MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Twee weken geleden voor het eerst dat album beluisterd en gelijk in de top 10 gezet op een 5e plaats. Prachtig album. In 1988 compleet aan mij voorbij laten gaan. Waar die game van zaaf niet goed voor is.

Telamon
Zo dacht Oor erover in 88. Ik mis hier wel eea:

1 Womack & Womack Conscience 8 54
2 R.E.M. Green 7 51
3 Sonic youth Daydream nation 7 35
4 Public nation It takes a nation of millions to hold us back 6 53
5 John Hiatt Slow turning 6 51
6 Nick Cave Tender prey 6 45
7 Prince Lovesexy 6 39
8 Pixies Surfer rosa 5 40
9 Talking heads Naked 5 22
10 # Folkways : a vision shared (a tribute to Woody Guthrie and Leadbelly) 4 21
11 Beatnigs Beatnigs 4 20
12 Boogie down productions By all means necessary 4 18
13 Godfathers Birth school work death 4 18
14 Tracy Chapman Tracy Chapman 4 11
15 Pogues If I should fall from grace with God 3 26
16 House of love The House of love (Rough trade) 3 22
17 Graham Parker The Mona Lisa's daughter 3 20
18 U2 Rattle & hum 3 20
19 Crowded house Temple of Low men 3 19
20 Living colour Vivid

catchup
Leuk om terug te zien die Oor-lijst. Ik heb meer overeenkomsten dan met de lijst hier, hoewel ik toen natuurlijk alleen Vinyl las (dat in 88 ter ziele ging).

zaaf schreef:
Erg lekkere plaat, maar steekt er voor mij niet opvallend uit t.o.v. hun andere platen. Dat bepaalt mede mijn 'verbazing'.

Voor velen dankzij de perfecte song Under the Milky Way de eerste kennismaking.
Ik denk dat die ervaring het verschil maakt voor de meesten onder ons.

zaaf schreef:
Nog maar eens beluisterd, begin van de week (ben ik nou doof), maar ik heb niks met The Waterboys. Het is me nog steeds te schel, te veel.[/embed]

Dat heb ik ook wel met deze groep.
Maar op hun voorganger stonden daar toch een paar dijken van songs tegenover.

catchup schreef:
hoewel ik toen natuurlijk alleen Vinyl las

Telamon schreef:
Zo dacht Oor erover in 88. Ik mis hier wel eea:
d

Jammer vooral dat House of Love het niet gered heeft.
Hoewel ik die hier ook wel top-20 verwacht

Moz heb ik op 11
Waterboys op 13
Church had ik net niet maar prima album.

The Church en Public Enemy niet, de rest wel.

dix
Waterboys ... werden na het debuut wat mij betreft per plaat minder. Deze heb ik in 88 slechts één keer beluisterd en ik vond het maar hippiemuziek. Ik zal 'm in 2018 eens een herkansing geven.

Telamon
johan de witt schreef:
(quote)

Jammer vooral dat House of Love het niet gered heeft.
Hoewel ik die hier ook wel top-20 verwacht

Ik snap het ontbreken van Talk Talk niet. Of kwam dat album laat in het jaar uit?

dix
Telamon schreef:

Ik snap het ontbreken van Talk Talk niet. Of kwam dat album laat in het jaar uit?

Talk Talk begon natuurlijk als hitjesmachine en zijn pas op latere platen wat contemplatiever geworden. Oor kon dat blijkbaar niet zo goed bijhouden.

Een stemmer voor talk talk bij oor in '88, 3e plaats bij die stemmer.
Dus maar 8 punten.

catchup
Telamon schreef:
(quote)

Dat is wel een inkopper?

Casartelli (moderator)
Dat zijn toch een hoop reacties op een lijstje met, godbetert, Womack & Womack bovenaan. Zal ik ook even op zoek naar de Top 20 volgens TROS Kompas?

