MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
En Casartelli pakt de koppositie: als enige Slowdive!

Dat maar '166' stemmen zegt hier niets..dat is het plebs dat stemt. In dit topic speelt alleen de elite mee

herman schreef:
(quote)

Er zijn maar 6 albums met meer stemmen èn een hoger gemiddelde. Zo'n gekke plek is het dus niet.

Het biedt wel perspectief voor Spiderland en The Low End Theory, allebei met een nog hoger gemiddelde en 3 keer zoveel stemmen.

Goed punt!

Ik hoop dat je gelijk hebt voor die 2 albums.

dix schreef:
Carter the Unstoppable Sex Machine op 1.

aan mij zal het niet liggen

vigil schreef:
(quote)

aan mij zal het niet liggen

Aan mij ook niet, al heb ik geen fotohints geplaatst van the Unstoppable Sex Machine. Iets met 18+ en zo.

Zo hé, wat een heerlijk rijtje albums. En er zitten nog meer dan genoeg leuke en populaire albums in de race. Ik vrees alleen een beetje voor het podium.

Ik heb geen lijstje ingestuurd omdat ik geen tijd voor extra huiswerk, maar achteraf had ik nog net een top-10 kunnen maken met alleen topalbums (incl. live (Zappa), verzamelaar (House Party I ) en EP (Tremolo)).

EDIT: Nog zo'n pareltje hierna!

zaaf
7. Slint - Spiderland
https://www.musicmeter.nl/album/2236

Punten : 427
Nom. : 18
Nr. 1 van : Ataloona, Koenr

Stond na de eerste tien lijstjes bovenaan! Dat riep een tegenreactie op, vooral bij de opgerolde mouwenboys. Dus muisde Slint er stilletjes tussenuit, maar liet zich niet verder zakken dan deze toch mooie 7e plaats.

De vaste leden van Slint, zangergitarist Brian McMahan en drummer Britt Walford kenden elkaar van jongs af aan en begonnen op de middelbare school muziek te bakken met elkaar. Ze zaten ook samen in de Louisville punkband Squirrel Bait, hoewel Walford daar al snel weer vertrok.
Hij vergezelde daarna gitarist David Pajo in noisemetalband Maurice. Pajo en Walford waren nogal onder de indruk van de muziek van Minutemen, in tegenstelling tot de overige Mauriceleden, en die andere benadering van muziekmaken leidde tot een breuk.

Walford en Pajo (15 en 17 op dat moment) werden door bassist Ethan Buckler vergezeld voor een schooloptreden wat spraakmakend, maar niet erg succesvol was. Wel was dat optreden een reden voor McMahan om bij de jongens aan te haken en onder de naam Slint verder te gaan.

Zoals eerder gemeld (waar? Prijsvraag – antwoorden naar EttaJamesBrown) was/is Steve Albini zo’n producer die zeer benaderbaar is, betaalbaar en verder geen noten op zijn zang. Dus hij was het die benaderd werd om met de jongens een debuutplaat te maken.

Na de opnames, wegens ontevredenheid met het resultaat, vertrok Buckler in 1987 en werd hij vervangen door Todd Brashear. De plaat werd uiteindelijk, omdat de band maar niets hoorde van het benaderde label Touch and Go (van Albini’s Big Black), door het obscure label Jennifer Hartman Records in 1989 als Tweez uitgebracht. Jennifer was een vriendin van de band…

De plaat kwam Touch and Go oprichter Corey Rusk nu wel ter ore en de band werd gecontracteerd.

En op de plaats waar de nummers van Tweez waren geconcipieerd, in de oefenkelder ten huize van drummer Walford, werd nu, na schooltijd, eindeloos en zeer precies geoefend op het materiaal van een opvolger. En omdat de groep een wat cleaner geluid wilde voor plaat twee, had men Minneapolis producer Brain Paulson op het oog. Deze was op dat moment aan de slag met de groep Bastro, waar voormalige bandgenoten van McMahan in zaten. McMahan, onderweg om het gezelschap te ontmoeten, overkwam een zeer zwaar auto-ongeluk waarbij hij bijna het leven liet (deze gebeurtenis drukte blijvend zwaar op zijn gemoed, wat effect had op de ontwikkeling van Spiderland en de aftermath).

Uiteindelijk ontmoette Paulson Slint in een weekend om Spiderland op te nemen. De muziek werd live opgenomen, de vocalen werden nadien in niet meer dan twee takes toegevoegd. Daags na de opnames liet McMahan zich opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis, werd hij gediagnosticeerd met depressie en nam ontslag bij de band.

Doordat de groep niets meer aan promotie deed, ontstond de mythe. En dit deed de verkoopcijfers toch enigszins goed, voorzover dat te staven valt. De coverfoto van Spiderland is genomen door vriend van de band, Will Oldham.

Na behandeling vergezelde McMahan Will Oldham in diens Palace Brothers project. In 1994 formeerde hij The For Carnation. Pajo speelde, zelden voor vast, met veel uiteenlopende bands en artiesten, meest recent met Interpol. Walford speelde tijdens Slint al bij The Breeders en werd later lid van Evergreen, The For Carnation en laatstelijk van Watter.

