Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 10 december 2016, 11:17 uur
Het hitalbum van Bruce is me ook te glad.
Normaal ben ik niet vies van hitgevoelige muziek en bijhorende albums.
Maar hier krijg je echt wel het gevoel dat dit rocktalent op veilig heeft gespeeld.
Dit kan beter, hoort er onder het rapport te staan.
Geen top 10 album, wel een top 10 naam.
Ik schreef het in 1982 ook al bij The Dreaming van Kate Bush.
Normaal ben ik niet vies van hitgevoelige muziek en bijhorende albums.
Maar hier krijg je echt wel het gevoel dat dit rocktalent op veilig heeft gespeeld.
Dit kan beter, hoort er onder het rapport te staan.
Geen top 10 album, wel een top 10 naam.
Ik schreef het in 1982 ook al bij The Dreaming van Kate Bush.
0
zaaf
geplaatst: 10 december 2016, 11:26 uur
Tja en die vergelijking gaat natuurlijk weer mank, maar zo blijven we aan de gang.
0
geplaatst: 10 december 2016, 11:27 uur
zaaf schreef:
Tja en die vergelijking gaat natuurlijk weer mank, maar zo blijven we aan de gang.
Ik probeer ze recht te trekken.
Het album van Kate Bush is een pak beter dan dat van Springsteen.
Maar beide albums vind ik in hun editie geen top 10 plaats waardig.
Net zoals Sparkle in the Rain dat voor mij ook niet verdient.
0
geplaatst: 10 december 2016, 11:30 uur
Heb ik niet.
Bruce heeft een paar topalbums, maar deze move is minder geslaagd.
Het titelnummer vind ik dan wel weer stoer en No Surrender is vooral acoustisch genieten.
De overige hitjes kan ik trouwens moeilijk meer aanhoren. Te veel gehoord inmiddels.
Bruce heeft een paar topalbums, maar deze move is minder geslaagd.
Het titelnummer vind ik dan wel weer stoer en No Surrender is vooral acoustisch genieten.
De overige hitjes kan ik trouwens moeilijk meer aanhoren. Te veel gehoord inmiddels.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2016, 11:32 uur
Ja, 1984 is een fantastisch jaar, maar de toplijst lijkt wel uit een parallel universum te komen. Lloyd Cole? Vervelend, glad album. Cocteau Twins? Helemaal de horror. Born in the USA is dan wel vrij goed, maar er waren zeker wel twintig betere dit jaar. Oftewel: 0 uit 5 tot dusver.
zaaf schreef:
We took a lot of different types of pictures, and in the end, the picture of my ass looked better than the picture of my face, that's what went on the cover.
Bruce was het onderzoek over gezichtsherkenning bij apen ver vooruit We took a lot of different types of pictures, and in the end, the picture of my ass looked better than the picture of my face, that's what went on the cover.

0
geplaatst: 10 december 2016, 11:36 uur
zaaf schreef:
Is volgens mij ook geen vergelijking eerder een observatie die bij beide platen van toepassing is. Ik ben het overigens met dazzler eens.
0
geplaatst: 10 december 2016, 11:38 uur
Van Bush is allesbehalve een glad hitalbum, dus vind het geen sterke observatie. Sparkle in the Rain snap ik dan eerder. Nog beter zou Let's Dance zijn, dat het vorig jaar ook terecht niet haalde. Zoals deze van Bruce het ook niet had moeten halen, dat ben ik dan wel met Dazzler eens.
1
geplaatst: 10 december 2016, 11:42 uur
Glad of commercieel ,zal allemaal wel
Zeker..van totaal andere orde/ karakter dan voorganger Nebraska die ik ook op 4,5* heb staan
Born In The U.S.A ....is gewoon wat toegankelijker SO WHAT !...... blijft voor mij en vele andere muziekfielen,toch een van de beste albums van Springsteen
Niks mis mee........ bij mij op 2
Zeker..van totaal andere orde/ karakter dan voorganger Nebraska die ik ook op 4,5* heb staan
Born In The U.S.A ....is gewoon wat toegankelijker SO WHAT !...... blijft voor mij en vele andere muziekfielen,toch een van de beste albums van Springsteen
Niks mis mee........ bij mij op 2
0
geplaatst: 10 december 2016, 11:50 uur
johan de witt schreef:
Van Bush is allesbehalve een glad hitalbum, dus vind het geen sterke observatie. Sparkle in the Rain snap ik dan eerder. Nog beter zou Let's Dance zijn, dat het vorig jaar ook terecht niet haalde. Zoals deze van Bruce het ook niet had moeten halen, dat ben ik dan wel met Dazzler eens.
Jemig, met de observatie bedoel ik "Geen top 10 album, wel een top 10 naam"
Vanaf het woord Sparkle ben ik wel volledig met je eens.

