Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
geplaatst: 20 oktober 2015, 23:20 uur
Ziegler schreef:
Je koopt bijna geen albums in iTunes (want ze passen kennelijk op je telefoon)
Tussen dit beperkte aantal albums staat een album van U2 die er juist voor zorgt dat je telefoon vol is.
Vanaf het moment dat je na U2 een album had aangeschaft had je ditzelfde probleem ook gehad.
Je koopt bijna geen albums in iTunes (want ze passen kennelijk op je telefoon)
Tussen dit beperkte aantal albums staat een album van U2 die er juist voor zorgt dat je telefoon vol is.
Vanaf het moment dat je na U2 een album had aangeschaft had je ditzelfde probleem ook gehad.
Nee, je interpreteert mijn laatste bericht niet helemaal goed en doet een aantal conclusies die je niet kunt trekken. Een album dat automatisch gedownload wordt naar mijn telefoon levert voor mij 2 problemen op: 1. Het neemt ruimte in, ruimte die ik liever vul met nummers waar ik wel graag naar luister. 2. Tijdens het shuffelen kom ik die ongewenste nummers tegen en moet ik ze skippen. Dat kost normaal al onnodige moeite, maar als ik bijvoorbeeld op de fiets zit of aan het hardlopen ben heb ik niet eens de mogelijkheid om de nummers over te slaan.
Hopelijk kun je begrijpen dat je op zo'n manier een 'cadeautje' echt wel irritant kunt vinden. Als je onbeperkte ruimte hebt en de optie hebt om bepaalde albums niet mee te laten doen in de shuffle wordt het misschien een ander verhaal, maar anders staat Songs of Innocence voor de niet-U2 fan echt wel in de weg. Ik mag niet hopen dat veel mensen het uit gemakzucht maar hebben laten staan want dan heeft U2 met haar spam precies het doel bereikt wat ze voor ogen hadden; inbreuk maken op de privacy van mensen om maar zoveel mogelijk platen+kaarten te verkopen.
0
Ziegler
geplaatst: 21 oktober 2015, 08:38 uur
op mijn telefoon staan precies die albums die ik er op zet. Lijkt me sowieso wel prettig. U2 staat wel in iTunes, maar heeft nog nooit op mijn telefoon gestaan. Je maakt van het ongewenste cadeau een groter probleem dan het is.
0
geplaatst: 21 oktober 2015, 12:11 uur
Die gratis u2 spam cd is te verwijderen. Heb ik ook gedaan. Weet niet meer hoe dat moet maar met google kan je het vast vinden
0
geplaatst: 22 oktober 2015, 12:15 uur
Ziegler schreef:
op mijn telefoon staan precies die albums die ik er op zet. Lijkt me sowieso wel prettig. U2 staat wel in iTunes, maar heeft nog nooit op mijn telefoon gestaan. Je maakt van het ongewenste cadeau een groter probleem dan het is.
Op een iPhone werd hij automatisch op je telefoon gezet. Althans, bij mij wel. Bovendien was het ook nog lastig van je telefoon te krijgen. Nee, ik werd niet bepaald vrolijk van die actie van U2 en Apple.
0
geplaatst: 22 oktober 2015, 12:29 uur
Teunnis schreef:
Op een iPhone werd hij automatisch op je telefoon gezet. Althans, bij mij wel. Bovendien was het ook nog lastig van je telefoon te krijgen. Nee, ik werd niet bepaald vrolijk van die actie van U2 en Apple.
(quote)
Begrijp ik goed.. erg opdringerig en domme zet..
0
geplaatst: 22 oktober 2015, 16:15 uur
Volkswagen en Bon Jovi hadden zo ook eens een leuke actie; een Bon Jovi Golf. Haha, twee keer goed fout.
