menu

Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!

zoeken in:
avatar van Mjuman
Fedde schreef:
Ik vraag me in deze discussie trouwens af hoe het zit met de luisteraars van klassieke muziek. In deze sector zie ik niets van een vinyl-revival bijvoorbeeld. Vrij duidelijke zaak dat de CD hier het audiofiele voordeel geniet boven de elpee, vooral omdat dynamiek zo'n belangrijk gegeven is. Als ik mijn eigen klassieke CD-collectie beluister heb ik eigenlijk nooit last van digitaalmoeheid, verlangen naar meer warmte of last van loudnesswar of ander emotieverlies. Nee, het staat er meestal prachtig op en klassiek luisteren is voor mij per definitie CD luisteren.


Heb nimmer de weg (terug) naar lp overwogen voor klassiek en daarvoor zijn goede redenen:
* de kwetsbaarheid van een lp - ooit 17e pianoconcert van Mozart uitgeleend, kreeg ik die terug met een kras - uiteraard in het andante-stuk; kon die lp niet meer horen, zat alleen op de kras te wachten (en heb 'em toen maar aan de lener gegeven; moraal zal wel duidelijk zijn).
* klassieke cd's kwamen al veel eerder dan pop met een interessante bundeling van materiaal (2 concerten op 1 cd).
* klassiek kent veel variaties en budgetseries: ben je op zoek naar een generieke uitvoering van de Nocturnes van Chopin, kan je prima terecht bij een budgetlabel (Naxos).
* je kunt een werk integraal, lineair beluisteren - zonder onderbreking.

Janine Janssen voert trouwens regelmatig de downloadtoptien aan; dus klassiek wordt thans ook veel gedownload.

Nog even een opmerking over "streaming" - er zijn twee soorten: streaming van een website (extern) - dat kan tegenwoordig ook in betere kwaliteit dan mp3 en streaming in-house - vanaf een media-server + schijfsysteem. Op dat schijfsysteem sla je muziek op in FLAC of .wav formaat om ghet vervolgens af te spelen via een mediaplayer. Free Lossless Audio Codec impliceert geen kwaliteitsverlies; is ongeveer 50% van de omvang van de cd-bestanden.

avatar van Alicia
Ik heb het wel eens eerder vermeld, dat je prachtig muziek (ook klassiek) kunt streamen in flac! Ik download (betaald) liever de albums in de hoogste kwaliteit mogelijk. Dynamiek verzekerd, kras en kraakvrij! Maar dan moet je niet bij Spotify zijn. Daar is de hoogste kwaliteit 320-kbps en dat is leuk voor een telefoontje, maar niet voor op een leuke versterker thuis. Ik sluit de computer met een kabeltje aan de geluidsinstallatie en ik heb een fantastische mediaspeler (musicbee) op de computer (en een hele leuke voor op een rondreizende tablet) inclusief afspeellijsten, leuke thumbnails (de covers of foto's van de artiesten) en het programmaatje kan nog veel meer, zelfs converteren. Ik heb als voordeel geen overvolle kasten vol plastic en papier. Stofnesten! Ik behoud mijn reeds aangeschafte, bescheiden collectie cd's wel, maar er komt niet zoveel meer bij, tenzij de cd toch goedkoper is dan een download! Ik moet mij nog verder verdiepen in andere mogelijkheden (bijv. NAS) op het gebied van digitaal streamen en opslag. Ik heb verder wat oud (het meeste wel in goede staat) en nieuw vinyl staan en dat koester ik in een nostalgische bui, om de mooie hoes, om de mooie grote glanzende zwarte schijf en om het dansen van de naald in de groefjes. Maar dit medium heeft, wat mij betreft, verder niet echt veel meerwaarde qua geluid, ondanks een leuke platendraaiert en dito element. Ik kijk eigenlijk gewoon of de gewenste muziek beschikbaar of het goedkoopst is op om het even welke geluidsdrager dan ook. Alleen de terugkeer van het cassettebandje in het zogenaamde alternatieve circuit snap ik dan nog niet helemaal, maar vooruit... als het maar plezier oplevert.

