MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Kijk, nu begin ik los te komen. Waterboys op 3 en Pixies op 4 hier.

zaaf schreef:
Kim verliet de studio om een peuk te roken en zei If anybody touches my stuff, I'll kill ya. Francis reageerde hierop en diens uitleg van wat gebeurde aan Albini werd getapet.

I said fucking die...

Gokje voor de top 3:

3. Daydream Nation
2. Green
1. Spirit of Eden

dix
GrafGantz schreef:
Gokje voor de top 3:
2. Green

On Red that is ...?

Met dat lijstje van graf kan ik door in het leven, mijn nummers 1 en 2 op 2 en 3.

zaaf
3. Sonic Youth - Daydream Nation
https://www.musicmeter.nl/album/168

Punten : 569
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : niemand

Begon juist traag in de strijd en kwam pas vanaf maandag sterk opzetten. Het robbertje met Pixies werd overtuigend gewonnen.

Sonic Youth had een werkwijze om tot hun songs te komen door Moore met de ideeën en de akkoordenschema's te laten komen en daar op te broeien en te improviseren. Met name die improvisatie werden op de planken uitgebreid en verschillende bekenden van de band hadden deze geroemd en vooral Henri Rollins had hen gevraagd waarom iets van die lange improvisaties niet op de plaat kon komen. En met Moore in een 'writing-flow' moest dat leiden tot een dubbelalbum.

De engineer van de studio die ze betraden, Nick Sansano van Greene Street Basement, had ervaring met hip hop artiesten en omdat hij van de band alleen wist dat ze een agressief geluid hadden, liet hij hen zijn werk op Public Enemy's Black Steel in the Hour of Chaos en Rob Base and DJ E-Z Rock's It Takes Two horen. De groep was enthousiast en boekte drie weken voor $1000 per dag. Voor Sonic Youth duur, maar het was dichtbij waar Thurston Moore, Kim Gordon en Lee Ranaldo woonden.

Door de goede voorbereiding vlotten de opnames prima, maar door een scherp geplande masteringdatum moesten aan het eind nog vlieguren worden gemaakt, zeker omdat Kim niet tevreden was over een aantal van haar vocale prestaties. Ook de mix van Trilogy nam een nacht in beslag, dus men was 'gewoon' op tijd klaar. Omdat het hele proces $30.000 kostte, noemde Moore dit "our first non-econo record".

Prachtige plaat, die geregeld door huize zaaf schalt. Ik hou iets minder van mijn buren.

Maar geen Waterboys geschal

Mijn nummer 2, in vele andere jaren zou dit nummer 1 zijn. Geen gemakkelijke plaat, zeker niet compact maar wat een heerlijke herrie

zaaf
luigifort schreef:
Maar geen Waterboys geschal
Exact. Jij begrijpt.

Ook mijn nummer 2.

zaaf schreef:

Prachtige plaat, die geregeld door huize zaaf schalt. Ik hou iets minder van mijn buren.

Oh ja, wanneer wordt die aflevering van de rijdende rechter eigenlijk uitgezonden?

dix
Sonic Youth's ambitieuze dubbelaar, the REO Speedwagon of indierock werd er in bepaalde Amerikaanse pers geroepen. Deze keer niet in mijn lijstje, maar in 1990 zijn ze er weer bij hoor.

zaaf
Hahaha, REO Speedwagon

Dat was nog eens een band, blijf je van houden.

Telamon
Rudi S schreef:
Dat was nog eens een band, blijf je van houden.

Is dan ook het enige nummer dat je kent van de band?

zaaf
2. R.E.M. - Green
https://www.musicmeter.nl/album/525

Punten : 627
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : Rudi S, dazzler, luigifort

Gantz de tijd op het podium en op alle plekjes een plasje gedaan. De toppositie was niet haalbaar en dit is ook onbediscussieerbaar.

Eerste WB plaat dus. Voor een major label. Dat werd de groep in deze tijd nog wel eens ingepeperd in interviews (uitverkoop), waardoor men wat defensief werd.