0
geplaatst: 28 oktober 2015, 14:28 uur
'Spotify heeft geen invloed op inkomsten muziekindustrie' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Minder illegale downloads, maar ook minder legale aankopen. Ik kan wel begrijpen dat mensen die voor Spotify betalen en steeds meer digitaal consumeren minder aankopen zijn gaan doen. Voor MP3's ga je sowieso niet meer betalen lijkt me als je al betaald hebt voor een streamingdienst waar je die muziek ook op terug kunt vinden.
Minder illegale downloads, maar ook minder legale aankopen. Ik kan wel begrijpen dat mensen die voor Spotify betalen en steeds meer digitaal consumeren minder aankopen zijn gaan doen. Voor MP3's ga je sowieso niet meer betalen lijkt me als je al betaald hebt voor een streamingdienst waar je die muziek ook op terug kunt vinden.
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:03 uur
Een blogbijdrage over de muziekindustrie en de stand van zaken (m.i.). Link
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:26 uur
Waarom iets willen zeggen over de platenmarkt - hier, NL, Europa - obv US-gegevens. Ik zal de NVPI data wel eens doorspitten. Da's voor NL relevanter.
0
buizen
geplaatst: 3 januari 2016, 16:07 uur
"Ik heb een bloedhekel aan CD's, ik haat ze".
En natuurlijk de voorliefde voor Slayer en Megadeth..
Toffe gast, die Hans Dulfer.

En natuurlijk de voorliefde voor Slayer en Megadeth..
Toffe gast, die Hans Dulfer.

0
geplaatst: 3 januari 2016, 17:10 uur
Mjuman schreef:
Waarom iets willen zeggen over de platenmarkt - hier, NL, Europa - obv US-gegevens. Ik zal de NVPI data wel eens doorspitten. Da's voor NL relevanter.
(quote)
Ik vond niet zou gauw de Nederlandse cijfers, maar ik vermoed dat de trend niet veel zal afwijken. Ik denk dat het marktaandeel vinyl stijgend is, maar in absolute cijfers is dat een fractie van de cijfers uit (bijvoorbeeld) 1980. Ik denk dat streamen de grootste 'markt' is , misschien gelijk lopend met illegaal downloaden. De cd als fysiek product is rap aan het verdwijnen. Ik hou me aanbevolen voor de Nederlandse cijfers van de afgelopen jaren. En daarbij bedenkend dat de cijfers afkomstig zijn van een partij 'in de markt'.....
0
Ziegler
geplaatst: 3 januari 2016, 18:40 uur
De trend zal inderdaad niet veel afwijken. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken in het echt of virtueel om dat te begrijpen. Het duurt even, maar zo langzamerhand lijkt ook iedereen er van doordrongen dat ze met apple, spotify en de tidals van deze wereld in zee moeten. Behalve Adele dan. En dat wordt dan door sommigen als dapper omschreven . . . . . 
Een handelaar in walvisvet is ze . . .

Een handelaar in walvisvet is ze . . .
0
geplaatst: 3 januari 2016, 21:07 uur
bawimeko schreef:
Ik vond niet zou gauw de Nederlandse cijfers, maar ik vermoed dat de trend niet veel zal afwijken. Ik denk dat het marktaandeel vinyl stijgend is, maar in absolute cijfers is dat een fractie van de cijfers uit (bijvoorbeeld) 1980.
Ik vond niet zou gauw de Nederlandse cijfers, maar ik vermoed dat de trend niet veel zal afwijken. Ik denk dat het marktaandeel vinyl stijgend is, maar in absolute cijfers is dat een fractie van de cijfers uit (bijvoorbeeld) 1980.
Daar zou ik helemaal niet zo zeker van zijn: geografie (distributie), economie (vrij besteedbaar inkomen) en demografie (samenstelling bevolking) zijn anders. Voor méér generieke zaken zoals e-commerce, CRM, customer loyalty kan je wel de US als trendindicatie opvatten, maar vwb mediaconsumptie ligt dat daar héél anders: heel veel (regionale) omroepen, heel veel kleine krantenuitgevers.
bawimeko schreef:
Ik denk dat streamen de grootste 'markt' is , misschien gelijk lopend met illegaal downloaden. De cd als fysiek product is rap aan het verdwijnen. Ik hou me aanbevolen voor de Nederlandse cijfers van de afgelopen jaren. En daarbij bedenkend dat de cijfers afkomstig zijn van een partij 'in de markt'.....