Ik ben met Oor destijds opgevoed, dus niet bij mij in het lijstje

Bij mij ook niet. Ik denk dat die waardering ook pas later kwam.

zaaf
4. Pixies - Surfer Rosa
https://www.musicmeter.nl/album/2099

Punten : 515
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : Lying Mouth

Begon ook erg sterk en bleef gelijkmatig de steun krijgen, alhoewel niet zo veel als in de eerste dagen. Podium net niet haalbaar…

Hoofd van 4AD, Ivo Watts-Russell, wilde een volledig album van de Pixies en zocht naar een producent omdat de manager van de groep Ken Goes overhoop lag met de vorige (Gary Smith). Een collega raadde Steve Albini aan die na zijn Big Black periode een paar platen had 'geëngineered'. En zo geschiedde.

Van 4AD werd een budget beschikbaar gesteld van $10.000, Q Division studio werd voor 10 werkdagen geboekt. Albini vroeg voor het klusje $1500 zonder royalties, die vroeg hij nooit (om de band in kwestie niet te beledigen...)
Die tijd werd volledig benut, vooral omdat Albini niet blij was met het geluid van de studio en bijvoorbeeld voor de zang van Kim op Gigantic en haar achtergrondzang op Where Is My Mind de apparatuur werd verplaatst en de zang werd opgenomen in de WC van de studio.
Ook werd er een en ander geëxperimenteerd om de tijd te benutten om te zien of daar iets interessants uit voortvloeide. De zang van Black Francis op Something Against You die door een gitaarversterker is gehaald, is daar een voorbeeld van.

Een ander idee van Albini, zonder de groep daarin te kennen, is om studioconversatie toe te voegen aan de plaat. Bijvoorbeeld tussen Oh My Golly! en de nieuwe versie van Vamos: Kim verliet de studio om een peuk te roken en zei If anybody touches my stuff, I'll kill ya. Francis reageerde hierop en diens uitleg van wat gebeurde aan Albini werd getapet. Ook aan het begin van I'm Amazed staat een stukje waarin Kim iets vertelt over een leraar die into field hockey players was. Albini: "It's on their record forever so I think now they are obliged to say that they're ok with it, but I honestly don't know that that idea would've ever come up if I hadn't done it. There are times when things like that are revealing and entertaining and I kind of felt it was a bit gimmicky on this record."

De teksten stuiteren evenals de muziek alle kanten op en het trademark van de band, de hard-zacht dynamiek, wordt hier nadrukkelijk betracht. Dit leidde jaren later tot het verzoek aan Albini door Kurt Cobain om een plaat van Nirvana te produceren.

Deze van de Pixies zal ik altijd associëren met het moment van arriveren in Cagnes-sur-Mer na een Alpenfietsvakantie met mijn maten. Pixies op de cassette, fietsen in de bus en rennen naar de Middellandse Zee voor een duik. En later de tent opzetten op camping L'Hippodrome met Pixies luid. In de blote bips natuurlijk (wij dan). Ik hou ook van de Pixies.

Hmmm, echt geweldig deze, hoewel ik de volgende 2 pixies zelfs nog beter vind.
Pixies

Bij mij op 10.
Geweldige opmaat voor volgend jaar!

Geen tijd voor gehad!

Ik kwam gelukkig ook tijd te kort...

zaaf
Shame on you!

Te druk met kamperen

Dan heb kampvuurliedjes nodig, ik zeg Pixies.

Een gemiddeld heel aardig album van the Pixies, maar vooral dankzij een aantal uitschieters. Ik geef dan ook de voorkeur aan hun sterke verzamelaar Wave of Mutilation. Surfer Rosa had ik op 13.

Rudi S schreef:
Dan heb kampvuurliedjes nodig

Klink jij Yoda als zo.

zaaf schreef:
Shame on you!

Waarom? Ik zie geen enkele reden

luigifort schreef:
Te druk met kamperen

Ja op de nudistencamping , 't was wel koud overigens

dix
Na Come On Pilgrim was de Pixie-Party toch wel voorbij?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:24 uur

geplaatst: vandaag om 06:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.