MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Lekker lijstje tot nu toe. Graceland had ik op 13, Black Celebration op 12 en Evol op 2. Mijn nummer 1 en 3 verwacht ik nog wel.

Smiths, Talk Talk, Gabriel en help me even

Telamon
Beasty Boys?

ah, bedankt nu weet ik het weer

Telamon
Altijd bereid gaten te vullen!

Had Gabriel een populair album in 86? Zou eerder aan REM denken met hun beste plaat.

eeeehh ja!

Peter Gabriel - So (1986)

Maar inderdaad REM is de vierde ontbrekende.

1. Smiths
2. Talk
3. REM
4. Gabriel

Telamon
Dont give up, herman. Keet slaat weer toe, ook in '86.

Geen The The in de top
Ik heb er al 2 , Prince Evol.

GrafGantz schreef:
Wellicht verrassend, maar zowaar op plek 4 bij mij.

m/

Tja, graf en Metal(lica) toch een zekerheidje.

Graceland uiteraard in de top 10.
Hier op 7.

Graceland uiteraard niet meer in mijn top 10.
Hier op 17.

(bikkel2 )

Langzaam weggezakt in de loop der jaren.... nog steeds wel mooi hoor.

Rudi S schreef:
(quote)

Tja, graf en Metal(lica) toch een zekerheidje.

Het was dan ook Graftellica.

west schreef:
Graceland uiteraard niet meer in mijn top 10.
Hier op 17.

(bikkel2 )

Langzaam weggezakt in de loop der jaren.... nog steeds wel mooi hoor.

In de zomer lekker om te draaien.
Boy in The Bubble....fantastisch!!

bikkel2 schreef:
(quote)

In de zomer lekker om te draaien.

Zeker weten. Ik vind de Afrikaanse invloeden ook fijn om te horen.

zaaf schreef:

De impact was destijds best groot. Ondanks de a-politieke inhoud van de plaat, was de samenwerking en het succes een statement tegen de Apartheidsgedachte van jewelste: de samenwerking tussen wit en zwart die muziek oplevert waar men wereldwijd van geniet - zonder inferieure partij hierin.

Ik las nog niet eens zo lang geleden dat de Amerikaanse Anti-Apartheidsbeweging desondanks vond dat Simon de ingestelde boycot van Zuid-Afrika ontduikte. Little Steven zei dat hij persoonlijk plannen voor een aanslag op Simon heeft tegengehouden....

Geen Simon of Metalica voor mij.
De top-4 heb ik dan weer wel

johan de witt schreef:
Geen Simon of Metalica voor mij.
De top-4 heb ik dan weer wel

Voor mij wel en ik heb 3 van de top 4 (Geen So So plaatje voor mij).

west schreef:
(quote)

Voor mij wel en ik heb 3 van de top 4 (Geen So So plaatje voor mij).

PG ook niet hier, ik heb wel Spacemen 3 misschien komt die nog
Heeft zaaf de top 3 al doorgegeven dan

Telamon schreef:
Beasty Boys?

In plaats van REM, Peter Gabriel, Talk Talk of The Smiths?

Zou kunnen, al vrees ik dat velen de plaat met 1987 associëren.

Telamon
Mijn '87 ligt al bij onze quizmaster. Met een document vol aan Slecht album top40 materiaal, muziek voor de massa. En uiteraard Hofstede's bergen.

zaaf
4. Peter Gabriel - So
https://www.musicmeter.nl/album/959

Punten : 506
Nom. : 24 x
Nr. 1 van : niemand

Steeds in gevecht met de uiteindelijke nummer 3. Had daarbij lang de leiding, maar met nog zo'n 10 lijsten te gaan kwam het kantelpunt.

Sinds zijn vertrek uit Genesis bewoonde Gabriel een landhuis, Ashcombe House, waar hij zijn muziek schreef en waar hij, in een eenvoudige studio in een aangrenzende schuur, zijn vocalen opnam en demo's fabriceerde.