0
geplaatst: 10 december 2016, 12:01 uur
Casartelli schreef:
maar de toplijst lijkt wel uit een parallel universum te komen
maar de toplijst lijkt wel uit een parallel universum te komen
We zullen bij het onthullen van jouw lijst eens zien wie er hier uit een parallel universum komt.
Ik bedoel het niet kwaad. Het valt me op dat je mening vaak afwijkt van de mijne.
Maar ik vind het super om te zien hoe eigenzinnig jij je eigen favorieten blijft verdedigen.
Het zijn er wel niet zo heel veel, vrees ik. Knap dat je toch telkens een top 10 kan voorleggen.
Nu word ik weer sarcastisch, maar je vergeeft het me wel.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2016, 12:09 uur
dazzler schreef:
We zullen bij het onthullen van jouw lijst eens zien wie er hier uit een parallel universum komt.
Nuja, als A parallel is met B, is B natuurlijk evenzeer parallel met A.We zullen bij het onthullen van jouw lijst eens zien wie er hier uit een parallel universum komt.
dazzler schreef:
Nu word ik weer sarcastisch, maar je vergeeft het me wel.
Zonder meer. Vergeten is dan weer andere koek Nu word ik weer sarcastisch, maar je vergeeft het me wel.

Tja, in 1983 was mijn lijstje juist wel zeer mainstream. Soms kun je verbluft constateren hoe zeer de lijstjes hier ingaan tegen toch vrij objectieve maatstaven (gemiddelde/aantal stemmen hier op MuMe, RYM), soms blijken die objectieve maatstaven ook tegen mijn eigen intuïtie in te gaan. Iets van verrassing blijft er (gelukkig) altijd in zitten.
Maar je zult met me eens zijn dat eenieder die Lloyd Cole of Cocteau Twins hier in de top 10 verwachtte, dat enkel redelijkerwijs kon doen als hij de voorgeschiedenis van dit topic al kende.
0
zaaf
geplaatst: 10 december 2016, 12:13 uur
5. Talk Talk - It's My Life
https://www.musicmeter.nl/album/2913
Punten : 391
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : Arno, wibro
Talk Talk werd zeker in het begin vooral vaak genoemd met niet al te hoge posities, dat ging later wat beter. Dus na een lijstje of 10 werd er aan de top 10 geroken en die geurvlag stond Hollis en consorten wel aan.
Met de samenwerking met Tim Friese-Greene, die voor de groep ook toetsenwerk deed op hun output, zonder een stap in de schijnwerpers, werd de groep warser van de pop-conventies. Simon Brenner had de groep verlaten na de non-album single My Foolish Friend en de groep maakte zich op voor de opvolger van hun redelijk succesvolle debuutalbum. Friese-Greene zou produceren en hij werd ook Hollis' voornaamste compagnon in songwriting.
De heren lichtten hun werk in interviews nauwelijks toe, er werden veel flauwe grappen gemaakt en vreemde theorieen te berde gebracht, het eerste nummer dat Hollis' voormalige punkband opnam was veelzeggend 'Talk Talk' (all you do to me...). Ook waren ze in het vervaardigen van de begeleidende video's nogal onwillig. Vooral punkie Hollis maakte het bont door expres tamelijk beroerd te playbacken.
Het laat ons dus gissen naar de creatieve drive achter het werk. Wat - zeker in retrospectief - opvalt is dat hier hun eerste stappen worden gezet in het loslaten van de standaard pop-wetjes. Met name de refreinen zijn minder conventioneel aanwezig, men neemt de tijd voor de opbouw van de nummers en vaak bestaat het refrein uit een enkele zin die gekoppeld is aan een bridge.
En die stem…
Plaat waar ik aanvankelijk sterk ambivalent tegenover stond, maar waar ik toch steeds meer de schoonheid van in kon zien.
https://www.musicmeter.nl/album/2913
Punten : 391
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : Arno, wibro
Talk Talk werd zeker in het begin vooral vaak genoemd met niet al te hoge posities, dat ging later wat beter. Dus na een lijstje of 10 werd er aan de top 10 geroken en die geurvlag stond Hollis en consorten wel aan.
Met de samenwerking met Tim Friese-Greene, die voor de groep ook toetsenwerk deed op hun output, zonder een stap in de schijnwerpers, werd de groep warser van de pop-conventies. Simon Brenner had de groep verlaten na de non-album single My Foolish Friend en de groep maakte zich op voor de opvolger van hun redelijk succesvolle debuutalbum. Friese-Greene zou produceren en hij werd ook Hollis' voornaamste compagnon in songwriting.
De heren lichtten hun werk in interviews nauwelijks toe, er werden veel flauwe grappen gemaakt en vreemde theorieen te berde gebracht, het eerste nummer dat Hollis' voormalige punkband opnam was veelzeggend 'Talk Talk' (all you do to me...). Ook waren ze in het vervaardigen van de begeleidende video's nogal onwillig. Vooral punkie Hollis maakte het bont door expres tamelijk beroerd te playbacken.
Het laat ons dus gissen naar de creatieve drive achter het werk. Wat - zeker in retrospectief - opvalt is dat hier hun eerste stappen worden gezet in het loslaten van de standaard pop-wetjes. Met name de refreinen zijn minder conventioneel aanwezig, men neemt de tijd voor de opbouw van de nummers en vaak bestaat het refrein uit een enkele zin die gekoppeld is aan een bridge.
En die stem…
Plaat waar ik aanvankelijk sterk ambivalent tegenover stond, maar waar ik toch steeds meer de schoonheid van in kon zien.
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:16 uur
west schreef:
Ja, dat is helaas waar. Ik heb (had?) enige hoop omdat Iron Maiden de top 10 haalde en Metallica's debuut bijna (en die vind ik stukken minder dan deze).
Ja, dat is helaas waar. Ik heb (had?) enige hoop omdat Iron Maiden de top 10 haalde en Metallica's debuut bijna (en die vind ik stukken minder dan deze).
Eigenlijk zou deze ('84) Metallica het beter moeten doen als ik naar de stemmen op mume kijk, maar ikzelf vind hun eerste de beste.
Als er zo'n +- 5 metalfans zouden meedoen aan dit spel dan zou de top 10 er heel anders uitzien.
Maar ook al halen deze bands de top 10 niet, uiteindelijk zijn het wel de groote winnaars, want al die new wavers zijn reeds dood en begraven terwijl metal zich gevestigt heeft als een sterke muziekstroming!
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:22 uur
Cellulord schreef:
Maar ook al halen deze bands de top 10 niet, uiteindelijk zijn het wel de groote winnaars, want al die new wavers zijn reeds dood en begraven terwijl metal zich gevestigt heeft als een sterke muziekstroming!
(quote)
En zo is het!

