MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
Onweerwolf
FRIPI schreef:
Sommige mensen kan je iets niet duidelijk maken en dan kan je het maar beter zo laten

Tsja, als je nou met degelijke onderzoeken op de proppen zou komen die dit echt aantonen. Maar daarentegen zeg je dat dat niet mogelijk is omdat je het niet blind zou kunnen testen.

Ik snap niet waarom. Je stelt dat mensen die langdurig naar flac luisteren en dan overschakelen naar mp3 wel het verschil horen. Dat lijkt mij juist uitstekend blind te testen.

FRIPI
Onweerwolf schreef:
(quote)

Tsja, als je nou met degelijke onderzoeken op de proppen zou komen die dit echt aantonen. Maar daarentegen zeg je dat dat niet mogelijk is omdat je het niet blind zou kunnen testen.

Ik snap niet waarom. Je stelt dat mensen die langdurig naar flac luisteren en dan overschakelen naar mp3 wel het verschil horen. Dat lijkt mij juist uitstekend blind te testen.

Je moet dingen niet uit zijn verband trekken.

Een blind test faalt als je bijna nooit naar flac of mp3 luistert als je het tegendeel probeert te bewijzen.

Luister jij voornamelijk naar mp3 dan kan je flac niet in een blind test herkennen omdat je brein het moet kunnen verwerken.

Andersom is dat precies hetzelfde maar daar komt bij dat lossy data mist terwijl dat bij lossless niet zo is.

FRIPI
Kronos schreef:
(quote)

Dat klinkt toch echt als een excuus. Ik heb zelf naar testen zitten zoeken en eerlijk gezegd niet kunnen vinden dat iedereen het verschil tussen een goede mp3 en cd hoort.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen hoorbaar verschil is. Maar het is moeilijk aan te tonen.

Ik had het over dat op die sites gewoon te vinden is dat lossless flac boven mp3 staat. Die testen zijn sowieso moeilijk te vinden maar zal als ik wat meer tijd heb wat zoeken.

Ziegler
Onweerwolf trekt dingen helemaal niet uit zijn verband. Ik vind het zo langzamerhand een beetje sneu vinden hoe je een redenering omhoog probeert te houden.
Je stelt dat als je aan het één (cd's) gewend bent (was ik vanaf het moment dat de cd mainstream was) je een mp3 er zo uitpikt.
Welnu. Dat lukt niet.

Onweerwolf
FRIPI schreef:
(quote)

Je moet dingen niet uit zijn verband trekken.

Een blind test faalt als je bijna nooit naar flac of mp3 luistert als je het tegendeel probeert te bewijzen.

Luister jij voornamelijk naar mp3 dan kan je flac niet in een blind test herkennen omdat je brein het moet kunnen verwerken.

Andersom is dat precies hetzelfde maar daar komt bij dat lossy data mist terwijl dat bij lossless niet zo is.

Ja en? Dat een test onder bepaalde omstandigheden niet betrouwbaar is wil niet zeggen dat zo'n test onmogelijk is.

FRIPI
Pffff

Je kan hem uitvoeren maar zal zoals ik al zei matig uitpakken.

Probeer jij iemand die dvd fan is maar uit te leggen dat bluray beter is. Dat gaat je niet lukken.

Ponty Mython
Een dvd-fan hoeft maar één blik te werpen op de beeld- en audiokwaliteit van een blu-ray en hij is om.

Onweerwolf
Pffff

Je kan hem uitvoeren maar zal zoals ik al zei matig uitpakken.

Bijzonder. Je beweert zelf dat het zo is, maar zegt tegelijkertijd dat het niet te testen valt. Dan vraag ik me dus wel af hoe jij het weet.

FRIPI
Onweerwolf schreef:
(quote)

Bijzonder. Je beweert zelf dat het zo is, maar zegt tegelijkertijd dat het niet te testen valt. Dan vraag ik me dus wel af hoe jij het weet.

Ik zal het gooien op onwetendheid want ik denk dat je gewoon zit te trollen. Een aantal berichten geleden (als jij ze daadwerkelijk gelezen hebt) gaf ik aan dat de test alleen werkt als je gewend bent aan een bepaald geluid en het tegendeel wil bewijzen.

Een blindtest werkt niet als je geen van beide formats goed of regelmatig beluisterd.

Je kan een kok ook niet vragen om saffraan te herkennen in een proeftest als hij het nooit gegeten heeft.

Ziegler
Nu begrijp ik waarom ik bluray zo goed vind. Ik ben een fan van bluray! Ben ik even voor de gek gehouden door die industrie. Was ik fan geweest van dvd had ik nooit naar een nieuwe tv hoeven uitkijken. Dvd is namelijk net zo goed als bluray, zolang je maar fan bent!