Ik denk dat streamen de grootste 'markt' is , misschien gelijk lopend met illegaal downloaden. De cd als fysiek product is rap aan het verdwijnen. Ik hou me aanbevolen voor de Nederlandse cijfers van de afgelopen jaren. En daarbij bedenkend dat de cijfers afkomstig zijn van een partij 'in de markt'.....
Digitaal - de combi van streamen en betaald downloaden - heeft in NL in 2014 een marktaandeel van 45,7% bereikt (van ca 128 miljoen). Van onbetaald downloaden - "illegaal" jouw aanduiding (overigens pas sinds begin vorig jaar) - is het aandeel niet te schatten; ook niet omdat niet iedere download een gemiste verkooptransactie betekent.
Ik zal de cijfers eens opsnorren en in een tabel zetten. Kan je wel vast een aantal zaken vertellen:
* de absolute piek werd bereikt in 1979 toen ca 56 miljoen "geluidsdragers" werden verkocht.
* in 1991: geschatte omzet: 590 miljoen voor 42 miljoen geluidsdragers (lp-omzet te verwaarlozen)
* in 2000: omzet van 468 miljoen voor 35 miljoen geluidsdragers
* in 2010: 218 miljoen voor 15,1 miljoen geluidsdragers (alleen cd's)
* in 2013: 131 miljoen - geen aantallen
* in 2014: 128 miljoen - idem (daling van 3% tov 2013).
Ruwweg zitten we in 15 jaar op 27% van de omzet van 2000; en op 21% van die van 1991. Na de eeuwwisseling is het hard gegaan.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 00:03 uur
Dank tot zover, Mjuman!
Het zal een raadsel blijven wat het effect is van illegaal downloaden. Als ik naar mezelf kijk haal ik geregeld iets illegaal binnen (Spotify is aardig, maar het klinkt af en toe zo beroerd), maar als ik iets vaak afspeel wil ik toch de cd of LP in huis hebben. Ik denk dat het voor de 'kids' met een ander bestedingspatroon anders ligt.
Ik denk dat de 'gelduitgevers' binnen deze industrie momenteel bij de dertig-plussers zitten; de mensen die zich een duurdere installatie kunnen veroorloven en af en toe een LP of CD kopen, maar dat is een slag in de lucht.
Het zal een raadsel blijven wat het effect is van illegaal downloaden. Als ik naar mezelf kijk haal ik geregeld iets illegaal binnen (Spotify is aardig, maar het klinkt af en toe zo beroerd), maar als ik iets vaak afspeel wil ik toch de cd of LP in huis hebben. Ik denk dat het voor de 'kids' met een ander bestedingspatroon anders ligt.
Ik denk dat de 'gelduitgevers' binnen deze industrie momenteel bij de dertig-plussers zitten; de mensen die zich een duurdere installatie kunnen veroorloven en af en toe een LP of CD kopen, maar dat is een slag in de lucht.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 07:29 uur
bawimeko die "kids" gaan echt geen CD's of LP's meer uit een verpakking halen en daarna nog aan het spelen krijgen op een installatie.
Nee, die kids luisteren naar hun lijstjes op spotify (of een andere streamer) of eventueel MP 3 , makkelijk vanaf PC of telefoon ondertussen huiswerk maken, naar sporten of muziekles.
High end geluidskwaliteit, ha, zij gaan nooit naar audiobeurzen want daar komen geen You tubers.
Ja die "oudjes" blijven nog wel naar hun buizenversterkers en dure draaitafels (CD spelers) luisteren, heeft genoeg gekost toch.
Overigens zie ik steeds meer "jongelui"vreemd / bedenkelijk kijken als je nog geld uitgeeft aan een muziekalbum.
