Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
geplaatst: 1 mei 2015, 10:56 uur
Fedde schreef:
In de kast hebben staan, is nog niet hetzelfde als waarderen
In de kast hebben staan, is nog niet hetzelfde als waarderen
Je hebt gelijk, m'n kast is voor de helft gevuld met albums waar ik helemaal niets aan vind.
0
Fedde
geplaatst: 1 mei 2015, 11:04 uur
Gewoon laten staan, als je ruim woont tenminste, er kan een moment komen dat je er anders over gaat denken. En nu ga ik geforceerd proberen een bruggetje terug te slaan naar het topic: dat je sowieso wat in je kast hebt staan heb je te danken aan de Muziekindustrie die ons dat alles als fysiek product meegaf. Muziek waar je niks aan vind moet blijven! Dat heeft een functie. Al is het maar als onderzetter.
0
geplaatst: 1 mei 2015, 11:16 uur
Nou, dat is de laatste keer dat ik het stijlmiddel "omkering" gebruik om grappig uit de hoek te komen.
0
geplaatst: 15 mei 2015, 01:46 uur
Interview is al van een paar maanden terug, maar stond nu weer bij de populairste artikelen van 3voor12. Stevige uitspraken van Noel:
Noel Gallagher: ?Het internet maakt de muziekindustrie kapot? - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Noel Gallagher: ?Het internet maakt de muziekindustrie kapot? - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
Een van de onderwerpen waarover Gallagher zijn mening nooit onder stoelen of banken heeft gestoken, is de staat van de muziekindustrie. “Het is vreselijk. Gewoon echt vreselijk. En dan heb ik het specifiek over de hitlijsten, want als het daar niet in staat kan het me sowieso niet schelen. Maar de artiesten in de charts zijn vreselijk, en de platenmaatschappijen die erover gaan zitten vol idioten. Het zijn slechte vibes, man. Ik denk dat het de laatste tien jaar langzaam achteruit is gegaan. Wie heeft de schuld? Het internet. Apple in het bijzonder, en Starbucks. Ik zie al die mensen in koffiezaakjes zitten met hun computers, dat kan toch niet goed zijn voor de ziel? Ze kopen geen platen meer."
“De cultuur die we nu bevorderen is die van iPads, iPhones en andere gadgets, terwijl muziek als populaire cultuur doodgaat.|
Toch heeft Gallagher zelf een Twitteraccount en verschijnt zijn muziek gewoon op Spotify en YouTube. “Als je denkt dat ik dat zelf zit te doen, heb je echt te sterke marihuana gerookt. Iemand anders houdt dat bij, omdat mensen nu eenmaal in die koffietentjes achter hun computer zitten en wachten op updates over shit die ik aan het doen ben. Terwijl ze gewoon de platen moeten kopen en naar de shows moeten komen. iTunes, Spotify, SoundCloud, het is allemaal onzin. Ik ben er niet bij betrokken, maar mijn mensen inderdaad wel. Want ik ga natuurlijk ook niet de enige man in de muziekindustrie zijn die door het raam naar binnen kijkt. Ik moet nog steeds wat platen zien te verkopen, begrijp je?”
0
geplaatst: 15 mei 2015, 08:11 uur
Een man naar mijn hart. 
Gelukkig zijn z'n albums net zo sterk als z'n uitspraken....

Gelukkig zijn z'n albums net zo sterk als z'n uitspraken....
0
geplaatst: 15 mei 2015, 08:16 uur
Wie heeft de schuld? Het internet. Apple in het bijzonder, en Starbucks. Ik zie al die mensen in koffiezaakjes zitten met hun computers, dat kan toch niet goed zijn voor de ziel? Ze kopen geen platen meer."
Tja , als je koffie gaat drinken en geen platen meer koopt, dan is het einde nabij.
0
geplaatst: 15 mei 2015, 08:45 uur
Ach, Noel Gallagher.... de man die hoogstpersoonlijk verantwoordelijk was voor het ontstaan van de 'loudness wars' (google maar eens op die term als je niet weet waar ik het over heb). Altijd wel goed voor een paar stevige, controversiele uitspraken. Zo ook hierboven: alleen al die zin dat muziek die niet in de charts staat hem niet interesseert. Tongue in cheek, naar ik aanneem, maar hoe serieus moeten we zijn andere oprispingen dan nemen?