Onweerwolf
FRIPI schreef:
(quote)

Ik zal het gooien op onwetendheid want ik denk dat je gewoon zit te trollen.

Tuurlijk joh. Als je geen argumenten kunt bedenken dat maar snel roepen dat de ander zit te trollen.

Een aantal berichten geleden (als jij ze daadwerkelijk gelezen hebt) gaf ik aan dat de test alleen werkt als je gewend bent aan een bepaald geluid en het tegendeel wil bewijzen.

Een blindtest werkt niet als je geen van beide formats goed of regelmatig beluisterd.

Je kan een kok ook niet vragen om saffraan te herkennen in een proeftest als hij het nooit gegeten heeft.

Je kunt het dus wél testen? Net zeg je nog dat het resultaat matig is. Wat is het nou?

En als je het dus wel kunt testen, waar is dan het resultaat van de onderzoeken waarbij dit getest is?

FRIPI schreef:
Ik had het over dat op die sites gewoon te vinden is dat lossless flac boven mp3 staat.

In theorie staat het er natuurlijk gewoon boven dus dat zal niet moeilijk te vinden zijn. De vraag is of het verschil in de praktijk ook te horen is. Volgens jou enkel als je steeds naar het ene luistert en dan plots naar het andere. Zelfs als dat het geval is stel ik mij de vraag welk belang dat minieme bijna niet te achterhalen verschil heeft. Het lijkt me dan niet dat mp3 luisteraars ik weet niet hoeveel missen als ze goede mp3's op goede apparatuur beluisteren.

FRIPI
Dat wat ik beweer klopt gewoon. Is geen theorie maar als je het niet snapt houdt het op. Ik heb al een paar keer gezegd dat je gehoor moet wennen aan een bepaald geluid en dan pas de onderscheid kan maken. Je hoort het dus wel maar als je kort erna weer je mp3's gaat luisteren en geen flac meer kan je het niet meer inbeelden hoe flac klinkt en acht je het als zijnde niet beter dan mp3.

Dat is met horen, proeven en ruiken zo. Als jij niet hoort, proeft of ruikt kan jij ook geen onderscheid maken tussen verschillende geluiden, smaken of geuren.

Wat een nadeel is van zo'n test is dat je gehoor snel moe wordt en dat heeft als nadeel dat je geluiden niet meer goed kan onderscheiden. Daarom werkt zo'n test niet als je niet eerst een tijdje naar flac heb geluisterd.

Wat ik hierboven vermeld is toch niet zo moeilijk te begrijpen.

Ziegler

De verschillen lijken in eerste instantie niet groot totdat je went aan het betere geluid/beeld. Dat van dvd fan doelde ik op iemand die nog nooit bluray bekeken heeft.

Als jij continue verandert van geluiden raakt je gehoor vermoeid en zal je gehoor niet meer optimaal kunnen functioneren.

De enige manier om die blindtest te doen is gehoor training. Dat is een training die technici en musici doen en zeker als je mix/master engineer of producer bent. Dat is nou de reden waarom ik in het begin zei dat je maar 20 minuten per dag hoeft te trainen/luisteren om zo sneller het verschil te kunnen horen.

Doe je deze oefening is de kans groot dat jij in één keer slaagt voor de blind test.

Ziegler
Je kletst. Elke idioot ziet direct het verschil tussen dvd en HD. Tenzij je er een blinde test van maakt.

FRIPI schreef:

De enige manier om die blindtest te doen is gehoor training.

Gehoortraining, als hier aan jouw uitgelegd wordt dat wij hier al ruimschoots aan gedaan hebben, kom jij eigenlijk met het argument dat die training pas voldoende is als je het verschil hoort, tja.
Overigens als die training onderdeel van jouw vakkennis is zou jij toch ook moeten weten hoe je het schrijft
Daarnaast krijg je dat ook al op een fatsoenlijke muziekschool als onderwijs.
Ik best wel ruime ervaring in de audiowereld en vaak sessies gehad met luidspreker en versterkerbouwers en ontwerpers, maar ik zet zelfs flac om naar mp3 omdat ik geen voordeel in geluid hoor, maar wel ruimte win.
Ik heb nog geen zinnig argument van jouw kant ontvangen om mijn menig te herzien.
Er is overigens niets mis met het feit dat jij het verschil wel hoort en andere het niet horen

FRIPI
Ziegler schreef:
Je kletst. Elke idioot ziet direct het verschil tussen dvd en HD. Tenzij je er een blinde test van maakt.

Wees daar maar niet zo zeker van want de gemiddelde popcorn time kijker zie echt geen verschil. Er zit nog al verschil tussen een bestand van 30/40 gb en dat van 4/5 dat gestreamd wordt.

Wat ik mij dan afvraag is hoor jij dan wel verschil tussen 384kb 5.1 (of aac) en het volwaardige DD 5.1 geluid. Sterker nog hoor jij verschil tussen True-DTS en True-HD DTS want deze verschillen zijn dezelfde verschillen tussen mp3/aac en flac/alac geluid.

