MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Uitstekende start. Trouwens pas laat ontdekt dit album van Primal Scream. Maar.... beter laat dan nooit zullen we maar zeggen .

Mijn nummer 3.

Geweldige plaat, terecht in de top 10. Mijn nummer 7. We wanna get Loaded

Come Together is trouwens het beste nummer van die plaat, en beter dan het gelijknamige nummer van The Beatles. Kusjes doei x

zaaf
9. My Bloody Valentine - Loveless
https://www.musicmeter.nl/album/2361

Punten : 362
Nom. : 16
Nr. 1 van : Lying Mouth, GrafGantz

De eerste helft van de week net buiten de top 10 bivakkerend, na een wipje over de grens hielden ze met gemak stand.

Na een slow start die gekenschetst werd door wispelturigheid, had MBV het toch tot een album weten te schoppen, ook alweer bij McGee’s Creation Records. En dat album deed het voor indie-begrippen redelijk goed.

De groep besloot snel erna weer de studio in te duiken, vanaf februari ’89 in Blackwing, Londen. Ze wilden de studio goed benutten om hun geluid nog meer uit te bouwen. Maar vanwege de matige financiële omstandigheden van het label moest dat wel in een straf tempo gebeuren (McGee had bedacht binnen een dag of vijf). Toen dat niet gebeurde, not even close, werd het allemaal wat minder vriendelijk. En na een tijdlang rommelen verhuisde de band naar basement studio Elephant and Wapping om ook daar improductief te zijn. Impulsen van buiten de groep kwamen niet – de inhouse engineer Nick Robbins maakte direct duidelijk dat hij er was om aan de knoppen te zitten, meer niet.

Robbins werd vervangen door Harold Burgon en met Burgon werd een EP vervaardigd die, overeengekomen met McGee, voor het album uit zou gaan (Glider). En met het inhuren van Alan Moulder om de song Soon te mixen gebeurde er eindelijk wat: een goeie klik tussen Moulder en de groep. Zanger/gitarist Shields vertelde later over het simpelweg plaatsen van de microfoons bij de versterkers dat de andere engineers “Were so on top of it you didn't even have to come to work."

Helaas werd Moulder weggeroepen om zijn afgesproken werk met Shakespear’s Sister en Ride te doen en hij werd vervangen. Het was inmiddels lente 1990. Diverse studio’s werden uitgeprobeerd en slechts een aantal vocalen en gitaartracks waren het tastbare resultaat.
In mei werd studio Protocol betrokken, in Holloway, en daar werd de EP Tremolo gemaakt. Dit werk werd in de zomer stopgezet om promotiewerk voor Glider te doen. Augustus kwam Moulder er weer bij, zijn aanwezigheid was af en aan wegens andere verplichtingen. Andere engineers liepen zich stuk op de werkwijze en eigenwijsheid van de band, met name van Shields.
Dat leverde openstaande rekeningen op van studio’s die weer verlaten waren om onduidelijke redenen, gefrustreerde engineers en een overspannen subhoofd van Creation. Ook de band zelf kon wanhopig worden door de vage klachten van Shields en eenmaal moest de portemonnee getrokken worden omdat een studio (Brittania Row) de apparatuur had vastgehouden omdat de rekening door het armlastige Creation niet werd betaald.

Zo was men al diep in 1991 beland toen de plaat, na 19 studio’s te hebben bevolkt, eindelijk af was. Melody Maker had becijferd dat de plaat ongeveer een kwart miljoen pond had gekost, de band, en vooral weer Shields, betwistte dit heftig. Al met al was de relatie met Creation na de bevalling verziekt en werden ze afgekocht door Sony. De plaat is gelouwerd om het neerzetten van de sterkste stofzuigerexponent van de shoegaze.

Doet het voor mij weliswaar minder dat Screamadelica, maar is een fenomeen.

Die heb ik ook niet, zowel in mijn eigen lijst als mede in de ingezonden Top 10 lijst. Of te wel de schandpaal is mijn deel. Gaat u allen maar eieren en tomaten halen, ik zal er staan!

Ja, en West is nu ook af.

We gaan door voor de troostprijs: wie heeft er minimaal 9 goed?

Meerdere keren beluisterd, maar ik vond het allemaal te 'noisy'. Meer dan een 3.5* kon er van mij dan ook niet af en dat is te weinig voor een plaats in mijn top 20.

Mij ook te noisy voor mn top 20 iig.

McGee vs de rest van de wereld 2-0

Geweldig album, ik had hem op 8 verwacht, maar heb hem zelf ook op 9.

dix
Mijn nummer 18, maar zou 'm
in retrospect
best met nummer 21 willen laten ruilen.

Loveless nu al? Barbaren! Mijn nummer 4...

johan de witt schreef:
Geweldig album, ik had hem op 8 verwacht, maar heb hem zelf ook op 9.

Had hem ook ietsje hoger verwacht. In mijn eigen lijstje stond ie op 6.

Ik geloof dat vigil en ik dezelfde top 6 hadden voorspeld (hetzij in een andere volgorde). Die 6 platen moeten nog komen. Ben benieuwd welke 2 andere de 10 volmaken...

Zou leuk zijn als de kapitein nog voorbij komt, maar wellicht heeft die zich verslapen.

