MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
Rudi S schreef:
Dus die gratis coupons (vrij downloads vd mp3 versie) die jij aan vrienden weggeeft , komen van gepikt vinyl

hebben jullie in Utrecht zo'n baker (vinyl verkoper) die zijn etalage altijd open heeft staan?

Zou jij zeker wel het adres willen hebben? Nee, mijn bakkerij is veelal Amazon. En incidenteel koop ik op zaterdag wel eens wat op de markt bij de platenkraam - daar heb ik wel mooie dingen gevonden voor 2 euro of zo.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je wekt de suggestie alsof de thuiskopieheffing net ingevoerd zou zijn, terwijl het al jaren en jaren bestaat.

De thuiskopieheffing is een zwaktebod, het enige wat de Nederlandse overheid kan doen. Een alternatief (een downloadverbod dus) is niet te handhaven en derhalve zinloos om in te voeren, tenzij er een enorme inbreuk op de privacy wordt gemaakt en zelfs dan is het een kwestie van tijd voordat men een andere manier heeft gevonden.

De heffing is dus geen oplossing en door de politiek ook expliciet niet als dusdanig gepresenteerd.

Is niet de suggestie die ik wek of wil wekken, maar een en ander is sinds januari dit jaar wel weer wat veranderd op dit vlak. Niet alle winkels deden er nog duidelijk of duidelijk vermeld aan mee. Het viel me zelf op een gegeven moment op toen ik toevallig een Saturn binnenwandelde.
En mensen zijn nogal verbaasd als ze nu een mobieltje kopen en er een euro of 6 moeten bijbetalen omdat er mogelijkerwijs kopietjes op gezet kunnen worden.
Ik zei ook dat er over gediscussieerd kon worden of dit nu de oplossing is. Natuurlijk is het dat niet, het is een noodgreep die nergens over gaat eigenlijk. Het geld wordt verdeeld onder de artiesten. Welke artiesten? Welke bolleboos kan daar een redelijke verdeelsleutel op loslaten dan? Onzinnig dus inderdaad, maar ik snap wel degelijk waar het vandaan komt.

Onweerwolf
Bakema NL schreef:
(quote)

Is niet de suggestie die ik wek of wil wekken, maar een en ander is sinds januari dit jaar wel weer wat veranderd op dit vlak. Niet alle winkels deden er nog duidelijk of duidelijk vermeld aan mee. Het viel me zelf op een gegeven moment op toen ik toevallig een Saturn binnenwandelde.
En mensen zijn nogal verbaasd als ze nu een mobieltje kopen en er een euro of 6 moeten bijbetalen omdat er mogelijkerwijs kopietjes op gezet kunnen worden.
Ik zei ook dat er over gediscussieerd kon worden of dit nu de oplossing is. Natuurlijk is het dat niet, het is een noodgreep die nergens over gaat eigenlijk. Het geld wordt verdeeld onder de artiesten. Welke artiesten? Welke bolleboos kan daar een redelijke verdeelsleutel op loslaten dan? Onzinnig dus inderdaad, maar ik snap wel degelijk waar het vandaan komt.

Er is inderdaad wat veranderd, maar dat winkels niet mee zouden hebben gedaan lijkt me sterk aangezien het immers wettelijk verplicht was en is.

Onweerwolf
Mjuman schreef:
daar heb ik wel mooie dingen gevonden voor 2 euro of zo.

2 Euro vind ik wel weinig, daar mag je maar beperkt van genieten. Maximaal 2x per jaar naar luisteren dus.[/musician]

En toch waren die winkels er wel degelijk. Sommigen doen het niet totdat ze echt niet anders meer kunnen, vaak na de nodige waarschuwingen.

Onweerwolf
Daar heb ik nog nooit wat over gelezen, heb je ook een bron?

Onweerwolf schreef:
Daar heb ik nog nooit wat over gelezen, heb je ook een bron?