Ziegler
jawel. Ook de gemiddelde popcornkijker ziet verschil. Misschien moet je hem op het verschil wijzen, maar dan ziet hij het. Ik heb drie van gemiddelde popcornkijkers op de bank en die zagen alle drie dat HD scherper was. Gedetailleerder. Geen probleem. Tenzij je een blinde test doet. Dan niet.
Nu weer geluid. Ik reken mijzelf om diverse redenen tot een geoefend luisteraar. Ik hoor geen verschil tussen cd en aac. Laat staan die drie popcornluisteraars op de bank.

Dus wat zal ik kopen? Een dure cd spelert met ditto dac? Of toch maar een mooie hd tv met eventueel een blu-ray spelert? Die laatste hoefde niet meer want was voordat hij in de winkel stond al achterhaald door diverse internetaanbieders. Waaronder minder legale bronnen, maar dat terzijde.

FRIPI
Rudi S

Wat wil je horen dan?

Ik doe alleen aan flac omdat ik mijn muziek in hoogwaardige kwaliteit wil behouden en vlug in hand bereik wil hebben. Het is makkelijker scrollen door je mapjes dan tussen een paar duizend cd's te gaan zoeken. Ik ben van mening dat als je echt liefde hebt voor de muziek dat je het ook in de beste kwaliteit wil hebben. Ik koop ook vrijwel alles wat ik wil hebben. Dat is digitaal flac/wav op bandcamp of cd's via de VS of online shop. Over de ruimte maak ik mij niet druk want koop er wel wat terrabites bij.

De mensen die alles met Spotify doen beschouw ik niet als muziek fan maar het uitsluitend gebruiken omdat het gratis is. Ze zeiken op verschillende forums over dat artiesten genoeg verdienen terwijl de industrie gedomineerd wordt door Sony, Warner en Universal. De stream diensten werken goed voor platenlabels maar niet voor de artiesten. Het is makkelijk dat zeker want ik zie Spotify meer als mega bibliotheek alleen de reden die ze gebruiken is slecht.

Ik beschik over miljoenen albums tja die mag je nooit houden. Daarnaast luisteren de meesten ook nog top 40 muziek en dat is misschien een tiende deel van. ..

FRIPI
Ziegler schreef:
jawel. Ook de gemiddelde popcornkijker ziet verschil. Misschien moet je hem op het verschil wijzen, maar dan ziet hij het. Ik heb drie van gemiddelde popcornkijkers op de bank en die zagen alle drie dat HD scherper was. Gedetailleerder. Geen probleem. Tenzij je een blinde test doet. Dan niet.
Nu weer geluid. Ik reken mijzelf om diverse redenen tot een geoefend luisteraar. Ik hoor geen verschil tussen cd en aac. Laat staan die drie popcornluisteraars op de bank.

Dus wat zal ik kopen? Een dure cd spelert met ditto dac? Of toch maar een mooie hd tv met eventueel een blu-ray spelert? Die laatste hoefde niet meer want was voordat hij in de winkel stond al achterhaald door diverse internetaanbieders. Waaronder minder legale bronnen, maar dat terzijde.

Dat is nou ook wat je kan doen bij een test en die hoef je niet te doen met een blinddoek want je hoeft immers geen coca cola te raden. De test wordt zo uitgesproken omdat je niet weet wat wat is en heeft niets met blinddoek te maken. Het zou wel makkelijk zijn want je gehoor functioneerd beter met je ogen dicht dan met open ogen maar dat ter zijde.

Op popcorn wordt namelijk geen hd gestreamd want dat is niet mogelijk. Ze kijken naar een dvd upscale of web-dl dat maar bestaat uit 3 a 4 gb inclusief mp3/aac surround.

Je hoeft geen dure versterken te kopen met goede dac maar hoor jij nu verschil tussen 384kb 5.1 en dolby digital 5.1. Zo ja hoe kan dat? Want 5.1 is 5 kanaals opgenomen geluid en niets anders dan stereo op 5 kanalen dat staat dus voor beter geluid.

FRIPI schreef:

De mensen die alles met Spotify doen beschouw ik niet als muziek fan maar het uitsluitend gebruiken omdat het gratis is

Onze dochter heeft vanaf haar 4 jaar muziekles op de muziekschool (viool) heeft jaren de regionale talentenklassen doorlopen (CKE) daar ook jarenlang theorie en solfège gehad en is echt geen groentje in de muziek.
Zij heeft een spotify premium abonnement (niks gratis) en vindt dit ideaal, zij luistert dus altijd en overal naar spotify, wat ik al eerder opmerkte prima dat jij in flac gelooft en het ideaal vindt maar er zijn gewoon mensen met andere muziekbeleving, misschien moet jij eens een paar maandjes achter elkaar MP3 gaan luisteren, wellicht bespaart dat jouw aankoop van vele TB schijfruimtes (gratis gouden tip).
Overigens streamingdiensten (zie nieuwe Apple lancering) worden de komende jaren toch belangrijker/groter.

