MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Even de tekst citeren die ik in mijn top 100 schreef:

52. World Party – Ship of Fools (1987)

#5 in power pop.
Het was één keer eerder feest.

Er zitten wat tragische elementen in het leven van Karl Wallinger. Zo maakten The Waterboys hun beste twee platen net nadat hij de band had verlaten. Zelf schrijf hij weliswaar een nummer-1-hit, maar dat werd het pas nadat Robbie Williams het nummer zong in een versie die weinig afweek van het origineel. Erger nog, Williams deed net alsof hij nummer zelf geschreven had. Wallinger vertelde vervolgens de producer: “Your fucking friend Robbie Williams. Tell him from me that he's a cunt.” Terecht, al zal het verdiende geld wel iets goedgemaakt hebben.

Wallinger had (van Williams en van de wereld) wel iets meer erkenning mogen hebben, want de eerste twee albums van zijn eenmansband World Party zijn erg goed. Goodbye Jumbo is mijn favoriet. De Princeachrtige nummers zoals Is it too Late? zijn niet onaardig, Way Down Now is een leuke single, maar ik ben het voor deze keer eens met Luigiforts keuze van favorieten:

luigifort schreef:
Prachtig
Met name Sweet Soul Dream en vooral When The Rainbow Comes doen me besluiten een 4.5 * te geven.

De eerste is met Sinead O’Connor trouwens, al moet je goed luisteren om haar te horen. Dezelfde Sinead (toen nog volkomen onbekend) doet ook mee op het best wel kekke titelnummer van het eerste album, Private Revolution. Ik vind het leuk om te zien hoe Sinead zich uitleeft met dansen op de achtergrond en blij lijkt te zijn in de video.

Maar nog iets beter is Ship of Fools. Een sympathieke tekst, een waarschuwing voor de consequenties van materialisme en kortetermijndenken (nog steeds actueel) met een anagolie die al eerder door The Doors werden gebruikt en teruggrijpt op Plato. Maar het nummer is vooral het refrein. Een mooie uitzondering op de regel dat uithalen stom zijn!

Ship of Fools kennen jullie, Sweet Soul Dream zouden jullie moeten leren kennen. Samen met Sinéad dus, ook al dood

I'd give you all my money
Abandon that beatiful girl
Take my books
My choicest looks
And burn them all today
I've got rare '61 Beatles
I got a feilm of my dreams
But I'd lose them all
Burn em all
Go along without all of it
Give up the chances I see
If you'd take me up
Raise me up
Let me know the heart of it
Give me your sweet soul dream

Even de tekst citeren die ik in mijn top 100 schreef:

54. World Party - When The Rainbow Comes (1990)

Karl Wallinger leerde ik kennen via zijn werk in The Waterboys, een fenomenale band in de 80s! World Party kwam voor mij een stuk later. De eerste song die ik van hem leerde kennen was She's the One van Robbie Williams, niet wetende dat het een cover van Karl was. De eerste song van Karl zelf was Way Down Now in een jaarlijstentopic, een heerlijke song ook. En niet veel later Ship of Fools, mijn op een na fave song van World Party. Ik vind die track wel heel erg passen bij deze When the Rainbow Comes. Allebei wel transcendente songs, waarbij Rainbow dat voor mij nog meer heeft vanwege de klanken.

Wat een song is dit!!! We beginnen langzaam, in de verte hoor je een combinatie van donkere tegendraadse aardtonen, een magnifiek begin. En dan gaan die gitaren beginnen...zo lieflijk en euforisch...alsof een betere wereld al begonnen is . Enter Karl met zijn prachtige stem, white man's funk, hij neemt ons prachtig bij de hand. Zulke vrolijkheid...La la la la la la. Een song die niet voor 1 gat te vangen is. Er zit zoveel in. De swing, de groove, de instrumenten die over en in elkaar gaan. Die combinatie van dat euforische in de muziek met die donkere tonen eronder, magisch! Het versterkt elkaar echt. Voor deze song mag je me 's nachts wakker maken. Wat een pracht!

Slippin' and slidin' around in your head
It's be-bop-a-lula then baby you're dead
So c'mon make a bright new day
I need a prayer here
Need a blessing
Cast an eye back as you run
Turn around boy!
See the rainbow come

R.I.P. Eric Carmen.
Interessante liedjesschrijver, met name ook de nummers die hij maakte voor The Raspberries. Ook zijn latere hit Make me lose control (Turn your radio on) vond ik altijd een goed geschreven popnummer.