Wacht, ik haal wat door elkaar. De afdracht is verplicht natuurlijk, maar er waren nog genoeg winkels die het niet doorberekenden of het aangaven dat wel te doen. Daar zijn wel winkels op aangesproken, om dat zichtbaar te maken....wat waarschijnlijk niet verplicht is trouwens, maar wel helder voor de consument.

Ik kwam trouwens dit net tegen...
'Thuiskopie-heffing op tablets en pc's ook onrechtmatig' - Emerce

Toevallig kwam dit onderwerp gisteravond ook ter sprake in het programma van Harry de Winter 'Talkin' Bout My Generation'. De meningen lopen ver uiteen, maar iedereen heeft wel er wel een mening over. Zelf ben ik ontzettend blij met het medium YouTube. Eerst luisteren en dan bepalen of je de muziek wil aanschaffen. De aankoop is daarna zeer bewust en voorkomt dat je vaak het predikaat 'miskoop' moet toepassen.

Ik maak mij, net als Musician, zorgen over de mentaliteit die in Nederland (en wellicht ook elders) heerst. Alles moet maar gratis beschikbaar zijn. Er zijn velen die al jaren voor geen dvd of cd meer betalen en daar toch dagelijks vruchtgebruik van hebben. Met alle ziel en zaligheid investeren hoopvolle jongeren en oudere jongeren in een product waarin ze geloven. Ze brengen het uit en vervolgens verkopen ze een handvol CD's. Dit terwijl de muziek op vele MP3 spelers te vinden is. Ik heb hier steeds meer moeite mee en dat heeft ongetwijfeld ook te maken met wat ik om mij heen zie. Theatermakers, muzikanten die hard werken en een waardig product op de markt brengen. Hoewel de kritieken goed zijn, wil men niet naar behoren betalen. De thuiskopie-heffing is daarom alleen al geen oplossing; de overheid moet de consument stimuleren om fysieke geluidsdragers te kopen.Uit principe!

Ik begrijp dat ik mij niet populair maak met het bovenstaande. Muziek geeft ons zoveel, laten wij aan de muzikanten geven wat ze verdienen. Letterlijk en figuurlijk.

Die mentaliteit waar je aan refereert is van alle jaren. Vroeger zette iedereen alles op cassette en tegenwoordig trekt men alles van het internet af. Het enige verschil is dat je vroeger wel afhankelijk moest zijn van figuren in je netwerk die de echte plaat hadden. Dat netwerk is met internet iets groter geworden. Daarmee is het nog niet zo dat het aantal downloadende nooitkopers welkopers zouden worden wanneer alles achter slot en grendel zou zitten. Zoals je zelf zegt is Youtube een voorbeeld voor jezelf om even luisteren alvorens tot koop over te gaan. Dat zien meer mensen zo. Daar bestaan studies over waar een aantal pagina's terug wel wat goede links naar te vinden zijn. Internet en downloaden vergroot de verkoopkans voor een artiest.

Hetzelfde geldt voor films: In de jaren 80 zaten de bioscopen in zak en as als gevolg van de opmars van de videorecorder in de huiskamers. En moet je nu eens zien. Bioscopen zitten best wel vaak gewoon vol. Gewoon door slim ondernemen en meerwaarde bieden. Slim ondernemen kunnen platenmakers en pluggers vast ook. Ze hebben het alleen nog maar mondjesmaat laten zien. Als je nu de overheid moeten laten stimuleren weet je bijna zeker dat de ondernemersgeest verdwijnen zal.

Laat ik even mezelf herhalen - begin vorig jaar:

Mjuman schreef:
zo lang als er mensen zijn die veel tijd steken in het maken van mooie (muziek, film, tekst etc) content waarvan andere mensen volop genieten, zal op enige manier voor die content moeten worden betaald.

