Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
Ziegler
geplaatst: 18 juni 2015, 21:16 uur
Misterfool schreef:
Edit; Ziegler zowel de muziek als het verzamelen zijn hoofdzaken mijn inziens. Maar muziek als slechts een bestandje op de computer is voor mij iets als aardappelen zonder jus; bland & boring.
Edit; Ziegler zowel de muziek als het verzamelen zijn hoofdzaken mijn inziens. Maar muziek als slechts een bestandje op de computer is voor mij iets als aardappelen zonder jus; bland & boring.
Dan ben ik toch echt een muziekliefhebber. Het interesseert mij niets hoe de muziek tot mij komt als de geluidskwaliteit maar voldoende is. Het gebruiksgemak van streaming is natuurlijk enorm. Of je nu thuis, op de fiets in de trein of in de auto zit, je kan er naar luisteren. Geweldig.
0
geplaatst: 19 juni 2015, 17:01 uur
Sinds ik Bandcamp en Qobuz heb ontdekt, luister en koop ik nu veel meer muziek en staat de computer (met een draadje) aangesloten op de wat verouderde maar nog steeds goed werkende versterker en is het gaan met die banaan! Zo zijn er playlists voor tijdens het strijken
alsmede voor het intense genieten tijdens creatieve processen. De platendraaier is de grote favoriet voor de spaarzame momenten van rust en meditatie in combinatie met een glaasje Ranja. De oudere CD's worden zo langzamerhand allemaal geript in flac en op harde schijven geplaatst. Blijven die alvast netjes! Het grote voordeel van downloaden is, dat als ik op een of andere manier toch bestanden mocht verliezen, ik deze bestanden weer snel kan downloaden in het gewenste formaat. Daarnaast kan ik de muziekjes, indien gewenst, overal streamen of desnoods weer downloaden, waar wifi is. Maar ik stap net zo goed nog die geweldige platenzaak weer in.... helaas zijn deze winkels hier op één na allemaal weg! En bij V&D hoef ik geen muziek te zoeken, want dan blijf ik zoeken!
alsmede voor het intense genieten tijdens creatieve processen. De platendraaier is de grote favoriet voor de spaarzame momenten van rust en meditatie in combinatie met een glaasje Ranja. De oudere CD's worden zo langzamerhand allemaal geript in flac en op harde schijven geplaatst. Blijven die alvast netjes! Het grote voordeel van downloaden is, dat als ik op een of andere manier toch bestanden mocht verliezen, ik deze bestanden weer snel kan downloaden in het gewenste formaat. Daarnaast kan ik de muziekjes, indien gewenst, overal streamen of desnoods weer downloaden, waar wifi is. Maar ik stap net zo goed nog die geweldige platenzaak weer in.... helaas zijn deze winkels hier op één na allemaal weg! En bij V&D hoef ik geen muziek te zoeken, want dan blijf ik zoeken!
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 juni 2015, 18:01 uur
Misterfool schreef:
Maar muziek als slechts een bestandje op de computer is voor mij iets als aardappelen zonder jus; bland & boring.
Maar muziek als slechts een bestandje op de computer is voor mij iets als aardappelen zonder jus; bland & boring.
Vroeger lustte ik geen dappeltjes zonder jus, tegenwoordig walg ik al bij de gedachte om vloeibaar vet over mijn dappeltjes te doen.

