MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
ArthurDZ schreef:
(quote)

Als jij het zo ervaart zal het dan wel juist ontzettend mainstream zijn.

Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
Er was wel behoorlijke discrepantie tussen de jaartoppen en decenniumtop ja.
Dat was er. Naar ik begrijp zijn er twee verschillende argumenten voor de 5 of 10 bonuspunten:
1. 'We' willen liever breed gedragen albums dan albums met een paar hoge noteringen in onze toplijst.
2. 'We' kennen per jaar zo veel goede albums dat we nog naarstig moeten schrappen om het bij 20 te houden (en als het een jaartje tegenvalt, dan vullen we massaal een korter lijstje in, want er moet niet te veel kwaliteitsconcessie gedaan worden om maar aan de 20 te komen)

Met argument 1 ben ik het niet eens, maar dat is op zich louter een kwestie van smaak. Met argument 2 is het wel merkwaardig om in de decenniumlijst een lagere bonus te gebruiken dan in de jaarlijsten, voor de meesten zal het niveau van hun nummer 20 uit een decennium (zelfs met voorkeuzelijst) toch veel hoger liggen dan dat van hun nummer 20 uit een jaar met vrije keuze.

luigifort schreef:
Daarom ducktape voor jou

Maar zo spel je dat helemaal niet!

Telamon
Edgar18 schreef:
Voor mij persoonlijk heeft het er wel mede voor gezorgd dat ik weinig zin had/heb in dit spelletje.

Jammer dat je daarom niet meer mee doet. Wat maakt het uit dat de albums van jouw lijstje niet terug te zien zijn in de top 10?

Ik doe mee om juist albums te (her)ontdekken. RYM erbij, spotify aan en op zoek naar pareltjes. Zo geniet ik nu van Slowdive en The Wedding Present, die bij mij nog onbekend waren.

En de lijstjes van anderen nalopen levert ook nog wel eens wat leuks op.

Edit: en ik doe mee omdat organisator zaaf dit op een geweldige wijze doet! Hup zaaf !

Zo zie ik het ook Telamon.
Natuurlijk zijn er altijd blijvende favo's en natuurlijk mag of moet je die in je lijst zetten.
Maar juist de mogelijk interessante albums, die mij nog niet bekend zijn, nodigt wel uit tot ontdekken.

Telamon
Daarom vind ik het ook jammer dat onbekendere albums niet getipt mogen worden. Dat je de top bv 50 van RYM niet extra hoeft te benadrukken ben ik het mee eens. Maar een ander wijzen op dat leuke (en mogelijk voor velen onbekende) album dat bij RYM veel lager staat lijkt me juist een zinvolle aanvulling aan dit draadje.

zaaf
Mag wel Telamon, enige voorwaarde is dat het er max 1 per jaar is en dat je een minimaal 5 regelig stukje op de albumpagina aan weidt...

Telamon schreef:

Edit: en ik doe mee omdat organisator zaaf dit op een geweldige wijze doet! Hup zaaf !

Ow maar dat doet hij zeker, top presentatie!
Bovendien zal er vast een hoop werk in zitten, nogmaals complimenten.

Maar dan mag je het toch nog wel ergens niet mee eens zijn of een vraag stellen?

zaaf
De vraag stellen is hem beantwoorden

Telamon schreef:
(quote)

Jammer dat je daarom niet meer mee doet. Wat maakt het uit dat de albums van jouw lijstje niet terug te zien zijn in de top 10?

Nu wil ik niet expres "underground" doen, maar meedoen met die verwachtingen zou voor mij niet helemaal uitkomen Ik vind het gewoon leuk om lijstjes te maken en het geeft een verfrissend overzicht van je favoriete platen per jaar. Op het einde komt er dan een algemene lijst en wie weet komt daar je plaat nog in terug. Dus tot jullie allemaal Bad Brains luisteren en op nummer 1 zetten, maak ik me geen illusies.

Telamon
Ja, uit '90 zie ik, daar kom je dus nu te laat mee.

Edit: wat moet dat toen geweldig zijn geweest in Paradiso!

GrafGantz schreef:
Apart dat er mensen zijn die juist vanaf 2000 moeite hebben om 20 fatsoenlijke albums te noteren. Dat valt gelijk met de opkomst van het massaal downloaden van muziek, en bij mij gaan dan juist m'n aantal stemmen per jaar "through the roof. Betekent niet dat dit betere of mindere jaren zijn, maar veel meer stemmen betekent wel een gerede kans op veel meer bovengemiddelde albums. Maar goed, misschien ben ik de vreemd bijtende eend hier, wie zal het zeggen.

