Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
1
geplaatst: 21 januari 2017, 12:32 uur
Twee weken geleden voor het eerst dat album beluisterd en gelijk in de top 10 gezet op een 5e plaats. Prachtig album. In 1988 compleet aan mij voorbij laten gaan. Waar die game van zaaf niet goed voor is. 

0
Telamon
geplaatst: 21 januari 2017, 12:35 uur
Zo dacht Oor erover in 88. Ik mis hier wel eea:
1 Womack & Womack Conscience 8 54
2 R.E.M. Green 7 51
3 Sonic youth Daydream nation 7 35
4 Public nation It takes a nation of millions to hold us back 6 53
5 John Hiatt Slow turning 6 51
6 Nick Cave Tender prey 6 45
7 Prince Lovesexy 6 39
8 Pixies Surfer rosa 5 40
9 Talking heads Naked 5 22
10 # Folkways : a vision shared (a tribute to Woody Guthrie and Leadbelly) 4 21
11 Beatnigs Beatnigs 4 20
12 Boogie down productions By all means necessary 4 18
13 Godfathers Birth school work death 4 18
14 Tracy Chapman Tracy Chapman 4 11
15 Pogues If I should fall from grace with God 3 26
16 House of love The House of love (Rough trade) 3 22
17 Graham Parker The Mona Lisa's daughter 3 20
18 U2 Rattle & hum 3 20
19 Crowded house Temple of Low men 3 19
20 Living colour Vivid
1 Womack & Womack Conscience 8 54
2 R.E.M. Green 7 51
3 Sonic youth Daydream nation 7 35
4 Public nation It takes a nation of millions to hold us back 6 53
5 John Hiatt Slow turning 6 51
6 Nick Cave Tender prey 6 45
7 Prince Lovesexy 6 39
8 Pixies Surfer rosa 5 40
9 Talking heads Naked 5 22
10 # Folkways : a vision shared (a tribute to Woody Guthrie and Leadbelly) 4 21
11 Beatnigs Beatnigs 4 20
12 Boogie down productions By all means necessary 4 18
13 Godfathers Birth school work death 4 18
14 Tracy Chapman Tracy Chapman 4 11
15 Pogues If I should fall from grace with God 3 26
16 House of love The House of love (Rough trade) 3 22
17 Graham Parker The Mona Lisa's daughter 3 20
18 U2 Rattle & hum 3 20
19 Crowded house Temple of Low men 3 19
20 Living colour Vivid
0
catchup
geplaatst: 21 januari 2017, 12:47 uur
Leuk om terug te zien die Oor-lijst. Ik heb meer overeenkomsten dan met de lijst hier, hoewel ik toen natuurlijk alleen Vinyl las (dat in 88 ter ziele ging).
0
geplaatst: 21 januari 2017, 12:48 uur
zaaf schreef:
Erg lekkere plaat, maar steekt er voor mij niet opvallend uit t.o.v. hun andere platen. Dat bepaalt mede mijn 'verbazing'.
Erg lekkere plaat, maar steekt er voor mij niet opvallend uit t.o.v. hun andere platen. Dat bepaalt mede mijn 'verbazing'.
Voor velen dankzij de perfecte song Under the Milky Way de eerste kennismaking.
Ik denk dat die ervaring het verschil maakt voor de meesten onder ons.
0
geplaatst: 21 januari 2017, 12:49 uur
zaaf schreef:
Nog maar eens beluisterd, begin van de week (ben ik nou doof), maar ik heb niks met The Waterboys. Het is me nog steeds te schel, te veel.[/embed]
Nog maar eens beluisterd, begin van de week (ben ik nou doof), maar ik heb niks met The Waterboys. Het is me nog steeds te schel, te veel.[/embed]
Dat heb ik ook wel met deze groep.
Maar op hun voorganger stonden daar toch een paar dijken van songs tegenover.
0
geplaatst: 21 januari 2017, 12:50 uur
0
geplaatst: 21 januari 2017, 12:52 uur
Jammer vooral dat House of Love het niet gered heeft.
Hoewel ik die hier ook wel top-20 verwacht

0
geplaatst: 21 januari 2017, 12:55 uur
Moz heb ik op 11
Waterboys op 13
Church had ik net niet maar prima album.
