Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 30 juli 2016, 13:52 uur
Days of Future Past van de M.B. is bij mij na opnieuw beluisteren gekelderd in waardering van 4.5* naar 3.0*. Tja, in de jaren zestig was ik er dol op maar nu...neen. Het is de psychedelic rock uit de sixties die bij mij nu zeer hoog scoort.
0
geplaatst: 30 juli 2016, 14:16 uur
1. The Doors - Strange Days
4. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
9. The Beatles - Magical Mystery Tour
11. The Kinks - Something Else by the Kinks
20. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
4. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
9. The Beatles - Magical Mystery Tour
11. The Kinks - Something Else by the Kinks
20. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
0
geplaatst: 30 juli 2016, 15:00 uur
02. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967)
03. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
19. Love - Forever Changes (1967)
03. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
19. Love - Forever Changes (1967)
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 15:55 uur
3. Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Punten : 628
Nom. : 25 x
Nr. 1 van : LucM, Superbitch, Telamon, nelis, Renoir
Lang, lang, heel lang, stond deze plaat vastgeroest, gelast ende verankerd op 2. Toch, door de laatste lijstjes, werd hij losgewrikt en een plekje lager gedropt.
Na de feitelijke optredens-stop ging de wereld qua compositorische variatie, technische mogelijkheden en aanpak van arrangementen nog verder open voor The Beatles. De nummers hoefden niet meer live te brengen te zijn. De opnamesessies startten met twee songs die al snel - op aandringen van EMI - als dubbele A-kant single verschenen: Strawberry Fields Forever en Penny Lane. Deze kwamen daardoor niet op het album, een beslissing waar met name George Martin grijze haren van gekregen heeft.
Vrij snel daarna, tijdens de sessies dus, kwam McCartney met zijn Sgt Pepper compositie en het idee van alter-ego's om hen nog vrijer te maken in muzikale keuzes zonder het knellende imago.
Sgt Pepper werd uiteindelijk een soort 1-2-3tje: Rubber Soul heeft Brian Wilson tot Pet Sounds geinspireerd, Pet Sounds gaf The Beatles weer de boost om tot Sgt Pepper te komen. Al speelde hier ook Freak Out! Van The Mothers of Invention een rol in, door Paul beschouwd als eerste echte conceptplaat. McCartney zou tijdens de sessies geregeld hebben gejoeld: "This is our Freak Out!"
Moeilijke plaat om te beoordelen vind ik. Ik hoor de groei t.o.v. Revolver wel, snap ook zeker het opzienbarende gezien de tijdsgeest, maar acht de plaat toch de mindere van de voorganger. Misschien dat de onbegrensde mogelijkheden de focus ietwat van het componeren leidde. Er staan weergaloze nummers op, maar ook mindere - vullertjes is te kras natuurlijk. Maar plek 3 is oké.
Punten : 628
Nr. 1 van : LucM, Superbitch, Telamon, nelis, Renoir
Lang, lang, heel lang, stond deze plaat vastgeroest, gelast ende verankerd op 2. Toch, door de laatste lijstjes, werd hij losgewrikt en een plekje lager gedropt.
Na de feitelijke optredens-stop ging de wereld qua compositorische variatie, technische mogelijkheden en aanpak van arrangementen nog verder open voor The Beatles. De nummers hoefden niet meer live te brengen te zijn. De opnamesessies startten met twee songs die al snel - op aandringen van EMI - als dubbele A-kant single verschenen: Strawberry Fields Forever en Penny Lane. Deze kwamen daardoor niet op het album, een beslissing waar met name George Martin grijze haren van gekregen heeft.
Vrij snel daarna, tijdens de sessies dus, kwam McCartney met zijn Sgt Pepper compositie en het idee van alter-ego's om hen nog vrijer te maken in muzikale keuzes zonder het knellende imago.
