Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
FRIPI
geplaatst: 28 juni 2015, 23:48 uur
Waarom zou ik voor jou de moeite doen?
Luister lekker naar je aac collectie en ga weer on topic berichten plaatsen. Dat lijkt mij veel beter.
Luister lekker naar je aac collectie en ga weer on topic berichten plaatsen. Dat lijkt mij veel beter.
0
geplaatst: 28 juni 2015, 23:51 uur
Afentoe beluister ik muziek in een goede hifizaak op een installatie van 1 ton ofzo. Het klinkt heel mooi allemaal, je hoort dan veel meer, meer details etc etc. Maar bij mij thuis op de bank kan ik pas echt van de muziek genieten.
Volgens mij vat dit het wel mooi samen. Natuurlijk hoor je meer op een installatie van een ton. Dat mag ik hopen, tenminste. Als ik naar de bioscoop ga, is het audiovisueel ook beter dan hier thuis, maar dat betekent toch niet dat ik thuis opeens ook een scherm van 20 bij 5 meter moet hebben?
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je behoorlijk dure apparatuur moet hebben om het verschil tussen een (goed geripte) mp3 en een lossless-bestand te horen. Een verschil dat dan nog steeds vrij marginaal is, geloof ik.
0
Ziegler
geplaatst: 29 juni 2015, 07:27 uur
FRIPI schreef:
Wat persoonlijk ineens. Jij beroept je op allerlei bewijzen. Vervolgens vraag ik of je deze dan wilt laten zien en dan doe je dat niet. Je moet mij niet kwalijk nemen dat ik vraag of je die bewijzen levert waarmee je claimt te kunnen bewijzen dat ik ongelijk heb.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 10:10 uur
The SaaSing Of The Music Business | TechCrunch
Software as a Serivce (SaaS)
"The music business is about to undergo another seismic shift. And Apple’s streaming service is the tsunami that will force the industry to rebuild. Again."
Software as a Serivce (SaaS)
"The music business is about to undergo another seismic shift. And Apple’s streaming service is the tsunami that will force the industry to rebuild. Again."
0
Ziegler
geplaatst: 29 juni 2015, 11:12 uur
Die laatste zin klinkt wel een heel erg uit de koker van apple zelf, maar ik ben wel nieuwegierig naar de nieuwe dienst van apple.
Eigenlijk maakt dit artikel zich wel schuldig aan dezelfde tactiek die eerder bij albums werd gebezigd. Zorg in de week van de lancering van je nieuwe streamingdienst voor zoveel mogelijk rumour over je nieuwe product. Wacht af hoeveel mensen in de eerste week een abbo afsluiten en bouw daar in de tweede week op voort.
Eigenlijk maakt dit artikel zich wel schuldig aan dezelfde tactiek die eerder bij albums werd gebezigd. Zorg in de week van de lancering van je nieuwe streamingdienst voor zoveel mogelijk rumour over je nieuwe product. Wacht af hoeveel mensen in de eerste week een abbo afsluiten en bouw daar in de tweede week op voort.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 11:18 uur
Ziegler schreef:
Wacht af hoeveel mensen in de eerste week een abbo afsluiten en bouw daar in de tweede week op voort.
Wacht af hoeveel mensen in de eerste week een abbo afsluiten en bouw daar in de tweede week op voort.
De eerste 3 maanden zijn toch gratis (proberen)?
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 juni 2015, 11:19 uur
Wat het artikel eigenlijk zegt is dat je het dus niet bij die eerste week moet laten maar dat je week na week na week het publiek moet dwingen om het naar je product te laten luisteren.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ze dat gaan doen.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ze dat gaan doen.
0
Ziegler
geplaatst: 29 juni 2015, 11:20 uur
@rudi
Klopt, maar je moet wel een abbo afsluiten neem ik aan.
Ik moet nog eens kijken of ik er bij mag, want ik heb geen credit card en zonder kom je apple vaak niet ver.
Klopt, maar je moet wel een abbo afsluiten neem ik aan.