Zo staan CD's dan ook bij mij in de kast en wordt muziek gedraaid van harde schijf. Persoonlijk vind ik dat veeeeeel prettiger.
0
Ziegler
geplaatst: 19 juni 2015, 18:40 uur
Nu die CD's nog op marktplaats zetten en je bent klaar.
Overigens is goede jus maken wat anders dan vet opvangen. Misschien is dat het probleem: dat je niet weet hoe je goede jus maakt?
Overigens is goede jus maken wat anders dan vet opvangen. Misschien is dat het probleem: dat je niet weet hoe je goede jus maakt?
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 juni 2015, 18:46 uur
Ziegler schreef:
Nee. Ik verkoop geen CD's. Nu niet en nooit niet.
Jus = vet.
0
geplaatst: 19 juni 2015, 19:08 uur
Net als Alicia geniet ik meer van muziek als alles dankzij een paar keer swipen onder handbereik is. Playlists voor elke gelegenheid of stemming. Geluidsdragers komen alleen nog uit de kast op spaarzame momenten. Zonder ranja, overigens. De dag na een feestje, waar iedereen zich DJ waant, de juiste CD bij het juiste doosje zoeken, behoort gelukkig tot het verleden.
0
FRIPI
geplaatst: 23 juni 2015, 11:53 uur
Alicia schreef:
Sinds ik Bandcamp en Qobuz heb ontdekt, luister en koop ik nu veel meer muziek en staat de computer (met een draadje) aangesloten op de wat verouderde maar nog steeds goed werkende versterker en is het gaan met die banaan! Zo zijn er playlists voor tijdens het strijken
alsmede voor het intense genieten tijdens creatieve processen. De platendraaier is de grote favoriet voor de spaarzame momenten van rust en meditatie in combinatie met een glaasje Ranja. De oudere CD's worden zo langzamerhand allemaal geript in flac en op harde schijven geplaatst. Blijven die alvast netjes! Het grote voordeel van downloaden is, dat als ik op een of andere manier toch bestanden mocht verliezen, ik deze bestanden weer snel kan downloaden in het gewenste formaat. Daarnaast kan ik de muziekjes, indien gewenst, overal streamen of desnoods weer downloaden, waar wifi is. Maar ik stap net zo goed nog die geweldige platenzaak weer in.... helaas zijn deze winkels hier op één na allemaal weg! En bij V&D hoef ik geen muziek te zoeken, want dan blijf ik zoeken! Ik ken Qobuz niet zal eens zoeken. Ik ken wel Boomcat nog maar heb er nog niet veel gekocht want prijzen zijn redelijk hoog. Bandcamp ken ik al jaren en is ideaal om muziek te luisteren en te kopen.
Ik ben ook bezig met cds rippen naar flac maar heb denk ik wel 3 a 4 TB nodig want mijn 2TB schijf is bijna vol en ik ben nog niet eens begonnen aan mijn cd collectie.
Het enige voordeel van downloaden is dat ik albums van te voren kan luisteren maar een nadeel is ook dat veel muziek dat ik mooi vind niet te downloaden is en al helemaal niet in flac.
CD zaken zijn voor mij al jaren geen optie. Veel te duur (gemiddeld 25 euro) en kan van de tien albums die ik wil hoogstens 2 krijgen. Ik koop vrijwel alles online in Amerika, soms WOWHD en Bandcamp.
0
FRIPI
geplaatst: 23 juni 2015, 11:56 uur
Holden schreef:
Net als Alicia geniet ik meer van muziek als alles dankzij een paar keer swipen onder handbereik is. Playlists voor elke gelegenheid of stemming. Geluidsdragers komen alleen nog uit de kast op spaarzame momenten. Zonder ranja, overigens. De dag na een feestje, waar iedereen zich DJ waant, de juiste CD bij het juiste doosje zoeken, behoort gelukkig tot het verleden.
Niemand mag aan mijn cd's komen tenzij ik erbij ben. De reden is juist dat velen geen waarde besef hebben en cd's los op de kast leggen. Bij mij gebeurt dat niet.
0
geplaatst: 23 juni 2015, 17:13 uur
Helaas kun je ook niet alles op Qobuz vinden... maar het is een normale prijs en als het iets duurder is dan is het geluid in HD. Klinkt prachtig! Maar niet alles is nog in HD. Ze bestaan nog niet echt lang, maar het meest gangbare is er wel te krijgen, zoals de nieuwe Wire. Voor cult en onbekend kun je inderdaad beter bij Bandcamp gaan koekeloeren.
0
geplaatst: 23 juni 2015, 18:29 uur
FRIPI schreef:
Niemand mag aan mijn cd's komen tenzij ik erbij ben. De reden is juist dat velen geen waarde besef hebben en cd's los op de kast leggen. Bij mij gebeurt dat niet.
Vroeger had je ook van die mafketels die - als je even bezig was - rustig een lp afzetten, op een kast legden en dan ijskoud een andere opzetten. Zo van: "ik weet hoe het werkt" - lag de afgezette lp stof te happen. Kon ik uit m'n vel springen.
Hebben we nog niet gehad over de prutzers die een cd beetpakken tussen duim en wijsvinger geklemd.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 juni 2015, 18:34 uur
Heb ook wel eens zoiets gehad: lp draaien met vrienden. Stuitert er ineens een voetbal (zo'n knuffelvoetbal van Ikea, maar toch) op de kap van mijn platenspeler. Sindsdien een absolute no go.
Verbaas me er nog wel over hoeveel mensen vinyl gewoon pontificaal met de vingers aanraken, zelfs personeel in platenzaken.
Verbaas me er nog wel over hoeveel mensen vinyl gewoon pontificaal met de vingers aanraken, zelfs personeel in platenzaken.
0
FRIPI
geplaatst: 23 juni 2015, 19:46 uur
Mjuman schreef:
Vroeger had je ook van die mafketels die - als je even bezig was - rustig een lp afzetten, op een kast legden en dan ijskoud een andere opzetten. Zo van: "ik weet hoe het werkt" - lag de afgezette lp stof te happen. Kon ik uit m'n vel springen.
Hebben we nog niet gehad over de prutzers die een cd beetpakken tussen duim en wijsvinger geklemd.
(quote)
Dank kan ik ze wel slaan