Sgt Pepper werd uiteindelijk een soort 1-2-3tje: Rubber Soul heeft Brian Wilson tot Pet Sounds geinspireerd, Pet Sounds gaf The Beatles weer de boost om tot Sgt Pepper te komen. Al speelde hier ook Freak Out! Van The Mothers of Invention een rol in, door Paul beschouwd als eerste echte conceptplaat. McCartney zou tijdens de sessies geregeld hebben gejoeld: "This is our Freak Out!"
Moeilijke plaat om te beoordelen vind ik. Ik hoor de groei t.o.v. Revolver wel, snap ook zeker het opzienbarende gezien de tijdsgeest, maar acht de plaat toch de mindere van de voorganger. Misschien dat de onbegrensde mogelijkheden de focus ietwat van het componeren leidde. Er staan weergaloze nummers op, maar ook mindere - vullertjes is te kras natuurlijk. Maar plek 3 is oké.
0
geplaatst: 30 juli 2016, 16:26 uur
Ik ben het met zaaf eens dat Revolver de betere is t.o.z van Pepper.
Blijft wel een opzienbarend werkstuk natuurlijk.
Met name A Day In The Life blijft fascineren.
Briliant stukje teamwork van Lennon & McCartney. Dat kwam niet al te veel meer voor in deze periode.
Blijft wel een opzienbarend werkstuk natuurlijk.
Met name A Day In The Life blijft fascineren.
Briliant stukje teamwork van Lennon & McCartney. Dat kwam niet al te veel meer voor in deze periode.
1
geplaatst: 30 juli 2016, 17:03 uur
In 1987 pas voor het eerst gehoord. Was een kleine hype vanwege ' It was 20 years ago today' . Van mijn zakgeld toen sgt Pepper gekocht. Een prima aanschaf voor een 18-jarige.
0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:12 uur
Ik had mijn eerste Beatleservaring zo rond "81".
Ik was toen 13 jaar.
Ik kreeg een verzamelaartje met het hele oude spul en Abbey Road op Lp van een neef die het helemaal niets vond.
De blauwe en de rode voor mijn verjaardag.....ach en toen de rest ontdekt, met wel een behoorlijke voorkeur voor de periode v.a 1965.
Ik was toen 13 jaar.
Ik kreeg een verzamelaartje met het hele oude spul en Abbey Road op Lp van een neef die het helemaal niets vond.
De blauwe en de rode voor mijn verjaardag.....ach en toen de rest ontdekt, met wel een behoorlijke voorkeur voor de periode v.a 1965.
0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:17 uur
2. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
3. The Beatles - Magical Mystery Tour
4. The Doors - Strange Days
5. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
6. The Kinks - Something Else by the Kinks
14. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
18. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
Laat VU (2) en The Doors (1) maar komen.
3. The Beatles - Magical Mystery Tour
4. The Doors - Strange Days
5. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
6. The Kinks - Something Else by the Kinks
14. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
18. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
Laat VU (2) en The Doors (1) maar komen.
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:24 uur
Jij vooral:
2. Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
Punten : 653
Nr. 1 van : GrafGantz, Lying Mouth, Rudi S, zaaf, Ataloona, Film Pegasus, herman, Edgar18, johan de witt, Koenr
Nooit in de buurt van de gedroomde 1e plek, kwam laat op stoom (pas na 10 lijstjes in de top 5) maar een Sagan-achtige punch bracht nog de tweede plaats. Erg vaak genoemd, veel (!) topposities, toch is dit het maximaal haalbare. So be it.
Ontdekt door Andy Warhol, die zich opwierp als hun manager en als imagostuntje Nico erbij haalde. Dat was aanvankelijk tegen het zere been van Lou en John, maar de ontvankelijkheid van Nico vergoedde veel.
De muziek valt op - een flinke dosis avantgarde in relatie met melodische poprock - de teksten doen dat eens te meer: de zelfkant tiert welig in Lou Reeds beschouwingen. Met name dat laatste zorgde voor slechte airplay en achterblijvende verkoop.
