MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
buizen
27x r.i.p.....
Bij een concert van Goodbye To Gravity in Bukarst (circa 400 man publiek) zijn gisteren 27 doden gevallen, door een vuurwerkshow die volledig uit de hand liep. Vreselijk.
Update- Unprecedented tragedy: Nightclub fire kills 27, injures 180 during Bucharest concert - romania-insider.com
Onder de dodelijke slachtoffers zou ook een van de bandleden zijn.
Gedachten aan het Hemeltje in Volendam dringen zich op. Ook hier weer veel te weinig nooduitgangen, in deze 'undergroundlocatie' (oude fabriekshal).

Dr Know/Gary Miller van Bad Brains is volgens hun facebookpagina overleden

Fuck, dus toch... R.I.P. indien het waar is. Held.

Volgens mij ligt Dr Know in het ziekenhuis, toestand wel zorgwekkend. Maar hopen op het beste.

Bad Brains Guitarist Dr. Know Hospitalized, on Life Support | Rolling Stone - rollingstone.com

Raul Rekow, ruim dertig jaar congaspeler en percussionist bij Santana, is overleden:

Longtime Santana Band Member Raul Rekow Dies - ultimateclassicrock.com

Altijd een zwak gehad voor de percussieve elementen in de rock van Santana. Heerlijke muziek.

R.I.P. Raul Rekow

RIP Paul Rekow

Helemaal eens inzake de percussie bij Santana

Gister nog naar Santana liggen luisteren. Pokke nieuws !
RIP Paul

Wat ik weet van Santana is dat het muziek is met een heerlijke drive wat mede toe te schrijven valt aan de percussie. Vreemd is het dan te lezen dat de persoon die daar voor verantwoordelijk was er niet meer is. Rust in vrede Paul Rekow.

buizen schreef:
27x r.i.p.....
Bij een concert van Goodbye To Gravity in Bukarst (circa 400 man publiek) zijn gisteren 27 doden gevallen, door een vuurwerkshow die volledig uit de hand liep. Vreselijk.
Update- Unprecedented tragedy: Nightclub fire kills 27, injures 180 during Bucharest concert - romania-insider.com
Onder de dodelijke slachtoffers zou ook een van de bandleden zijn.
Gedachten aan het Hemeltje in Volendam dringen zich op. Ook hier weer veel te weinig nooduitgangen, in deze 'undergroundlocatie' (oude fabriekshal).

inmiddels 45X RIP, inclusief de drummer van de optredende band Goodbye to Gravity, Metalfan.nl: Drummer Goodbye To Gravity overleden na ramp

buizen
Fijn dat je op het afschuwelijke bericht reageert, freaky. Had het al vernomen ja, nog meer overlijdensgevallen waaronder de drummer.
En die personen die niet zijn overleden zijn waarschijnlijk voor het leven verminkt en hebben veel pijn: brandwonden over je hele lijf of gezicht is gewoon verschrikkelijk.
Het gaat wel om 45 overleden metalheads/mensen. En niemand die er een woord aan wijdde.
Terwijl als er een achtergrondzangeres van een band die ooit eens een hit had in 1956 overleden is, de ene condoleance na de ander volgt (beetje gechargeerd gezegd).
Het is ook wel een wat lastig topic, wat dat betreft.

Het deed me denken aan het branddrama in het Hemeltje in Volendam.
En later moest ik denken aan een zeer recent concert v. Michael Schenker, daar was het Halloweenweekend. Achteraf moest ik denken aan die 'versiering', die 'spinnewebben' (maar ook ander zaken) die overal in de zaal aan het plafond hingen. Ben daar vergeten te vragen of dat nou ONbrandbaar materiaal was, of niet. Je ziet het materiaal bijv. in dit filmpje (begin):

Er wordt binnen niet meer gerookt, maar toch..
Een ongeluk of een ramp kan in een klein hoekje zitten.

45x RIP?! Wat een ongelooflijk drama. Ik hoorde op tv de enige Nederlander die het overleeft had vertellen dat de boel in brand vloog door een vuurwerkshow van de band en dat er maar 1 nooduitgang was....... hij was op de grond beland, maar de brandweer kon hem nog net redden. Hij was een bekende van het bandlid wat om is gekomen. R.I.P. to all.

Casartelli (moderator)
buizen schreef:
Terwijl als er een achtergrondzangeres van een band die ooit eens een hit had in 1956 overleden is, de ene condoleance na de ander volgt (beetje gechargeerd gezegd).

Beetje gechargeerd inderdaad... ik zie dit toch als een topic waar overleden bekendheden gememoreerd worden, dus dan doe ik mijn duit in het zakje als ik enige (eenzijdige) band met de overledene voel; zo niet, dan niet.

