MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Nee, maar je mag best wel eens kritisch zijn in plaats van alles goed te zitten praten.
Rappers die elkaar doodschieten, vrouwonvriendelijke, homofobe en teksten die geweld verheerlijken, ik kan nog wel even doorgaan.
Dat er initiatieven worden genomen om met muziek te voorkomen dat jongeren in de criminaliteit terecht komen dan wel ze daar uit te halen juich ik alleen maar toe.
Misschien zou een ander genre moeten worden overwogen.

Er zijn het afgelopen jaar in Nederland 5 mensen vermoord door rappers, maar wel 47 mensen vermoord door IT-ers. En toch worden er nog altijd IT-opleidingen aangeboden. Blijkbaar zijn er dus 'goede' IT-ers en 'slechte' IT-ers. Zoals er ook 'goede' hiphoppers en 'slechte' hiphoppers zijn. Alleen ligt bij de IT-ers de nadruk op de 'goede', terwijl bij de rappers de aandacht vaak uitgaat naar de 'slechte'. Wellicht dus ook een kwestie van perceptie.
Uit eigen ervaring weet ik overigens dat er zich ook vrouwonvriendelijke en homofobe IT-ers in die beroepsgroep bevinden.

Als ik de berichten zo lees dan is Zone6 niet alleen een rapcrew, maar ook een criminele organisatie. Maar ja: als een groep IT-ers zich Zone8 noemt en een cocaïnesmokkellijn opzet, worden ze dan in de pers een IT-crew genoemd?

Zoiets dus:

chartsmaster schreef:
Als ik de berichten zo lees dan is Zone6 niet alleen een rapcrew, maar ook een criminele organisatie. Maar ja: als een groep IT-ers zich Zone8 noemt en een cocaïnesmokkellijn opzet, worden ze dan in de pers een IT-crew genoemd?

Ik zou het zeker niet nalaten om het te zeggen.
Als Kanye West Adolf Hitler weer eens verheerlijkt, dan laat ik het ook weten.
Het is voldoende reden om bij die muziek van hem weg te blijven, de bedoelingen zijn duidelijk.
Het is hier niet zo dat ik hier de muziek zit te politiseren, dat doen zij zelf. En ik deel die maatschappijvisie in de regel niet. Zoals aangegeven vind ik veel teksten zelfs gevaarlijk, wordt o.a. geweld verheerlijkt en ik zwijg daar niet over.
We kunnen wel net doen alsof we gek zijn en met andere voorbeelden komen (we kunnen het aantal verkeersdoden nog opvoeren) maar ik laat mij niet wegzetten bij het verspreiden van extreem fout gedachtengoed in de muziek.Ik ben de leeftijd voorbij dat ik, al dan niet om een soort van stoer te doen om er bij te horen, kritiekloos mee zal lopen.
De vermoorde jongen was 26, moeten we het normaal vinden dat in deze uithoeken van de rap-muziek dit soort zaken plaatsvinden. Of mogen we ook een grens trekken? Ligt er een relatie, is de volgende vraag, was hetzelfde gebeurd als hij in een willekeurige andere band had gespeeld? Ik denk dat de kans behoorlijk kleiner zou zijn geweest.
Zijn nabestaanden, zijn vader, moeder, de mensen die om hem gaven, zijn het slachtoffer. Daar mag ook wel eens bij stil worden gestaan.

Mssr Renard
musician schreef:
vrouwonvriendelijke, homofobe en teksten die geweld verheerlijken, ik kan nog wel even doorgaan.

Zoals sommige rock-, punk- en metalartiesten ook doen?

Heeft niks met muziek maar met karakter van de artiest te maken.

Overigens wordt de drugs die door zo'n criminele organisatie wordt verhandeld, ook door ogenschijnlijk keurige mensen gebruikt.

Mssr Renard schreef:
Zoals sommige rock-, punk- en metalartiesten ook doen?
Heeft niks met muziek maar met karakter van de artiest te maken.
Overigens wordt de drugs die door zo'n criminele organisatie wordt verhandeld, ook door ogenschijnlijk keurige mensen gebruikt.

Ik zou zeggen: leef je uit in alle kritiek die je er op kunt hebben. Je kunt ook je schouders ophalen en het als normaal beschouwen dat menig rapper elkaar overhoop schiet (en al heeft geschoten).