0
geplaatst: 24 juni 2015, 01:02 uur
Je bent mild - ik wacht nog altijd op zo'n beam-apparaat als Scotty (Startrek) heeft - iemand gewoon wegzappen naar hyperspace

0
Ziegler
geplaatst: 24 juni 2015, 09:37 uur
Mijn Oma schoot vroeger volledig in de stress als ik vieze vingers maakte op haar net gewassen ramen. Jullie doen me denken aan mijn Oma.
0
geplaatst: 24 juni 2015, 09:56 uur
Ziegler schreef:
Mijn Oma schoot vroeger volledig in de stress als ik vieze vingers maakte op haar net gewassen ramen. Jullie doen me denken aan mijn Oma.
Jij doet me denken aan m'n neefje Freek - telkens liep ie te pronken met z'n nieuwe spulletjes: Dinky Toys, Scalectrix racebaan; Freek had altijd het nieuwste van het nieuwste en was er apetrots op - alleen nog geen 2 weken later had Freek zijn nieuwe spulletjes alweer afgedankt, was er weer wat nieuws.
Jij bent gewoon lui met je digitale geluister - geen opbergen, afstoffen etc - naar mp3's en je hebt gewoon niet in de gaten dat je gehoor achteruitgaat, omdat je nog steeds hetzelfde denkt te horen als van een cd (.wav dus).

0
Ziegler
geplaatst: 24 juni 2015, 11:58 uur
Voor zover mij bekend is een CD niet in het WAV formaat.
De vergelijking met je Neef Freek vind ik bijzonder. Ik doe het meestal met een oud model van het één of ander. Daarnaast kende mijn jeugd een soberheid die het speelgoed dat jij daar noemt tot een onmogelijkheid maakte.
Lui. Niet persé, maar moeilijk doen als het makkelijk kan past me dan weer niet.
De vergelijking met je Neef Freek vind ik bijzonder. Ik doe het meestal met een oud model van het één of ander. Daarnaast kende mijn jeugd een soberheid die het speelgoed dat jij daar noemt tot een onmogelijkheid maakte.
Lui. Niet persé, maar moeilijk doen als het makkelijk kan past me dan weer niet.
0
Onweerwolf
geplaatst: 24 juni 2015, 12:16 uur
Mjuman schreef:

Hoe doe jij dat dan? Met een pincet?
Ik pak mijn CD's al tig jaren vast tussen duim en wijsvinger om zodoende smeer op de speelkant te voorkomen en ze zijn nog allemaal in perfecte staat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 24 juni 2015, 12:19 uur
Mjuman schreef:
Jij bent gewoon lui met je digitale geluister - geen opbergen, afstoffen etc - naar mp3's en je hebt gewoon niet in de gaten dat je gehoor achteruitgaat, omdat je nog steeds hetzelfde denkt te horen als van een cd (.wav dus).
Alsof jij het verschil zou kunnen horen tussen CD en een fatsoenlijk geripte mp3. Dat is echt een fabeltje.
Je kunt wèl het verschil horen tussen een stuk vinyl en een van CD geripte mp3; de mp3 klinkt namelijk stukken beter en blijft dat ook doen terwijl vinyl bij elke draaibeurt slechter wordt.
0
geplaatst: 24 juni 2015, 12:46 uur
Onweerwolf schreef:
Alsof jij het verschil zou kunnen horen tussen CD en een fatsoenlijk geripte mp3. Dat is echt een fabeltje.
Je kunt wèl het verschil horen tussen een stuk vinyl en een van CD geripte mp3; de mp3 klinkt namelijk stukken beter en blijft dat ook doen terwijl vinyl bij elke draaibeurt slechter wordt.
Die discussie is al zo vaak gevoerd dat ik ondertussen ervan overtuigd ben meer succes te hebben met het voorlezen van de Koran aan iemand aan de NL biblebelt. Laat mij gaarne in 'mijn waan' dat ik het verschil wél hoor - teneinde de cognitieve dissonantie weg te nemen aangaande de flappen die neertel bij mijn hifi-dealer, dan laat ik jou in 'je waan' dat je geen verschil hoort, zodat je die flappen ergens anders kunt besteden.
Leven we vervolgens beiden nog lang en gelukkig
Overigens was dit ook schertsend bedoeld t.a.v. de aangehaalde - hier hanteert men het affreuze 'kwooten'; ik ken in goed NL alleen quotum als iets restrictiefs
- user.Overigens klem ik de hele cd tussen duim en wijsvinger; het komt ook wel eens voor dat ik een vinger door het gaatjes steek en 'em er dan zo uittil; vervolgens gebruik ik de andere hand om 'em in het doosje te doen. Het oppervlak, raak ik nimmer aan; vingerafdrukken (vet) kunnen wel eens leiden tot storingen in de weergave - niet alle merken zijn even gevoelig op dat punt, trouwens.
0
geplaatst: 24 juni 2015, 13:00 uur
Ziegler schreef:
zolang je maar door hebt dat het een waan is.
zolang je maar door hebt dat het een waan is.
En dat geldt natuurlijk niet voor jou

Alhoewel - niets lijkt me erger dan een mens zonder waan

0
FRIPI
geplaatst: 24 juni 2015, 13:02 uur
De reden waarom mensen zeggen dat je het niet kan horen is meestal een geld kwestie. Ook zo met dure audio kabels.
Doe deze test maar. Luister elke dag zo'n twintig minuten naar wav/flac of cd met je favoriete muziek. Luister vooral naar detail. Pak na 2 weken maar ff een mp3 320 erbij uit je Spotify collectie van dezelfde muziek en je zal het verschil horen.
Hoor je niets dan ben je gewoon een krent omdat je niet voor cd's wil betalen want je hoeft geen technicus te zijn om het verschil te kunnen horen.
Weet jullie overigens ook waarom een blinde test vrijwel nooit werkt? Omdat je brein niet snel genoeg kan omschakelen om het verschil te horen maar ben je gewent aan beter geluid of beeld dan ga je niet meer terug.
Doe deze test maar. Luister elke dag zo'n twintig minuten naar wav/flac of cd met je favoriete muziek. Luister vooral naar detail. Pak na 2 weken maar ff een mp3 320 erbij uit je Spotify collectie van dezelfde muziek en je zal het verschil horen.
Hoor je niets dan ben je gewoon een krent omdat je niet voor cd's wil betalen want je hoeft geen technicus te zijn om het verschil te kunnen horen.
Weet jullie overigens ook waarom een blinde test vrijwel nooit werkt? Omdat je brein niet snel genoeg kan omschakelen om het verschil te horen maar ben je gewent aan beter geluid of beeld dan ga je niet meer terug.
0
Onweerwolf
geplaatst: 24 juni 2015, 14:40 uur
Mjuman schreef:
Mjuman schreef:
Overigens klem ik de hele cd tussen duim en wijsvinger
Overigens klem ik de hele cd tussen duim en wijsvinger

