Eerlijk gezegd valt de 10e plaats me hier wat tegen, had hem hoger verwacht, maar ik heb geen idee wat de bij een grotere massa populaire albums zijn dit jaar (blijkbaar Marillion).
Gewoon even wat kwantitatieve context: de nummer tien van 1983 scoorde uit 166 stemmen een gemiddelde van 3,90. Bij die van nummer 1981 en 1982 waren de respectievelijke scores 4,12 uit 512 stemmen en 4,04 uit 805. 'Verrassend laag' vind ik een verrassende conclusie bij deze toch notoir obscure plaat (waar ik in een ver verleden wel een stem aan uitgedeeld heb, maar waarvan eigenlijk alleen het openingsnummer me daadwerkelijk voor de geest staat).

herman schreef:

Dat hij de top 10 haalt is mooi.
Ik heb hem niet in mijn top 20 omdat de plaat me nog niet wist te raken,
maar het is een klassieker die in het alternatieve circuit anno 1983 niet moest onderdoen voor Murmur.

Ik gok op een top 3 met Metallica, Marillion en U2.
Die eerste twee geen artiesten die ik met het jaar 1983 associeer, maar immens populair hier.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Ik gok op een top 3 met Metallica, Marillion en U2.
Die eerste twee geen artiesten die ik met het jaar 1983 associeer, maar immens populair hier.
Marillion maakte voor het grote publiek waar wat Twelfth Night eerder alleen voor een kleine incrowd lukte. Maar voor topdrie lopen er hier te veel haters rond denk ik. En dat geldt ook voor Metallica, waar bovendien het debuut toch doorgaans in de schaduw van zijn opvolgers (in elk geval de volgende twee) gezien wordt. Ik zie dat The Cure dit jaar geen album uit heeft... maar U2 lijkt me een zekerheidje. De brombeer werd gisteravond genoemd als mogelijke nummer 1, ik vrees dat dat plausibel is. En dan moet ik over de derde nog even nadenken.

Ken m niet.

Telamon
EttaJamesBrown schreef:
Zo vroeg in de lijst al een leerpuntje. Ken het helegaar nie.
Kom ik vanavond op terug!

Jawel hoor
Luister deze maar eens:

Casartelli schreef:
Gewoon even wat kwantitatieve context: de nummer tien van 1983 scoorde uit 166 stemmen een gemiddelde van 3,90. Bij die van nummer 1981 en 1982 waren de respectievelijke scores 4,12 uit 512 stemmen en 4,04 uit 805.

Zo bezien zou verrassend hoog een betere typering zijn inderdaad, al zeggen gemiddeldes en stemaantallen ook niet alles, gezien het relatieve onderpresteren van populaire metal-albums in dit topic.

De top 3 die dazzler noemt komt in ieder geval niet in mijn top 20 voor. Ik denk ook wel dat R.E.M. boven Metallica eindigt, eigenlijk (al zijn ze op Murmur nog niet op volle toeren).

Violent Femmes

Ook hoog in mijn top 10. Heerlijke meezingplaat inderdaad!

Casartelli schreef:
Gewoon even wat kwantitatieve context: de nummer tien van 1983 scoorde uit 166 stemmen een gemiddelde van 3,90. Bij die van nummer 1981 en 1982 waren de respectievelijke scores 4,12 uit 512 stemmen en 4,04 uit 805. 'Verrassend laag' vind ik een verrassende conclusie bij deze toch notoir obscure plaat (waar ik in een ver verleden wel een stem aan uitgedeeld heb, maar waarvan eigenlijk alleen het openingsnummer me daadwerkelijk voor de geest staat).

Ja, maar de wereld is wel wat groter dan MuMe lijkt me, nog afgezien van het feit of dit forum een goede afspiegeling is van MuMe in het algemeen. Op RYM is deze plaat bijvoorbeeld een van de meest bestemde van het jaar en eindigt hij op 3 in de toplijst van 1983.
Ik had hem dan ook zeker in de top-10 verwacht.

Bij mij op 9 overigens.