Heel erg mooie plaat, die vooral 's avonds (en 's nachts) geregeld door huize zaaf galmt.

Ik zie dat ik Slint op 13 heb, dat had ondanks het sterke jaar toch wel top 10 mogen zijn. Erg goede plaat, die ik via het voorgaande 'Single Top 10 Per Jaar' pas heb leren kennen. Nog bedankt daarvoor!

Gaat prima zo, Slint op 5 hier.

dix
Onverwacht (2)

Mijn nummer 17 duikt op in de top 10. Nou zeg.

Lijkt mij toch niet onverwacht: veel stemmen, hoge waardering hier en in de top 250.

west schreef:
Lijkt mij toch niet onverwacht: veel stemmen, hoge waardering hier en in de top 250.

ja maar dat hebben nog wel veel meer platen dit jaar

daar gaan toch hele grote namen buiten de Top 10 vallen op deze manier

Pearl Jam ,U2, Nirvana, R.E.M., Massive Attack, Talk Talk, Metallica en Red Hot Chili Peppers passen sowieso al niet meer in de Top 6. dan heb ik nog niet eens over Tribe Called Quest, Soundgarden, Guns 'n Roses en Queen.

Ik had er inderdaad bij moeten zeggen vigil, dat deze artiest eerder in de top 10 past in dit topic, dan sommige grote namen die jij noemt. Ik had ze ook voorspeld bij Etta, op 4, i.t.t. Soundgarden, Guns 'N Roses, Metallica en Queen bijvoorbeeld.

vigil schreef:

daar gaan toch hele grote namen buiten de Top 10 vallen op deze manier

Pearl Jam ,U2, Nirvana, R.E.M., Massive Attack, Talk Talk, Metallica en Red Hot Chili Peppers passen sowieso al niet meer in de Top 6. dan heb ik nog niet eens over Tribe Called Quest, Soundgarden, Guns 'n Roses en Queen.

Die eerste 6 die je noemt passen anders prima in de top-6
Hopelijk wel in een andere volgorde.
De rest gaat het niet redden.

johan de witt schreef:
(quote)

Die eerste 6 die je noemt passen anders prima in de top-6
Hopelijk wel in een andere volgorde.
De rest gaat het niet redden.

nee daar lijkt het wel op al wil ik nog wel een slag om de arm houden m.b.t. Massive Attack (niet) en de Peppers (wel)

vigil schreef:
(quote)

nee daar lijkt het wel op al wil ik nog wel een slag om de arm houden m.b.t. Massive Attack (niet) en de Peppers (wel)
Dat zat ik ook gelijk te denken toen ik Johan las.

west schreef:
Ik had er inderdaad bij moeten zeggen vigil, dat deze artiest eerder in de top 10 past in dit topic, dan sommige grote namen die jij noemt. Ik had ze ook voorspeld bij Etta, op 4, i.t.t. Soundgarden, Guns 'N Roses, Metallica en Queen bijvoorbeeld.

ah jij leert van vorige edities. Dat was bij mij nog niet het geval gezien mijn voorspellingen

vigil schreef:
(quote)

ah jij leert van vorige edities. Dat was bij mij nog niet het geval gezien mijn voorspellingen

Ik heb een complete analyse losgelaten op de vorige lijsten en de (soms vreemde ) deelnemers hier...

Sint ken ik niet. Ga ik ns proberen..

luigifort schreef:
Sint ken ik niet. Ga ik ns proberen..

Jij kent de Sint niet? Sinterklaas wie kent 'm niet?

Ik doe wel buiten mededinging mee met de prijsvraag..

Pixies

Met Spiderland komt mijn nummer 2 voorbij. Fantastisch album.
Slowdive was mijn nummer 7
Loveless mijn nummer 11
En Screamadelica niet opgenomen in mijn top 30. Wel een verdienstelijk album.

Dit is wat mij betreft gewoon een fantastisch jaar. Ik heb 18 albums die hoger dan een 8,5 schoolcijfer scoren in mijn lijst.

Slint is bij tweederde van de bazen genoemd in de voorspelling. Ook door topper Casartelli.
Het zou toch niet dat hij straks 9 van de 10 goed voorspelt?

vigil en johan de witt raken een beetje achterop. Kunnen ze bij de komende 6 nog demarreren?

Hier moeten we maar n wekelijks item van maken..doe ik volgende week ook mee

Jammer genoeg niet meer aan toegekomen om deze te luisteren deze week. Terwijl het al een tijdje op het lijstje 'ooit nog eens checken' staat. Het moet er nu toch echt maar eens van komen als ik die berichten lees.

Telamon
Slint! Bij mij op 3. Na The Feelies, die toch niemand kent, en het beste grunge album allertijden, waar Tien heel bleekjes tegen af steekt.

Smashing Pumpkins en Lenny Kravitz gaan de Top 10 niet halen.

Gelukkig.

Slint is mij ook niet echt bekend.
Moet ik ook maar eens voor gaan zitten.
Wel een apart lijstje tot nu toe!
Heeft ook wel wat.

dix
Tot nu toe zou ik alles uit deze top 10 voor mijn plezier kunnen opzetten ?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.