Betreffende de invloed van het album wordt vaak Brian Eno aangehaald, die in 1982 opmerkte dat oorspronkelijk slechts 30.000 mensen het album hadden gekocht, maar dat alle 30.000 zelf een band zouden beginnen. The Observer zette het album op de eerste plaats van de 50 albums die de muziek hebben veranderd (interessante lijst overigens).
Ik las op de albumpagina dat iemand het een ongeinspireerde lamlendige zooi vond (eigen interpretatie van dergelijke woorden). En ik begrijp wel waar iemand zich aan zou kunnen irriteren. Maar ohoho, om met een Neerlands filosoof te spreken "ik hou der so fan". Heb er natuurlijk ooit wel moeite voor moeten doen, maar ik kreeg er zo veel voor terug: één van de ijkpunten van ontzettend veel popmuziek door de jaren heen.
Punten : 653
Nr. 1 van : GrafGantz, Lying Mouth, Rudi S, zaaf, Ataloona, Film Pegasus, herman, Edgar18, johan de witt, Koenr
Nooit in de buurt van de gedroomde 1e plek, kwam laat op stoom (pas na 10 lijstjes in de top 5) maar een Sagan-achtige punch bracht nog de tweede plaats. Erg vaak genoemd, veel (!) topposities, toch is dit het maximaal haalbare. So be it.
Ontdekt door Andy Warhol, die zich opwierp als hun manager en als imagostuntje Nico erbij haalde. Dat was aanvankelijk tegen het zere been van Lou en John, maar de ontvankelijkheid van Nico vergoedde veel.
De muziek valt op - een flinke dosis avantgarde in relatie met melodische poprock - de teksten doen dat eens te meer: de zelfkant tiert welig in Lou Reeds beschouwingen. Met name dat laatste zorgde voor slechte airplay en achterblijvende verkoop.
Betreffende de invloed van het album wordt vaak Brian Eno aangehaald, die in 1982 opmerkte dat oorspronkelijk slechts 30.000 mensen het album hadden gekocht, maar dat alle 30.000 zelf een band zouden beginnen. The Observer zette het album op de eerste plaats van de 50 albums die de muziek hebben veranderd (interessante lijst overigens).
Ik las op de albumpagina dat iemand het een ongeinspireerde lamlendige zooi vond (eigen interpretatie van dergelijke woorden). En ik begrijp wel waar iemand zich aan zou kunnen irriteren. Maar ohoho, om met een Neerlands filosoof te spreken "ik hou der so fan". Heb er natuurlijk ooit wel moeite voor moeten doen, maar ik kreeg er zo veel voor terug: één van de ijkpunten van ontzettend veel popmuziek door de jaren heen.
0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:27 uur
10 keer op 1 en toch niet op 1 
Ik geef de puntentelling dan maar de schuld

Ik geef de puntentelling dan maar de schuld

0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:28 uur
Tim......Buckley.........staat bij mij ook hoog luigi.
Zou wat zijn. Prachtig album idd.
Zou wat zijn. Prachtig album idd.
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:28 uur
Nou ik ben benieuwd welke telling jij voorstaat om VU op 1 te krijgen. 20 p bonus per 1e plek?
0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:29 uur
Meer afstand in elk geval, a la songfestival 
Maar serieus verwacht ik niet dat we de komende 50 jaar nog vaak een plaat 10 keer op 1 zullen zien.

Maar serieus verwacht ik niet dat we de komende 50 jaar nog vaak een plaat 10 keer op 1 zullen zien.