Fedde
Het celloconcert van Elgar staat hier op vanmorgen. Deutsche Grammophon Masters-serie. Niks te klagen over de kwaliteit. Interessante info over flac-streamen, lijkt eigenlijk wel veel op downloaden, als je de mediaspeler gebruikt voor bestandsverwerking. De CD lijkt gemaakt voor klassiek. De meeste langere werken passen er integraal op, tik, kras, ruisvrij en uitleenbestendig. Goedkope reeksen zoals de Kruidvatboxen probeer ik te mijden, misschien onterecht.

avatar van Holden
Same here, Alicia. CD-collectie in Benno's in werkkamer. Alle muziek, als flac op mediaserver. Plex in mijn geval. Perfect encoded en getagged. (Ik ben nogal een pietlut wat dat betreft). Fantastische oplossing! Alles onder handbereik. Incl. artiest bio en foto, album hoezen, verwante artiesten, upcoming concerten. Toont clips (Vevo) en lyrics (Lyricfind). Playlists maken. Playlists laten genereren op basis van last.fm tags. Kan syncen naar clients als tablets, telefoons etc. Kan casten naar diverse apparaten mbv dnla. Je kan (delen van) je medialibrary delen met andere Plex gebruikers. En Plex doet hetzelfde voor films, series en foto's. Plex is gratis. Voor de Android-apps betaal je eenmaal een paar euro. Een levenslange Plex-pass (abonnement) voor alle functionaliteit kost zo'n 150 euro. Disclaimer: Ben geen werknemer, eigenaar of aandeelhouder. Enkel razend enthousiast..

avatar van Alicia
Ik ben nu Plex aan het uitproberen! Heel leuk dit programma om naast mijn andere mediaspeler te gaan gebruiken. Plex heeft weer andere mogelijkheden (en is, behalve een speler een echte stream applicatie en niet alleen van muziek, maar ook van foto's en videootjes) althans zo ziet het er naar uit. De (betaalde) app op een tablet/smartphone maakt het nog leuker, het werkt perfect en kan ik de muziek in de hoogste resolutie van de computer beneden in een andere ruimte afspelen, desnoods op het kleinste kamertje of in de tuin (nu even niet natuurlijk) zonder dat er een noot op het mobiele apparaat zelf staat. Nu de rest nog even ontdekken! En dan hopelijk wat later de NASischijf incl. veel TB's opslag aanschaffen. Want zo'n apparaat heb je op den duur wel nodig met al die grote bestanden. Goede tip Holden

buizen
Interessant, Mjuman, Alicia en Holden.
Ben me er in aan het verdiepen. Info is me ook al door iemand beloofd.
Wat kostte bij jullie
. de (evt.) extra benodigde apparatuur (ik heb geen 'mediaspeler')
. abonnement(en) per maand

Ik blijf overigens gewoon het heerlijk zwart vinyl kopen hoor.

avatar van Alicia
Ik gebruik voorlopig nog een gewone computer buizen en een kabel vanaf de geluidskaart naar een versterker. Plex is gratis (zie ook boven berichtje Holden) of betaald voor meer mogelijkheden, Musicbee ook, is gewoon een app voor de computer, software dus... alleen de app van Plex op je mobiele apparaat kost 4,99! Dat is te doen. Een eventuele mediaspeler (is een geavanceerd fysiek apparaat) kan ook en de NAS schijf (die wil ik) komt later wel. Dan moet je denken aan een paar honderd euri incl. harde schijven. Oh... ik draai ook nog graag elpees. Zo leuk! Het is een andere beleving natuurlijk. Dan heb ik het alleen over streamen van bestanden uit je eigen collectie. Streamen vanuit diensten zoals bijvoorbeeld Qobuz in flac kwaliteit kost 20 euro p.m. of mp3 (spotify) kost 9,99 p.m. Maar dat doe ik (nog) niet.