Dat laat onverlet dat ook ik de indruk heb dat dit drama weinig aandacht gekregen heeft in de Nederlandse media (en dat de aandacht die er was met name ging over het opstappen van lokale politici als gevolg van...). In de welbekende ratio van aantal slachtoffers gedeeld door afstand tot een gebeurtenis is mede-EU-land Roemenië al behoorlijk ver weg kennelijk.

buizen
Het zat me toch niet lekker, na te lezen wat je zelf schrijft. Heb net Lucky Rijssen gebeld en (inleiding: "ik heb misschien een rare vraag maar zit ermee") even gememoreerd aan dat MS-concert en al die Halloweenversiering en de rechtstreekse vraag of dat allemaal onbrandbaar materiaal was.
Wat ik hoopte aan antwoord gaf de man ook: zware protocollen,.brandweercontroles en onder die spinnenwebben is een aansteker gehouden: het dooft direct. Impregneerspul. Doen ze altijd, ook met kerst.
Nou gelukkig. Stel dat het zo'n duffe zaal was die daar totaal niet aan denkt dan had 1 telefoontje misschien toch een toekomstige brandramp kunnen voorkomen.
We hebben nog even over het drama in Bukarest gepraat, hij had het nieuws ook gevolgd.
Hulde aan Lucky Rijssen (geloof de man op z'n woord).

buizen
Casartelli schreef:
(quote)

... ik zie dit toch als een topic waar overleden bekendheden gememoreerd worden, dus dan doe ik mijn duit in het zakje als ik enige (eenzijdige) band met de overledene voel; zo niet, dan niet.
.
Daarom ook mijn laatste zin: dat het sowieso een wat lastig topic is.
Lezen de nabestaanden van de overleden muzikant het? Wat heeft het voor zin condoleances te schrijven voor iemand die je helemaal niet kent (persoonlijk contact). Ik respecteer daarom ook als iemand nooit hier wat achterlaat.
Zelf wil ik het niet beperken tot alleen maar overleden muzikanten met wiens muziek je iets had.
Als morgen een platenzaakeigenaar wordt neergeschoten zul je hier ook reacties kunnen zien.
Dat het Roemenie was en niet Berlijn, en Goodbye To Gravity en niet U2 speelt vast een rol.

buizen
Er zitten twee elementen in het drama:
. brand(onveiligheid v.d. zaal en onveilig gedrag: vuurwerk aansteken)
. te weinig escape in relatie tot het aantal bezoekers.

Beide komen te vaak weer terug. Te weinig uitgangen / escapes voor een bepaalde massa mensen is ook levensgevaarlijk. Denk aan Love Parade in Duisburg: daar waren mensen niet eens op de vlucht voor iets (zoals bijv. brand of noodweer) maar ontstond er - als bij hoe files ineens kunnen ontstaan - opeens paniek met teveel mensen in een kleine brug/brandgang. Mensen in paniek doen vreselijke dingen: die houden niet het hoofd koel en organiseren rustig, nee, die vertrappen elkaar en laten mensen op de grond liggen, want niemand kan een kant op en de angst wordt steeds groter.

Organisatoren van muziekfestijnen: let op deze zaken! (nooduitgangen).

Ach jaren geleden gebeurde ook zoiets in New York bij een show van Great White. Toen hoorde je er ook geen hond over. We zijn allemaal slechts selectief in onze betrokkenheid. Niettemin een ongekend drama natuurlijk.

Niet om cynisch te zijn: denk dat het heel veel te maken heeft met aanwezigheid van media en de openheid naar de media toe. Destijds met de ramp bijj de Love Parade in Duisburg (2010 - 21 doden) werd er ook hier veel aandacht aan besteed; kwam natuurlijk ook vanwege de schaalgrootte (aantal toeschouwers).

Nou ja, ik kan jullie niet helemaal volgen. Het stond uitgebreid in de kranten en op het digitale nieuws. En ik zag volgens mij in het NOS journaal of in Nieuwsuur het Nederlandse slachtoffer, die gelukkig alleen gewond was, maar dus wel bekenden verloor. Zijn verhaal was best indrukwekkend.

buizen
west schreef:
Nou ja, ik kan jullie niet helemaal volgen. Het stond uitgebreid in de kranten en op het digitale nieuws. En ik zag volgens mij in het NOS journaal of ...

Met
"Het gaat wel om 45 overleden metalheads/mensen. En niemand die er een woord aan wijdde."
..doelde ik in elk geval op dit R.I.P.-topic, niet op het landelijk journaille: daar is - met enige vertragende trap - idd zeker wel aandacht voor het drama geweest.

Ik reageerde op Edwynn & Mju buizen. Ik begreep dat jij de rubriek hier bedoelde.

Allen Toussaint op 77 jarige leeftijd overleden.

Triest, de volgende soul grootheid die het leven laat. Gisteravond nog op het podium en nu..

Damn, dat is schrikken. Rip Allen Toussaint.

Indrukwekkende legacy laat hij na, met talloze klassiekers die nog heel lang zullen verder leven.

R.I.P. Allen Toussaint

Allen Toussaint overleden

R.I.P. mr. Toussaint.

R.I.P. Allen Toussaint

Een zeer grote is heengegaan. Hoeveel platen heb ik niet, waar hij op de een of andere manier een rol speelde. Typische New Orleans sound. Mijn vroegste herinnering aan hem is zijn productie van Frankie Miller's Highlife, waarvoor hij ook de meeste nummers aanleverde. Met name Brickyard Blues heb ik altijd geweldig gevonden. Daarna ook vele andere bijdragen van hem gehoord en meestal zeer gewaardeerd.

R.I.P. Allen Toussaint.

Philty Animal, pseudoniem van Phil Taylor, oud-drummer van motörhead is er ook niet meer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:43 uur

geplaatst: vandaag om 06:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.