FRIPI
Dat heb ik jaren gedaan en ben over gestapt.

Solfege is trouwens iets anders dan gehoor trainig om accuraat te horen maar wel uiterst cool om die eigenschap te hebben.
Wel tof dat ze klassieke muziek doet das nog eens een echt vak.

Het is gemakkelijk dat zei ik toch ook. Maar hoofd reden dat velen een cd niet kopen is toch geld en daarom zei ik een echte liefhebber koopt cds of vinyl en maakt het niet uit dat je er meer voor moet betalen. Al denk ik dat je voor je dochter genoeg klassieke muziek voor een appel en een ei kan kopen.

FRIPI schreef:

Solfege is trouwens iets anders dan gehoor trainig om accuraat te horen.

dat staat er toch ook niet
Er staan hier in huis zo'n 400 klassieke CD's maar buiten de etudes en andere oefenstof is het toch eigen popmuziek wat er bij haar te horen is.

FRIPI
Rudi S schreef:
(quote)

dat staat er toch ook niet
Er staan hier in huis zo'n 400 klassieke CD's maar buiten de etudes en andere oefenstof is het toch eigen popmuziek wat er bij haar te horen is.

Ja en je punt is?

Ze hoeft niets voor een appel en ei te kopen, wij hebben het al in huis.
Het gaat wel steeds meer off topic.

Onweerwolf
FRIPI schreef:
Dat wat ik beweer klopt gewoon. Is geen theorie maar als je het niet snapt houdt het op. Ik heb al een paar keer gezegd dat je gehoor moet wennen aan een bepaald geluid en dan pas de onderscheid kan maken.

En waar is dan het resultaat van het onderzoek waarbij dit is vast komen te staan?

Wat een nadeel is van zo'n test is dat je gehoor snel moe wordt en dat heeft als nadeel dat je geluiden niet meer goed kan onderscheiden. Daarom werkt zo'n test niet als je niet eerst een tijdje naar flac heb geluisterd.

Dan luister je toch eerst een tijdje naar Flac? Waarom zo moeilijk doen over die tests? Jouw stelling is supersimpel blind te testen. Geen enkel probleem.

Wat ik hierboven vermeld is toch niet zo moeilijk te begrijpen.

Jawel, ik begrijp helemaal niets van dat rare gelul over tests die te moeilijk zijn maar tegelijkertijd niet zo moeilijk dat jij ze zelf niet kon doen.

Kom nou eens gewoon met daadwerkelijk onderzoek dat jouw argument staaft.

Onweerwolf
FRIPI schreef:
Ik ben van mening dat als je echt liefde hebt voor de muziek dat je het ook in de beste kwaliteit wil hebben.

Ach kijk, dat dacht ik al. Je bent gewoon zo'n elitair verheven figuur die denkt dat hij kan bepalen wat een ander tot liefhebber maakt. "Als je naar 320 mp3's luistert ben je niet een echte muziekliefhebber en dus minderwaardig als mens", dat is wat je impliceert met dit soort zielige opmerkingen.

edit:

het gaat nog door ook:

FRIPI schreef:
De mensen die alles met Spotify doen beschouw ik niet als muziek fan maar het uitsluitend gebruiken omdat het gratis is. Ze zeiken op verschillende forums over dat artiesten genoeg verdienen terwijl de industrie gedomineerd wordt door Sony, Warner en Universal. De stream diensten werken goed voor platenlabels maar niet voor de artiesten. Het is makkelijk dat zeker want ik zie Spotify meer als mega bibliotheek alleen de reden die ze gebruiken is slecht.

Ik beschik over miljoenen albums tja die mag je nooit houden. Daarnaast luisteren de meesten ook nog top 40 muziek en dat is misschien een tiende deel van. ..

Godsallekristus man, wie heeft jou over het paard getild en hoe groot was dat paard wel niet?

Niet te doen dit.

De laatste dagen is dit volgens mij het leukste topic op MuMe

FRIPI schreef:
Rudi S

Wat wil je horen dan?

op dit moment gaat mijn voorkeur naar mp3 uit dat zeg ik toch al dagenlang

GrafGantz schreef:

Het is pure chemie, ik ga er hier even tussen uit, ik gun de ander de kans om mij te missen hier.

GrafGantz schreef:

Ja, dat dus. Je leert ook nog eens wat over jezelf. En ik altijd maar denken dat ik een echte 'muziek fan' ben...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:51 uur

geplaatst: vandaag om 11:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.