Het proces dat tot Green leidde werd ingezet met opgenomen instrumentale demo's in twee configuraties: bas, drums, gitaar en percussie, accordeon en mandoline. Stipe gebruikte deze demo's om zijn zangpartijen uit te werken.
Een aantal van de nummers op de demo's, zoals "Title", "Great Big", "Larry Graham" en "The Last R.E.M. Song" zijn nooit officieel gereleased. Wel werd "Larry Graham" gebruikt voor Out Of Time opener "Radio Song."

De definitieve opnames werden één maand na het zetten van de handtekening onder het WB-contract gestart in Ardent Studios Studio A in Memphis, Tennessee. Uiteraard met Scott Litt achter de knopjes.
Het vervolg werd gegeven in Bearsville Sound Studios in Bearsville, New York. Daar werden nog drie niet gereleaste nummers opgenomen, Carnival en nog twee ongetitelde nummers. The Bearsville sessies duurden tot september '88, twee maanden later kwam Green uit.

Staan toffe nummers op, maar met name die mandoline kan me storen en leidt m.i. tot langdradigheid. Ik houd niet van mandolines.

Mandolines

dix
Dank zij de mandolines prijkt deze bij mij op een mooie 39ste plek

zaaf schreef:
Staan toffe nummers op, maar met name die mandoline kan me storen en leidt m.i. tot langdradigheid. Ik houd niet van mandolines.

Die mandonlinesongs vragen een andere luisterhouding.
Eens je die gevonden hebt, openbaart zich een enorme schoonheid.

Het meest rockende REM album naar mijn beleving.
Verbonden aan een onvergetelijk optreden op Rock Werchter 1989.

Mijn nummer 15.

En op Pinkpop een maandje eerder!
Geweldige tour, geweldig album.
Bij mij op 4.

Daydream Nation had ik ook, op 18.
Hun beste

In mijn optiek niet de beste van R.E.M. Hele sterke nummers worden afgewisseld met mindere, maar dan nog op 7.
Sonic Youth op 3 hier. Ik was voor dit spel vergeten hoe goed die band eigenlijk is, maar dat bewustzijn is weer helemaal terug.

Sonic Youth op 5 en Green op 2 hier. Een van de twee R.E.M. albums die ik op 5* heb staan dus wat mij betreft geen zwakke broeder uit hun discografie.

En de top 3 juist voorspeld, maar dat is niet echt een grote prestatie want we zijn hier altijd heel voorspelbaar.

GrafGantz schreef:
... dus wat mij betreft geen zwakke broeder uit hun discografie.

Dat is Green ook absoluut niet!
De zwakke broeder uit hun discografie bevindt zich ergens in de buurt van een grote ster.

Die is inderdaad niet veel soeps.

Bonk schreef:
De zwakke broeder uit hun discografie bevindt zich ergens in de buurt van een grote ster.

Ik dacht juist rond de zon

Sonic Youth heb ik op 7. Vind vooral kant A goed. R.E.M. op 14. Zelfde verhaal als vorige week met Document. Aardige plaat, maar niet zo goed als Lifes Rich Pageant.

johan de witt schreef:
(quote)

Ik dacht juist rond de zon

De zon is geen ster bedoel je?

zaaf
1. Talk Talk - Spirit Of Eden
https://www.musicmeter.nl/album/5573

Punten : 707
Nom. : 28 x
Nr. 1 van : GrafGantz. bikkel2, Telamon, Teunnis, nico1616, nelis, Brunniepoo, Manfield, Johnny Marr, vigil, west, Arno

Niet geheel onverwacht ruimschoots eindwinnaar van deze editie.

Waar Mark Hollis bij oprichting van Talk Talk al repte over inspiratie door artiesten als Miles Davis, John Coltrane, Béla Bartók en Claude Debussy werd dit nog niet precies teruggevonden op de eerste platen. Hollis sprak later over bittere (financiële) noodzaak om hun toevlucht eerst te nemen tot synthesizers en synthpop.

Het (net name in Europa) succes van deze eerste platen gaf Talk Talk meer financiële vrijheid, die al werd aangewend op The Colour of Spring door additionele muzikanten in te huren. En de verkoopcijfers van deze plaat gaven rust en vertrouwen, ook bij de platenmaatschappij EMI, om deze handelswijze verder uit te bouwen. Vooral April 5th, Chameleon Day en B-kantje It's Getting Late in the Evening wezen de weg voor hun nieuwe plaat.