Vroeger - way back in da 60s/70s wisselden we lp's uit via cassettes op het schoolplein

Mjuman schreef:
De crux zit 'em in "op enige manier". Praktijkvoorbeeld: waarom zijn printers zo goedkoop, omdat de prijs gesubsidieerd wordt door de hoge prijs van cartridges. Waarom krijg je een fraaie smartphone als je een abonnement afsluit? Omdat ...

Zo zou het ook met cd's kunnen gaan, de prijs daalt en de gedaalde prijs wordt door andere bestedingen gecompenseerd. Waar ik dan aan denk? Nou bijv. een abonnement op content feeds van bepaalde bands/labels. Zal de retail dan nog meer buiten spel komen te staan - ik vrees van wel. Voor labels/bands moet het heerlijk zijn omrechtstreeks contact (mail) met de fans/kopers te hebben. Heb al een tijd een abo op Fabric/FabricLive cd's - die komen 1 * per maand door de bus gefloept (voor GBP 8,50 per stuk) - omdat ik daarmee prime member kan ik gratis allerlei streams beluisteren.

Mijn uitgangspunt platenmaatschappijen hebben te lang het oude business model overeind willen houden en zitten snurken - de wereld veranderde al in de jaren 90 van de vorige eeuw en toen was er nog geen breedband-internet. Ons mediagedrag is de afgelopen 30 jaar fundamenteel gewijzigd, we hebben gewoon meer media(toegang) gekregen en een wereldwijd schoolplein om 'cassettes' uit te wisselen. Het mp3-formaat bestaat al sinds 1995 en de platenmaatschappijen hadden kunnen weten wat dat zou gaan betekenen - niet uitsluitend werken aan belemmerende maatregelen, maar mee evolueren.

Het is te simplistisch om een lineaire relatie te leggen tussen downloaden en inkomstenderving: 1000 downloads betekent echt niet een non-sale van 1000 albums; hoe hoog dan wel, moeilijk te zeggen - denk wel dat prijselasticiteit een belangrijk gegeven is, al krijg ik wel de indruk dat door hoogfrequent downloaden muziek langzamerhand verschuift van duurzaam goed naar puur consumptiegoed: downloaden, beluisteren, becommentariëren en becijferen op MuMe, evt wissen, zippo presto klaar. Wat blijft?

Onweerwolf
Bovendien kan niet zo zijn dat een overheid maar arbitrair markten gaat lopen steunen omdat, ja waarom eigenlijk? Omdat artiesten zo zielig zijn?

Nou da's wel een beetje de achtergrond van vroeger de BKR, de WIK en de WWIK. Bestaat allemaal niet meer maar het was wel een zielige kunstenaars regeling

Onweerwolf
perrospicados schreef:
Nou da's wel een beetje de achtergrond van vroeger de BKR, de WIK en de WWIK. Bestaat allemaal niet meer maar het was wel een zielige kunstenaars regeling

Maar dat had verder niets met de markt voor geluidsdragers van doen.

maar wel met een overheid die een markt steunt, namelijk die van kunst

Onweerwolf
Die regelingen waren bedoeld om kustenaars een extra vangnet te bieden, juist omdat die markt niet sterk is en de overheid van mening was dat creativiteit en talent ontplooid diende te worden.

Met andere woorden, er werd geen markt gesteund maar juist de spelers die zich toch op die markt wilden begeven en zichzelf niet konden bedruipen.

Mjuman schreef:
Dat vind ik een buitengewoon ONFATSOENLIJKE en bekrompen aantijging die bovendien getuigt van slecht lezen - met een bezit van een aantal fysieke items dat meerderde duizenden beslaat, snap ik niet waar je dat vandaan haalt; dat stigmatisereren slaat helemaal nergens op.
Ik zeg: als artiest niet verkoopt, moet ie zijn hand in eigen boezem steken. Als ik als (stel) Cobol-programmeur niet meer aan de bak kom, moet ik me omscholen naar JAVA-programmeur. Als ik als lithograaf geen werk meer vind, moet ik wellicht me omscholen tot dtp-er - en ergens fungeert ook nog het sociale vangnet, al moet je wel de kerk midden in het dorp laten.
Shame on you met je aannames over mijn bereidheid om al dan niet voor muziek te betalen! B

Jij leest alleen wat je graag wilt lezen. Ik heb het alleen over het feit dat hele grote groepen mensen nooit meer bereid zijn tot betalen voor het verkrijgen van muziek. Dat veroordeel ik.