Waterboys op 13
Church had ik net niet maar prima album.
0
geplaatst: 21 januari 2017, 13:11 uur
Waterboys ... werden na het debuut wat mij betreft per plaat minder. Deze heb ik in 88 slechts één keer beluisterd en ik vond het maar hippiemuziek. Ik zal 'm in 2018 eens een herkansing geven.
0
Telamon
geplaatst: 21 januari 2017, 13:15 uur
johan de witt schreef:
(quote)
Ik snap het ontbreken van Talk Talk niet. Of kwam dat album laat in het jaar uit?
0
geplaatst: 21 januari 2017, 13:18 uur
Talk Talk begon natuurlijk als hitjesmachine en zijn pas op latere platen wat contemplatiever geworden. Oor kon dat blijkbaar niet zo goed bijhouden.
0
geplaatst: 21 januari 2017, 13:21 uur
Een stemmer voor talk talk bij oor in '88, 3e plaats bij die stemmer.
Dus maar 8 punten.
Dus maar 8 punten.
1
catchup
geplaatst: 21 januari 2017, 13:23 uur
Telamon schreef:
Ik snap het ontbreken van Talk Talk niet. Of kwam dat album laat in het jaar uit?
(quote)
Dat is wel een inkopper?
5
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 januari 2017, 13:32 uur
Dat zijn toch een hoop reacties op een lijstje met, godbetert, Womack & Womack bovenaan. Zal ik ook even op zoek naar de Top 20 volgens TROS Kompas?
0
geplaatst: 21 januari 2017, 13:34 uur
Ik ben met Oor destijds opgevoed, dus niet bij mij in het lijstje 

0
geplaatst: 21 januari 2017, 13:45 uur
Bij mij ook niet. Ik denk dat die waardering ook pas later kwam.
1
zaaf
geplaatst: 21 januari 2017, 13:52 uur
4. Pixies - Surfer Rosa
https://www.musicmeter.nl/album/2099
Punten : 515
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : Lying Mouth
Begon ook erg sterk en bleef gelijkmatig de steun krijgen, alhoewel niet zo veel als in de eerste dagen. Podium net niet haalbaar…
Hoofd van 4AD, Ivo Watts-Russell, wilde een volledig album van de Pixies en zocht naar een producent omdat de manager van de groep Ken Goes overhoop lag met de vorige (Gary Smith). Een collega raadde Steve Albini aan die na zijn Big Black periode een paar platen had 'geëngineered'. En zo geschiedde.
Van 4AD werd een budget beschikbaar gesteld van $10.000, Q Division studio werd voor 10 werkdagen geboekt. Albini vroeg voor het klusje $1500 zonder royalties, die vroeg hij nooit (om de band in kwestie niet te beledigen...)
Die tijd werd volledig benut, vooral omdat Albini niet blij was met het geluid van de studio en bijvoorbeeld voor de zang van Kim op Gigantic en haar achtergrondzang op Where Is My Mind de apparatuur werd verplaatst en de zang werd opgenomen in de WC van de studio.
Ook werd er een en ander geëxperimenteerd om de tijd te benutten om te zien of daar iets interessants uit voortvloeide. De zang van Black Francis op Something Against You die door een gitaarversterker is gehaald, is daar een voorbeeld van.
Een ander idee van Albini, zonder de groep daarin te kennen, is om studioconversatie toe te voegen aan de plaat. Bijvoorbeeld tussen Oh My Golly! en de nieuwe versie van Vamos: Kim verliet de studio om een peuk te roken en zei If anybody touches my stuff, I'll kill ya. Francis reageerde hierop en diens uitleg van wat gebeurde aan Albini werd getapet. Ook aan het begin van I'm Amazed staat een stukje waarin Kim iets vertelt over een leraar die into field hockey players was. Albini: "It's on their record forever so I think now they are obliged to say that they're ok with it, but I honestly don't know that that idea would've ever come up if I hadn't done it. There are times when things like that are revealing and entertaining and I kind of felt it was a bit gimmicky on this record."