Van het overlijden van Karl Wallinger schrik ik ook. Een handvol mooie albums gemaakt. Zijn topnummers hebben anderen hierboven al genoemd. Een mooi interview, kenmerkend voor zijn werkwijze, wereldvisie en humor, vond ik hier (overigens geschreven ten tijde van de release van Goodbye Jumbo).

Droevig nieuws, ik vond hem altijd erg leuk in South Park.

Het gaat weer hard...

Carmen was idd een interessant liedjesschrijver en meer dan die twee enorme hits waarvan er dan ook één op een redelijk vreselijke manier gepowerhoused werd door onze Celine D.

Een behoorlijk goed samengestelde verzamel dubbel cd is: Eric Carmen - The Essential (2014) - MusicMeter.nl

R.I.P. Eric Carmen

Ja, toch een hele sensatie, All by myself in 1976,
Buitengewoon moeilijk je dan weer artistiek te kunnen ontworstelen aan zo'n klassieker.
Was toen pas blijkbaar 26.
Maar voor iedereen gaat de tijd gewoon door.
R.I.P. Eric Carmen.

KINK - Karl Wallinger overleden

R.I.P. Karl Wallinger

World Party is een van mijn favoriete bands.

Nooit gehoord, maar dat klinkt meteen goed, en wat een speelplezier! Cru toch altijd om via dit topic nieuwe muziek te ontdekken.

All by myself, heel dit vaak singletje opgezet
en gezongen, (vooral) na mijn verbroken adolescenten relaties. Mooie guilty pleasure voor mij..
RIP Eric Carmen, all by yourself

Mooie opname van World Party. RIP Karl ..

Ben wel geschrokken van het overlijden van Karl Wallinger. Er was een periode in m'n leven dat ik de albums Private Revolution en Goodbye Jumbo regelmatig draaide. De laatste jaren eigenlijk nauwelijks meer. Net het nummer Private Revolution weer eens opgezet. Dat blijft goed. Bij Eric Carmen heb ik een jaren 80 Radio Veronica associatie. Vooral bij die typische AOR nummers zoals Hungry Eyes en Make Me Lose Control.

Bij Eric Carmen moet ik gek genoeg vooral denken aan een aflevering van Friends (2e seizoen, aflevering 17). Kon daarna All By Myself een stuk beter waarderen...

Tikkeltje tijd tekort de afgelopen weken, maar dat lost zich wel weer op.
We hebben Bo$$ nog niet gemeld bijvoorbeeld.
Bo$$, ofwel Lichelle Laws, was een rapper uit Detroit. In 1993 scoorde ze twee nummer 1-hits in de Billboard Rap-hitlijst: Recipe of a hoe en 'Deeper'. Die laatste bereikte ook de Billboard Hot 100, en kwam tot #65.
Bo$$/ Laws leed al sinds 2011 aan een nierziekte. Voor een benodigde transplantatie heeft ze geen donor kunnen vinden; om de ziekenhuisrekening te kunnen betalen werd voor haar een GoFundMe opgezet. Lichelle Laws overleed eergisteren en is 54 jaar oud geworden.

Geen Early in the Morning en You Dropped a Bomb on Me meer voor Anthony Walker. Toffe funk tracks.

R.I.P.

Overleden op schrikkeldag, 29 februari: Johnny Gentle, het alias van de Liverpoolse zanger John Askew. Johnny Gentle is niet zo'n bekende naam, maar zijn begeleidingsband wel, want dat waren the Beatles. Tenminste, tijdens een korte tour door Schotland in mei 1960, waarbij in acht dagen zeven optredens werden gegeven. The Beatles heetten toen nog the Silver Beetles, al werden ze op het affiche niet eens genoemd; daarop stond kortweg Johnny Gentle and his group. The Silver Beetles bestonden op dat moment uit Lennon, McCartney, Harrison, Stu Sutcliffe en drummer Tommy Moore. Tijdens de tour schreef Askew het nummer I've just fallen for someone, naar verluidt met de hulp van John Lennon. John Askew bracht het nummer in 1962 uit onder de naam Darren Young. Het leverde hem geen succes op, waarna hij aan de slag ging als meubelmaker. Askew is 87 jaar oud geworden.

dix
Da's best op leeftijd voor een meubelmaker. Want wij handwerkers weten: Van hout wordt je niet oud en van ijzer wordt je niet wijzer.