Nee hoor, heb even gekeken met de zoekfunctie en ik ken uit de periode 2006-2008 ongeveer net zoveel albums als uit de periode 1976-1989...

En alleen in 2006 al heb ik 27 albums die 4,5* of hoger scoren. Dat is net zoveel als 1985 t/m 1989...
Maar 2006 was dan wel ook een absoluut topjaar wat mij betreft.

Ben benieuwd! In 2006 heb ik er nu 17 zie ik, waarvan minder dan de helft met 4* of hoger. Maar ik loop hier wel wat achter dus top 10 gaat minimaal lukken denk ik

Telamon schreef:
Ik zei ook mede he. De belangrijkere redenen zijn tijdgebrek en het topic an sich dat ik vaak iets teveel over randzaken en onzin en iets te weinig over muziek vind gaan. Maar, dat ik weinig nieuws ontdekte (want geijkte namen in de eindlijsten) speelde ook mee.

Telamon schreef:

zaaf
9. Prefab Sprout - Jordan: The Comeback
https://www.musicmeter.nl/album/6061

Punten : 277
Nom. : 13
Nr. 1 van : nico1616

Startte lauw en werd naarmate de week vorderde hotter en hotter.

Op deze plaat drijft Prefab Sprout nog iets verder van de jangle van Swoon, hun debuut. En zijn keyboards prominenter dan ooit, wellicht dat producer Thomas Dolby hier een stem in had. De band wordt de Britse Steely Dan genoemd, door de wahwah van Machine Gun Ibiza, de salsa van Carnival 2000, de dansbaarheid van Ice Maiden en de soul van Doowop In Harlem zonder in te boeten aan consistentie.

De lengte van de plaat leidt an sich niet tot kritiek; er staan geen fillers op de tracklist, maar uitgebracht als enkele vinyl-plaat gaf dat wel wat problemen met de persing en compressie (de plaat duurt tenslotte 64 minuten) waardoor de laatste tracks per plaatzijde wat minder dynamisch klinken.

Lekkere koffie. Goeie bonen, duur waarschijnlijk en goed gezet, niet te waterig, niet te sterk. Er zit voor mij alleen iets te veel suiker in.

Kijk eens aan, weer een verrassing
Bij mij op 7, na Steve hun beste album.

Als niet deelnemer deze editie, wel wat stukken gehoord van dit album.
Erg smaakvolle Pop. Veel zorg aan besteed.
Eerste indruk van de liedjes; Knap, kundig, maar wat gladjes.

Wow vet..nooit verwacht. Mijn nr. 3 heerlijk album

bikkel2 schreef:
Als niet deelnemer deze editie, wel wat stukken gehoord van dit album.
Erg smaakvolle Pop. Veel zorg aan besteed.
Eerste indruk van de liedjes; Knap, kundig, maar wat gladjes.

Perfect voor jou dus bikkel..net zo glad als Hats

zaaf
Amaïh Plekszy-Gladz!

Mijn nummer 6, met Doo Wop In Harlem als een van de hartverwarmendste nummers dat ik ken. Maar inderdaad, geen fillers te bespeuren op de plaat.

Steve bevat meer knallers maar deze vind ik consistenter..

Oeps, deze heb ik ook niet.
Niks mainstream.

Ik loop 3 op 3, maar ik heb de (denkelijke) top-3 dan weer niet

luigifort schreef:
(quote)

Perfect voor jou dus bikkel..net zo glad als Hats

Is ook weer zo. Wel een plaat die ik zeker nog in zijn geheel ga beluisteren.
Steely Dan vind ik ook geweldig tenslotte.

Mooie lijst tot nu toe. Zal verder proberen vandaag geen onzin te posten.

Telamon
Onverwacht begin dit jaar met Twin Peaks (aardig), La's (mijn nr 15) en nu deze net iets te gladjanus (prima koffie maar ook mij te zoet)

Rudi S schreef:
Oeps, deze heb ik ook niet.
Niks mainstream.

Idem. Vaak geprobeerd deze band, maar voor mij te braaf en gladjes.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:56 uur

geplaatst: vandaag om 07:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.