Ik moet nog eens kijken of ik er bij mag, want ik heb geen credit card en zonder kom je apple vaak niet ver.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 11:24 uur
Ziegler schreef:
Die laatste zin klinkt wel een heel erg uit de koker van apple zelf, maar ik ben wel nieuwegierig naar de nieuwe dienst van apple
En toch kwam ik op het artikel door iemand die bij Spotify werkt.Die laatste zin klinkt wel een heel erg uit de koker van apple zelf, maar ik ben wel nieuwegierig naar de nieuwe dienst van apple
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 juni 2015, 11:25 uur
FRIPI schreef:
Doe wat jij het beste vind maar ik neem jou nu helemaal niet serieus meer aangezien aac niets beter is dan mp3. Beide formats zijn lossy. Dat wil zeggen dat er in beide gevallen verlies is aan data. Dat jij dat niet hoort of juist niet wil horen is aan jou.
Doe wat jij het beste vind maar ik neem jou nu helemaal niet serieus meer aangezien aac niets beter is dan mp3. Beide formats zijn lossy. Dat wil zeggen dat er in beide gevallen verlies is aan data. Dat jij dat niet hoort of juist niet wil horen is aan jou.
Je maakt een denkfout. Jij hebt gelezen dat mp3, etc een compressie techniek is en dat compressie betekent dat je data verliest. Je las het woord 'verlies' en hebt dat geïnterpreteerd als negatief want dat is de associatie die we bij dat woord hebben. De conclusie die je vervolgens trekt is dat mp3's slechter zijn dan de bestanden die het eerst waren voordat ze werden gecomprimeerd. Hoewel dat een technisch verdedigbare stelling is, is het perspectief van de discussie nou juist niet een technisch verhaal maar een praktijk verhaal; hoor je het verschil? En dat hoor je dus niet, tenzij je omstandigheden optimaal zijn en dat komt in 99,99% van de huishoudens niet voor.
0
Ziegler
geplaatst: 29 juni 2015, 11:54 uur
Goed verwoord. Helder.
Even over dat zinsdeel "tenzij de omstandigheden optimaal zijn".
Dat is ook zo iets. Iedereen stelt dat maar alsof ze dat zelf hebben meegemaakt. De meeste mensen redeneren dat het verschil misschien wel hoorbaar zal zijn als de omstandigheden erg goed zijn (lees akelig dure installatie). Let wel: redeneren. Dat is wat anders als vaststellen. Ik kom heel weinig mensen tegen die dat vaststellen. Met heel weinig bedoel ik eigenlijk niemand.
Even over dat zinsdeel "tenzij de omstandigheden optimaal zijn".
Dat is ook zo iets. Iedereen stelt dat maar alsof ze dat zelf hebben meegemaakt. De meeste mensen redeneren dat het verschil misschien wel hoorbaar zal zijn als de omstandigheden erg goed zijn (lees akelig dure installatie). Let wel: redeneren. Dat is wat anders als vaststellen. Ik kom heel weinig mensen tegen die dat vaststellen. Met heel weinig bedoel ik eigenlijk niemand.
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 13:03 uur
Onweerwolf Ziegler
Hoezo het technische gedeelte. Ik gaf toch al aan dat je het op Google zo kunt vinden. Type in flac vs mp3 en je krijgt een rits linkjes van diverse forums en sites.
Is het hoorbaar ja het is hoorbaar. Dat zeggen ze daar ook. Ik zal eenmaal uitleggen hoe het werkt maar zodat iedereen dat kan begrijpen.
Ik ben brildrager en toen ik geen bril had zag ik minder goed. Toen ik een oogtest deed ging er een wereld voor mij open. Echter door de wachttijd van een paar weken had ik niets door omdat ik eenmalig een betere zicht had en mijn hersenen dat niet op kan slaan en ook geen beeld kan vormen van een beter zicht. Na een tijdje een bril te hebben gedragen deed ik hem langer af en kwam tot de conclusie dat mijn zicht minder was met andere worden ik had een bril nodig omdat mijn brein gewend was geraakt aan een betere zicht.
Bij een beter geluid werkt het precies zo. Jouw brein moet eerst kunnen wennen aan een beter geluid voordat het onderscheid kan maken tussen minder goed geluid en een beter geluid. Dat kan niet in een blind test en dan zo ff switchen. Dat mislukt sowieso. Echter luister jij continue naar een beter geluid dan haal jij een minder goed geluid eruit.
Hoezo het technische gedeelte. Ik gaf toch al aan dat je het op Google zo kunt vinden. Type in flac vs mp3 en je krijgt een rits linkjes van diverse forums en sites.
Is het hoorbaar ja het is hoorbaar. Dat zeggen ze daar ook. Ik zal eenmaal uitleggen hoe het werkt maar zodat iedereen dat kan begrijpen.