0
geplaatst: 10 december 2016, 12:23 uur
Bruce op 14 en Talk Talk op 11. En dat terwijl ik een fan van Bruce ben en de (12 inch) singles van Talk Talk zeer kan waarderen. Ik vind het dan ook wat vreemde hoge posities, ook gezien de waarderingen voor de albums. Aan de andere kant waren ze wel populair toen en hebben veel stemmen.
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:23 uur
Tok Tok op 5.
. Had ik wel zo'n beetje verwacht. Bruce op 6 vind ik een grotere verrassing. Dat album staat trouwens al ruim 30 jaar in mijn kast. Toch maar weer opnieuw beluisterd want ik had er nog niet op gestemd. Een schamele 3.5*. Meer zit er niet in voor Bruce.
. Had ik wel zo'n beetje verwacht. Bruce op 6 vind ik een grotere verrassing. Dat album staat trouwens al ruim 30 jaar in mijn kast. Toch maar weer opnieuw beluisterd want ik had er nog niet op gestemd. Een schamele 3.5*. Meer zit er niet in voor Bruce.
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:26 uur
Prima album van Talk Talk.
Kon er toch net geen plaatsje voor vinden in mijn top 20.
Maar ze komen nog genoeg aan bod bij mij v.a "86."
Meer mijn ding.
Kon er toch net geen plaatsje voor vinden in mijn top 20.
Maar ze komen nog genoeg aan bod bij mij v.a "86."
Meer mijn ding.
0
Talk Talk met een synthipop hitplaat die ver boven de middelmaat uitstijgt.
Vooral de eerste zes, zeven songs zijn puur goud binnen dat afgebakende genre.
Maar de composities lopen al over van de ambitie die hun volgende albums zou kleuren.
edit Cellulord: dat loslaten van de standaard pop-wetjes
doet Talk Talk op deze plaat wel degelijk, maar erg subtiel en geraffineerd.
Vooral de eerste zes, zeven songs zijn puur goud binnen dat afgebakende genre.
Maar de composities lopen al over van de ambitie die hun volgende albums zou kleuren.
edit Cellulord: dat loslaten van de standaard pop-wetjes
doet Talk Talk op deze plaat wel degelijk, maar erg subtiel en geraffineerd.
0
13de plek voor deze Talk Talk (4*). De band gaat vast nog wel eens hoger scoren bij mij in een ander jaar.
0
Talk Talk moet eerst nog wat meer "loslaten van de standaard pop-wetjes" en dan kunnen ze bij mij (misschien) ook wel in de beste 20.
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:30 uur
Casartelli schreef:
Maar je zult met me eens zijn dat eenieder die Lloyd Cole of Cocteau Twins hier in de top 10 verwachtte, dat enkel redelijkerwijs kon doen als hij de voorgeschiedenis van dit topic al kende.
Ik verwachtte de albums op basis van het deelnemersveld dat ik toch al een beetje ken
vanuit spelletjes die ik vroeger organiseerde. Ik was niet zeker van hun top 10 plaats.
Maar ik ben er ook niet door verrast. Talk Talk had ik niet in de top 5 verwacht.
Ook hier geldt dat de naam een extra boost geeft aan het stemgedrag.
Twee constanten in spelletjes als dit.
1. Laat je nooit misleiden door het aantal stemmen of gemiddeldes bij metal en hip hop platen.
Daar wordt fanatiek door fans van het genre of de artiest op gestemd, minder door mainstreamers.
2. Laat je nooit misleiden door het aantal stemmen of gemiddeldes bij jaren '80 albums.
Dat tijdperk telt volgens mij het meeste anti-stemmers van alle decennia op deze site.
2
geplaatst: 10 december 2016, 12:30 uur
Cellulord schreef:
Talk Talk moet eerst nog wat meer "loslaten van de standaard pop-wetjes" en dan kunnen ze bij mij (misschien) ook wel in de beste 20.
Dat gaan ze regelen. Even geduld nog.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2016, 12:31 uur
En tot zover de nul op mijn scorebord: Talk Talk had ik op 12. Ben er niet meer zo idolaat van als ik wel geweest ben (laatste keer dat ik hem luisterde, kwam zelfs het geda-woord bij vlagen om de hoek kijken), maar 't is zonder meer een fijn album.
Tja, The Smiths en U2 zullen inderdaad nog wel komen. Metallica zou met een gemiddelde van 4,11 en een stemmenaantal wat (naast U2 als enige) boven de 1000 komt, toch wel moeten, maar je weet het hier maar nooit... o ja, en dan heb je Prince nog.
Tja, The Smiths en U2 zullen inderdaad nog wel komen. Metallica zou met een gemiddelde van 4,11 en een stemmenaantal wat (naast U2 als enige) boven de 1000 komt, toch wel moeten, maar je weet het hier maar nooit... o ja, en dan heb je Prince nog.
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:32 uur
Casartelli schreef:
Treasure op 7 bij RYM, dus daarvoor hoef je de voorgeschiedenis van dit topic niet te kennen om die juist te voorspellen.
Lloyd Cole op 22 daar, maar als je de metal eruit filtert zou dat ook top-10 zijn