Maar z'n observaties over Apple en consorten zijn in mijn optiek wel terecht. Ik vind dat je best via Spotify van muziek kan genieten (heb zelf ook een account), maar het genieten gebeurt echt oppervlakkiger. Met zo'n enorm aanbod is de verleiding om alsmaar verder te snuffelen erg groot, waardoor de kans groot is dat je je minder verdiept in albums en artiesten.
Aan de andere kant heeft-ie natuurlijk gewoon slappe knieen. Want als je er echt zo'n punt van maakt, zorg je er toch voor dat je muziek niet op Spotify terug te vinden is? Er zijn hele hordes artiesten die hun muziek daar niet (of slechts voor een klein deel) op hebben staan: Beatles, Van Morrison, Pink Floyd, King Crimson, Peter Gabriel etc.
Als meer artiesten zo'n standpunt zouden innemen, zou je als uitvoerenden sterker staan in onderhandelingen met de muziekindustrie zoals we 'm nu kennen. Iedereen klaagt nu steen en been over het verdienmodel van Spotify, maar iedereen gaat wel mee met de flow. Je biedt je product gratis aan en vindt het vervolgens raar dat het niet meer verkocht wordt... Wat dat betreft vind ik Taylor Swift meer ballen hebben dan Noel Gallagher.
Maar z'n observaties over Apple en consorten zijn in mijn optiek wel terecht. Ik vind dat je best via Spotify van muziek kan genieten (heb zelf ook een account), maar het genieten gebeurt echt oppervlakkiger. Met zo'n enorm aanbod is de verleiding om alsmaar verder te snuffelen erg groot, waardoor de kans groot is dat je je minder verdiept in albums en artiesten.
Aan de andere kant heeft-ie natuurlijk gewoon slappe knieen. Want als je er echt zo'n punt van maakt, zorg je er toch voor dat je muziek niet op Spotify terug te vinden is? Er zijn hele hordes artiesten die hun muziek daar niet (of slechts voor een klein deel) op hebben staan: Beatles, Van Morrison, Pink Floyd, King Crimson, Peter Gabriel etc.
Als meer artiesten zo'n standpunt zouden innemen, zou je als uitvoerenden sterker staan in onderhandelingen met de muziekindustrie zoals we 'm nu kennen. Iedereen klaagt nu steen en been over het verdienmodel van Spotify, maar iedereen gaat wel mee met de flow. Je biedt je product gratis aan en vindt het vervolgens raar dat het niet meer verkocht wordt... Wat dat betreft vind ik Taylor Swift meer ballen hebben dan Noel Gallagher.
0
Ziegler
geplaatst: 15 mei 2015, 16:05 uur
Ach, voetballers hebben ook moeten leren eerst naar hun eigen te kijken voordat ze de schuld bij de bal, scheids of graspolletjes gaan leggen. Als voetballers dat kunnen leren, kan Noel dat ook. Toch?
0
geplaatst: 15 juni 2015, 19:40 uur
gaucho schreef:
Oasis was ook jarenlang niet op Spotify te vinden. Net zoals Pink Floyd, die inmiddels ook op Spotify staat. Van Van staan overigens zijn meest essentiële albums gewoon op Spotify. Led Zeppelin, Metallica, nog meer artiesten die jarenlang alles tegengehouden hebben, maar ook nu te vinden zijn op Spotify.Aan de andere kant heeft-ie natuurlijk gewoon slappe knieen. Want als je er echt zo'n punt van maakt, zorg je er toch voor dat je muziek niet op Spotify terug te vinden is? Er zijn hele hordes artiesten die hun muziek daar niet (of slechts voor een klein deel) op hebben staan: Beatles, Van Morrison, Pink Floyd, King Crimson, Peter Gabriel etc.
Dus het verwijt aan het adres van Noel om zwakke knieën te hebben, vind ik niet helemaal terecht. Zeker aangezien hij, zoals hij zelf al zegt, niet altijd de macht heeft over zijn muziek.
0
geplaatst: 16 juni 2015, 10:03 uur
Dat laatste ben ik met je eens. Soms (vaak?) hebben artiesten er gewoon weinig over te zeggen en bepaalt de platenmaatschappij of de rechthebbende of en hoe bepaalde muziek gedistribueerd wordt. Iets dergelijks zie je bij Van Morrison, die alleen de vroegste albums uit zijn catalogus (Astral weeks, Moondance, Band & street choir) niet onder zijn eigen controle heeft. En precies die staan op Spotify. Dat mag je voor mijn part zijn meest essentiele albums noemen, maar er ontbreekt wel heel veel.