Ik ben brildrager en toen ik geen bril had zag ik minder goed. Toen ik een oogtest deed ging er een wereld voor mij open. Echter door de wachttijd van een paar weken had ik niets door omdat ik eenmalig een betere zicht had en mijn hersenen dat niet op kan slaan en ook geen beeld kan vormen van een beter zicht. Na een tijdje een bril te hebben gedragen deed ik hem langer af en kwam tot de conclusie dat mijn zicht minder was met andere worden ik had een bril nodig omdat mijn brein gewend was geraakt aan een betere zicht.
Bij een beter geluid werkt het precies zo. Jouw brein moet eerst kunnen wennen aan een beter geluid voordat het onderscheid kan maken tussen minder goed geluid en een beter geluid. Dat kan niet in een blind test en dan zo ff switchen. Dat mislukt sowieso. Echter luister jij continue naar een beter geluid dan haal jij een minder goed geluid eruit.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 13:18 uur
FRIPI schreef:
Na tientallen jaren thuis naar een goed LP/CD geluid (Luxman versterker Denon CD speler en Rogers LS3/5A speakers) geluisterd te hebben zou ik MP3 dus duidelijk minder moeten vinden, helaas dat is niet zo.
FRIPI schreef:
Type in flac vs mp3 en je krijgt een rits linkjes van diverse forums en sites.
Dat kan niet in een blind test en dan zo ff switchen. Dat mislukt sowieso.
Type in flac vs mp3 en je krijgt een rits linkjes van diverse forums en sites.
Dat kan niet in een blind test en dan zo ff switchen. Dat mislukt sowieso.
Wat denk jij dat er op die sites gebeurt, juist ik kom heel veel blinde testen tegen.
Soms wordt er ook gemeten, maar dat heeft geen zin als dat niet waarneembaar is voor het oor.
Dat doen audi tijdschriften ook heel vaak, die komen met metingen om high end apparatuur te rechtvaardigen , maar je moet het ook nog kunnen horen (capaciteit van het menselijk gehoor).
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:03 uur
Rudi S
Dat is niet mogelijk omdat jij Coca Cola niet in een blindtest kan herkennen als je maar af en toe Cola drinkt. Drink jij dagelijks Coca Cola herken jij het ui al die andere soorten.
Waarom proeven koks wel allerlei kruiden? Precies omdat ze dagelijks bezig zijn in de keuken met proeven van eten.
Eet jij nooit knoflook dan zal jij het niet herkennen omdat je er geen bbeeld bij kan vormen.
Beeldvorming is dus van belang om onderscheid te maken.
Dat is niet mogelijk omdat jij Coca Cola niet in een blindtest kan herkennen als je maar af en toe Cola drinkt. Drink jij dagelijks Coca Cola herken jij het ui al die andere soorten.
Waarom proeven koks wel allerlei kruiden? Precies omdat ze dagelijks bezig zijn in de keuken met proeven van eten.
Eet jij nooit knoflook dan zal jij het niet herkennen omdat je er geen bbeeld bij kan vormen.
Beeldvorming is dus van belang om onderscheid te maken.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 14:29 uur
FRIPI schreef:
Rudi S
.
Rudi S
.
Even goed lezen, ik drink al tientallen jaren coca cola.
0
Ziegler
geplaatst: 29 juni 2015, 14:42 uur
FRIPI schreef:
[user=21206]
Is het hoorbaar ja het is hoorbaar. Dat zeggen ze daar ook. Ik zal eenmaal uitleggen hoe het werkt maar zodat iedereen dat kan begrijpen . . . .
[user=21206]
Is het hoorbaar ja het is hoorbaar. Dat zeggen ze daar ook. Ik zal eenmaal uitleggen hoe het werkt maar zodat iedereen dat kan begrijpen . . . .
leg jij het nog één keer uit . . . . Je lijkt Van Gaal wel.FRIPI schreef:
[user=21206]
[user=21206]
Ik heb mijn gehele leven of muziek beluisterd van LP of van CD. Op heel acceptabele apparatuur mag ik wel zeggen. Mijn oortjes zijn dus tot op het bot verwend met superieure bronnen.
Totdat ik overschakelde op AAC.
Toe hoorde ik geen verschil.
Help me even Fripi. Waarom is het mijn brein niet gelukt om aan het goede geluid te wennen, terwijl ik er nota bene mee ben opgegroeid!