P.s. Als rock- punk- en metalartiesten elkaar gaan doodschieten laat ik het ook weten.

Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen enerzijds teksten waarin een bepaald personage wordt uitgebeeld (Eminem en Marshall Matters bijv) of een cultuur wordt geschetst en anderzijds teksten die uiting geven aan de persoonlijke mening van een artiest. Kanye West bekritiseren om zijn anti-semitisme lijkt me terecht omdat hij die mening echt is toegedaan. Zone6 bekritiseren omdat ze geweld normaliseren, lijkt me ook terecht, omdat ze dat geweld ten uitvoer brengen. Het is echter te makkelijk om een heel muziekgenre daarmee weg te zetten. Zoals al eerder gezegd; een deel van de hiphop-scéne komt voort uit de achterbuurten en zij tonen enkel de cultuur waarin ze opgroeiden. Weliswaar overdrijven en verzinnen ze veel, maar dat valt onder de artistieke vrijheid

In wezen speelt deze vraag ook bij Black-Metal. Doorgaans tref je daar heftige, naargeestige teksten aan die welhaast bezeten worden vertolkt door muzikanten die in hun dagelijkse leven respectabele en fatsoenlijke mensen zijn. Dat laat onverlet dat er uiteraard ook randdebielen als Burzum in die scene actief zijn.

Mssr Renard
Menig rapper schiet elkaar helemaal niet overhoop. Dat ze rapper zijn wordt erbij gehaald.

Als een kerel een andere kerel doodschiet, en hij is rockgitarist, lees je dat nooit terug in de nieuwsberichten. Zo'n beetje zoals de andere users voor mij ook al schrijven.

Ik denk (ik gok) dat 99% van de rapartiesten helemaal superdepuper okay zijn. En ja, gangstarap komt oorspronkelijk uit gewelddadige wijken uit L.A., Detroit, New York, etc. Logisch dat die teksten dan over die ellende gaan, maar daar zingt bijvoorbeeld Biohazard (Brooklyn) ook over. En veel NY-hardcore gaat over geweld en ellende. Maar ik heb van Ice-T, Ice-Cube etc. nog niet eerder gehoor dat ze mensen neerschieten.

Jim Gordon van Derek & the Dominoes vermoordde zijn moeder. Varg Vikerns (Burzum) vermoordde een andere leadzanger. Bluesmuzikant Leadbelly zat ook in de gevangenis. En had Sid Vicious niet ook zijn vriendin vermoord? En hoe zit dat ook alweer met Phil Spector? En James Brown zat in de gevangenis voor het dragen van een wapen, wat was hij daarmee van plan?

Verder weet ik het ook niet hoor. Maar kom op, het is een beetje naïef om te stellen dat al het geweld komt uit de hoek van de rap.

musician schreef:

Misschien zou een ander genre moeten worden overwogen.

Ik denk dat je hier de plank misslaat. Echter, als Bigidagoe in een rockbandje zat, zou hij nog steeds zijn criminele activiteiten hebben gehad en nog steeds dezelfde teksten hebben geschreven. Het is niet dat hij zo is geworden door de hip-hop, maar andersom: zijn muziek was eerder een representatie van wie hij was. En dat zou zo zijn geweest met elk genre dat hij had gemaakt.

Je kan ook Kanye er weer bij halen, maar Kanye is als persoon een extreem geval en ik denk dat nazistische / antisemitische uitingen in de praktijk vaker voorkomen in punk. Kanye erbij halen om de verdorvenheid van hip-hop aan te tonen is totaal onzinnig.

Dat jij denkt dat de kans behoorlijk kleiner was geweest dat hij was neergeschoten als hij andere muziek had gemaakt, vind ik een absurde gedachte. Hij zou nog steeds in dezelfde wijk zijn opgegroeid, dezelfde sociale omgeving, met dezelfde foute vrienden, zou dezelfde verleidingen zijn tegengekomen, etc. Het verschil was dus alleen geweest dat we dan geweldsverheerlijkende rockmuziek (of wat dan ook) hadden gehad.

Dit alles betekent niet dat ik wegkijk of kritiekloos ben. Maar m.i. zitten de oorzaken elders, en is de geweldsverheerlijkende hip-hop hoogstens een symptoom. Je kunt het bestrijden maar je gaat daar niks mee bereiken.

