MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Avant-garde pop composer "Blue" Gene Tyranny is overleden, r.i.p.

Heeft in de jaren '70 zeer interessante muziek stukken gemaakt en samen met Robert Ashley een aantal mysterieuze new age/spoken word stukken gecomponeerd.

in september had ik nog een stukje bij een van zijn favoriete werken geschreven. Net als bij Harold Budd een vreemde gewaarwording om een artiest te zien gaan in hetzelfde jaar dat je ze ontdekt...

Wow, damn. Indrukwekkende componist en pianist inderdaad. Vorig jaar nog een sterke plaat (daterend uit de 70's) uitgebracht met rock 'n roller Peter Gordon. "Blue" Gene Tyranny and Peter Gordon - Trust in Rock (2019)

Ook toevallig?
Zie of hoor Charley Pride eigg nooit
Zat gister een deel van een opgenomen country doc.te kijken
Daar was hij dus in te zien
Hoe gewaagd het was (vooral in die tijd) dat een donker getinte man Country (blanke) muziek bracht
R.I.P.

Ook toevallig?

Ik had tot dusver nog nooit van de man gehoord, hooguit heel vaag van naam misschien. Maar ik kwam er toevallig vorige maand achter dat de reggaehit Someone loves you honey van June Lodge & Prince Mohammed (zo'n beetje de grootste hit van 1982 in Nederland) een cover is van een nummer van hem. Ik wijdde er bij het desbetreffende album zelfs een stukje aan.

Toen ik verder ging spitten, bleek het te gaan om een zwarte countryzanger. Wel bijzonder, ja. Dat mag je, zeker voor die tijd, inderdaad wel 'trailblazing' noemen.

R.I.P. Charley Pride.

RIP Charley Pride

Ook nooit gehoord van Charley Pride maar ik kwam te horen over over zijn overlijden op FB.
Met een geweldig filmpje van "All I Have to Offer You Is Me" at the Ryman Auditorium, alleen te vinden op twitter, instagram en dus ook FB.
Donkere man, opgegroeid als katoenplukker.
Zijn vader wou niks van blues weten dus richtte Pride zijn aandacht op country muziek.
Hij blijkt behoorlijk goed te hebben gescoord in America met vele onderscheidingen.
Hij is tevens nog prof honkballer geweest in zijn tienerjaren.
Wat een dikke voetnoot in de Amerikaanse volksmuziek en waarom wist ik hier nog niks van?
RIP.

aerobag schreef:
Avant-garde pop composer "Blue" Gene Tyranny is overleden, r.i.p.

Heeft in de jaren '70 zeer interessante muziek stukken gemaakt en samen met Robert Ashley een aantal mysterieuze new age/spoken word stukken gecomponeerd.

in september had ik nog een stukje bij een van zijn favoriete werken geschreven. Net als bij Harold Budd een vreemde gewaarwording om een artiest te zien gaan in hetzelfde jaar dat je ze ontdekt...

Lees het nu pas.Bijzondere muziek maakte hij. Jammer, had het idee dat er nog wel wat van hem uit had kunnen komen.

RA News: Pauline Anna Strom dies aged 74 - residentadvisor.net

Ken alleen dit album, mooie ambient/new age. Ik lees dat ze net een nieuw album klaar had en dat die volgend jaar uit komt.

Pauline Anna Strom - Trans-Millenia Consort | Discogs

Enkele bronnen op het internet melden het verscheiden van de jazzpianist Stanley Cowell, o.a. bekend van zijn werk met Charles Tolliver en Bobby Hutcherson. De laatste tijd heb ik zelf deze vaak opstaan.

Even er vanuit gaande dat de bronnen gelijk hebben, is er weer een jazzlegende heengegaan. Moge hij rusten in vrede.

Gisteren is Carl Mann overleden. Vooral bekend van de 50's rockabilly versie van Mona Lisa. Niet bekend bij het grote publiek, maar binnen de rockabilly scene een grote naam.

R.I.P. Carl Mann.

Sandokan-veld schreef:
Even er vanuit gaande dat de bronnen gelijk hebben, is er weer een jazzlegende heengegaan. Moge hij rusten in vrede.

Inderdaad, het is wel officieel bekend gemaakt vandaag. Stanley Cowell, mede oprichter van het legendarische jazz label Strata-East, vriend van Billy Harper, waarmee hij meerdere albums heeft gemaakt (het fantastische Such Great Friends komt zo in me op). Solo vond ik m wat te zweverig, maar ja, hiermee is een groot jazz pianist heengegaan. RIP Stanley Cowell.

Sandokan-veld schreef:
Enkele bronnen op het internet melden het verscheiden van de jazzpianist Stanley Cowell, o.a. bekend van zijn werk met Charles Tolliver en Bobby Hutcherson. De laatste tijd heb ik zelf deze vaak opstaan.

Ik ga Glass Bead Games nu eens draaien onder het koken, ben benieuwd!

Soledad
Rip Stanley Cowell hele aangename pianist in het straatje Tyner/Hicks. Nog behoorlijk actief was hij ook.

Casartelli (moderator)
Oké, ik moet nog even verzinnen waarom er muziek in zit... Sinterklaas allicht, maar voor mij toch vooral Bilderdijk uit Unit 13.

R.I.P. Bram van der Vlugt (86)

Casartelli schreef:
Oké, ik moet nog even verzinnen waarom er muziek in zit... Sinterklaas allicht, maar voor mij toch vooral Bilderdijk uit Unit 13.

R.I.P. Bram van der Vlugt (86)

Of hij muziek gemaakt heeft weet ik ook niet, maar wel een muzikante.

RIP Pa van Marijne.

RIP Sinterklaas!

Poeh, da's toch wel even schrikken. Heb Van der Vlugt in het laatste decennium nog geregeld op het toneel gezien, en ondanks zijn hoge leeftijd bleef het een theateracteur in hart en nieren. Zou het afgelopen jaar weer naar een stuk met hem gaan, helaas gooide de pandemie roet in het eten. Naar nu blijkt dus voorgoed...

Rust zacht, Bram, en dank voor alle mooie rollen die je speelde.

RIP Snieklaas, maar ook zeker de acteur/toneelspeler die Van der Vlugt was.

mijn Sinterklaas. Door hem geloof ik nog heilig..

Dokter Victor, Medisch Centrum West: wie is er niet mee ingesoapt - niet uit zichzelf, maar eerder als 'collateral damage' (=partner)
Band van Marijne (was ook vj bij MTV) heette Salad - zijn paar jaar geleden weer bijeengekomen - en ook ongeplukt opgetreden als Salad Undressed

R.I.P

Dag Sinterklaasje, daaahaaag

https://i.imgur.com/0imP50K.jpg

Kundig acteur en zette een uitstekende Sinterklaas neer.

R.I.P. Bram van der Vlugt.

Binnen een jaar, twee leden

Casartelli (moderator)
Ik zou de naam zo niet herkend hebben, maar het gaat inderdaad hard zo met mijn jeugdhelden.

R.I.P. Pelle Alsing

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:42 uur

geplaatst: vandaag om 22:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.