MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:

Grachtengordel dedain. En je kent Sint niet eens.

Smashing Pumpkins had ik hier in de top 10 voorspeld. Verbaast me wel dat ze het niet halen.

Slint in de top 10.

Als ATCQ het ook nog gehaald heeft, neem ik genoegen met Ten op 1.

Ik had zo te zien ook een lijstje naar Etta moeten sturen. Daar had eerlijk waar alles in gestaan wat tot nog toe langs gekomen is.

Slint hier op 14 overigens, ook in deze lijst sta ik nog op 100%.

Ik verwacht nog Metallica, U2, Pearl Jam, Nirvana, REM en Red Hot Chili Peppers.

zaaf
6. Massive Attack - Blue Lines
https://www.musicmeter.nl/album/57

Punten : 435
Nom. : 21
Nr. 1 van : Dwejkk_, herman

Spurtte na de start direct het podium op. Kende daarna een lichte inzinking, hield stand op dat niveau en pakte aan het eind weer een paar plaatsen.

Massive Attack ontstaat uit het hiphopcollectief The Wild Bunch uit Bristol. Hierin zitten Robert del Naja (aka 3D), Grant Marshall (aka Daddy G) en Andrew Vowles(aka Mushroom). Het collectief brengt slechts de EP Friends & Countrymen (1987) uit maar is toch een invloedrijke kracht in de Britse muziekscene van dat moment. Zo is ook Nellee Hooper lid van het collectief. Hij richt later de groep Soul II Soul op en is als producer betrokken bij producties voor onder andere Björk, Madonna en Tina Turner.

Het drietal gaat zijn eigen weg en brengt in 1988 de single Any Love uit met zanger Carlton McCarthy. In 1988 zijn de 3D en Mushroom ook betrokken bij Raw Like Sushi (Neneh Cherry). Ze dragen bij aan de productie van dit zeer succesvolle album. In de videoclip van de hit Buffalo stance is Mushroom achter de draaitafels te zien. Ook maken ze een remix van Manchild. Daarnaast remixen ze de track Live Together van Lisa Stansfield.

Het debuutalbum wordt voorafgegaan door de single Daydreaming waarop Massive Attack een meer klassieke hiphopsound laat horen. Maar ook zangeres Shara Nelson doet voor het eerst mee. De opname van het album vergt flinke offers. De heren moeten hun auto's ervoor verkopen. Een deel van het album wordt opgenomen in het huis van Neneh Cherry, waarmee de groep bevriend is. Ze zingt ook op de achtergrond mee op de track Hymn of the Big Wheel. Ook rapper/producer Tricky, die later een succesvolle solocarrière start, is op het album te horen. Op de achtergrond werkt in de studio Geoff Barrow mee, die later Portishead zal oprichten. Tot slot is er reggaezanger Horace Andy, hij is vanaf dat moment te gast op ieder album. De plaat wordt door de media zeer enthousiast ontvangen. De mix van hiphop, soul, reggae, dub en dance wordt als bijzonder vernieuwend gezien.

Vanwege de Golfoorlog (1990-1991) en de publieke druk om woorden in verband met oorlog te vermijden, wordt de naam van de band op hun platen tijdelijk weergegeven als Massive. De groepsnaam is niet gewijzigd, maar de naam werd niet meer in zijn geheel op hoes en label afgebeeld. Het gedoe rondom de naam heeft geen invloed op het succes. De single Unfinished Sympathy schiet in meerdere landen naar de toppen van de hitlijsten. Opvallend is de videoclip die in een shot is opgenomen. Ook de single Safe From Harm wordt een grote hit.

Geweldige plaat, vernieuwend inderdaad, maar daar staan er meer van in deze lijst. Voorbode van nog meer moois!

Dit moois had Casertelli over het hoofd gezien. Acht van de tien is nu het hoogst haalbare. Ook herman en ikzelf doen daarvoor nog mee.

zaaf schreef:
maar daar staan er meer van in deze lijst. Voorbode van nog meer moois!

Echt, nou dan kunnen die Etta lijstjes wel allemaal de shredder in
Fraai plaat deze MA , bij mij op 6.

zaaf
Voorbode van nog meer moois van MA natuurlijk, dommie!

Tegen het einde van dit decennia over 7 jaar.

zaaf
Halverwege dit 'decennia' ook hoor.

Oh, jij beschermt alles van die club.

EttaJamesBrown schreef:
Dit moois had Casertelli over het hoofd gezien. Acht van de tien is nu het hoogst haalbare. Ook herman en ikzelf doen daarvoor nog mee.

Geen bonuspunten voor de juiste positie?
Ik had deze ook op 6 voorspeld

Echt waar? Blue Lines op 6 in 1991?