De aankomende generatie wil niet meer gaan betalen voor albums o.i.d. , ja een bedragje maandelijks voor streamingdiensten.
Nee, die kids luisteren naar hun lijstjes op spotify (of een andere streamer) of eventueel MP 3 , makkelijk vanaf PC of telefoon ondertussen huiswerk maken, naar sporten of muziekles.
High end geluidskwaliteit, ha, zij gaan nooit naar audiobeurzen want daar komen geen You tubers.
Ja die "oudjes" blijven nog wel naar hun buizenversterkers en dure draaitafels (CD spelers) luisteren, heeft genoeg gekost toch.
Overigens zie ik steeds meer "jongelui"vreemd / bedenkelijk kijken als je nog geld uitgeeft aan een muziekalbum.
De aankomende generatie wil niet meer gaan betalen voor albums o.i.d. , ja een bedragje maandelijks voor streamingdiensten.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 08:44 uur
Rudi S schreef:
Nou, dat is echt niet alleen de aankomende generatie, hoor. Die ontwikkeling is al een jaar of tien aan de gang. Er is inmiddels een hele generatie opgegroeid met het idee dat muziek gratis is, dat je wel gek zou zijn om daarvoor te betalen. Wat dat betreft is het illegaal downloaden een uitstekende wegbereider geweest voor de huidige hausse aan streamingdiensten.
Ik ben het met Mjuman eens dat de situatie in de VS heel anders is dan in NL en elders in de wereld. Zo loopt de VS echt ver voorop met streamingdiensten en was het van oudsher al een land waar gemak het won van geluidskwaliteit. Door de grote afstanden en het vele autogebruik is daar bijv. de verkoop van voorbespeelde cassettebandjes jarenlang 'booming' geweest. In feite heeft het cassettebandje in de VS in de jaren tachtig de LP verdrongen, om op zijn beurt weer verdrongen te worden door de CD. Dat was bij ons wel even anders...
Als je het wereldwijd bekijkt, zie je dat landen als (vooral) Japan en in mindere mate Duitsland niet in de pas lopen met de algehele tendens van het vaarwel zeggen tegen fysieke geluidsdragers. In Japan worden CD's nog erg goed verkocht, maar het land is wel steeds meer een uitzondering aan het worden.
Ook ik zie het aandeel van de CD de komende jaren fors afnemen, maar ik zou het wel een verarming vinden als die helemaal zou verdwijnen. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet zo snel gebeuren, al zal het op den duur wel lastiger worden met de verkrijgbaarheid van minder voor de hand liggende titels. Ik denk dat de CD binnen enkele jaren afzakt naar vergelijkbare omzetcijfers als de LP - want die zie ik eigenlijk ook niet meer zo snel toenemen in marktaandeel. Momenteel nog wel, het gaat zelfs harder dan ik voor mogelijk had gehouden. Maar ik denk dat het verzadigingspunt binnen enkele jaren wel bereikt is. De grote massa stapt echt niet massaal op vinyl over.
Het merendeel zal uiteindelijk kiezen voor de gemakkelijkste weg: streamen. Ik maak er zelf ook gebruik van (gratis, dat dan weer wel) en snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die anno 2016 nog betaald downloaden. Aan de andere kant: ik moet met name jongere collega's ook steeds vaker uitleggen waarom ik nog wel eens een CD'tje of een tweedehands LP koop.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 09:18 uur
Tja , je moet wel goed lezen, bawimeko vroeg zich af of "kids"nog wel wilde betalen, dus tag ik hem en reageer op dat bericht.
Ik maak het in mijn omgeving overigens wel mee dan de jongelui ver weg blijven van CD/LP en degene die met CD/LP op gegroeid zijn daar ook (naast het streamen/downlloaden) toch vaak nog teruggrijpen op die oudere media.
gaucho schreef:
ik moet met name jongere collega's ook steeds vaker uitleggen waarom ik nog wel eens een CD'tje of een tweedehands LP koop.
ik moet met name jongere collega's ook steeds vaker uitleggen waarom ik nog wel eens een CD'tje of een tweedehands LP koop.
