MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
En daar val ik weg uit de kopgroep.

Herman pakt een bonuspunt en ligt nu ferm op kop.

zaaf
De winnaar krijgt een weekje gastpresentatie!

Wat mij betreft toch echt een wisselvallig album van R.E.M. Staan hele mooie dingen op, maar wel een veel te vrolijk dieptepunt Eén van de weinige albums waar ik wel eens wat skip.
Kwam al met al dus niet hoger dan plekje 18, ondanks al het moois wat het tegenwicht biedt.

R.E.M.'s Automatic stond tot voor kort bij mij nog net op 4,5*, maar door de dipjes in de plaat kom ik nu niet verder dan 4,0*. Die zijn te danken aan een paar prachtsongs, waaronder mijn favoriete R.E.M. nummer: Country Feedback.
Bij mij op 17, wel bij Etta in de top 10 voorspeld.

zaaf schreef:
REM was na de lange Green-tour een beetje moe. Zichzelf moe vooral, hun vaste instrumenten, hun stijl, de hardheid. Maar na een korte pauze kwamen de ideeën al weer opborrelen. Verdorie, wat een narigheid, wat moet je daar nou tegen doen?

R.E.M op 12 en Massive Attack op 8. Nogmaals: Wat een jaar!

Hun doodalbum volgend jaar zal t wel beter doen, me dunkt
Minder shiny happy

luigifort schreef:
Hun doodalbum volgend jaar zal t wel beter doen, me dunkt
Minder shiny happy

Die vind ik persoonlijk ook beter.

dix
luigifort schreef:
Dat maar '166' stemmen zegt hier niets..dat is het plebs dat stemt. In dit topic speelt alleen de elite mee

Top 5 allemaal kuipvullers en millionsellers

Edit: Top 4

Een nogal overschatte band dat R.E.M. Ik was er weg van destijds, maar heeft voor mij de tand des tijds duidelijk niet doorstaan. Ik ben er nu behoorlijk op uitgeluisterd. Behalve het album van Primal Scream staat geen enkel album tot dusver in mijn top 20. Iets wat ik ook wel verwacht had. Ook de vier die nog komen gaan zullen waarschijnlijk niet in mijn top 20 te vinden zijn.

dix schreef:
(quote)

Dan zit er hier toch meer plebs dan ik dacht

zaaf
dix schreef:
(quote)

Niet zo lelijk over de Kuip!

REM op 10 bij mij
REM op 4 in mijn voorspelling

Dan nu TT? Dan heb ik de 4 5 en 6 goed enkel net allemaal op een andere plek

luigifort schreef:
(quote)

Dan zit er hier toch meer plebs dan ik dacht

Zegt de man die Shiny Happy People op 1 heeft....

Casartelli (moderator)
Slint had ik inderdaad voorspeld en wel op 9. Leek me net als Slowdive zo'n cultfavoriet die de statistieken zou verslaan en net als Slowdive stond-ie dus ook nog 2 plekken hoger dan ik hem toegedicht had. Van Massive Attack had ik dan verwacht dat het album de status van zijn beide hits niet evenaarde, maar daar had ik duidelijk buiten de waard gerekend. En R.E.M. had ik op 6 gezet. Toch wel hét hitalbum, zeker in NL, misschien nog wel meer dan zijn opvolger, maar ook een waar de waardering misschien niet helemaal voor gebleven was. Soit, een 5e plek dus.

Wat vond ik daar zelf van? Slint had ik niet, maar dat is wel een plaat die hier geleidelijk wat aan waardering wint. Massive Attack heb ik afgelopen week nog beluisterd en dat heeft een vrij nette 8e plek mede-opgeleverd, al is ook voor mij het hele album zeker niet zo sterk als de beide magistrale singles en Hymn of the Big Wheel. En R.E.M. had ik op 3, al zit daar veel historische verdienste in en leg ik het album tegenwoordig niet vaak meer op. Ik was nog te jong om Losing My Religion in zijn tijd mee te maken, maar ik ben later nog wel een tijdje van mening geweest dat dit ongeveer het mooiste nummer ooit moest zijn. Prijsnummer tegenwoordig (en ook alweer heel lang): Me in Honey.

zaaf
4. Talk Talk - Laughing Stock
https://www.musicmeter.nl/album/5574

Punten : 489
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : dix, Brunniepoo, nico1616, bikkel2

Na de eerste lijsten nog ver verwijderd van de toppers, maar haakte vanaf maandag toch flink aan. Stond zelfs nog even op het podium, maar daar werden ze weer vanaf gehakt.

Na getouwtrek met EMI over hun contract, dat uiteindelijk werd ontbonden, verliet bassist Paul Webb de band, dat nu officieel een duo was: Mark Hollis en Lee Harris.

