Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 11 februari 2017, 15:47 uur
Geen idee nog waar het hier over gaat, maar Violator was voor mij toch de gedoodverfde winnaar met Goo daarachter op de tweede plek (niet gek gezien het hoge gemiddelde en het aantal stemmen).
Zou me verbazen als 'Drella' nog komt met maar 218 stemmen op de site, maar denk dat hier wel veel liefhebbers zitten...
Heb verder hetzelfde als zaaf met Violator, maar Depeche Mode is voor mij sowieso meer een singles-band. En qua singles van een 1990-album scoort alleen Goo beter bij mij.
Zou me verbazen als 'Drella' nog komt met maar 218 stemmen op de site, maar denk dat hier wel veel liefhebbers zitten...
Heb verder hetzelfde als zaaf met Violator, maar Depeche Mode is voor mij sowieso meer een singles-band. En qua singles van een 1990-album scoort alleen Goo beter bij mij.
1
zaaf
geplaatst: 11 februari 2017, 16:03 uur
2. Ride - Nowhere
https://www.musicmeter.nl/album/3265
Punten : 486
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : niemand
De nummer 1 na het weekend, maar werd toen vlotjes door de winnaar geklopt. Runner-up, toch een straffe prestatie…
Andy Bell en Mark Gardener zaten samen op de middelbare school in Oxford, deden al wat samen bij de muzikale projecten op school en gingen samen naar de kunstacademie in Oxfordshire. Daar ontmoetten ze Laurence Colbert.
Andy Bell kende Steve Queralt al van een reggaebandje waar ze samen in zaten en toen ze hem in de lokale platenzaak troffen waar hij een baantje had, werd hij geworven als hun bassist.
Ze vormden de band in de zomer van '88 en kozen uiteindelijk voor de groepsnaam Ride naar de ride-bekken en vanwege de associatie met reizen.
Ze namen een demo op die via via ter ore kwam van Jim Reid van The Jesus and Mary Chain en die kreeg manager Alan McGee geinteresseerd. Zodanig dat dat leidde tot een contract bij zijn Creation Records label. Daar namen ze drie EP's op tussen januari en september 1990, Ride, Play en Fall. En deze deden het vrij goed in de charts, waarmee ze de best verkopende act van Creation Records werden.
Direct volgend op de derde EP gingen ze de Blackwing studio in om in één take de nummers van Nowhere op te nemen met producer Marc Waterman.
De plaat werd goed ontvangen en in het hokje Shoegaze geduwd. Shoegaze wordt gekenmerkt door de grootse en sfeervolle "gitaar-wall of sound" waaronder dromerige melodieën schuilgaan. Een soort kruising van The Jesus and Mary Chain en Cocteau Twins. Door het veelvuldige gebruik van effectpedalen keken de muzikanten live veelal naar beneden, zodat de gekscherende genreaanduiding ontstond.
Andy Bell reageerde hierop: "my first reaction was like, this is another boring tag. These days...that's pretty much still my reaction". Mark Gardener over de vorming van hun muziek: "We liked the noisy bands of the time. When we were at art college we went to see My Bloody Valentine, House of Love, Stone Roses and Sonic Youth. I think these all had a lot of influence on us in the early days as they were great gigs"
Heerlijke plaat. Indertijd wel meegekregen, maar het gevoel erbij kwam bij mij toch een pak later. Maakt voor het gevoel niks uit.
https://www.musicmeter.nl/album/3265
Punten : 486
Nom. : 22 x
Nr. 1 van : niemand
De nummer 1 na het weekend, maar werd toen vlotjes door de winnaar geklopt. Runner-up, toch een straffe prestatie…
Andy Bell en Mark Gardener zaten samen op de middelbare school in Oxford, deden al wat samen bij de muzikale projecten op school en gingen samen naar de kunstacademie in Oxfordshire. Daar ontmoetten ze Laurence Colbert.
Andy Bell kende Steve Queralt al van een reggaebandje waar ze samen in zaten en toen ze hem in de lokale platenzaak troffen waar hij een baantje had, werd hij geworven als hun bassist.
Ze vormden de band in de zomer van '88 en kozen uiteindelijk voor de groepsnaam Ride naar de ride-bekken en vanwege de associatie met reizen.
Ze namen een demo op die via via ter ore kwam van Jim Reid van The Jesus and Mary Chain en die kreeg manager Alan McGee geinteresseerd. Zodanig dat dat leidde tot een contract bij zijn Creation Records label. Daar namen ze drie EP's op tussen januari en september 1990, Ride, Play en Fall. En deze deden het vrij goed in de charts, waarmee ze de best verkopende act van Creation Records werden.
Direct volgend op de derde EP gingen ze de Blackwing studio in om in één take de nummers van Nowhere op te nemen met producer Marc Waterman.
De plaat werd goed ontvangen en in het hokje Shoegaze geduwd. Shoegaze wordt gekenmerkt door de grootse en sfeervolle "gitaar-wall of sound" waaronder dromerige melodieën schuilgaan. Een soort kruising van The Jesus and Mary Chain en Cocteau Twins. Door het veelvuldige gebruik van effectpedalen keken de muzikanten live veelal naar beneden, zodat de gekscherende genreaanduiding ontstond.
Andy Bell reageerde hierop: "my first reaction was like, this is another boring tag. These days...that's pretty much still my reaction". Mark Gardener over de vorming van hun muziek: "We liked the noisy bands of the time. When we were at art college we went to see My Bloody Valentine, House of Love, Stone Roses and Sonic Youth. I think these all had a lot of influence on us in the early days as they were great gigs"
Heerlijke plaat. Indertijd wel meegekregen, maar het gevoel erbij kwam bij mij toch een pak later. Maakt voor het gevoel niks uit.
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:07 uur
Hm, mijn nummer 7 en 22 !!!! keer genoemd, ik vind dit best een verrassing. 