avatar van Holden
buizen:
- Prijzen voor Plex abonnement en eenmalige aanschaf app postte ik al.
- Kosten mediaspeler. Hoe lang is een stuk touw? Een smartphone met oordopjes speelt ook media.
- Kosten mediaserver. Je kunt oude hardware gebruiken. Voor handleiding, zie How to Build a Linux Media Server - A step by step guide - havetheknowhow.com

Alicia: Goed om te horen dat je ook enthousiast bent. Hou er rekening mee dat een NAS is bedoeld voor storage. Processor is niet krachtig genoeg om (meerdere) films/series te transcoden indien je je verzameling wilt delen met andere gebruikers. Ga je slechts muziek delen, is dit geen issue.

Kortom, je kan een mediaserver opzetten voor een appel en een ei als je gebruik maakt van oude(re) componenten. Handleidingen zijn online te vinden. En bij Reddit hebben ze een actieve gebruikersgroep met veel kennis.

Aanvulling: Plex abonnement is niet noodzakelijk. Geeft wel meer mogelijkheden. Zie Plex: http://plex.tv

avatar van Alicia
Thanks, Holden Het is voor muziek! Ik ga met al deze info aan de slag.

avatar van Edwynn
Tja, en ik ben dat zaadje dat nog steeds cd's en elpees koopt en die ook draait. Soms rip ik ze zodat ik in bed nog wat kan luisteren op een mp3 speler. Ik krijg wel digitale promo's in mijn postbus. En dat zijn altijd hele albums. Die zet ik ook op de spelert.

Streamen en pleelistjes maken, ik houd het zo lang als mogelijk van me vandaan.

avatar van gaucho
Ach, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik ben ook nog steeds van de LP's en de CD's, maar omarm ook de hedendaagse mogelijkheden. Downloaden deed ik eigenlijk al sinds de Napster-tijd dat mogelijk maakte. Vooral tracks en albums die niet of nauwelijks op een andere manier te krijgen waren. En sinds een goed jaar stream ik ook gratis via Spotify. Die laatste gebruik ik overigens wel voornamelijk om nieuwe of onbekende muziek uit te checken. Als die me echt bevalt, volgt vaak toch een fysieke aanschaf.

Om met Robert Palmer (en Van Halen) te spreken: we can have the best of both worlds.

Wel betrap ik mezelf erop dat ik ook op een streamingsite oude gewoonten maar moeilijk afleer. Playlists maken of anderen de keuze voor jou laten bepalen? Geen denken aan. Ook daar zijn het toch vooral volledige albums die ik afspeel. Zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn.

Overigens onderstreept de discussie over klassiek, hierboven gevoerd, nog maar eens dat met het medium CD op zichzelf niets mis is als het aankomt op een goede geluidskwaliteit. Alleen jammer dat hedendaagse pop en rock vaak zo slecht en zonder veel dynamiek gemasterd wordt. Volgens mij heeft de matige geluidskwaliteit van veel recente CD´s de revival van de LP mede in de hand gewerkt.

avatar van Alicia
Mooi, het kabeltje kan er nu tussen uit! Met de app Plex op smart tv of in mijn geval een smart Blu-ray speler aangesloten op een niet smart tv, plus even koppelen aan je (gratis) Plex account et voila! Je eigen apparaten kunnen soms meer dan je denkt. Het geluid (flac) gaat nu niet meer via de geluidskaart en het lijkt beter te klinken!

avatar van Edwynn
Het vervelende is alleen dat de nieuwe, meer obscure releases duurder lijken te worden wanneer je de gebruikelijke distributiekanalen aanboort.

avatar van Alicia
Wij gaan dus nu pas echt streamen, want we gaan de tweede verdieping van het huis op met muziek zonder kabeltje om nog een smartapparaat aan te jagen met de gratis PLEX app. Holden nogmaals bedankt, geweldige app!

avatar van Mjuman
Edwynn schreef:
Het vervelende is alleen dat de nieuwe, meer obscure releases duurder lijken te worden wanneer je de gebruikelijke distributiekanalen aanboort.