0
Onweerwolf
geplaatst: 24 juni 2015, 14:41 uur
FRIPI schreef:
De reden waarom mensen zeggen dat je het niet kan horen is meestal een geld kwestie.
De reden waarom mensen zeggen dat je het niet kan horen is meestal een geld kwestie.
Drogreden van de maand dit. Gefeliciteerd.

0
geplaatst: 24 juni 2015, 14:41 uur
Ik denk dat hij in het eerste geval doelt op wijsvinger boven en duim onder. Maar het is inderdaad vrij ongelukkig geformuleerd, al kijkt in het geval van Mjuman daar niemand vreemd van op denk ik.
0
geplaatst: 24 juni 2015, 15:02 uur
Eenzijdig artikel met een vooringenomen mening door de schrijfster, dat is mijn gevoel erbij tenminste. Totaal geen zelfreflectie of een hand in eigen boezem door de industrie zelf. Alle (imho terechte) tegenargumenten worden aan de kant geschoven. Het standpunt van de Elsevier laat zich raden... Tijd om illegaal downloaden keihard aan te pakken - Elsevier.nl
Onhoudbare verdienmodellen worden door het internet compleet op de kop gegooid. In plaats van nieuwe verdienmodellen (Spotify, Netflix etc.) heeft men eerst geprobeerd jarenlang het oude in stand te houden en daarom loopt men nu achter de feiten aan.
Nog voordat sommige films in Nederland in de bios draaien, zijn ze al lang en breed in Blu-Ray kwaliteit te downloaden. Die ik met de huidige digitale infrastructuur ook nog eens binnen luttele minuten gedownload heb. Of met de opkomst van diensten als Popcorn Time niet eens meer gedownload hoeven worden.
Maar hé, dit wordt pas tien jaar geroepen. En inmiddels al 73 pagina's hier.
Onhoudbare verdienmodellen worden door het internet compleet op de kop gegooid. In plaats van nieuwe verdienmodellen (Spotify, Netflix etc.) heeft men eerst geprobeerd jarenlang het oude in stand te houden en daarom loopt men nu achter de feiten aan.
Nog voordat sommige films in Nederland in de bios draaien, zijn ze al lang en breed in Blu-Ray kwaliteit te downloaden. Die ik met de huidige digitale infrastructuur ook nog eens binnen luttele minuten gedownload heb. Of met de opkomst van diensten als Popcorn Time niet eens meer gedownload hoeven worden.
Maar hé, dit wordt pas tien jaar geroepen. En inmiddels al 73 pagina's hier.
0
geplaatst: 24 juni 2015, 15:06 uur
GrafGantz schreef:
Ik denk dat hij in het eerste geval doelt op wijsvinger boven en duim onder. Maar het is inderdaad vrij ongelukkig geformuleerd, al kijkt in het geval van Mjuman daar niemand vreemd van op denk ik.
Aha meneer is een semantiek kenner - Saussuriaans of Pierciaans? Las zelf ook net wat ik had geplempt - enige circulariteit is er wel in te bespeuren. Bedoeld is "beetpakken" is gewoon met je vingers stevig het oppervlak van de cd zelf beetpakken; "klemmen" is tussen de randen tussen langste vinger - ring- of wijsvinger (geen idee hoe dat ding heet) - en duim. Nogmaals ook vingerafdrukken kunnen leiden tot storingen en het is echt niet zo dat duurdere spelers daar meer gevoelig voor zijn dan goedkopere; het heeft ook te maken met slijtagegevoeligheid van de laser.
0
geplaatst: 24 juni 2015, 15:16 uur
Als fervent Alpenliefhebber voel ik een zekere verwantschap met Horace-Bénédict de Saussure, al weet ik niet zeker of we het hier over dezelfde persoon hebben.
* denotes required fields.