menu

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
avatar van Kramer
Aangezien er geen kunstmeter.nl bestaat en ik dit toch wel even het vermelden waard vind: Ulay is overleden.
Ulay: experimentele en radicale performances - NRC

Arbeidsdeskundige
R.I.P. Bob Fosko

Martial
Er is bij weten nauwelijks aandacht voor geweest en zelf ben ik er ook onlangs pas achter gekomen dat Gary Fane op 12-07-2019 is overleden

Voor degene die rond mijn leeftijd zit zou Gary Fane moeten kennen van zijn Top 10 hit Aquarius (1980) wat achteraf een echte one hit wonder bleek, maar door deze jongen nooit is vergeten.

Aquarius is en blijft een zeer fraai nummer ook zijn LP Horoscope was meer dan verdienstelijk te noemen en ook al is het weer 'eventjes' geleden dat Gary Fane overleed wou ik hem toch nog eenmaal onder de aandacht brengen hier met zijn Top 10 hit uit de Top 40.




R.I.P. Gary Fane

avatar van musician
Inderdaad goed dat het alsnog gebeurd!
R.I.P. Gary Fane, prachtige single, Aquarius.

avatar van gaucho
Ik haak graag aan bij het gedenken; ook ik ben 'van die leeftijd'. Mooie single, later de LP ook nog gekocht en een tijdje vruchteloos op zoek geweest naar de CD-versie. Wel een 'one hit wonder', maar zowel single als album waren zeer de moeite waard.

R.I.P. Geert Veen (want dat was zijn echte naam, lees ik op internet). Kennelijk ook muzikaal actief geweest in Johnny Kendall & the Heralds en Breeze:

http://www.muziekencyclopedie.nl/action/entry/Gary+Fane

avatar van Mssr Renard
Ik ken de man niet, de single niet en het album niet. Maar ik ben te jong denk ik (42).
Ik ben wel geïnteresseerd geraakt na het lezen van 's-mans biografie. Ik ga eens op zoek.

avatar van luigifort
R.I.P. Jaap Dekker


avatar van Ataloona
Jazzlegende McCoy Tyner is op 81 jarige leeftijd overleden. Daar gaat een héle grote. Als sideman en als leider niet te versmaden.

avatar van vigil
Ik las het ja, ik ken hem niet echt als bandleider maar vooral als bandlid van het kwartet van John Coltrane dat zo tussen 60 en 65 furore maakte

RIP McCoy Tyner

avatar van Barney Rubble
Shit.

Dat sluit de dag even in mineur af zeg. Hoewel ik zijn solo-werk nog niet erg goed ken, was zijn interactie met Coltrane ijzersterk en bovenal voor mij als muziekliefhebber erg bepalend. Hij speelde op platen die ik grotendeels verantwoordelijk mag stellen voor mijn jazzliefhebberij heden ten dagen. Rust daarom maar zacht McCoy en bedankt voor alle mooie muziek!



avatar van Tony
Potverdorie, da's zeker een grote legende in de jazz historie, een van de grootste pianisten in het genre en misschien ook wel daarbuiten. Geen idee hoeveel CD's en LP's ik inmiddels heb waar hij piano op speelt, maar het is altijd de moeite waard als hij meedoet. Vandeweek nog zijn live album Enlightenment van voor naar achter gedraaid. Prachtig! Ik zet een van de albums van een net overleden artiest altijd vooraan het rijtje, daar stond Jimmy Heath die ons ook pas is ontvallen, maar daar kan ik dus nu alweer een album van McCoy Tyner neerzetten. Hoewel het voor de oudere garde jazz muzikanten natuurlijk geen heel groot nieuws is als er weer een gaat, dit doet me toch echt wel wat. De heavenly jazz band is weer een heel fantastische pianist rijker. RIP McCoy enneh, doe John de groeten van me.