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:42 uur
Doe maar een blind test thuis en je zal zien dat het werkt
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:46 uur
Ziegler schreef:
leg jij het nog één keer uit . . . .
Ik heb mijn gehele leven of muziek beluisterd van LP of van CD. Op heel acceptabele apparatuur mag ik wel zeggen. Mijn oortjes zijn dus tot op het bot verwend met superieure bronnen.
Help me even Fripi. Waarom is het mijn brein niet gelukt om aan het goede geluid te wennen, terwijl ik er nota bene mee ben opgegroeid!
(quote)
leg jij het nog één keer uit . . . .(quote)
Ik denk dat jij stiekem wel weet dat ik en anderen gelijk hebben dat het hoorbaar is maar jij er niet aan toe wil geven. Mocht jij het echt niet horen dan denk ik toch dat jouw gehoor minder goed is.
0
Ziegler
geplaatst: 29 juni 2015, 14:48 uur
Met mijn gehoor is niets mis en kom jij nu maar met die bronnen! Jij moet eens opzoeken wat drogredenen zijn, want je grossiert er in.
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:48 uur
[/quote]
Je moet berichten niet uit zijn verband trekken. Want ik vermeld erbij dat het alleen kan wanneer jij constant naar betere kwaliteit luistert. In jou geval Coca Cola
Je moet berichten niet uit zijn verband trekken. Want ik vermeld erbij dat het alleen kan wanneer jij constant naar betere kwaliteit luistert. In jou geval Coca Cola
0
geplaatst: 29 juni 2015, 14:49 uur
Rudi S schreef:
Maar misschien zelden puur.

Het punt is volgens mij dat het verschil zeer subtiel is. Ik beweer zeker niet dat ik het verschil zomaar telkens zou horen. Nogmaals stel ik dat het moeilijk te vergelijken is, omdat elke luisterervaring uniek is en je niet tegelijk kan beluisteren.
Wel kan ik zeggen dat ik bij het aandachtig luisteren naar muziek op lp al verschillende keren een heel directe ervaring hebt gehad, alsof ik fysiek door de muziek aangeraakt wordt. Bij het aandachtig luisteren naar cd of mp3 heb ik dat nog nooit gehad.
Optimale omstandigheden houden dus volgens mij zeker een optimale aandacht in. En die is er zelden en zeker niet meteen. Dat zou kunnen verklaren waarom de meeste testjes geen verschil duidelijk maken.
De beste test is volgens mij om gewoon een heel album aandachtig te beluisteren en je te baseren op de gehele luisterervaring. Niet zozeer het verschil in details te gaan zoeken.
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:51 uur
Er zijn altijd mensen die stug door blijven gaan met ontkennen. Ga zo door en veel plezier ermee.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 14:51 uur
FRIPI schreef:
Er zijn altijd mensen die stug door blijven gaan met ontkennen. Ga zo door en veel plezier ermee.
Je zou hen ongetwijfeld op andere gedachten kunnen brengen door een aantal degelijke bronnen te plaatsen.
0
geplaatst: 29 juni 2015, 14:52 uur
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:54 uur
Er zijn allerlei factoren die afleiden. Luister jij naar je favoriete muziek zou je het ook veel minder erg vinden als het geluid minder goed is. Dan komt er namelijk emotie bij kijken.
0
FRIPI
geplaatst: 29 juni 2015, 14:57 uur
Kronos schreef:
Je zou hen ongetwijfeld op andere gedachten kunnen brengen door een aantal degelijke bronnen te plaatsen.
(quote)
Ben al te veel bezig geweest met discussiëren want ik moet nog een nummer afmaken voor een muziek wedstrijd.
Sommige mensen kan je iets niet duidelijk maken en dan kan je het maar beter zo laten
0
geplaatst: 29 juni 2015, 15:04 uur
FRIPI schreef:
Ben al te veel bezig geweest met discussiëren want ik moet nog een nummer afmaken voor een muziek wedstrijd.
Sommige mensen kan je iets niet duidelijk maken en dan kan je het maar beter zo laten
Dat klinkt toch echt als een excuus. Ik heb zelf naar testen zitten zoeken en eerlijk gezegd niet kunnen vinden dat iedereen het verschil tussen een goede mp3 en cd hoort.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen hoorbaar verschil is. Maar het is moeilijk aan te tonen.
* denotes required fields.