Eigenlijk tijd om die gebruikelijke distributiekanalen los te laten. Zou je eigenlijk de bands die de gebruikelijke distributiekanalen gebruiken moeten aanmoedigen hun nieuwe album - al is het maar eenmalig - uit te brengen middels crowdfunding i.c.m. een campagne op bijv soundcloud. Business modellen zitten soms zo in elkaar dat heel veel van alle kosten in eerste instantie bij de band worden gedumpt - dwz inclusief de fikse management fee (overhead).

avatar van Holden
Ik voeg ook alleen mijn eigen CD's toe aan mijn mediaserver, Edwynn. En de laatste van Thom Yorke. Slechts beschikbaar als torrent. Betaald. Hele albums dus. En hoewel ik ook het liefst het hele album luister, is zo'n playlist wel handig als er bezoek over de vloer komt. En zoals hierboven aangegeven, het een sluit het ander niet uit. Ik mik ook nog DVD's in mijn speler, maar sync die film ook naar een tablet voor in vliegtuig, trein of auto.

@Alicia: Goed werk! Ben geenzins een expert, maar voor vragen kun je me altijd een PM sturen.

avatar van Edwynn
Mjuman schreef:
(quote)


Eigenlijk tijd om die gebruikelijke distributiekanalen los te laten. Zou je eigenlijk de bands die de gebruikelijke distributiekanalen gebruiken moeten aanmoedigen hun nieuwe album - al is het maar eenmalig - uit te brengen middels crowdfunding i.c.m. een campagne op bijv soundcloud. Business modellen zitten soms zo in elkaar dat heel veel van alle kosten in eerste instantie bij de band worden gedumpt - dwz inclusief de fikse management fee (overhead).


Ik heb een keer geparticipeerd in een crowdfundingsproject. Dat album kwam er maar met de band werd het verder niks.
Verder zoek ik spul bij de wortel. Eerst de artiest zelf dan evt. het label waarna ze verwijzen usw. Het doet wat denken aan de taletradersdagen - heel nostalgisch maar ik vind het soms wat vermoeiend.

avatar van Alicia
Muziek zonder kabeltjes door het hele huis is best tof. Een kleine aanpassing zou mooi zijn, het signaal valt heel soms uit, op mijn tablet/smartphone niet, maar wel op de slimme bluray speler boven op de slaapkamer. Misschien is een wifi versterker een optie? Wat ook mooi is, is de info (gekoppeld aan last.fm) die je ook tijdens het afspelen op het scherm kunt zien en een mooie grote foto van je geliefde popartiest. Ik zie nu die kop van Barry Ryan op het grote scherm... hoor ik het goed? Zingt hij nu over Alicia?

Waar blijft de tijd?

@Holden Bedankt, hoor! Als ik vragen heb, klop ik wel even aan. Jij hebt er in elk geval meer ervaring mee.

avatar van Mjuman
Alicia schreef:
Muziek zonder kabeltjes door het hele huis is best tof. Een kleine aanpassing zou mooi zijn, het signaal valt heel soms uit, op mijn tablet/smartphone niet, maar wel op de slimme bluray speler boven op de slaapkamer. Misschien is een wifi versterker een optie? Wat ook mooi is, is de info (gekoppeld aan last.fm) die je ook tijdens het afspelen op het scherm kunt zien en een mooie grote foto van je geliefde popartiest. Ik zie nu die kop van Barry Ryan op het grote scherm... hoor ik het goed? Zingt hij nu over Alicia?

Waar blijft de tijd?

@Holden Bedankt, hoor! Als ik vragen heb, klop ik wel even aan. Jij hebt er in elk geval meer ervaring mee.


De draadloze optie is geen optie in een huis met veel gewapend beton. En zo veel werk is het leggen van kabels ook weer niet: slim 1 of 2 switches plaatsen en een paar ethernet kabels leggen. Dan maar ouderwets; zal je net zien dan - net als met vinyl - je over 20 jaar gewoon trendsetter bent met je draadjes

avatar van Alicia
Er zit nog een klein gaatje van het oude draadje in het beton! Mjuman. Ook een goed idee!

avatar van Mjuman
Alicia schreef:
Er zit nog een klein gaatje van het oude draadje in het beton! Mjuman. Ook een goed idee!