Dat jij het vervolgens helemaal op jezelf laat slaan c.q. het opneemt voor die grote groep mensen die niet meer betalen voor muziek, sterker nog, de muzikanten van deze ontwikkelingen de schuld geeft, moet je zelf weten.
Ik heb honderden keren uitdrukkelijk geschreven dat ik mijn pijlen richt op hen die nooit meer voor muziek (kunst) willen betalen en dat aangenomen mag worden dat users op musicmeter daar juist niet onder vallen.

Maar jij blijft het opnemen voor de groep "nooit betalers" en lokt daarmee uit dat je geconfronteerd wordt met je eigen redeneringen.

Die grote groep "niet kopers" gaan ook nooit meer fysieke geluidsdragers kopen, ongeacht hoe goed de muziek is van de artiesten. Ik vind dat asociaal en getuigen van een volstrekt verkeerde mentaliteit.

Ik zal het voor je persoonlijk nog één keer herhalen: Mjuman valt, als veelvuldig koper sinds 1960, niet onder de grote groep van mensen die nooit (meer) bereid is tot enige betaling van geluidsdragers en valt dus ook niet onder degenen op wie ik mijn kritiek richt.

Hoe goed de muziek van muzikanten anno nu ook is: de realiteit is dat nog maar een handjevol mensen daarvoor willen betalen. Dat leidt m.i. tot een verschraling van het aanbod, tegenvallende ontwikkelingen en een negatieve bereidheid tot het uitbrengen van nieuwe albums: ondanks de sterk gedaalde kosten, liggen ze veelal toch nog hoger dan de verdiensten.
Volgens berekeningen die ik las in Volkskrant zijn de inkomsten de afgelopen 13 jaar in de muziekindustrie met 330 miljard afgenomen.

Nu neem ik het daar niet voor op, wel voor de muzikanten in dat geheel.

musician schreef:

Volgens berekeningen die ik las in Volkskrant zijn de inkomsten de afgelopen 13 jaar in de muziekindustrie met 330 miljard afgenomen.

Daarmee wordt gesuggereerd dat de groep welkopers nu kleiner is geworden omdat een groot deel alles is gaan downloaden. Stel dat nu het hele internet wordt dichtgespijkerd. Zou het dan echt zo zijn dat er weer meer muziek op cd of LP gekocht gaat worden? Ik vraag mij af of dat wel klopt. Er bestaat ook zoiets als veranderende behoefte en verzadiging. Het complete landschap is veranderd. Dat allemaal afwentelen op een gebrek aan moraal die er vroeger zogenaamd wel was, lijkt mij iets te eenzijdig.

Het probleem is zeer complex. Er valt niet te ontkennen dat de zaken zijn zoals ze zijn. Teruggaan naar een systeem dat alles is dichtgetimmerd en alleen geluidsdragers nog mogelijk zijn, is ook geen optie meer.

Dan komt het neer op de persoonlijke bereidheid van mensen om met enige regelmaat o.a. fysieke producten te kopen.
Ik kan mij helemaal voorstellen, dat studenten/jongeren, die een ander bestedingspatroon hebben en die sowieso veel minder te besteden hebben, ook (veel) minder kunnen kopen. Het is dan ook begrijpelijk dat zij voor een belangrijk deel gaan kopiëren of zonder kosten downloaden. Maar het gaat om de algehele instelling als zodanig. Later kopen ze dan wel weer meer geluidsdragers.