De teksten stuiteren evenals de muziek alle kanten op en het trademark van de band, de hard-zacht dynamiek, wordt hier nadrukkelijk betracht. Dit leidde jaren later tot het verzoek aan Albini door Kurt Cobain om een plaat van Nirvana te produceren.
Deze van de Pixies zal ik altijd associëren met het moment van arriveren in Cagnes-sur-Mer na een Alpenfietsvakantie met mijn maten. Pixies op de cassette, fietsen in de bus en rennen naar de Middellandse Zee voor een duik. En later de tent opzetten op camping L'Hippodrome met Pixies luid. In de blote bips natuurlijk (wij dan). Ik hou ook van de Pixies.
https://www.musicmeter.nl/album/2099
Punten : 515
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : Lying Mouth
Begon ook erg sterk en bleef gelijkmatig de steun krijgen, alhoewel niet zo veel als in de eerste dagen. Podium net niet haalbaar…
Hoofd van 4AD, Ivo Watts-Russell, wilde een volledig album van de Pixies en zocht naar een producent omdat de manager van de groep Ken Goes overhoop lag met de vorige (Gary Smith). Een collega raadde Steve Albini aan die na zijn Big Black periode een paar platen had 'geëngineered'. En zo geschiedde.
Van 4AD werd een budget beschikbaar gesteld van $10.000, Q Division studio werd voor 10 werkdagen geboekt. Albini vroeg voor het klusje $1500 zonder royalties, die vroeg hij nooit (om de band in kwestie niet te beledigen...)
Die tijd werd volledig benut, vooral omdat Albini niet blij was met het geluid van de studio en bijvoorbeeld voor de zang van Kim op Gigantic en haar achtergrondzang op Where Is My Mind de apparatuur werd verplaatst en de zang werd opgenomen in de WC van de studio.
Ook werd er een en ander geëxperimenteerd om de tijd te benutten om te zien of daar iets interessants uit voortvloeide. De zang van Black Francis op Something Against You die door een gitaarversterker is gehaald, is daar een voorbeeld van.
Een ander idee van Albini, zonder de groep daarin te kennen, is om studioconversatie toe te voegen aan de plaat. Bijvoorbeeld tussen Oh My Golly! en de nieuwe versie van Vamos: Kim verliet de studio om een peuk te roken en zei If anybody touches my stuff, I'll kill ya. Francis reageerde hierop en diens uitleg van wat gebeurde aan Albini werd getapet. Ook aan het begin van I'm Amazed staat een stukje waarin Kim iets vertelt over een leraar die into field hockey players was. Albini: "It's on their record forever so I think now they are obliged to say that they're ok with it, but I honestly don't know that that idea would've ever come up if I hadn't done it. There are times when things like that are revealing and entertaining and I kind of felt it was a bit gimmicky on this record."
De teksten stuiteren evenals de muziek alle kanten op en het trademark van de band, de hard-zacht dynamiek, wordt hier nadrukkelijk betracht. Dit leidde jaren later tot het verzoek aan Albini door Kurt Cobain om een plaat van Nirvana te produceren.
Deze van de Pixies zal ik altijd associëren met het moment van arriveren in Cagnes-sur-Mer na een Alpenfietsvakantie met mijn maten. Pixies op de cassette, fietsen in de bus en rennen naar de Middellandse Zee voor een duik. En later de tent opzetten op camping L'Hippodrome met Pixies luid. In de blote bips natuurlijk (wij dan). Ik hou ook van de Pixies.
1
geplaatst: 21 januari 2017, 13:55 uur
Hmmm, echt geweldig deze, hoewel ik de volgende 2 pixies zelfs nog beter vind.
Pixies
Pixies

0
geplaatst: 21 januari 2017, 14:16 uur
Een gemiddeld heel aardig album van the Pixies, maar vooral dankzij een aantal uitschieters. Ik geef dan ook de voorkeur aan hun sterke verzamelaar Wave of Mutilation. Surfer Rosa had ik op 13.
0
geplaatst: 21 januari 2017, 14:16 uur
Rudi S schreef:
Dan heb kampvuurliedjes nodig
Dan heb kampvuurliedjes nodig
Klink jij Yoda als zo.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.