Hier hebben een aantal fans de doorslag gegeven, maar ja dat hoort ook bij dit topic (niet cynisch bedoeld).

johan de witt schreef:
(quote)

Geen bonuspunten voor de juiste positie?
Ik had deze ook op 6 voorspeld

Mijn puntentelling is geheim. En ja, dit is de eerste 'spot on' . Een lolly!

Twee keer raak!

zaaflijst, op 20
ettalijst, op 5 (dus ook behoorlijk in de buurt en ik verwacht geen lolly maar zeker wel een extra puntje)

Dan komt nu Talk Talk gok ik

Hier een plekje hoger op nummer 19. Fijn album, maar moet ook wel eerlijk bekennen dat ik hem nauwelijks meer opzet. Blijkbaar moet voor mij het juiste moment er zijn voor deze muziek.

vigil schreef:
Dan komt nu Talk Talk gok ik

Nee, Out of Time
Vanaf nu heeft iedereen sowieso alleen nog maar dezelfden denk ik.

Die "moet" op 4 komen

Massive Attack heb ik op 9 staan, Slint moet ik nog beluisteren.
Het album van My Bloody Valentine doet mij niets, dan heb ik veel meer met Slowdive (viel net uit mijn top-20 maar ik heb liefst 30 albums met 4,5* of 5* in 1991, geeft dus aan wat een sterk jaar dat was).
Ik denk dat de eerste plaats tussen Nirvana en Pearl Jam gaat, R.E.M. verwacht ik (hopelijk) ook in de top-5 evenals U2. Smashing Pumpkins niet maar in 1993 en 1995 zie ik ze zeer hoog eindigen.

johan de witt schreef:
(quote)

Nee, Out of Time
Vanaf nu heeft iedereen sowieso alleen nog maar dezelfden denk ik.

Nee, er zit nog een kleine dissonant in de voorspelling. En geen enkel top vijf is gelijk. Daar vallen dus bonuspunten te verdienen.

GrafGantz schreef:
Ik had zo te zien ook een lijstje naar Etten-Leur moeten sturen. Daar had eerlijk waar alles in gestaan wat tot nog toe langs gekomen is.

Ik denk het serieus ook. Heel misschien dat ik over Primal Scream had getwijfeld. De beste stuurlui staan zoals gebruikelijk aan wal. Als ik bij zaaf een lijstje had ingeleverd hadden de onderste vier ook nog eens een flinke boost gekregen.

Over de laatste vijf ben ik 99% zeker. Twee houthakkers komen buiten tijd binnen en worden het lachertje, jij ook. Nee, de winnaar van die vijf durf ik niet te voorspellen.

Teunnis schreef:
Twee houthakkers komen buiten tijd binnen en worden het lachertje, jij ook. Nee, de winnaar van die vijf durf ik niet te voorspellen.

Jij weet ze mooi in een zin te vangen, op die 5 zou ik mijn zuur verdiende dukaten ook zetten.

zaaf
5. R.E.M. - Out of Time
https://www.musicmeter.nl/album/544

Punten : 448
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : johan de witt, luigifort, LucM

En, hoe grappig, deze plaat laveerde steeds tussen 4 en 6. En eindigt op 5, *proest*

REM was na de lange Green-tour een beetje moe. Zichzelf moe vooral, hun vaste instrumenten, hun stijl, de hardheid. Maar na een korte pauze kwamen de ideeën al weer opborrelen. Verdorie, wat een narigheid, wat moet je daar nou tegen doen? De mannen bedachten dat ze, wat ze eerder incidenteel deden, nu maar eens voor dit hele album moesten gaan inzetten: het wisselen van instrument. En in het geval van Stipe, veranderen van lyrische thematiek.

En zo ging de band aan de slag, Buck pakte die mandoline, Mills ging achter het keyboard en Berry ging bassen. En zo schreven ze nummer voor nummer en inderdaad, dit waren anderssoortige nummers.

De nummers waren lichter, Stipe had zich aan lovesongs gewaagd, men was tevreden over het resultaat in concept.
In de herfst van 1990 nam men het zaakje op, in Woodstock, later ook op hun thuisbasis in Athens. Daarbij werden hun oorspronkelijke instrumenten wel weer geregeld opgepakt.

Deze plaat maakte, ook door de hits, REM nog groter - een wereldact. Tot hun verbazing.

Staan een paar goeie nummers op, maar ik was wat aan het afhaken bij REM. En later nooit meer goed aangehaakt.

5e plek redelijk ok..had m niet veel hoger verwacht met die houthakkersmeuk oa. in de competitie.

2 in a row
Deze moet het vooral hebben van de prachtige albumtracks!

zaaf
Hahahaha, de meeste albums toch?

Nee de meeste van de bonustracks.

zaaf
*proest again*

Bij de meeste albums zijn de singles toch het vlaggenschip
Hier juist de bottleneck.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.