Verrassend vind ik die dus zeker niet.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2016, 12:33 uur
bikkel2 schreef:
Dat gaan ze regelen.
Willen we meer of minder standaard popwetjes? iemand moest hem even inkoppenDat gaan ze regelen.
0
geplaatst: 10 december 2016, 12:34 uur
Ja, dat duurt nog wel enkele jaren, maar ze hebben me toen toch goed verrast.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2016, 12:47 uur
dazzler schreef:
Twee constanten in spelletjes als dit.
1. Laat je nooit misleiden door het aantal stemmen of gemiddeldes bij metal en hip hop platen.
Daar wordt fanatiek door fans van het genre of de artiest op gestemd, minder door mainstreamers.
2. Laat je nooit misleiden door het aantal stemmen of gemiddeldes bij jaren '80 albums.
Dat tijdperk telt volgens mij het meeste anti-stemmers van alle decennia op deze site.
Dat is mijns inziens toch beide een kwestie van proportie. Die fanatieke fans bestaan zonder meer, maar op zeker moment is het getalsmatig gewoon geen valide argument meer. Maar laten we eerst de rest van de uitslag maar even afwachten, voordat ik er allerlei als-dan-onderbouwingen bij haal Twee constanten in spelletjes als dit.

0
geplaatst: 10 december 2016, 12:51 uur
Als ik de voorspellingen mag geloven dan zal ik ook niets van de volgende 5 hebben. 
Tja, mijn lijstje is misschien ook weer van een ander parallel universum. Univers C?

Tja, mijn lijstje is misschien ook weer van een ander parallel universum. Univers C?
1
geplaatst: 10 december 2016, 12:52 uur
Ik vergat er nog bij te vermelden dat fanatieke metal en hip-hop fans
minder frequent meedoen aan beste album spelletjes. Dat denk ik toch.
minder frequent meedoen aan beste album spelletjes. Dat denk ik toch.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.