Casartelli (moderator)
EttaJamesBrown schreef:
We gaan door voor de troostprijs: wie heeft er minimaal 9 goed?
Ik ben nog in de race. Primal Scream was onder mijn radar gebleven (niet in de laatste plaats doordat ik het album zelf niet ken), maar MBV had ik zelfs op 4 gegokt. Hoger dan de statistieken rechtvaardigden, maar het album lijkt hier toch een forse cultstatus te hebben en de 2e plek van Ride vorig jaar zat nog vers in het geheugen.

Nu wil het geval dat ik Ride zelf ook erg waardeer en dat ik hier geen moer aan vind. Ettelijke malen geprobeerd, maar ik hoor eigenlijk niks anders dan nietszeggende liedjes met een stofzuiger eroverheen. Eigenlijk een ronduit onbenullige plaat in mijn oren.

Naar Screamadelica is enige latente nieuwsgierigheid wel aanwezig. Loaded is alvast een fijn nummer.

Loveless op 10 hier, mooi album.

dix
Kevin Shields en Primal Scream samen gaan we nog terugzien in 2000, maar zal geen top10 zijn vrees ik.

EttaJamesBrown schreef:
Ja, en West is nu ook af.

Oké, ik neem de Afgang (Vertrek / Departure in het Deens)

Johnny Marr schreef:
Loveless nu al? Barbaren!

Heel erg dit. In het kwadraat.

Hola! Geen van beiden in de lijst.
Primal Scream vind ik wel een lekker bandje trouwens, maar eerlijkheidsgehalve dit album over het hoofd gezien.
My Bloody Valentine ken ik alleen van naam.

dix
Ten dus waarschijnlijk op 1 en niet op 738 waar ie eigenlijk thuishoort. De grootste gemene deler boeit me normaalgesproken niet zo, maar ik heb nu toch eens wat beter gekeken. Wat blijkt? Zo goed als zeker heb ik één van de podiumplaten in mijn lijst van twintig en wellicht duikt mijn nummer 1 op in de top 10

zaaf
8. Slowdive - Just For A Day
https://www.musicmeter.nl/album/3409

Punten : 377
Nom. : 20
Nr. 1 van : niemand

Had een beetje het heen en weer tussen 7 en 9. 8 dus.

Na een aantal succesvolle EP's was ook (gaan we weer) Slowdive, van uw-weet-wel Creation Records, bij de lichting shoegazebands geduwd. Deze bands, en zeker de stalgenoten, bestoof elkaar begin jaren 90 volop kruis tijdens festivals en optredens. Zo ook Slowdive in de zomer van '91.

Direct hieropvolgend overtuigde Neil Halstead labelhoofd McGee ervan dat de band ruim voldoende songs had voor een vol album. Hetgeen zeker niet waar was.

Haast was dus geboden en waar het voor MBV een worsteling was, verliep het proces voor Slowdive voorspoedig. Geïnspireerd, stoned en volop experimenterend met geluiden voltooide de band de opnameperiode in Courtyard Studios in Abingdon, f.k.a. Georgetown Studios, naar tevredenheid.
Halstead: "We went into a studio for six weeks and had no songs at the start and at the end we had an album".

Erg fijne plaat, en wat komt er nog...

Ah mijn nummer 7

Telamon
Met stip op zes. Indertijd gemist, twee weken geleden ontdekt.

zaaf's draadje verdient grondige voorbereiding bikkel2
(MBV is de nr 1 van RYM notabene...)

zaaf schreef:

en wat komt er nog...
]

Mr.Generaal of hangt ie ergens onderaan te bungelen

McGee gaat lekker

Deze had ik op 16, fijn album!

Casartelli (moderator)
Een heel album Slowdive is wat veel van het goede, maar Catch the Breeze is een fijn nummer. Daar het jaar mij verder ook nu nog niet heel veel te bieden heeft, past bij dit wat zuinige commentaar toch nog een 19e plek.

Had deze als een soort wildcard op 10 gegokt, want ook voor deze cultfavoriet wordt een toptiennotering niet direct door de statistieken onderschreven. Blijkt-ie gewoon zelfs 8e te staan.

Heerlijk album!

Aardig album, 3,5* maar niet genoeg voor mijn lijst.

Meer dan aardig album, 4,5* dus dik in mijn lijst op plek 7.

dix
Onverwacht.

Now anything can happen. Pearl Jam op 11 en Carter the Unstoppable Sex Machine op 1.

Inderdaad onverwacht dat Slowdive. 'Maar' 166 stemmen.

My Bloody Valentine had ik weer willen luisteren, maar dat doe ik nu pas. Staat nummer 80 in de Musicmeter top 250, dus best logisch dat 'ie hier in de top 10 staat. Het was lang geleden dat ik die gehoord had en valt nu een beetje tegen. Aardig album vind ik, meer niet.

west schreef:
Inderdaad onverwacht dat Slowdive. 'Maar' 166 stemmen.

Er zijn maar 6 albums met meer stemmen èn een hoger gemiddelde. Zo'n gekke plek is het dus niet.
Al had ik hem zelf ook niet. Blijkbaar heb ik er nooit opgestemd, waardoor ik hem over het hoofd gezien heb. Maar heel hoog zou ie bij mij niet zijn geëindigd, op de een of andere manier is het kwartje nooit helemaal gevallen. Dat is anders bij de opvolger, overigens.

Het biedt wel perspectief voor Spiderland en The Low End Theory, allebei met een nog hoger gemiddelde en 3 keer zoveel stemmen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:02 uur

geplaatst: vandaag om 14:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.