Van Pink Floyd staan wel vrijwel alle ter zake doende albums erop - dat had ik nog niet gezien. Al valt het me wel op dat je je wel eerst door een hele reeks karaoke- en tribute-albums moet heenworstelen voordat je bij de echte Pink Floyd-albums terechtkomt. Zal ook wel een zakelijke beslissing zijn.
Ik geef toe - het is voor artiesten in toenemende mate een lastige afweging: wel of niet op YouTube, Spotify en vergelijkbare diensten. Want nu dat inmiddels de belangrijkste doorgeefluiken van muziek geworden zijn, betekent verbieden in feite ook: geen 'exposure' hebben, niet zichtbaar zijn. Voor de echt grote namen die al jarenlang bezig zijn, is die schade dan nog beperkt, maar voor jongere artiesten is zoiets natuurlijk 'killing'. Wat dat betreft hebben die streamingdiensten in betrekkelijk korte tijd toch wel een aardige machtspositie opgebouwd.
Maar ik merk het aan mezelf, en ik ben een die-hard collector van tastbare muziekdragers. De behoefte om nog meer muziek op LP of CD aan te schaffen wordt toch wel sterk beinvloed door de overweging: Het kost me niets om er toch online van te kunnen genieten. Waarom zou ik er dan nog geld voor uittrekken? Als iedereen zo redeneert, is het geen wonder dat je er als muzikant geen verdienmodel op kunt baseren. Dan moet het echt van de live-optredens komen, en de verkoop van memorabilia. Daar kun je verschillend over denken, maar ik blijf het een ongezonde situatie vinden. Maar tegelijk een situatie die niet meer te veranderen valt. De geest is uit de fles.
Van Pink Floyd staan wel vrijwel alle ter zake doende albums erop - dat had ik nog niet gezien. Al valt het me wel op dat je je wel eerst door een hele reeks karaoke- en tribute-albums moet heenworstelen voordat je bij de echte Pink Floyd-albums terechtkomt. Zal ook wel een zakelijke beslissing zijn.
Ik geef toe - het is voor artiesten in toenemende mate een lastige afweging: wel of niet op YouTube, Spotify en vergelijkbare diensten. Want nu dat inmiddels de belangrijkste doorgeefluiken van muziek geworden zijn, betekent verbieden in feite ook: geen 'exposure' hebben, niet zichtbaar zijn. Voor de echt grote namen die al jarenlang bezig zijn, is die schade dan nog beperkt, maar voor jongere artiesten is zoiets natuurlijk 'killing'. Wat dat betreft hebben die streamingdiensten in betrekkelijk korte tijd toch wel een aardige machtspositie opgebouwd.
Maar ik merk het aan mezelf, en ik ben een die-hard collector van tastbare muziekdragers. De behoefte om nog meer muziek op LP of CD aan te schaffen wordt toch wel sterk beinvloed door de overweging: Het kost me niets om er toch online van te kunnen genieten. Waarom zou ik er dan nog geld voor uittrekken? Als iedereen zo redeneert, is het geen wonder dat je er als muzikant geen verdienmodel op kunt baseren. Dan moet het echt van de live-optredens komen, en de verkoop van memorabilia. Daar kun je verschillend over denken, maar ik blijf het een ongezonde situatie vinden. Maar tegelijk een situatie die niet meer te veranderen valt. De geest is uit de fles.
0
geplaatst: 16 juni 2015, 10:23 uur
Ach het is gewoon een kwestie van tijd, eerst had je enkel live muziek, daarna vinyl en toe de CD , dan MP3 en nu streaming.
Onze dochter gebruikt enkel nog Spotify (wij hebben een KPN account waar een Spotify abbo inzit) zowel op haar mobiel als tablet en laptop, nooit CD , nooit MP3.
Onze kinderen (tieners) gebruiken sowieso nooit CD's hoewel hier in de huiskamer een paar kasten met de prachtigste muziek op CD staan.
CD's dat is ingewikkeld, omslachtig en lastig op de tablet, telefoon, laptop (in onze laptops zit trouwens niet eens meer een CD/DV speler meer).
Onze dochter gebruikt enkel nog Spotify (wij hebben een KPN account waar een Spotify abbo inzit) zowel op haar mobiel als tablet en laptop, nooit CD , nooit MP3.