Ter voorbereiding op So overwoog Gabriel Nile Rodgers en Bill Laswell als mogelijke producers, maar uiteindelijk koos hij toch voor zijn partner bij de soundtrack voor de film Birdy, Daniel Lanois.
Gabriel nodigde gitarist David Rhodes ten huize en gedrieën gingen ze aan de slag met de akkoordenschema's waar Gabriel mee op de proppen kwam. De samenwerking was goed en hecht en ze noemden zichzelf in die tijd 'The Three Stooges'
Naarmate het werk vorderde werden engineer Kevin Killen, bassist Tony Leven en drummer Jerry Marotta betrokken en later nog aangevuld met percussionisten Manu Katché en Stewart Copeland en violist L. Shankar.

Aan het eind van het opnameproces werd Gabriel nogal geobsedeerd door de tracklisting en maakte cassettes met gevarieerde combinaties van begin en eind van de songs. Mede hierdoor wilde hij In Your Eyes op het eind van de plaat, maar door de vinyltechniek en de prominente baslijn in dit nummer werd het toch aan het begin van kant 2 geplaatst. Dit werd later op CD releases weer ongedaan gemaakt.

Bij momenten iets te gladjes voor mij en die singles verknetteren de sfeer op de plaat meer dan Shock The Monkey op de vorige deed. Niet in mijn top 20 dus, maar veel gedraaid en goed hoor…

Mijn nr 1 en 2 achter elkaar , het echte werk word nu toch nog geopenbaard nu nog Tok Tok in de bovenste regionen

Dat zeg ik...

Enkel heb ik hem niet kom ik nu achter...

Gewoonweg vergeten in mijn lijst... Ik had een lijst ingediend bij zaaf en ik kreeg daarop een melding terug dat ik twee keer New Model Army in de lijst had staan. Waarschijnlijk is het daar fout gegaan. Ik heb hem zelfs als tip gegeven nadat ik mijn lijstje had ingeleverd (ZO).

Sukkel dat ik ben... daardoor misschien ook wel een derde plek misglopen al vind ik de nummer 3 (tenminste als dat REM is) wel beter dus in dat opzicht...

Ha ha, kan gebeuren, maken we allemaal wel eens mee

Ik had hem overigens ook buiten de top 20, ik onderschrijf zaafs woorden hier.

zaaf
Sorry vigil en dan nam ik je tip niet eens ter harte. Om je te troosten, het had geen fk uitgemaakt.

Dit album "So"juist beluisterd en ik was er nu niet bepaald enthousiast over. Dus, ik heb niks gemist.

Metallica op 18, hell yeah
Paul Simon... gaap gaap heb ik helemaal niets mee.
'leuke'videoclip met zijn dubbel.. dat is alles wat ik me herinner.
Peter Gabriel so so plaat. 4 voorgangers veel beter
verwacht nog 2 toevaltreffers met praatgroep over dode dame

Casartelli (moderator)
Na twee afwezigen was het bij de laatste drie albums weer raak. Metallica op 13. De perfectionering van Ride the Lightning, maar dat gaat wat ten koste van de spontaniteit, sturm, drang en dat soort zaken. Per saldo wat minder dus, maar we tellen onze zegeningen maar dat Metallica een keer mee mag doen. Paul Simon op 16. Voor zover mij bekend zijn beste soloalbum (de breakup met Art Garfunkel illustreert toch wel pijnlijk dat van dat geheel en de som der delen), fijn luisterbaar en zo, maar dat hij in de top-20 staat, illustreert toch ook wel dat het een ietwat schraal jaar is. En Peter Gabriel op 5. Die plaat is zeker fijn, bij herbeluistering ook altijd beter dan in de herinnering, maar hij mist toch een beetje de echte klapstukken die op de (verder wat grilliger) voorgangers telkens wel stonden.

Uiteraard had ik Peter Gabriel wel, hier op 3, maar zeker niet zijn beste plaat.

vigil toch! Je was hem ook al vergeten in je top artiesten. Het doet Peter ook verdriet

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:04 uur

geplaatst: vandaag om 20:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.