0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:08 uur
Geweldig album! Voor mij een van de drie albums die er in 1990 bovenuit springen (Goo en The La's de andere twee).
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:09 uur
Heerlijk album, op een na beste Britse debuut van het jaar.
Bij mij op 6.
Niet verwacht dat hij hier zo hoog zou staan
Bij mij op 6.
Niet verwacht dat hij hier zo hoog zou staan

0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:13 uur
Dan moeten jullie beter naar mijn fotohints kijken. Dit was een van de betere. En bij mij op 6
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:14 uur
Plek 2 toch wel verrassend, hoewel ik hem als zekerheidje had bij de laatste 4. Bij mij op plek 7 terug te vinden. Neem aan dat Cave dan met de gouden plak aan de haal gaat. Ik ben zo mainstream dat ik de nummer 1 van een jaar eigenlijk altijd wel ergens in m'n eigen lijstje heb staan, maar dit keer dus niet.
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:15 uur
Oké: wie is hier allemaal lid van de fanclub? Ik ken Ride niet. Zie dat het 296 stemmen heeft en minder dan 4*. Nummer 33 in de toplijst van 1990... 
Maar ik ga 'm natuurlijk luisteren met mijn piepende oren!

0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:17 uur
Staat in de kast hier, maar weet niet of me dat automatisch een fan maakt.
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:20 uur
Ik had deze niet, net niet. Bij staat deze op een 3,5, fijne plaat op zich enkel net niet in mijn lijst.
Gaat Cave dan winnen? Ik zie dat Neil Young (...) ook nog een hoog gewaard album heeft in 1990 of toch stiekem A Tribe Called Quest
Gaat Cave dan winnen? Ik zie dat Neil Young (...) ook nog een hoog gewaard album heeft in 1990 of toch stiekem A Tribe Called Quest

0
Telamon
geplaatst: 11 februari 2017, 16:23 uur
Mooi!
En bewaren we de nummer 1 tot de maandagen?
Me Happy
En bewaren we de nummer 1 tot de maandagen?
Me Happy
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:24 uur
west schreef:
Oké: wie is hier allemaal lid van de fanclub? Ik ken Ride niet.
Best aardige muziek, ik zag ze een jaar of twee terug nog live bij een reünietour. Echt bijzonder vind ik het album niet, ik denk dat ik hem op 3,5* of misschien 4* heb staan.Oké: wie is hier allemaal lid van de fanclub? Ik ken Ride niet.
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:24 uur
Zoals al gemeld een overgangsjaar heh

Volgend jaar denk ik ietsje minder verrassingen in de top
0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:25 uur
west schreef:
Oké: wie is hier allemaal lid van de fanclub? Ik ken Ride niet. Zie dat het 296 stemmen heeft en minder dan 4*. Nummer 33 in de toplijst van 1990...

Teveel naar je schoenen gekeken zeker?

0
geplaatst: 11 februari 2017, 16:28 uur
Inderdaad een 80's achtig jaar wat klassiekers betreft.
Misschien ook wel het laatste jaar wat dat aangaat.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 februari 2017, 16:34 uur
Na de volslagen belachelijke derde plaats voor Violator nog een mooi stuntje van Ride (#5 in mijn lijst). Als men zegt dat die overschatte Niek de Grot gaat winnen, zal dat wel.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.