Tja logisch, dat is toch ook hoogst merkwaardig

0
Ziegler
geplaatst: 4 januari 2016, 16:29 uur
bawimeko schreef:
Dank tot zover, Mjuman!
Het zal een raadsel blijven wat het effect is van illegaal downloaden. Als ik naar mezelf kijk haal ik geregeld iets illegaal binnen (Spotify is aardig, maar het klinkt af en toe zo beroerd), maar als ik iets vaak afspeel wil ik toch de cd of LP in huis hebben.
Dank tot zover, Mjuman!
Het zal een raadsel blijven wat het effect is van illegaal downloaden. Als ik naar mezelf kijk haal ik geregeld iets illegaal binnen (Spotify is aardig, maar het klinkt af en toe zo beroerd), maar als ik iets vaak afspeel wil ik toch de cd of LP in huis hebben.
Ik merk aan mijzelf dat illegaal downloaden als sneeuw voor de zon verdwijnt op het moment dat er een redelijk alternatief bestaat. Sinds ik stream, download ik zo goed als geen muziek meer. Tenzij iemand besluit om eigenwijs te doen en enkel via Tidal z'n album uit te brengen.
Films download ik nog steeds regelmatig. Het wordt tijd dat films niet eerst op schijf verschijnen om vervolgens te huur te komen in o.a. iTunes. Ik ben best bereid een vast bedrag per maand te betalen, maar dan wil graag nieuw materiaal kunnen bekijken. Als dat betaalbaar kan download ik nooit meer iets via de piraat.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 18:06 uur
Ziegler schreef:
Ik merk aan mijzelf dat illegaal downloaden als sneeuw voor de zon verdwijnt op het moment dat er een redelijk alternatief bestaat. Sinds ik stream, download ik zo goed als geen muziek meer. Tenzij iemand besluit om eigenwijs te doen en enkel via Tidal z'n album uit te brengen.
(quote)
Ik heb precies hetzelfde. En volgens mij zijn we lang niet de enige als ik kijk naar de dalende beschikbaarheid van muziek op sites als PirateBay en ook sites die gebruik maken van MegaUpload, Rapidshare e.d.
0
buizen
geplaatst: 4 januari 2016, 18:48 uur
Even los van marktaandelen, trends, verwachtingen etc. maar als je hebt 'gedownload' of je bent aan het 'streamen' hoe komt het geluid dan tot je?
Door welke installatie / speakers etc.?
Wordt het met een koptelefoon geluisterd misschien, of vanaf de speakers van een PC?
Sorry als dit misschien een erg domme vraag is maar heb werkelijk geen idee.
Heb zelf wel sinds kort Spotify en dat luister ik dan van een laptop, dat blikkerige geluid uit die laptop hoor je dan dus.
Wordt het met een koptelefoon geluisterd misschien, of vanaf de speakers van een PC?
Heb zelf wel sinds kort Spotify en dat luister ik dan van een laptop, dat blikkerige geluid uit die laptop hoor je dan dus.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 18:51 uur
buizen schreef:
Even los van marktaandelen, trends, verwachtingen etc. maar als je hebt 'gedownload' of je bent aan het 'streamen' hoe komt het geluid dan tot je?
Wat denk je er zelf van? Een kabeltje tussen geluidskaart - mini-jack aan de de ene kant en dubbele cinch aan de andere, vrije audio-ingang op versterker kiezen en speulen moar! Via een mediaplayer op je pc.
Er zijn andere manieren - bij om een by-pass te maken via een usb-ingang op je pc en zodoende je geluidskaart niet als bottleneck te hebben - maar die vergen meer geld (een DAC) en software.
0
buizen
geplaatst: 4 januari 2016, 18:58 uur
Ik stel mij nog kwetsbaar op door te vermelden dat ik me ervan bewust ben dat het misschien een domme vraag is maar dus werkelijk geen idee heb en dan kom jij (toch) direct met
Bah, Mjuman.
