MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Maartenn (crew)
Toen Stalin het me vanochtend smste heb ik gelijk TMR opgezet. Wat een gemis voor de muziekindustrie. Al was hij daar natuurlijk al lang niet meer mee bezig.

Ik draag mijn avatar met trots

Licking my decals, RIP good ol' Captain

RIP Captain Beefheart!

Ik hoorde het net van een kennis, al de zoveelste grote naam die het dit jaar voor gezien hield. Zijn muziek vond ik onwijs interessant (al weet ik nog steeds niet of ik het goed vind).

R.I.P. van Vliet

Meteen maar even een ode aan Van Vliet d.m.v. een nieuwe avatar.

R.I.P. Captain Don

R.I.P. Mr. van Vliet

Also a tin teardrop.

Rust zacht kapitein. Of zoals Walt Whitman het zei:

O Captain my Captain! our fearful trip is done,
The ship has weathered every rack, the prize we sought is won,
The port is near, the bells I hear, the people all exulting,
While follow eyes the steady keel, the vessel grim and daring;
But O heart! heart! heart!
O the bleeding drops of red,
Where on the deck my Captain lies,
Fallen cold and dead.

O Captain! my Captain! rise up and hear the bells;
Rise up--for you the flag is flung for you the bugle trills,
For you bouquets and ribboned wreaths for you the shores a-crowding,
For you they call, the swaying mass, their eager faces turning;
Here Captain! dear father!
This arm beneath your head!
It is some dream that on the deck,
You've fallen cold and dead.

My Captain does not answer, his lips are pale and still;
My father does not feel my arm, he has no pulse nor will;
The ship is anchored safe and sound, its voyage closed and done;
From fearful trip the victor ship comes in with object won;
Exult O shores, and ring O bells!
But I, with mournful tread,
Walk the deck my Captain lies,
Fallen cold and dead.

Indertijd geschreven voor de vermoorde Abraham Lincoln, maar toch vond ik het best een toepasselijk gedicht voor deze trieste gebeurtenis.

Ja, RIP Don van Vliet... net als Zappa een van de artiesten die ik nodig eens moest/moet 'ontdekken'.

1 van de Grootsten der 'Rock/Pop'-geschiedenis is niet meer: Rust Zacht Mr. Don van Vliet.

De wijze hoe hij blues/rock (her-)definieerde, de '65 EP 'Legandary A&M-sessions' is 1 van de grootste parels in mijn collectie, deed bij deze liefhebber de ogen openen. Vanaf het horen van deze plaat begreep ik mijn eerste Beefheart-plaat 'Doc At The Radar Station' beter..
Echter, 'Trout Mask Replica' ging en gaat deze jongen nog steeds de pet te boven...maar ja, 'baas boven baas' denk ik dan maar..

Dr. Dada is dead...
That sucks!
The Captain gaf ons tijdloze meesterwerken zoals Trout Mask Replica, maar niet te vergeten ook Lick My Decals Off Baby, en heeft mijn complete begrip van wat (goede) muziek is ondersteboven gekeerd. Niks geen getroubleerde geest, zoals ik ergens las. Simpelweg geniaal!
Laat zijn overlijden dan maar een goede reden zijn om de docu The Artist Formerly Known As Captain Beefheart voor het eerst sinds ruim 13 jaar op tv te laten zien. Misschien allemaal even een mailtje sturen naar de nps of vpro??

Ja, daar dacht ik ook al aan. Volgens mij nog nooit op de Nederlandse TV geweest toch?

Nee, dat dacht ik ook al. Reden te meer om dat even te promoten; het minste dat je kan doen, dunkt me.

MuMe petitie opstarten?
Op geschikte plek een topic openen en gezamenlijk opsturen?

Goed plan, Oldfart!
Zelf heb ik inmiddels de vpro en ntr aangeschreven - die laatste kan je bereiken via deze knop, waarna je kiest voor Het uur van de Wolf (dat leek me de meest voor de hand liggende redaktie), waarna je in het gastenboek een reaktie kan plaatsen.
Hou ik inmiddels het topic hier in de gaten - als je wil dat ik het topic start, mail me dan eventjes privé.

Stijn_Slayer
Mijn steun hebben jullie. Beefheart was een genie.

Helaas is de top 2000-lijst al bekend, anders hadden we nog eens wat werk van Captain Beefheart erin gezien...

R.I.P.

Ja, vast.

Ah, het wetenschappelijk aangetoonde "Ramses Shaffy-effect".

Zelf heb ik inmiddels de vpro en ntr aangeschreven - die laatste kan je bereiken via deze knop, waarna je kiest voor Het uur van de Wolf (dat leek me de meest voor de hand liggende redaktie), waarna je in het gastenboek een reaktie kan plaatsen.
....done

Frank Zappa 17 jaar geleden... R.I.P. Was vandaag 70 geworden. Hieronder zijn mooiste nummer.

Reinbo schreef:
Frank Zappa 17 jaar geleden... R.I.P. Was vandaag 70 geworden. Hieronder zijn mooiste nummer.