Mssr Renard schreef:
Als een kerel een andere kerel doodschiet, en hij is rockgitarist, lees je dat nooit terug in de nieuwsberichten.
Verder weet ik het ook niet hoor. Maar kom op, het is een beetje naïef om te stellen dat al het geweld komt uit de hoek van de rap (...)

Je bagatelliseert de boel behoorlijk, wie er in de muziek vermoord worden, in de afgelopen decennia, komen hoofdzakelijk uit de rap-muziek. Dat zijn ook aan de rap gerelateerde moorden (onderlinge verbanden). Dat Phil Spector iemand heeft vermoord, had niets met rockmuziek te maken.

Je kunt er voor kiezen je ogen te sluiten voor wat ik dan de uitwassen in de rap-muziek zal noemen. Natuurlijk zijn er ook goedwillende artiesten. Maar dat neemt niet weg dat er binnen het genre met een te grote regelmaat gebeurt wat er nu (weer) gebeurd is.
Ik beschouw een moord als deze niet als normaal en de achtergrond die het had dus ook niet. En ik ga daar niet schouderophalend over doen.

Mssr Renard
Het is een drugs-gerelateerde moord, geen rap-gerelateerde moord. Dat die gast rapper is, is bijzaak.

Waar denk je dat al die maffioso naar luisteren? Opera? Is dat dan opera-gerelateerde misdaad?

Ik bagatelliseer niets. Ik criminaliseer alleen geen rapmuziek.

Casartelli (moderator)
Heren, interessante discussie, maar hij loopt hier wat offtopic. Kunnen we het hier bij laten? Mocht iemand nog een ei kwijt willen, dan graag per pm.

Thilo Markwort is 8 februari overleden, beter bekend als Warmduscher een hard dance en hard trance producer uit Duitsland, vooral bekend door dit nummer.

Warmduscher - Auf Die Fresse!

R.I.P. Warmduscher // Thilo Markwort - Harderstate - Harder Styles Forum

Actor-Singer Steve Lawrence, One-Half of Steve and Eydie, Dead at 88

R.I.P. Steve Lawrence

De man die onder andere I've Gotta Be Me voor het eerst opnam en uitbracht.
Hoewel de Sammy Davis Jr. versie 'mijn versie' is, heb ik tekst uit die Lawrence-song op mijn arm als tattoo.

Weer een original die ons heeft verlaten.

Zojuist verscheen op Facebook een bericht van de vrouw van Malcom Holcombe met de trieste mededeling dat hij is overleden. Een bijzondere muzikant die ik graag eens live had willen zien...

Ach nee! R.I.P. Malcolm Holcombe. Je was uniek.

Ach nee
Van de week heb ik Come Hell or High Water nog aangeschaft. En wederom dacht ik: "Poeh, wat heeft die man toch een uniek en goed stemgeluid en wat heeft die toch veel fijne nummers gemaakt." Eén van mijn fijnste 'nieuwe' ontdekkingen van de afgelopen tien jaar.
R.I.P. Malcolm Holcombe

In Memoriam: T.M. Stevens

Bassist die o.a. te horen is op deze hit van the Pretenders:

WTF

R.I.P. Karl Warlinger

Slechts 66 jaar

Pfff, 66 nog maar, R.I.P Karl Wallinger.
Goodbye Jumbo

Qut

RIP Karl, held!

RIP Karl Wallinger. Ship of fools van World Party blijft een onweerstaanbaar goed liedje.

R.I.P. Karl Wallinger.
Geweldige Ship of Fools geschreven. Een waar gemis.

Ai, dat komt wel binnen.

Oei, Karl Wallinger...
Naast het prachtige Ship of Fools ook mede songwriter van Don't Bang the Drum van The Waterboys.
R.I.P.

Toen ik muziek begon te luisteren waren er al snel 4 songs die ik meteen goed/bijzonder vond en eigenlijk altijd tot mijn topfavorieten zijn blijven behoren. Fools Gold, Enjoy the Silence, Candy en ook Way Down Now van World Party.

Geweldig nummer is dat, al is Is It Like Today? misschien nog wel mooier.
En Ship of Fools en Put The Message in a Box hoor ik ook heel graag...

Deze komt inderdaad wel binnen.

She's The One -bekend geworden van Robbie Williams, maar geschreven en origineel uitgevoerd door Wallinger- is ook van zijn hand trouwens.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:37 uur

geplaatst: vandaag om 14:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.