Onze kinderen (tieners) gebruiken sowieso nooit CD's hoewel hier in de huiskamer een paar kasten met de prachtigste muziek op CD staan.
CD's dat is ingewikkeld, omslachtig en lastig op de tablet, telefoon, laptop (in onze laptops zit trouwens niet eens meer een CD/DV speler meer).
0
geplaatst: 16 juni 2015, 13:42 uur
Hier precies hetzelfde. Kleine 2000 CD's. Worden zelden meer gedraaid. Na de tijdrovende klus om het leeuwendeel te rippen en via Plex te streamen is alles weer onder handbereik. De nette presentatie van Plex maakt dat je met plezier door je collectie klikt of veegt. Nieuwe CDs worden slechts een paar keer gedraaid met CD-booklet bij de hand. Daarna verdwijnt ie in de kast en is het slechts een dure backup.
0
FRIPI
geplaatst: 16 juni 2015, 14:43 uur
Dat de muziek industrie kapot is/gaat komt door oude verdien modellen. Geen één artiest heeft miljoenen nodig. Ze zijn allen overbetaald maar de grote baas nog het meest. Universal, Warner en Sony vreten alles kapot. Downloaden schaadt wel nieuwe artiesten omdat die op eigen houtje bijna niet vooruit komen en ze voor een appel en een ei moeten werken.
De thuis wonende dj die voor de lol draait is voor menig dj een doodsteek. Ze kunnen geen 1000 euro meer vragen voor een set omdat de gratis dj er is.
Zo heb je allerlei factoren die mede oorzaak zijn van een verrotte industrie. In Nederland is de industrie zo klein dat je bijna geen kans hebt om door te breken want in Nederland gold eens een BN-er altijd een BN-er ongeacht de kwaliteiten die jij als nieuwkomer hebt.
Ook de strijd onder studio's is groot en benadelen elkaar zoals Apple vs Samsung.
Ik maak muziek maar dacht laat ik het als engineer proberen en heb ook een diploma maar het draait allemaal om vriendjespolitiek. Heb zelfs dingen gratis gedaan maar allemaal stank voor dank.
De thuis wonende dj die voor de lol draait is voor menig dj een doodsteek. Ze kunnen geen 1000 euro meer vragen voor een set omdat de gratis dj er is.
Zo heb je allerlei factoren die mede oorzaak zijn van een verrotte industrie. In Nederland is de industrie zo klein dat je bijna geen kans hebt om door te breken want in Nederland gold eens een BN-er altijd een BN-er ongeacht de kwaliteiten die jij als nieuwkomer hebt.
Ook de strijd onder studio's is groot en benadelen elkaar zoals Apple vs Samsung.
Ik maak muziek maar dacht laat ik het als engineer proberen en heb ook een diploma maar het draait allemaal om vriendjespolitiek. Heb zelfs dingen gratis gedaan maar allemaal stank voor dank.
0
geplaatst: 16 juni 2015, 15:17 uur
Holden schreef:
De nette presentatie van Plex maakt dat je met plezier door je collectie klikt of veegt. Nieuwe CDs worden slechts een paar keer gedraaid met CD-booklet bij de hand. Daarna verdwijnt ie in de kast en is het slechts een dure backup.
De nette presentatie van Plex maakt dat je met plezier door je collectie klikt of veegt. Nieuwe CDs worden slechts een paar keer gedraaid met CD-booklet bij de hand. Daarna verdwijnt ie in de kast en is het slechts een dure backup.
Als ik muziek beluister zet ik de computer het liefst uit. Dan kies ik iets uit de kast. Sommige cd's/lp's staan bijna tegen de grond. Andere dan weer hoog. Ik moet door de kamer lopen, me bukken en uitstrekken. Soms neem ik een stapel lp's of cd's ter hand. Soms neem ik het tekstvel/booklet erbij. Vind ik allemaal veel leuker dan voor de pc hangen.
0
geplaatst: 16 juni 2015, 16:11 uur
Kronos schreef:
Als ik muziek beluister zet ik de computer het liefst uit. Dan kies ik iets uit de kast. Sommige cd's/lp's staan bijna tegen de grond. Andere dan weer hoog. Ik moet door de kamer lopen, me bukken en uitstrekken. Soms neem ik een stapel lp's of cd's ter hand. Soms neem ik het tekstvel/booklet erbij. Vind ik allemaal veel leuker dan voor de pc hangen.