Soledad
Fuck man McCoy.... dat is toch wel een hele grote. Briljante pianist: virtuoos, intens en diepzinnig. Allereerst natuurlijk zijn geweldige bijdrages aan talloze jazzklassiekers: al die werken van Trane, maar net zo goed de klassiekers op Blue Note. Henderson’s Inner surge, Grant Green’s Matador, Lee Morgan’s Tom Cat, of Wayne Shorter’s Night Dreamer... de lijst is eindeloos. En voor alle mensen die niet zo bekend zijn met jazz: dit was de pianist op Coltrane’s A Love Supreme.

Maar ook zijn werk als bandleider is bijzonder goed. Eerlijk: al zijn werk op Blue Note en op Milestone mag je zonder twijfel kopen (op een hele enkele uitzondering na, zie mijn stemmen). Dat zijn heel veel albums maar in die periode is de kwaliteit van zijn spel bijzonder consistent.

Maar God wat kan ik mezelf voor m’n kop slaan. Ergens in de 00’s kwam Tyner nog naar het Concertgebouw. Ik verdiende toen een kleine 100 euro per maand bij de Appie Hein met vakken vullen. Een kaartje kostte 60 euro ofzo. Te duur vond ik toen, hij komt vast nog wel eens.... niet dus

avatar van itchy
Helaas.... was mijn favoriete nog levende jazzmuzikant. Heel erg genoten, en nog steeds, van zijn pianospel. Hij stond zeker niet in de schaduw van Coltrane, ook veel zijn solowerk is van erg hoog niveau.

avatar van zaaf
absoluut geen jazzkenner, maar naar aanleiding van het overlijden van McCoy wat van zijn werk aan het beluisteren. beter laat... prachtig!
RIP mister Tyner

avatar van Sandokan-veld
Ja godver, ben ik vandaag en gisteren al op meerdere nieuwssites geweest, maar geen enkele vond het blijkbaar de moeite om de dood van McCoy Tyner prominent te vermelden.

Natuurlijk vooral bij jazzcats een bekende naam, maar voor mij was hij zo'n beetje wel de grootste levende muzikant tout court. Speelt piano op de meeste goede platen van John Coltrane, hun opname van My Favorite Things was een cruciale track in het ontwikkelen van mijn interesse in jazz:




Niet alleen met Coltrane maakte hij mooie muziek: ook met anderen (zie korte lijstje Soledad hierboven) en solo was zijn werk vaak meer dan de moeite waard. Ik kies even willekeurig:



avatar van spoon
Ach..

Bij McCoy is mijn liefde voor de piano in jazz begonnen en uiteraard via de bekende albums van Coltrane.
Zijn stijl bleek uiteindelijk niet mijn favoriet, maar je kunt niet anders dan veel respect hebben voor de consequente hoge kwaliteit en het karakter wat in vrijwel al zijn opnames te horen is.

Niet te missen jazz- grootheid.

avatar van Brunniepoo
Zo uit het hoofd ken ik helemaal geen enkel album waar McCoy op meespeelt en dat jonger is dan veertig jaar. Leunde voor mij dus wel heel erg op het vrij verre verleden, maar zeker bij Coltrane was hij top. Vandaag weer naar een concert uit de '61-box geluisterd en die liveversies van My Favourite Things, weergaloos!

avatar van Tony
De Village Vanguard box is ultiem genieten natuurlijk, zie mijn top 10, en ik heb net de eerste CD daarvan weer geluisterd. Maar voor mij is het ultieme McCoy Tyner 'moment' de 9:48 minuten durende opening van het Tom Cat album (de titeltrack dus) van Lee Morgan. Zijn pianospel is daarin zo dominant en bepalend, het nummer begint met zijn geweldige pianoriedel die de basis van het nummer blijft, maar verderop in het nummer krijgt hij ook alle ruimte om te soleren. Echt iedere keer weer kippenvel en niet voor niets staat het album in mijn top 10 favoriete albums ever...