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:32 uur
Dat moet dan véél meer zijn. Ach... je kan het zo zien: gelukkig is het nou ook weer niet zo'n allemansvriend geworden
0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:32 uur
Een track als Light My Fire is toch Ongeveer 10 x hoger op niveau als die heroïne banaan
oei nu raak ik een gevoelige snaar

0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:36 uur
teus schreef:
Een track als Light My Fire is toch Ongeveer 10 x hoger op niveau als die heroïne banaan
The End dan zeker 20x

0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:41 uur
1. Doors - The Doors
Punten : 715
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : bikkel2, HugovdBos, vigil, Johnny Marr, wibro
Van acquit op 1 en die positie vastgehouden tot The End. Wat nog eens extra opvallend is omdat hun 2e plaat dus ook vaak werd genoemd. Er zijn maar 3 users die deze plaat niet vermeldden
Deze legendarische plaat bevat een nummer van Brecht/Weil, een van Willie Dixon en de rest van Morrison en Krieger (die een half jaar daarvoor voor het eerst een elektrische gitaar vasthield). Morrison drong erop aan om de credits over alle vier de Doors te verdelen.
Het album is met zeer weinig overdubs opgenomen en bevat nummers die de groep vele malen live had gebracht in Vegas. Manzarek tijdens een interview voor Classic Albums, "The first album is basically the Doors live. There are very few overdubs on the first album ... It's The Doors Live from the Whiskey a Go Go except in a recording studio."
Dat contract bij The Whiskey a Go Go kwam (tijdelijk) te vervallen nadat daar The End's Oedipale climax voor het eerst werd gebracht inclusief Morrison die "Mother ... I want to fuck you!" schreeuwde en de band er prompt uit werd gezet.
Ja, mag ik dan nog wel wat zeggen… Tuurlijk mag ik wat zeggen. Het is een goede plaat, een baanbrekende plaat met geweldige nummers erop. Ik koos voor Strange Days en voor 1 album per artiest. Maar heb veel vrede met dit resultaat.
Punten : 715
Nom. : 27 x
Nr. 1 van : bikkel2, HugovdBos, vigil, Johnny Marr, wibro
Van acquit op 1 en die positie vastgehouden tot The End. Wat nog eens extra opvallend is omdat hun 2e plaat dus ook vaak werd genoemd. Er zijn maar 3 users die deze plaat niet vermeldden
Deze legendarische plaat bevat een nummer van Brecht/Weil, een van Willie Dixon en de rest van Morrison en Krieger (die een half jaar daarvoor voor het eerst een elektrische gitaar vasthield). Morrison drong erop aan om de credits over alle vier de Doors te verdelen.
Het album is met zeer weinig overdubs opgenomen en bevat nummers die de groep vele malen live had gebracht in Vegas. Manzarek tijdens een interview voor Classic Albums, "The first album is basically the Doors live. There are very few overdubs on the first album ... It's The Doors Live from the Whiskey a Go Go except in a recording studio."
Dat contract bij The Whiskey a Go Go kwam (tijdelijk) te vervallen nadat daar The End's Oedipale climax voor het eerst werd gebracht inclusief Morrison die "Mother ... I want to fuck you!" schreeuwde en de band er prompt uit werd gezet.
Ja, mag ik dan nog wel wat zeggen… Tuurlijk mag ik wat zeggen. Het is een goede plaat, een baanbrekende plaat met geweldige nummers erop. Ik koos voor Strange Days en voor 1 album per artiest. Maar heb veel vrede met dit resultaat.
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:48 uur
En de rest van de top 25:
11. Moody Blues with The London Festival Orchestra - Days of Future Passed
302 punten, 14 x genoemd nr 1 van dynamo d , teus , Casartelli
12. Byrds - Younger Than Yesterday
242 punten, 14 x genoemd
13. Buffalo Springfield - Buffalo Springfield Again
242 punten, 12 x genoemd
14. Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You
225 punten, 11 x genoemd
15. Tim Buckley - Goodbye And Hello
201 punten, 10 x genoemd nr 1 van luigifort
16. Cream - Disraeli Gears
193 punten, 12 x genoemd
17. Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow
179 punten, 12 x genoemd
18. Nico - Chelsea Girl
177 punten, 9 x genoemd
19. Captain Beefheart and His Magic Band - Safe as Milk
175 punten, 10 x genoemd
20. Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love
164 punten, 9 x genoemd
21. Bob Dylan - John Wesley Harding
143 punten, 7 x genoemd
22. Françoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp...
143 punten, 7 x genoemd
23. Rolling Stones - Their Satanic Majesties Request
117 punten, 8 x genoemd
24. Rolling Stones - Between the Buttons
112 punten, 8 x genoemd
25. Procol Harum - Procol Harum
110 punten, 6 x genoemd
En vermeldenswaard is verder de enige nr 1 die niet in beeld is geweest: die van west: James Carr - You Got My Mind Messed Up. Geeindigd op nr 28 met 9 punten minder dan de nr 25. Toch 5 x genoemd, west…
302 punten, 14 x genoemd nr 1 van dynamo d , teus , Casartelli
242 punten, 14 x genoemd
242 punten, 12 x genoemd
225 punten, 11 x genoemd
201 punten, 10 x genoemd nr 1 van luigifort
193 punten, 12 x genoemd
179 punten, 12 x genoemd
18. Nico - Chelsea Girl
177 punten, 9 x genoemd
175 punten, 10 x genoemd
164 punten, 9 x genoemd
143 punten, 7 x genoemd
143 punten, 7 x genoemd
117 punten, 8 x genoemd
112 punten, 8 x genoemd
110 punten, 6 x genoemd
En vermeldenswaard is verder de enige nr 1 die niet in beeld is geweest: die van west: James Carr - You Got My Mind Messed Up. Geeindigd op nr 28 met 9 punten minder dan de nr 25. Toch 5 x genoemd, west…
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:50 uur
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:
1. Doors - The Doors
4. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
5. Doors - Strange Days
6. Love - Forever Changes
7. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
8. Beatles - Magical Mystery Tour
9. Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
10. Kinks - Something Else by the Kinks
18. Nico - Chelsea Girl
1. Doors - The Doors
4. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
5. Doors - Strange Days
6. Love - Forever Changes
7. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
8. Beatles - Magical Mystery Tour
9. Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
10. Kinks - Something Else by the Kinks
18. Nico - Chelsea Girl
0
geplaatst: 30 juli 2016, 17:50 uur
Byrds op 11, 11 en 12... Volgend jaar dan maar zeg ik nog maar eens 
1967:
1. The Velvet Underground & Nico - The Velvet Underground & Nico
2. Love - Forever Changes
3. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
4. The Byrds - Younger Than Yesterday
5. Tim Buckley - Goodbye and Hello
6. Scott Walker - Scott
7. Françoise Hardy - Ma jeunesse fout le camp...
8. Nico - Chelsea Girl
9. The Doors - The Doors
10. The Kinks - Something Else
11. Gene Clark - Gene Clark With The Gosdin Brothers
12. Donovan - A Gift From a Flower to a Garden
13. Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow
14. Phil Ochs - Pleasures of the Harbor
15. Pearls Before Swine - One Nation Underground
16. Bob Dylan - John Wesley Harding
17. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
18. The Doors - Strange Days
19. The Creation - We Are Paintermen
20. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

1967:
1. The Velvet Underground & Nico - The Velvet Underground & Nico
2. Love - Forever Changes
3. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
4. The Byrds - Younger Than Yesterday
5. Tim Buckley - Goodbye and Hello
6. Scott Walker - Scott
7. Françoise Hardy - Ma jeunesse fout le camp...
8. Nico - Chelsea Girl
9. The Doors - The Doors
10. The Kinks - Something Else
11. Gene Clark - Gene Clark With The Gosdin Brothers
12. Donovan - A Gift From a Flower to a Garden
13. Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow
14. Phil Ochs - Pleasures of the Harbor
15. Pearls Before Swine - One Nation Underground
16. Bob Dylan - John Wesley Harding
17. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
18. The Doors - Strange Days
19. The Creation - We Are Paintermen
20. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
0
zaaf
geplaatst: 30 juli 2016, 17:52 uur
Ja opvallend he? Zaten er qua punten nu wel een stukje vanaf, maar toch..
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.