Dat snap ik heel goed, doe ik ook. Maar het komt ook voor dat ik - al werkende, achter/met de pc - muziek aan heb - veelal in mp3-vorm. Het eerste album dat ik draai, kies ik dan bewust en wanneer dat afgelopen is, pakt mediaplayer het volgende in het alfabet - soms merk ik dat amper, behalve wanneer het de flow (schrijven, denken, analyseren) stoort en dan zet ik wat anders op. Muziek die ik anders niet snel zou draaien - bijv Opeth, Godspeed You Black Emperor of Porcupine Tree - kan ik dan best hebben.
Luisteren naar muziek lijkt iets te zijn geworden dat het beste kan worden aangeduid met de term "consumptie" en dan ook nog het liefste tegen een zo gering mogelijk bedrag.
Nederlander trekt zich weinig aan van verbod illegaal downloaden - Elsevier.nl
0
geplaatst: 16 juni 2015, 16:29 uur
Tuurlijk, ieder z'n voorkeur. Ik mag ook graag bij een goede platenzaak of bij music-minded vrienden door hun collectie bladeren. Maar ik merkte dat telkens terug greep naar een klein deel van mijn CD-verzameling. Terwijl er zoveel meer moois in huis lag. Vandaar Plex. Het is ook niet zo dat ik voor de pc hang. Die computer staat opgeborgen in een kast en wordt bediend met tablet, telefoon of laptop.
0
Schnee
geplaatst: 17 juni 2015, 00:02 uur
Bij boeken vind ik de prijs voor de digitale versie absurd hoog. Er komt geen papier bij kijken, het spaart het milieu, geen distributie, enz.. Het zou eigenlijk gestimuleerd moeten worden. Nu betaal je misschien 5 euro minder..
0
geplaatst: 17 juni 2015, 00:10 uur
Schnee schreef:
Bij boeken vind ik de prijs voor de digitale versie absurd hoog. Er komt geen papier bij kijken, het spaart het milieu, geen distributie, enz.. Het zou eigenlijk gestimuleerd moeten worden. Nu betaal je misschien 5 euro minder..
(quote)
Helemaal met je eens - uitgevers schermen met hoge aanloopkosten. Elders worden ook veel e-boeken (illegaal) gedownload, gelezen en ook verspreid - een boek leen je immers ook aan vrienden als je er enthousiast over bent. L' histoire se repète - of when will they ever learn?
0
Misterfool
geplaatst: 17 juni 2015, 00:21 uur
Ik sta tegenwoordig heel ambivalent tegenover het hele (illegaal) downloaden gebeuren. Aan de ene kant vind ik dat artiesten recht hebben op de vrucht van hun arbeid.Het is mijn inziens onrechtvaardig als artiesten hart en ziel in hun muziek stoppen, terwijl men gratis en voor niets daar een graantje mee van kan pikken. Aan de andere kant zie ik dat een scherpere controle op downloaden betekent dat ik als muziekliefhebber gewoon slechter nieuwe muziek kan ontdekken. Tegenwoordig download ik wel nog af en toe muziek. Veel daarvan koop ik op den duur wel.
Ps; legaal downloaden vind ik persoonlijk(in het huidige downloadklimaat) nogal suf. Als ik betaal voor muziek dan wil ik iets tastbaars hebben.
Ps; legaal downloaden vind ik persoonlijk(in het huidige downloadklimaat) nogal suf. Als ik betaal voor muziek dan wil ik iets tastbaars hebben.
0
geplaatst: 17 juni 2015, 00:26 uur
In NL is sinds de lente van vorig jaar downloaden voor thuisgebruik niet meer legaal. Onweerwolf heeft uitgelegd wat dat de facto betekent.
In Ierland en Frankrijk is een een zgn 3 strikes you're out beleid ingezet (uiteindelijk geen internet-toegang meer). Dat heeft NL niet.
In Ierland en Frankrijk is een een zgn 3 strikes you're out beleid ingezet (uiteindelijk geen internet-toegang meer). Dat heeft NL niet.
0
FRIPI
geplaatst: 17 juni 2015, 01:02 uur
Mjuman schreef:
In NL is sinds de lente van vorig jaar downloaden voor thuisgebruik niet meer legaal. Onweerwolf heeft uitgelegd wat dat de facto betekent.