Ik had persoonlijk gehoopt dat door de forse prijsdalingen (die zijn doorgevoerd) van cd's de zwaar gedaalde bereidheid om weer regelmatig cd's te kopen iets zou toenemen. Het afgelopen jaar is dat ook heel lichtjes weer eens gebeurd. Voor het eerst in 13 jaar dus.

musician schreef:
Ik had persoonlijk gehoopt dat door de forse prijsdalingen (die zijn doorgevoerd) van cd's de zwaar gedaalde bereidheid om weer regelmatig cd's te kopen iets zou toenemen. Het afgelopen jaar is dat ook heel lichtjes weer eens gebeurd. Voor het eerst in 13 jaar dus.

De omzetstijging is UITSLUITEND toe te schrijven aan de streamingdiensten. De facto is de afzet - het aantal verkochte cd's - gedaald. Alles wat ik kwijt wil, heb ik hier op een meertal plekken uitgebreid beargumenteerd - ik wil niet inherhalingen vallen.

De patiënt (platenwereld, i.i.g. die van de majors) is doodziek en zowat op sterven na dood. Dat gejuich over de omzetstijging door digitale diensten staat gelijk aan het juichen over de toestand van een terminale patiënt die enige verlichting ondervindt door de verstrekte pijnstiller.

De prijsdaling is veel te laat ingezet en kan in al zijn rare vormen ertoe leiden dat veelkopers bijv na een half jaar al gestraft worden voor hun vroege adoptie van een nieuw album - omdat het dan opeens 50% minder kost. De toekomst? It's the end of the world as we know it.

Kids willen het spul op hun ipod kunnen zetten. Als ik zo eens om me heen kijk, is het aantal albumkopers en belevers niet zo verrekte groot. Dat was toen ik op school zat eigenlijk ook al zo. Men wil enkele losse nummers hebben en dat dan in een afspeellijst doen en c'est ca. Dat is nu heel gemakkelijk geworden dan vroeger met itunes en streamdiensten enzo. Dee behoefte zelf was er altijd al. Kijkende naar mijn beperkte omgeving that is. Ik heb er moeite mee te accepteren dat de moraal nu anders is dan vroeger. Het is nu gewoon gemakkelijker om alles op je pc te krijgen. Daar staat tegenover dat er ook karrevrachten meer aan muziek dan vroeger uitgebracht wordt. Zelfs als je zou willen, kun je nog niet alles kopen omdat je dan op zijn minst Bill Gates of Donald Trump moet heten. Als je het dan toch kan luisteren... Dat kun je verwerpen. Ik begrijp dat wel, maar het kan en het mag nog gewoon.

Mjuman schreef:
De prijsdaling is veel te laat ingezet en kan in al zijn rare vormen ertoe leiden dat veelkopers bijv na een half jaar al gestrafd worden voor hun vroege adoptie van een nieuw album - omdat het dan opeens 50% minder kost. De toekomst? It's the end of the world as we know it.

Ja, je weet dat nieuwe cd's binnen vrij korte tijd voor de helft van het geld weggaan. Dan hou je, zoals bekend, op Amazon vaak prijzen over van rond 5 pond.
Heel schappelijk, misschien wordt dat alsnog wat omarmt, in de toekomst. Ook de LP was ooit afgeschreven en heeft toch een redelijke comeback gemaakt.

Het is inderdaad het einde van een tijdperk. Wellicht wordt ooit voor alle partijen een aanvaardbaar alternatief bedacht.

Ik was van de week op zoek naar een album van Satellite Stories, een vrij nieuwe Finse band, hebben de betreffende cd in 2012 uitgebracht (staat ook op musicmeter). Ze hadden er een leuke single van. Ik heb dan toch zoiets van: laat ik dat album bestellen, leuk voor die jongens en hoe meer cd's er worden verkocht, hoe groter het tonen van interesse ook, des te groter de aanmoediging om door te gaan. Het is maar één cd uiteraard maar iedereen moet een keer starten.