Casartelli (moderator)
johan de witt schreef:
Ja, maar de wereld is wel wat groter dan MuMe lijkt me, nog afgezien van het feit of dit forum een goede afspiegeling is van MuMe in het algemeen. Op RYM is deze plaat bijvoorbeeld een van de meest bestemde van het jaar en eindigt hij op 3 in de toplijst van 1983.
Ik had hem dan ook zeker in de top-10 verwacht.
De 1981- en 1982-albums waar ik aan refereerde stonden beide op 1 in hun respectievelijke RYM-jaarlijsten

R.E.M. lijkt me wel een plausibele. Volgens mij wordt Murmur op MuMe doorgaans behoorlijk als R.E.M. 'op volle toeren' beschouwd. Dus mijn werkhypothese voor de top-3 is dat R.E.M., Tom Waits en U2 erin staan.

Ja, maar de top-9 scoorde dan allemaal lager En dat zal hier ook zo zijn, op twee na.
Dus die zijn dan eerder verrassend.

Murmur scoort hier juist altijd matig, ook in Chevy's lijst volgens mij, maar op RYM wel op 2.
Die verwacht ik hier niet direct in de top-3, hoewel het misschien wel hun beste 80s-album is.

Maar het zal allemaal vrij dicht bij elkaar zitten.

Vond deze Violent Femmes toch een van de mindere plaatjes uit '83 die ik gehoord heb. Vooral tekstueel vond ik het maar puberaal geklaag.

Casartelli schreef:
... Metallica, waar bovendien het debuut toch doorgaans in de schaduw van zijn opvolgers (in elk geval de volgende twee) gezien wordt.

Ik vind hun eerste nog steeds hun beste. Lekker ruig & ruw zonder complexen.

Metallica heeft misschien een bedrieglijk aantal stemmen op de site.
Maar Marillion acht ik wel in staat om in de top 3 te eindigen.

Want ik denk toch dat deze twee artiesten hoog in de lijstjes van de fans zullen eindigen.

Als de brombeer op het podium mag, zal het verre van de laatste keer zijn voor die band.

Hoog in de top 10 schat ik verder nog Big Country en ZZ Top en de karmaloze kameleons.

zaaf
9. Big Country - The Crossing
https://www.musicmeter.nl/album/1870

Punten : 302
Nom. : 15
Nr. 1 van : niemand

Na een slow start vestigde Big Country zich op 9 om niet meer los te laten.

De oprichter van Big Country, Stuart Adamson is voornamelijk bekend om zijn virtuoze en onderscheidende gitaarspel, waarbij het samenspel van twee elektrische gitaren (tezamen met Big Country collega Bruce Watson) een geluid creëerde dat vergeleken werd met een doedelzak. Dit werd bereikt door toepassing van diverse gitaareffecten, waaronder E-bow, en intensief gebruik van reverb. Op deze wijze ontstonden melodieuze rocksongs die vaak herkenbaar waren of gebaseerd waren op meer traditionele Schotse arrangementen en ritmes.

In 1977 werd The Skids opgericht door Richard Jobson en Adamson. Deze band's grootste successen werden met name gevierd in Engeland met het nummer Into The Valley (een nummer dat tegenwoordig bij iedere thuiswedstrijd van Dunfermline FC wordt gespeeld als de spelers het veld opkomen). Stuart Adamson was verantwoordelijk voor de typische sound van de band, maar verliet The Skids vóór hun laatste album Joy.

Stuart's gitaarspel werd internationaal bekend met Big Country's eerste hit Fields of Fire, in 1983, dat in Engeland een top 10 hit werd, gevolgd door debuutalbum The Crossing welke genomineerd werd voor een Grammy Award in dat jaar.

Na The Crossing daalde de populariteit en eind jaren 90 was Adamson af en toe onvindbaar, naar verluid kampend met een stevig alcoholprobleem. In 2001 maakte hij op Hawaï een eind aan zijn leven.

Voor mij teveel het grote gebaar, wat destijds zijn intrede deed. Mooie klanken, maar jongens, hou het klein…

Wow, Big Country. Niet verwacht. Had de Femmes ook liever wat hoger gezien.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:24 uur

geplaatst: vandaag om 14:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.