Toen zij eenmaal een nieuw platencontract binnen hadden, met Verve, de jazztak van Polydor, gingen zij de studio in (Wessex in Londen) voor Laughing Stock. Ze werden vergezeld door Tim Friese-Greene en engineer Phil Brown.
Met de toezegging van Verve zich niet te bemoeien met het opnameproces sloten de heren zich op gedurende een half jaar. Wel kwamen er vele gastmuzikanten bij kijken, tegen de 50 – hoewel er uiteindelijk ‘maar’ 18 van te horen zijn.
Het opnameproces verliep jazzy: de studio werd weer sfeervol gemaakt, donker met wierook en kaarsen en de muzikanten kregen een thema mee en dienden vervolgens te improviseren. “En niet plichtmatig he!” De compositie bleef voor hen een raadsel (en wie weet voor de makers op dat moment ook, daar is nooit opheldering over verschaft).
Hollis toonde zich een uitermate sterke controlfreak en perfectionist tijdens de opnames, iedere afzonderlijke opname diende ‘perfect’ te klinken in de oren van de maestro. Hij zag deze plaat als kans alle grenzen op te zoeken en een volledig vrije perfect ei te leggen.

Na het grootste deel van de opnames en gedurende het edit- en mixproces werd 80% van de opnames weer weggegooid – de moeilijkste klus volgens engineer Brown. Het geheel vond plaats van september ’90 tot april ’91.

Brown over het album "Laughing Stock is a different beast. I am very proud of the album, it's probably one of my best projects.... but I find it dark and claustrophobic."

En Hollis, over de suggestie dat de plaat is gemaakt om Polydor dwars te zitten: "the whole structure of the deal we have with this record company is understanding how we work. I suppose because it's on Verve some people will think we've been stuck under 'Jazz' but what on earth does jazz mean? It's such a vague term, isn't it? Without any question there are certain areas of jazz that are extremely important to me. Ornette Coleman is an example. But jazz as a term is as widely used and abused as soul — it no longer means what it should mean. Jazz has almost been bastardised to such an extent that, if you've got a saxophone on a record, it's jazz, which is a terrifying idea. It's like, where would you ever place Can? To me Tago Mago is an extremely important album that has elements of jazz in it, but I would never call it jazz. Basically, the deal is that I promise to give them the best album I can. I think they have options across four albums which, at the pace we work, is the next 12 years. What more can you say?"

Prachtige plaat natuurlijk, die veel te weinig door mij wordt gedraaid.

Praat Praat lacht zich bij mij rot op 12, waar dat in bijna elk ander jaar in de top 10 zou plaatsvinden. Wel in de top 10 van Etta voorspeld (natuurlijk).

Casartelli (moderator)
Op 7 voorspeld, maar inmiddels had ik hem niet meer verwacht. Toch nog dus. In termen van mijn eigen voorspelling betekent dat dat Red Hot Chili Peppers toch niet meer komen, maar andere zekerheidjes van anderen waren a priori bij mij toch ook niet zo zeker.

En in mijn eigen lijstje stond-ie op 6.

Voorspelling top 3 in deze volgorde: Pearl Jam, Nirvana, U2.

Mijn nummer 8

Mooi dat ie t gehaald heeft

In de voorspellingslijst had ik deze dus op 6, in mijn eigen lijst op een 11de plek. Erg mooi album natuurlijk maar de twee albums van TT die er aan vooraf gingen vind ik toch wel een stukkie beter.

west schreef:
Voorspelling top 3 in deze volgorde: Pearl Jam, Nirvana, U2.

Ik hoop dat de uitkomst precies andersom is. waar veel mensen Ten van Pearl Jam overschat vinden vind ik heel de band U2 overschat.

U2 mag wel in de top 3..dat is nog een tamelijk divers en interessant album

en ook (mischien wel juist daarom) breed gedragen. Een tweede plek zit er misschien ook wel in, de 1ste plek lijkt me net een stapje te hoog.

AB vind ik nog wel een prima album van U2. Als ik iets van U2 luister dan toch naar dit album. Afwisselend is het inderdaad. Maar wat mij betreft hoort het absoluut niet tot de klassiekerstatus van veel albums die hier al voorbij zijn gekomen of nog gaan komen.Geef mij de houthakkers maar!

Out of Time was mijn kennismaking met de band en heeft dus sowieso een streepje voor. Op plek 6 hier, staat zowel m'n favoriete als minst favoriete nummer van de band op. Best een knappe prestatie eigenlijk. Talk Talk een van m'n vroegste muziekliefdes. Wel de vroege Talk Talk van de eerste 2 albums, maar Laughing Stock (en Spirit of Eden) al vrij snel in de vroege 90s ontdekt. Net naast het podium beland, al is een 4e plek in dit bizar sterke jaar natuurlijk geen schande.

Toch nog op 4....het meesterwerk van "91."
Mooie story zaaf.

Door iedereen voorspeld. Bij Etta en Johan de Witt spot on.

En het leuke is: op basis van de gemiddelde voorspelling precies plek 4!

Knap werk, mannen.

wtf # 2,3,4 en 11 van mijn lijstje al geliked door jullie
My Bloody Valentine, Slint, Talk Talk en Slowdive

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:32 uur

geplaatst: vandaag om 02:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.