Soledad
Brunniepoo schreef:
Zo uit het hoofd ken ik helemaal geen enkel album waar McCoy op meespeelt en dat jonger is dan veertig jaar. Leunde voor mij dus wel heel erg op het vrij verre verleden, maar zeker bij Coltrane was hij top. Vandaag weer naar een concert uit de '61-box geluisterd en die liveversies van My Favourite Things, weergaloos!


Zijn hoogtijdagen waren dan ook toch wel in de jaren '60 en '70. Zoals eerder gezegd. De werken op Blue Note en Milestone zijn bijna allemaal zonder uitzondering ontzettend goed. Jammer is vaak dat mensen niet verder komen dan een paar albums van Coltrane. In de jaren '80 raakte de inspiratie een beetje op. Hij perste er nog wel een enkel goed album uit maar het haalde niet zijn oude niveau. Niettemin is de hoeveelheid goede albums uit die vroegere periode echt gigantisch.

avatar van Brunniepoo
Ik zet Fly With The Wind maar weer eens op...

Soledad
Precies de enige uit z’n Milestone periode die ik niet zo vind

Wrathchild1
Ben niet zo vande jazz qua smaak , maar heb er toch maar liefst 15 op CD .

Ik heb me er wel redelijk n verdiept gedurende een jaar , maar het was me ontschoten dat hij meespeelde op één van mijn favoriete jazz albums , namelijk Lee Morgans Tom Cat . Leg hem direct even In de CD-speler.

Bedankt Soledad vanwege je vermelding

avatar van Tony
Brunniepoo schreef:
Ik zet Fly With The Wind maar weer eens op...

Ken je Horizon uit 1980?? Echt een van z'n top albums tout court voor mij en ook veel en veel beter dan Fly with the Wind, dat ik als een van zijn mindere albums uit de '70s waardeer. Of New York Reunion uit 1991, een briljante samenwerking van Tyner met Joe Henderson. Keus genoeg hoor...

Soledad
Of Atlantis, The Greeting, Sama Layuca, Sahara, Tender Moments, The Real McCoy.... zoveel goeie platen gemaakt

avatar van Vince vega
RIP McCoy.

Het gaat hard met de jazz legendes zo, las vorige week nog een prachtig interview in de NY Times met de inmiddels 89-jarige Sonny Rollins waarin hij memoreerde dat Wayne Shorter er nog was, maar de rest niet meer.
McCoy was er ook eentje uit het rijtje Rollins en Shorter, een van de grondleggers van de jazz zoals we die heden ten dage kennen en waar we keer op keer nog van kunnen genieten.

Heb het geluk gehad ze alle drie nog live gezien te hebben afgelopen jaren, in het geval van McCoy op het NSJ festival waar hij samen met een heerlijke all star band een fantastische set speelde.

Wrathchild1
Soledad schreef:
Of Atlantis, The Greeting, Sama Layuca, Sahara, Tender Moments, The Real McCoy.... zoveel goeie platen gemaakt
IK ken alleen The Real McCoy hiervan.

avatar van Sandokan-veld
Vince vega schreef:
las vorige week nog een prachtig interview in de NY Times met de inmiddels 89-jarige Sonny Rollins waarin hij memoreerde dat Wayne Shorter er nog was, maar de rest niet meer.


Dank voor de tip (dus nog)!

Als we voorts nog platen van deze legendarische pianist aan het namedroppen zijn, mag ik de uitstekende liveplaat Enlightenment dan nog even los benoemen?
Dank.

Soledad



Als we dan toch één heel mooi melancholisch stuk moeten plaatsen

avatar van Choconas
R.I.P. McCoy Tyner

Kende hem wel van zijn fantastische werk met John Coltrane, maar was juist de laatste tijd zijn platen als bandleider meer aan het ontdekken. Ik heb nog wel wat in te halen dus!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:06 uur

geplaatst: vandaag om 02:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.