Zorg dan wel dat je de juiste kabels legt - kabels hebben begrenzingen qua doorvoersnelheid; Cat 5e is wel zo fijn

Teken eerst eea uit op een plattegrond; Switches (25,- p.s.) hebben 4 ingangen. Router/modem heeft er ook 4; soms kunnen meerdere switches goedkoper zijn dan meerdere, lange kabels. Bedenk wat allemaal in het netwerk moet hangen. Als je je blue-ray/dvd-speler in het netwerk hangt kan je bijv op je tv je foto's bekijken.

avatar van Holden
Goed advies, Mjuman! Failing to plan is planning to fail...

avatar van Alicia
Top Mjuman! Het zijn allemaal dingen die ik nog moet bestuderen, maar ik kom zo wel een heel eind door de info!

avatar van IllumSphere
Ik ben inmiddels ook overgeschakeld naar het streamen van muziek (i.p.v het draaien van vinyl). Ik ben enkele jaren geleden gevallen voor het 'zwarte goud', maar ik moet eerlijk bekennen dat ik amper tot zowel het kopen als het draaien van vinyl gekomen ben. Ik heb vorig jaar een BlueSound Node aangeschaft om zo zowel mijn muziek op mijn NAS als de muziek die op de streamingservices staan te kunnen streamen en het bevalt me meer dan prima. Heerlijk met behulp van de oa de Spotify app of de Bluesound app een album of playlist kiezen en zonder veel poespas luisteren naar mijn favoriete muziek. De Bluesound Node is inmiddels vervangen door de opvolger, de Node2. Vooral de ondersteuning voor 24 bit FLAC is één van de betere features die dit apparaat te bieden heeft (al denk ik dat de eerste Node dit ook ondersteund). Ik heb zoals Mjuman al zei ook kabels moeten leggen (Cat6a in mijn geval) en ook een Gigabit switch moeten plaatsen om geen last te hebben van mijn netwerk en ook meerdere apparaten te kunnen aansluiten op het internet. Ik denk er wel aan om een DAC aan te schaffen (of een nieuwe versterker), maar de kwaliteit van de muziek is eigenlijk voldoende om er van te kunnen genieten.

Ziegler
Een losse DAC kan je geluid verbeteren maar laat je geen onzin wijsmaken. En probeer het eerst voordat je er geld aan uit gaat geven.

avatar van Mjuman
IllumSphere schreef:
Ik heb zoals Mjuman al zei ook kabels moeten leggen (Cat6a in mijn geval) en ook een Gigabit switch moeten plaatsen om geen last te hebben van mijn netwerk en ook meerdere apparaten te kunnen aansluiten op het internet. Ik denk er wel aan om een DAC aan te schaffen (of een nieuwe versterker), maar de kwaliteit van de muziek is eigenlijk voldoende om er van te kunnen genieten.


Even over kabels: ik heb ook dat Cat6a. Vorig jaar de stap gemaakt van ADSL naar kabel en daarom alle bekabeling moeten vervangen. Dan is het handig om te kijken naar (toekomstige) behoeften aan doorvoercapaciteit; en hetzelfde geldt voor de switch (die anders de bottleneck wordt). AV-files vergen nl ruwweg 2-3* zoveel capaciteit als audio-files (zelf 'hi-res' files). Zijn adsl-kabels nog wel met de tang die de provider meelevert op maat te maken. Bij ethernet-kabels is dat een stuk lastiger en goedkope (oude) kabels zijn nauwelijks herbruikbaar vanwege de geringe capaciteit (zelfs .ppt bestanden vallen in het niet bij .wav of flac). En iedereen die denkt - obv wireless mp3 streamen - dat dat met .wav en flac ook wel lukt (laat staan .mkv) is in for a nifty surprise

DAC: varieert in prijs van ca 150 (Cambridge Audio) tot richting 1800 (Moon). Goed luisteren, vergelijken en kiezen. Maar: de hifi-handel schermt met "issues inzake afstemmen interne clockspeed" bij toepassen van verschillende merken voor DAC en Mediaplayer >>> maakt dat 2 in 1 spelers aan populariteit hebben gewonnen. Ik heb voor 2 in 1 gekozen, puur vanwege gemak; had geen zin in allerlei 'harde' installatiesores en dat heeft ook meegespeeld bij keuze van NAS; gemak dient de mens, niet de mensch den techniek.