Maar de cd is voor mij nergens te vinden, misschien is het te zeldzaam, niet interessant genoeg meer om nog in voorraad te hebben liggen voor de grote online verkopers. Dat zijn dan van die ontwikkelingen waar je in de praktijk geconfronteerd wordt met de gevolgen van de veranderende omstandigheden.

Ook dat is iets van alle tijden. Hoe onbekender de artiest, hoe minder plaatjes er geperst worden.
In het specifieke geval van Satellite Stories geeft een blik op de website (dat is ook iets met internet) vijf mogelijkheden om er aan te komen.

Veel streamen (wat ik dan niet wil) en een enkele cd levering (via Duitsland met een omweg), uiteraard had ik daar ook gekeken, als laatste mogelijkheid.

Dat moet in principe wel wat beter kunnen.

Tja, je wilt een artiest ondersteunen of je wilt het niet.

Onweerwolf
Edwynn schreef:
(quote)

Daarmee wordt gesuggereerd dat de groep welkopers nu kleiner is geworden omdat een groot deel alles is gaan downloaden. Stel dat nu het hele internet wordt dichtgespijkerd. Zou het dan echt zo zijn dat er weer meer muziek op cd of LP gekocht gaat worden? Ik vraag mij af of dat wel klopt. Er bestaat ook zoiets als veranderende behoefte en verzadiging. Het complete landschap is veranderd. Dat allemaal afwentelen op een gebrek aan moraal die er vroeger zogenaamd wel was, lijkt mij iets te eenzijdig.

Nee, ik geloof daar ook geen fuck van. Ik heb dat hier eerder ook al eens aangestipt. Naast de door jouw genoemde veranderende behoefte (er zijn meer soorten entertainment dan alleen muziek) mag je ook gerust aannemen dat de consument een heel stuk prijsbewuster is geworden en zich heeft gerealiseerd dat platenmaatschappijen en soms ook detailhandels veel te veel geld hebben gevraagd voor de dragers. Toen ik CD's begon te kopen was F 39,95 de normale prijs. Dat gaat echt nooit meer terugkomen, ook niet als het Internet volledig dichtgespijkerd wordt.

Toch kom je in winkels nog best wel nieuwe cd's van 19,95 tegen. Die laat ik echt links liggen. Kan het nog zo'n mooi authentiek zaakje zijn met zulke aardige mensen.

Edwynn schreef:
Ook dat is iets van alle tijden. Hoe onbekender de artiest, hoe minder plaatjes er geperst worden.

Na en jee - in hoofdlijnen lijkt het erop alsof je gelijk hebt, maar dat behoeft wel enige nuance. Het productieproces van de fysieke cd is behoorlijk verbeterd - laat me dit even toelichten:

Een label als Factory - een van de eerste/meest gerenommeerde indie-labels,met vooral een focus op wave (dit voor de metalo's onder ons ) - perste idd hele kleine oplagen (van 1000 - 2000 per persing. De simpele verklaring was dat er gewoon niet meer geld voorhanden was; het kapitaalbeslag zou te groot zijn.

Inderdaad was het usance om bij minder bekende acts kleine series te persen - om risico te vermijden. Vinylpersingen werden begin 90s ook in kleine oplage gedaan - de cd won immers aan terrein. Bijna alle releases op vinyl van gewilde bands begin 90s zijn daarom nu relatief prijzig.

De huidige stand van zaken in de technologie maakt het echter mogelijk om o.b.v. POD (printing/pressing on demand) steeds goedkoop te blijven bijpersen. Het is dus niet meer nodig om in grote oplage te persen om een cd betaalbaar te produceren. Ik zag dat al, toen > 10 jaar geleden collega's met bandjes hun eigen cd in eigen beheer uitbrachten en lieten herpersen.