Heb daar dus echt geen idee van, wel eens wat geprobeerd met een hele lange kabel.
Maar voor de rest: bedankt voor je concrete antwoord, daar ben je dan vaak wél goed in.

Wat denk je er zelf van?
Bah, Mjuman.
Heb daar dus echt geen idee van, wel eens wat geprobeerd met een hele lange kabel.
Maar voor de rest: bedankt voor je concrete antwoord, daar ben je dan vaak wél goed in.

0
geplaatst: 4 januari 2016, 18:59 uur
Teunnis schreef:
Ik heb precies hetzelfde. En volgens mij zijn we lang niet de enige als ik kijk naar de dalende beschikbaarheid van muziek op sites als PirateBay en ook sites die gebruik maken van MegaUpload, Rapidshare e.d.
Opvallend hoeveel mensen hier zichzelf als "de norm" beschouwen. Er is nogal wat gebeurd de afgelopen 2 - 3 jaar:
* SOPA van Obama is effectief in werking getreden (als je niet weet wat dat is; Google daar maar eens op).
* in de EU zijn - Ierland en Frankrijk voorop - allerlei maatregelen angekondigd, wo het zgn "three strikes you're out"beleid.
* in de US zijn allerlei particuliere downloaders aangepakt en veroordeeld tot zeer hoge boetes.
* spotify is sinds een aantal jaren actief in NL en dat begint nu merkbaar te worden; alleen is hun positie nog niet echt stevig te noemen, in fin. opzicht.
* wat je ziet, is ook een kwestie van "de weg van de minste weerstand kiezen".
Nogmaals: niemand kan éénduidig de correlatie tussen downloads en omzetverlies aantonen; het kan alleen geclaimd worden en dat is wat dan ook gebeurt. Het is uitermate naïef om te veronderstellen dat iemand die zeg 20 albums heeft gedownload in 1 maand tijd - hij anders die albums zou hebben gekocht. Er zijn andere mogelijkheden, zoals lenen. Het aardigste was wat dat betreft nog de optie die Van Leest kaarthouders (vaste klanten) bood: mocht je een cd terugbrengen als ie bij beluistering thuis toch tegenviel - guess what

0
geplaatst: 4 januari 2016, 19:03 uur
buizen schreef:
Ik stel mij nog kwetsbaar op door te vermelden dat ik me ervan bewust ben dat het misschien een domme vraag is maar dus werkelijk geen idee heb en dan kom jij (toch) direct met
Bah, Mjuman.
(quote)
Bah, Mjuman.
Kombuis, voor iemand die zich graag presenteert als audiofiel (zeker qua vinyl), ben je verdomd slecht op de hoogte van het hoe en wat van digitale muziek en nog lui ook. Er zijn volop topics hier op de site te vinden daarover; zoek en ge zult vinden. En anders gewoon een keer naar Hifiklubben in de buurt om streaming-kennis bij te tanken

0
buizen
geplaatst: 4 januari 2016, 19:04 uur
Mjuman schreef:
Nogmaals: niemand kan éénduidig de correlatie tussen downloads en omzetverlies aantonen; het kan alleen geclaimd worden en dat is wat dan ook gebeurt.
(quote)
Nogmaals: niemand kan éénduidig de correlatie tussen downloads en omzetverlies aantonen; het kan alleen geclaimd worden en dat is wat dan ook gebeurt.
Daar zeg je een waar(achtig) iets.
Ga overigens vanavond een heel artikel lezen in een Duits vinylfreakmagazine met als onderwerp het antwoord op de vraag of de huidige vinylrevival/-stijging een hype is. Heb al vluchtig wat over de pagina's gekeken en die maffe Duitsers staan er weer heel anders in op sommige aspecten. Grappig, die 'cultuurverschillen'.
Kom daar nog wel op terug.