Er is één apparaat dat ik specifiek wil noemen: Furutech GT40, van ca 450 ,- is een 4 in 1 apparaat ahw:

* dac
* pre-amp voor platenspeler
* versterker voor koptelefoon
* usb-uitgang voor link naar pc: voor digitaliseren van vinyl

Overigens denk ik dat voor - in-house streaming - ondertussen wel een specifiek topic kan worden geopend - alle info hier kan daarheen worden verplaatst. Anybody out there?

avatar van IllumSphere
Ziegler schreef:
Een losse DAC kan je geluid verbeteren maar laat je geen onzin wijsmaken. En probeer het eerst voordat je er geld aan uit gaat geven.

Ik vind het geluid van de Node2 (vooral wanneer er 24 bit FLAC-bestanden worden afgespeeld) heel goed en daarom ook dat ik niet echt zeker weet of ik wel een DAC wil. Ik was daarom sowieso al van plan om het eerst te proberen en dan pas te kijken om me er één aan te schaffen. Al denk ik dat ik eerst een nieuwe versterker zal kopen omdat mijn Marantz PM7004 ietwat beperkt geworden is qua aansluitmogelijkheden. Vooral nu de Node2 digitale aansluitingen heeft en ook de nieuwere (en duurdere) modellen van Marantz.

Mjuman schreef:
DAC: varieert in prijs van ca 150 (Cambridge Audio) tot richting 1800 (Moon). Goed luisteren, vergelijken en kiezen. Maar: de hifi-handel schermt met "issues inzake afstemmen interne clockspeed" bij toepassen van verschillende merken voor DAC en Mediaplayer >>> maakt dat 2 in 1 spelers aan populariteit hebben gewonnen. Ik heb voor 2 in 1 gekozen, puur vanwege gemak; had geen zin in allerlei 'harde' installatiesores en dat heeft ook meegespeeld bij keuze van NAS; gemak dient de mens, niet de mensch den techniek.

Er is één apparaat dat ik specifiek wil noemen: Furutech GT40, van ca 450 ,- is een 4 in 1 apparaat ahw:

* dac
* pre-amp voor platenspeler
* versterker voor koptelefoon
* usb-uitgang voor link naar pc: voor digitaliseren van vinyl

De Furutech GT40 heb je me al eerder aangeraden en staat sindsdien op mijn watchlist, maar toch bedankt om me er opnieuw op te attenderen (niet sarcastisch bedoeld btw). Samen met de Cambridge Audio DacMagic Plus en de Musical Fidelity V-dac II, waarvan vooral de prijs me aanspreekt. Maar zoals ik al eerder zei zal ik waarschijnlijk eerst kijken voor een nieuwe versterker en dan eventueel voor een DAC (als het dan nog nodig zou moeten zijn).

Ziegler
Beresford maakt redelijke dacs voor weinig.


avatar van Mjuman
Een aardige 'voorspelling' van een analyst over wat er mogelijk in 2016 in de muziekwereld gaat gebeuren.

Een paar kernpunten:
* The music industry will finally acknowledge that streaming and on-demand music services are killing the music industry.
* Digital music sales and physical music sales continue to head in a downward spiral
* Freemium music service subscriptions start to die out but in 2016 freemium will take its last breath
* This year Apple will pull out of streaming entirely and Jay Z will sell Tidal

14 Music Industry Predictions For 2016 - hypebot

Gast
geplaatst: vandaag om 06:10 uur

geplaatst: vandaag om 06:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.