MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Ik ken 'm alleen van die trio-platen met DiMeola en McLaughlin. En waar ik die andere 2 ook solistisch ben blijven volgen, is dat met Paco de Lucia niet gebeurd. Wel geprobeerd overigens, maar ik vond die akoestische platen in flamenco-stijl voor mijn smaak iets te eenvormig. Te weinig jazz-rock zeg maar. Maar dat heeft voornamelijk met persoonlijke voorkeuren te maken, want dat Paco de Lucio een uitmuntend gitarist is (helaas moet ik zeggen: was), staat buiten kijf.

R.I.P. Paco de Lucia

Die kerel heeft mij in de Flamenco geïntroduceerd.

Mooi artikel!
Als er een hemel bestaat zit De Lucia daar nu opnieuw met zijn maatje Camarón de la Isla muziek te maken.

En verder blijft dat conservatisme van de flamenco-aficionados (puristen) eigenlijk te triestig voor woorden. Volgens hen mag er helemaal geen spat veranderd worden aan de flamenco-traditie, iedereen moet het gewoon zo blijven spelen als ze dat deden in de 19e eeuw Stoute Paco! Je mag niet met jazzgitaristen spelen hoor!
En dat terwijl De Lucia ook een meester was in de echt traditionele flamenco, hij wilde zich er alleen niet toe beperken. Het is net dankzij De Lucia en Camaron (ea) dat de flamenco nog bestaat, zij zorgden ervoor dat een jongere generatie (en het buitenland) zich in de flamenco-traditie ging interesseren.

Stijn_Slayer
Maar was hij ook echt de grootste vernieuwer van de flamenco? Mainstreamkranten benader ik in dat soort uitspraken altijd met enige voorzichtigheid, omdat de Lucía waarschijnlijk de enige flamencogitarist is die ze kennen.

Prachtig genre trouwens. Heb periodes dat ik er heel intensief naar luister, al ken ik er ook nog niet veel van. Is zo deprimerend als je zelf nog gitaar wilt spelen...

Paco een keer live mogen zien, heel goed en bijzonder.
Nu hij niet meer onder ons is, kan ik nog maar een ding zeggen, vaarwel klein genie.

Stijn_Slayer schreef:
Maar was hij ook echt de grootste vernieuwer van de flamenco? Mainstreamkranten benader ik in dat soort uitspraken altijd met enige voorzichtigheid, omdat de Lucía waarschijnlijk de enige flamencogitarist is die ze kennen.

"de grootste vernieuwer"... ach ja je weet hoe dat gaat... Meer dan waarschijnlijk waren er in de stroming 'Flamenco Nuevo' wel een aantal artiesten die een pak driester te werk gingen in hun vernieuwingsdrang dan De Lucia, of tegelijkertijd of mss wel eerder met dezelfde ideeën kwamen. Maar om dat uit te pluizen zou je je echt in de flamencogeschiedenis moeten gaan verdiepen.

Feit is in ieder geval dat De Lucia en Camaron erin slaagden om die nieuwe ideeën het best vast te leggen op plaat en/of er een groot publiek mee te bereiken. Met mijlpalen als Entre Dos Aguas en La Leyenda del Tiempo werden ze het uithangsbord van de Flamenco Nuevo... en dan krijg je al rap alle vernieuwingen van die hele stroming toegeschreven, terwijl er ongetwijfeld ook veel andere muzikanten bij waren betrokken.

Stijn_Slayer
Zie je wel. 'Uitpluizen, onderzoek, verdiepen', volgens mij hoort een journalist dat te doen. Ik vind het altijd jammer als er op zo'n manier een uiterst selectieve beeldvorming ontstaat, al vind ik de aandacht voor de Lucia wel zeer terecht.

Mja de research van journalisten beperkt zich tegenwoordig tot wikipedia
Zeker op de engelse pagina staat daar trouwens een hele waslijst aan vernieuwingen die aan De Lucia zijn toegeschreven (met bronnen bij).

Die cross-over met jazz en fusion deden in ieder geval niet veel flamenco-gitaristen hem na denk ik. Het is dan ook niet iedereen gegeven om met Di Meloa ea technische supervirtuozen mee te kunnen... Maar ja, Paco was dan ook een rastalent en werd al van jongs af aan geschoold.

Jawel, prachtig allemaal die flamenco, maar ook een ander gitaaricoon is overleden:
Rockabilly-leadguitarist Franny Beecher van the Comets, begeleidingsband van Bill Haley. Hij speelde nog op hoge leeftijd onvermoeibaar boppend oude Rock&Rollhits met de Comets in menig jeugdhonk en bejaardenhuis. 92 jaar oud werd hij. R&R. I. P. Franny!

Fanny Beecher en ook Paco de Lucia R.I.P.

Paco de Lucia en Fanny Beecher (gezegende leeftijd) R.I.P.

Kende de naam Paco de Lucia (uiteraard) wel, maar heb me er nooit in verdiept. Van de week fragmenten gezien bij DWDD. Zooo...wat kon die kerel gitaar spelen zeg. Zal van het weekend eens wat in zijn oeuvre gaan duiken via YT.

R.I.P. Bernd 'Nossi' Noske. Drummer, zanger en frontman van Birth Control.
Hij is 10 dagen geleden al gestorven op z'n 67ste.
Birth Control-Frontmann Bernd Noske gestorben - broeltal.de

R.I.P. Selim Lemouchi

Huh, is hij overleden?

Lees het nu op drie voor twaalf, wel schrikken zeg. Zou het zelfmoord zijn?

Godver

R.I.P. Selim Lemouchi

Misterfool
R.I.P selim Lemouchi

Aparte vogel. Treurig nieuws. Jammer dat we geen nieuwe hersenspinsels van hem meer voorgeschoteld krijgen.

Stijn_Slayer
Apart, zeg. Een vriend van me kende Devil's Blood al vanaf het begin, kende ze daarom al een jaar of zes. Best een talentvolle groep, al was 't niet echt mijn ding. Hij zat in ieder geval nog lang niet aan zijn top.

Zelfdoding dus. Gisteren zag ik deze minidocu nog even. Die gast was gewoon hartstikke knettergek. Evengoed erg zonde.

Mooi stukje.

Echt gek was ie denk ik ook niet, wel depressief.

panjoe (moderator)
Ik ken die gast totaal niet, nooit van gehoord ook, maar het doet me haast fysiek pijn om dit te lezen. Wat een mooi stuk.

Onweerwolf
Was die Selim nou die gast die te pas en te onpas met mensen uit het publiek op de vuist ging?

Heel mooi geschreven stuk, als ik dat fragment ook bekijk, is het toch minder onverwacht en op één of andere manier zelfs mooi dat hij zo is gegaan. Vreselijk, maar in zijn beleving waarschijnlijk echt zijn enige en passende weg naar de dood. Alles is gezegd, op je hoogtepunt eruit, niet opbranden. Triest, maar zo'n visie, levensbeleving en lef inspireert toch ook enigszins. Zit ik hier keurig achter mijn bureautje met mijn overhemdje aan.

Stijn_Slayer
Hmm, zie in dat artikel en filmpje ook al Satan en drugs langskomen. Hij komt ondanks alles wel over als een verstandige man met veel zelfkennis, alleen flink het pad kwijt.

Ik ken die man niet, maar wat een prachtig stuk inderdaad.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.