Die financiële en artistieke vrijheid werd volledig benut en personeel van EMI werden geband van de sessies in Wessex Studios die een jaar in beslag namen.

Het opgeleverde materiaal deed de wenkbrauwen fronsen, maar het verzoek om het materiaal aan te passen werd door Hollis sterk afgewezen. De zaak werd dus maar geaccepteerd. De initiële reactie echter, had toch nog een drastisch vervolg: een rechtszaak om het lopende contract te ontbinden, want Hollis en consorten hadden geen vertrouwen in het krijgen van dezelfde vrijheid voor de opvolger.

Over het opnameproces:
It was very, very psychedelic. We had candles and oil wheels, strobes going, sometimes just total darkness in the studio. You'd get totally disorientated, no daylight, no time frame. It was recorded by chance, accident, and hours of trying every possible overdub idea.
Phill Brown, Engineer

Zeer mooie unieke plaat. Ben er niet al te vaak voor in de stemming, maar soms wel. Ik hou er wel van.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. The House of Love - The House of Love
314 punten, 14 x genoemd

12. Dead Can Dance - The Serpent’s Egg
298 punten, 18 x genoemd

13. U2 - Rattle and Hum
283 punten, 16 x genoemd

14. The Go-Betweens - 16 Lovers Lane
281 punten, 13 x genoemd nr 1 van Dwejkk_ , J.J. Wever

15. Leonard Cohen - I’m Your Man
269 punten, 14 x genoemd

16. N.W.A. - Straight Outta Compton
229 punten, 12 x genoemd nr 1 van Film Pegasus

17. Queensrÿche - Operation: Mindcrime
223 punten, 10 x genoemd nr 1 van Casartelli , Bonk

18. Galaxie 500 - Today
203 punten, 11 x genoemd nr 1 van herman

19. Traveling Willburys - Traveling Wilburys Vol 1
200 punten, 11 x genoemd

20. Metallica - ... And Justice For All
199 punten, 10 x genoemd

21. Prince - Lovesexy
197 punten, 9 x genoemd nr 1 van zaaf

22. Tracy Chapman - Tracy Chapman
195 punten, 9 x genoemd nr 1 van Superbitch , LucM

23. The Feelies - Only Life
176 punten, 10 x genoemd

24. Pet Shop Boys - Introspective
170 punten, 8 x genoemd

25. Crowded House - Temple of Low Men
156 punten, 9 x genoemd

Er vielen maar liefst 13 nummers 1 buiten de boot: de nummers 1 van dix, likeahurricane, catchup, shinybeast, deric raven, Lura, Ataloona, HugovdBos, Joezer49263, dynamo d, bennerd, Poeha en Cellulord zijn geeindigd op resp. 26, 28, 32, 37, 39, 40, 40, 48, 73, 79, 106, 106 en 106…

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. Talk Talk - Spirit Of Eden
2. R.E.M. - Green
3. Sonic Youth - Daydream Nation
4. Pixies - Surfer Rosa
5. The Waterboys - Fisherman’s Blues
6. The Church - Starfish
7. Morrissey - "Viva Hate"
8. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
9. The Pogues - If I Should Fall from Grace with God
10. Nick Cave & The Bad Seeds - Tender Prey
11. The House of Love - The House of Love
12. Dead Can Dance - The Serpent’s Egg
13. U2 - Rattle and Hum
14. The Go-Betweens - 16 Lovers Lane
15. Leonard Cohen - I’m Your Man
16. N.W.A. - Straight Outta Compton
17. Queensrÿche - Operation: Mindcrime
18. Galaxie 500 - Today
19. Traveling Willburys - Traveling Wilburys Vol 1
20. Metallica - ... And Justice For All
21. Prince - Lovesexy
22. Tracy Chapman - Tracy Chapman
23. The Feelies - Only Life
24. Pet Shop Boys - Introspective
25. Crowded House - Temple of Low Men

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.