0
buizen
geplaatst: 5 januari 2016, 00:41 uur
Mjuman schreef:
Kombuis, voor iemand die zich graag presenteert als audiofiel (zeker qua vinyl), ben je verdomd slecht op de hoogte van het hoe en wat van digitale muziek en nog lui ook.
(quote)
Kombuis, voor iemand die zich graag presenteert als audiofiel (zeker qua vinyl), ben je verdomd slecht op de hoogte van het hoe en wat van digitale muziek en nog lui ook.
Heb mezelf nog nooit als 'audiofiel' gepresenteerd, dat woord nog nooit gebezigd.
Maar het ben het inderdaad vast wel.
Ben alleen maar beperkt tot uitstekende draaitafel, versterker en vinyl. Van digitale eventuele voordelen weet ik niets.
En lui dat klopt, liever in dit geval even hier een vraag droppen dan alles zelf uitzoeken. Nu heb ik aanknopingspunten om zelf verder te zoeken.
0
Fedde
geplaatst: 5 januari 2016, 08:29 uur
Ik vraag me in deze discussie trouwens af hoe het zit met de luisteraars van klassieke muziek. In deze sector zie ik niets van een vinyl-revival bijvoorbeeld. Vrij duidelijke zaak dat de CD hier het audiofiele voordeel geniet boven de elpee, vooral omdat dynamiek zo'n belangrijk gegeven is. Als ik mijn eigen klassieke CD-collectie beluister heb ik eigenlijk nooit last van digitaalmoeheid, verlangen naar meer warmte of last van loudnesswar of ander emotieverlies. Nee, het staat er meestal prachtig op en klassiek luisteren is voor mij per definitie CD luisteren. Ook mp3 valt hier al snel door de mand. Misschien valt er iets bij te leren door de heren masteraars uit de pop/rocksector. Remasteren zou weer gewoon moeten betekenen: Terugbrengen tot de originele proporties van de oorspronkelijke opname. Maar een producent die niet in zijn eigen product gelooft, ziet de markt instorten en vraagt zich dan vertwijfeld af hoe dat toch komt. Een prachtig medium dat in handen viel van snelle jongens met een gehoorprobleem.
0
geplaatst: 5 januari 2016, 08:49 uur
Fedde schreef:
Vrij duidelijke zaak dat de CD hier het audiofiele voordeel geniet boven de elpee, vooral omdat dynamiek zo'n belangrijk gegeven is
Vrij duidelijke zaak dat de CD hier het audiofiele voordeel geniet boven de elpee, vooral omdat dynamiek zo'n belangrijk gegeven is
In de zachte rustige passage (andante, adagio of enkel solo instrument') profiteert dit medium van het kras en kraakvrij zijn.
Verder kun je vaker muziekstukken in een ruk luisteren, het was destijds een "Sony eis" dat de negende van Beethoven op een CD moest passen.
Bij een Bruckner, Mahler of de meeste Opera's moet je meestal een of meer extra CD's in de lade stoppen.
Klassiek is natuurlijk ook te streamen.
0
Fedde
geplaatst: 5 januari 2016, 09:08 uur
Ook klassiek wordt gestreamd, dat is waar, waarschijnlijk niet alleen voor op de oordopjes maar ook in de huiskamer. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar flac moet ook goed klinken, lijkt me.
Dynamiek is de sterke troef van de CD. 96dB is mogelijk bij dito kanaalscheiding.De LP komt met moeite op 40 dB en dan moet je de krasjes voor lief nemen. Maar veel CD' s worden geproduceerd met een limiter die nauwelijks 10 dB dynamiek weergeeft. En dan is het geen wonder dat het publiek goedkopere alternatieven zoekt.
Dynamiek is de sterke troef van de CD. 96dB is mogelijk bij dito kanaalscheiding.De LP komt met moeite op 40 dB en dan moet je de krasjes voor lief nemen. Maar veel CD' s worden geproduceerd met een limiter die nauwelijks 10 dB dynamiek weergeeft. En dan is het geen wonder dat het publiek goedkopere alternatieven zoekt.
* denotes required fields.