Daarom ben ik groot fan van Bandcamp. Daar kan je iets nieuws ontdekken en meestal gratis luisteren en albums kopen voor weinig en je helpt de artiest. Bij Spotify betaal je voor mp3, je mag muziek niet houden en je vult de zakken van aandeel houders en laat dat nou net de drie zijn die ik eerder vermeld heb.
Ik download niet veel muziek omdat wat ik ik hebben meestal niet te krijgen is in hoge kwaliteit en vaak gewoon niet te vinden is omdat het te onbekend is.
0
Ziegler
geplaatst: 17 juni 2015, 20:20 uur
Misterfool schreef:
Noem het suf. Ik betaal met enige regelmaat voor downloads en zou werkelijk niet weten waarom ik dat niet zou doen. Ik luister naar muziek en de mensen die de muziek maken moeten worden betaald.
Ik zou niet weten wat ik met zo'n zilveren schijfje zou moeten. Gedoe van niets.
Ik denk dat het niet lang meer duurt eer ik ook een streaming abbo heb en nooit meer muziek 'bezit'. Helemaal goed ook al zal het even duren eer ik HD waar al mijn gekochte muziek op staat leeggooi.
0
Misterfool
geplaatst: 17 juni 2015, 20:22 uur
Pff, ik noem dat suf inderdaad, maar ieder zijn meuk. Ik vind het heerlijk om vinyl op mijn platenspeler te leggen tijdens het leren. Digitale muziek vind ik maar onpersoonlijk. Dan hoeft deze hobby van mij niet meer zo nodig denk ik. Het verzamelaspect is nou juist het actieve deel van muziekliefhebberij.
0
geplaatst: 17 juni 2015, 21:06 uur
Kronos schreef:
Ja. Helemaal mee eens hoewel ik ook wel eens zorgelijk kijk naar cd's die angstvallig langdurig niet meer aan de beurt komen. Ik heb ook wel eens een avondje verplicht CD's draaien van albums waarvan ik mij niet meer kan heugen wanneer ik ze voor het laatst heb gehoord.
Dan kom je nog wel eens aardige dingen tegen.
De computer (Soundcloud, Youtube) is zeer geschikt voor losse nummers beluisteren en indrukken opdoen van een band.
Een album streamen ben ik nooit aan begonnen, je wilt inderdaad iets in je handen houden.
Tegen de juiste prijzen kun je wel degelijk nog een redelijke LP en CD markt op de been houden, maar natuurlijk bij lange niet meer met de aantallen zoals we die ooit hebben gekend.
0
geplaatst: 17 juni 2015, 21:08 uur
Misterfool schreef:
Pff, ik noem dat suf inderdaad, maar ieder zijn meuk. Ik vind het heerlijk om vinyl op mijn platenspeler te leggen tijdens het leren. Digitale muziek vind ik maar onpersoonlijk. Dan hoeft deze hobby van mij niet meer zo nodig denk ik. Het verzamelaspect is nou juist het actieve deel van muziekliefhebberij.
Vind het een vrij beperkte, dwingende visie op "muziekliefhebberij". Als dat op zou gaan, is een heel groot deel van de user populatie hier geen muziekliefhebber. Vergeef me deze, redelijk voordehandliggende analogie: je kunt toch gewoon "vrouwenliefhebber" zijn. zonder een vrouw te "hebben" en dan is hebben nog maar de vraag.
Niet elke verzamelaar is een liefhebber en vice versa. H3 - het heilige hebben - impliceert ook dat je regelmatig de lp niet draait, maar wel de cd, om de eerste te ontzien. Schaf je dan een mediaplayer aan (vanaf ca 250 euro) kan je alle vormen van digitale bestanden (mp3, wav en flac) afspelen op je installatie, vanaf je pc of externe harddisk, al dan niet bedraad. Kan je al je cd's opbergen (backup) en dat geeft ruimte (en rust). Verschillende afspeelmogelijkheden geven dan een hun eigen beleving; neem van mij aan dat je geen lp's wilt draaien als je druk doende bent met dinergasten; een lp kan je altijd opzetten bij de after dinner drink cum espresso.
D'r zijn meer manieren en momenten om te luisteren. Misschien moet je naar analogie (ICT) een driedeling maken tav albums:
* must-haves - absoluut H3
* should have - zou fijn zijn, maar cd volstaat (bijv compilatie, overzicht etc); budget bepaalt of het ook mp3 kan zijn.