Vroeger zou een kleine oplage dus ingegeven kunnen zijn door risicomijdend gedrag, tegenwoordig maakt men gebruik van de mogelijkheden van de techniek. Heb wel eens met een uitgever gesproken om een bepaald boek bijv in één enkel exemplaar te kunnen herdrukken en obv de relatie met de klant een andere prijs te kunnen berekenen.

Vwb platen biedt Fonos (opgezet door Beeld en Geluid - voorheen het NAA) de mogelijkhied om voor 20 euro bij hen een OOP cd te bestellen - duidelijk voorbeeld van POD. Chris Anderson heeft er zijn bekende boek - The Long Tail - er al op gewezen dat met internet en digitalisering van muziek OOP een achterhaald begrip geworden is.

En dat is dan weer de andere kant van de medaille: dankzij het verfoeide internet is sommige muziek die OOP was weer beschikbaar gekomen voor de liefhebber ervan. Die muziek is dus niet langer R.I.P, maar gewoon weer beschikbaar voor beleving.

Edwynn schreef:
Tja, je wilt een artiest ondersteunen of je wilt het niet

Maar daar heb je helemaal gelijk in.
Als het niet anders lukt, dan maar zo. Ze komen ook naar Nederland voor concerten, vaak is er dan ook nog een mogelijkheid om ter plekke de cd te kopen.

Het is alternatieve muziek, per saldo vind ik dat de betere platenzaak daar best oog voor mag hebben, al was het alleen maar om zich te onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders. Maar, dat is juist het punt. Het is voor een platenzaak een kwestie van aandurven om een voorraad aan te schaffen waarvan je maar moet afwachten of je er ooit van afkomt, gezien het geringe aantal kopers dat er is overgebleven en het lage bedrag dat men nog wil betalen voor een cd.

Precies hetzelfde met contracten met nieuwe bands. Als je vooraf kunt inschatten dat het altijd al gauw 50.000 albums verkoopt (in een tijd dat de geluidsdrager nog ruimschoots gewenst was), kun je nog eens een risico lopen en aan de andere kant nieuwe trends introduceren.

Als je daarentegen geen (of nagenoeg geen) verkopen meer verwacht, wordt er ook niet zo snel meer iets nieuws gebracht of ergens grote voorraden van aangelegd.

@mjuman De lager wordende kosten van productie is iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Maar goed de betreffende cd was dan ook gewoon verkrijgbaar.

@musician
Concertbezoek is voor mij de gelegenheid bij uitstek om voor acceptabele prijzen aan nieuw spul te komen. Winkels in winkelstraten zullen in hun huidige vorm ophouden te bestaan. Winkels en platenmaatschappijen. Ze zullen moeten vernieuwen om publiek te blijven bereiken. Wij stammen denk ik uit een tijd waar een paar hele grote artiesten de hele industrie overeind hielden. Dat is met de enorme verbreding en vergroting van het aanbod voorgoed voorbij. Nu met internet leer je (ik althans) nog veel meer spul kennen uit die tijd waar ik toen nooit van gehoord had.

Ja, een omslag heeft natuurlijk al plaatsgevonden en wij, consumenten, moeten volledig leren omgaan met de nieuw ontstane situatie. Dat geldt dan natuurlijk ook voor de aanbieders.

Het enige dat ik hoop is dat in die constructie er voldoende geld rondgepompt blijft worden richting artiest, zodat er een interessant genoeg inkomen is en er voldoende ruimte blijft voor het kunnen maken van nieuwe opnames.

Ik geloof dat ik de afgelopen maand geen één keer meer naar een platenzaak ben geweest. Een waar record, ik blijf het toch beschouwen als een soort dieptepunt. Maar dat is waarschijnlijk alleen nog psychisch. Mijn meeste aanschaffen doe ik online. Maar bij concerten wil ik ook altijd graag wat kopen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:28 uur

geplaatst: vandaag om 02:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.