Kennelijk kon De Kapitein niet meer wachten om de verjaardag van zijn oude maatje Frank te vieren en is dan ook maar op tijd vertrokken

Flauw grapje natuurlijk en feit blijft dat na Zappa mijn andere grote held Don Van Vliet er nu helaas ook niet meer is, maar gelukkig heeft de man (net als Frank) een unieke erfenis opgebouwd waar nog vele generaties zich het hoofd over zullen breken.

Zoals al eerder gezegd, je kent de beste man niet (wie wel eigenlijk, behalve wellicht zijn vrouw Jan), maar toch laat het bericht van zijn overleden een indruk achter bij mij en zo te zien aan de vele berichten gelukkig ook bij meer mensen hier op MuMe.

Al bijna 30 jaar geen muziek meer gemaakt, alleen maar schilderijen en (vermoedelijk) poëzie.
Afgezien van zijn ''optredens'' bij kunstgallerijen een volstrekt teruggetrokken leven, dus eigenlijk was de beste man al ''weg''...

Helaas is het nu dan echt definitief en mijn persoonlijke lijst met helden dunt steeds meer uit.
Gelukkig zijn daar nog Bob Dylan, Leonard Cohen en Neil Young...of is dit de goden verzoeken ?

Nogmaals een behouden vaart toegewenst aan de Captain en ontzettend bedankt voor al het moois wat je ons hebt gebracht

edit: John ''Drumbo'' French (drummer van de Magic Band) heeft een mooi eerbetoon geschreven naar aanleiding van het overlijden van zijn oude baas...

edit 2: om het geheel nog mooi af te sluiten (met woorden van De Man zelf dus) hierbij nog een paar onnavolgbare quotes van Don:

I was like an egg rolling through time until I was 24. Then the egg cracked and I popped out.

The war is a pimple on the pope's pet dragon.

There is only the slightest movement of the fingers that makes the v-sign different from the Nazi salute. Always watch that.

It makes me itch to think of myself as Captain Beefheart....I don't even have a boat.

The largest living land mammal is the absent mind.

On punk:

"I think it's a damn good idea to get rid of that fixated heartbeat, but I hope they don't avoid the fact that the heart is what pumps the blood."

On the moon landing...

"They're about to poke their genitals into our cream cheese moon right now. That's my eye; the moon is part of me. Why don't they poke it in the sun? They're not very daring."

On his musical contemporaries...

"They can catch a straight line, but they can't catch a circle. I don't work in straight lines."

The most widely held misconception about me is that I'm a mystic. I'm not. I believe in black and white, I believe organically.

Stalin schreef:
..een unieke erfenis opgebouwd waar nog vele generaties zich het hoofd over zullen breken.

Dat denk ik ook ! Beefheart's muziek zal nog ver in de toekomst (on)genietbaar blijven en bewondering en verwerping opwekken.
En Trout Mask Replica zal lang fier bovenaan staan in de lijst 'Minst Gedraaide Meesterwerken'.
Hij was ook een klein beetje van ons: Hollandsch nazaat, die het samen met de broertjes van Halen het ver gebracht heeft...

willemmusic schreef:

Hij was ook een klein beetje van ons: Hollandsch nazaat

Dat zou je met zo'n achternaam inderdaad wel geneigd zijn te denken, alhoewel ik daar vooralsnog nergens 100 % uitsluitsel over heb gevonden.

Als je tijd over hebt zou je het eens kunnen proberen uit te zoeken op de website Ancestry.com en daar zoeken op de naam Vliet.

Voor iedereen die nog eens wil genieten van wat De Kapitein nou zo uniek maakte, via onderstaande link is een concert uit 1978 te beluisteren, dus veel plezier...

Listening to the following tracks, you’ll probably agree that Captain Beefheart and The Magic Band‘s November 18th, 1978 performance at My Father’s Place in Roslyn, Long Island, New York is one of the major performance highlights of Vliet’s astounding career.

Killuglyradio

Teena Marie overleden

Motown-zangeres Teena Marie is dood aangetroffen in haar woning in Los Angeles. Ze is 54 jaar oud geworden. De dochter van Teena vond haar moeder. Het is onbekend waaraan de zangeres, ook wel de ivoren koningin van de soul genoemd, is gestorven. Wel liet haar woordvoerder weten dat ze een maand geleden een zware epileptische aanval had. Teena Marie, geboren als Marie Christine Brockert, was een van de weinige blanke soulzangeressen die respect afdwong onder het zwarte publiek. Ze bracht haar eerste album in 1979 uit bij label Motown nadat ze was ontdekt door Rick James. Ze scoorde hits als I Need Your Lovin, Lover Girl, Behind the Groove, Square Biz en Ooh La La La. In totaal bracht ze 13 albums uit en was één van de meest succesvolste blanke artiesten van het platenlabel Motown.

R.I.P. Teena Marie maar waar ik nog het meeste van schrok was de Captain. Een van mijn favo artiesten allertijden. R.I.P Captain Beefheart.

Stijn_Slayer
R.I.P. Teena Marie.

Vreemd genoeg niet bekend bij mij, al neigde ze zeker meer naar Michael Jackson's soul dan naar die van Aretha Franklin?

Omdat ze net MJ blank was bedoel je?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:26 uur

geplaatst: vandaag om 12:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.