Nog maar een dan, een Eurovisie-overlijden. De Maltese deelnemer van 1972, Joe Cutajar, is eerder deze maand overleden. Cutajar nam deel als de helft van het duo Helen and Joseph; de andere helft was Helen Micallef. Vicky Leandros won dat jaar, maar Helen and Joseph eindigden met 'L-Imħabba' helaas helemaal onderaan op plaats 18. Cutajar werd 83 jaar oud.

Ah Boss, dat had ik gemist. Deeper is wel een klassieker.

R.I.P. Boss

Bob Heil is er niet meer. Heil was muzikant, maar vooral een techneut. Hij begon z'n carrière op z'n veertiende als organist. Als vaste bespeler van de enorme Wurlitzer in het Fox Theater van St. Louis leerde hij de duizenden orgelpijpen stemmen, wat de start was van zijn carrière op het snijvlak van muziek en techniek. Als twintiger startte hij zijn bedrijf Heil Sound, en ontwierp hij geluidssystemen. Toen de Grateful Dead in St. Louis optrad en met spoed een geluidsman mét installatie nodig had (hun vaste geluidsman mocht de staat California niet uit omdat ie gearresteerd was wegens het runnen van een drugslab voor LSD), werd dat de doorbraak voor Heil. Hij werd de vaste geluidsman van de Grateful Dead en later ook voor the Who.
De biggest claim to faim van Heil kwam echter in 1971, met zijn uitvinding van de talk box. Die werd al snel populair via Peter Frampton en Joe Walsh. Eind jaren '70 richtte Heil zich op de markt van radioamateurs; hij was een van de eersten de werkte met schotelantennes. Eind jaren '80 was hij een van de eersten die een systeem voor thuistheaters ontwierp. Heil overleed op 28 februari en is 83 jaar geworden.

Maar goed, die talkbox dus:

Op 10 maart overleed bluesgitarist Paul Nelson. Nelson was een veelgevraagd sessie-, studio- en tourmuzikant die de wereld rondtrok met blues-, rock- en popsterren. Hij speelde o.m. mee op het album 'Step back' van Johnny Winter, waarmee hij een Grammy won. Daarnaast was hij b.v. ook te horen naast Eric Clapton, Buddy Guy, Slash, Brian Setzer, Joe Bonamassa, Mark Knopfler, los Lobos, Joe Walsh, Ray Davies enz enz enz.
Hier Nelson samen met Samantha Fish:

Eergisteren, een week voor zijn 77e verjaardag, overleed Searchers-drummer John Blunt. Blunt was in april 1966 de vervanger van de originele Searchers-drummer, Chris Curtis. De band verkeerde toen al in z'n nadagen. De enige hit waarop Blunt te horen is is de Five Americans-cover Western Union (die in Nederland plaats 18 in de hitparade bereikte en hun laatste hit bleek). Blunt verliet the Searchers weer in januari 1970.

Gisteren overleed Angela McCluskey. McCluskey was Schots van geboorte, maar haar muziekcarrière kwam pas van de grond toen ze naar Los Angeles was verhuisd. Begin jaren '90 vormde ze de folkgroep Wild Colonials, die twee albums uitbrachten. In 2003 werkte ze mee aan het debuutalbum van Télépopmusik. Een jaar later verscheen haar solodebuut. Daarnaast leende ze haar stem aan een aantal dancehits (en kwam zelfs op 1 in de Billboard Dance Airplay Chart met In The Air) en zong ze op tracks van o.a. Kendrick Lamar, Azealia Banks en Robbie Robertson. Angela McCluskey werd 64 jaar oud.

Op 13 maart overleed Dick Allix. Allix drumde in de jaren '60 bij de Britse band Vanity Fare en scoorde met hen de million seller 'Hitchin' a ride' (#5 in Billboard, #16 in de UK) en daarnaast nog hits als I live for the sun en Early in the morning. In 1970 stapte Allix uit de band en ging aan de slag als sportpromotor. In 1979 werd hij door dartskampioen Eric Bristow in de dartswereld geïntroduceerd. Hij richtte in 1992 de World Darts Council op, die later doorging als de Professional Darts Corporation, de PDC. Van die bonden was hij eerst algemeen directeur en later evenementenmanager. Allix werd 78 jaar.

Steve Harley (73), frontman van Cockney Rebel, verliest strijd tegen kanker

DPG Media Privacy Gate - hln.be

Steve Harley RiP

Ach wat een legende

ach Steve

R.I.P. Steve Harley

Gast
geplaatst: vandaag om 19:09 uur

geplaatst: vandaag om 19:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.