* nice to have - graag willen beluisteren; dan volstaat mp3; en anders een uiterst goedkope tweedehands.
0
Misterfool
geplaatst: 17 juni 2015, 21:16 uur
Vandaar; dat ik ook zeg; "dat vind ik" en "ieder zo zijn meuk(ieder zo zijn ding)", voor mij is muziekliefhebberij toch ook zeker het verzamelaspect. Zonder dat mis ik in ieder geval heel wat plezier en, ja, dan zal ik een stuk minder actief met muziek bezig gaan vrees ik zo. Natuurlijk beluister ik dan nog steeds wel met enige regelmatig muziek en natuurlijk is Zieglers manier van muziek luisteren niet minder of zo, maar mijn ding zal het nooit worden. Ik merkte het ook vorig jaar. Een stuk minder gekocht en ook een stuk minder beluisterd. De hele feeling heeft een hobby dan niet meer.
Edit; Ziegler zowel de muziek als het verzamelen zijn hoofdzaken mijn inziens. Maar muziek als slechts een bestandje op de computer is voor mij iets als aardappelen zonder jus; bland & boring.
verder volledig eens met Musician en Kronos.
Edit; Ziegler zowel de muziek als het verzamelen zijn hoofdzaken mijn inziens. Maar muziek als slechts een bestandje op de computer is voor mij iets als aardappelen zonder jus; bland & boring.
verder volledig eens met Musician en Kronos.
0
geplaatst: 17 juni 2015, 22:06 uur
Hoe denk je dat vandaag albums worden gemaakt? Met digitale bestanden, zijnde de opnames in een studio.
Hoe veel 'live" gespeelde muziek komt hedentendage niet uit digitale bestanden? Samples, loops, hele partijen zelfs. In de jaren 90 speelde Hessel al in cafe De Groene Weide op Terschelling zijn liedjes, solo, de begeleiding kwam uit de computer op de bovenverdieping.
Jaren later zag ik Alaska in Winter muziek maken in Ekko, solo, met deels door hem zelf ingespeelde partijen en beelden (beamer) vanuit digitale bestanden. Misschien wordt het tijd voor een Turing-test voor muziek luisteren?
Hoe veel 'live" gespeelde muziek komt hedentendage niet uit digitale bestanden? Samples, loops, hele partijen zelfs. In de jaren 90 speelde Hessel al in cafe De Groene Weide op Terschelling zijn liedjes, solo, de begeleiding kwam uit de computer op de bovenverdieping.
Jaren later zag ik Alaska in Winter muziek maken in Ekko, solo, met deels door hem zelf ingespeelde partijen en beelden (beamer) vanuit digitale bestanden. Misschien wordt het tijd voor een Turing-test voor muziek luisteren?
0
Misterfool
geplaatst: 17 juni 2015, 22:13 uur
Jouw bericht doet niks af aan de drang om iets tastbaars te hebben(artwork etc); wat voor mij toch echt een maak of breekpunt is om actief met muziek bezig te zijn. Beetje onzinnig om dan dit soort voor mij al lang en breed bekende info te herkauwen. Ik heb niks gezegd over geluidskwaliteit of iets dergelijks. Maar goed.Ik heb mijn punt voor de rest wel gemaakt, dus ik laat het hierbij!
0
geplaatst: 17 juni 2015, 22:35 uur
Een maakpunt had je gehad als zelf actief muziek zou maken, een breekpunt heb je als je al vinyl draaiende een album verkloot door een gealcoholiseerde lompe beweging.
Hebben en genieten zijn twee, waarbij ik incalculeer dat een mensch kan genieten van het hebben, H3 dus.
De discussie hier ging erom hoe RIP is de huidige muziekwereld + businessmodel., niet hoe format beleving beinvloedt. Da's een andere discussie waarover we nu lang genoeg gezwateld hebben; het eigenlijke topic is veel belangrijker.
Hebben en genieten zijn twee, waarbij ik incalculeer dat een mensch kan genieten van het hebben, H3 dus.
De discussie hier ging erom hoe RIP is de huidige muziekwereld + businessmodel., niet hoe format beleving beinvloedt. Da's een andere discussie waarover we nu lang genoeg gezwateld hebben; het eigenlijke topic is veel belangrijker.
* denotes required fields.