MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Max Werner, één van de bepalende stemmen tijdens mijn muzikale ontwikkeling als tiener. De tweede elpee van Kayak behoord tot de eerste platen die ik kocht en heb ik heel erg vaak gedraaid. Ik koester de twee concerten met hem als zanger tijdens het herenigde Kayak in 2000. Wat een prachtige stem. RIP

Gisteren overleed Calvin LeBrun, alias Mister Cee.
Mister Cee geldt als de ontdekker van rappers Big Daddy Kane (die hij al kende van de middelbare school) en Notorious B.I.G. (dit hij ontmoette tijdens zijn tijd als dj voor een New Yorks radiostation). Mister Cee hielp Notorious B.I.G. aan zijn eerste demo en aan een platencontract bij Bad Boy Records.
Naast zijn radiocarrière was Mister Cee ook nog de ontwikkelaar van een frisdranksmaakje, 'Island punch finisher'. Mister Cee werd 57 jaar oud.
Mister Cee is te horen op de naar hem genoemde track op het debuutalbum van Big Daddy Kane:

Max Werner. Ook voor mij een stem die onlosmakelijk met het geluid van Kayak verbonden bleef. Geen van de latere vocalisten kon hem evenaren. Daarbij een drummer van formaat. Een bescheiden man, die het podium schuwde en na het Close to the Fire (2000) de band verliet en postbode werd. Petje af voor deze man.

Wandelaar schreef:
Een bescheiden man, die het podium schuwde en na het Close to the Fire (2000) de band verliet en postbode werd. Petje af voor deze man.

Misschien grotendeels off-topic, maar ik heb ooit via Marktplaats eens enkele CD's verkocht van de band Del Amitri. Bleek dat ik ze moest opsturen naar...Max Werner. Geen idee of het dé Max Werner was (ik ben vergeten waar hij woonde), of iemand met dezelfde naam, of een Kayak-superfan die toevallig dat pseudoniem hanteerde. Uit bewondering en respect heb ik hem er in de correspondentie niet naar willen/durven vragen, want Max leek me geen type die dat soort adoratie op prijs stelde. Maar misschien zat ik er wel helemaal naast...

Casartelli (moderator)
Oei, dat was een grote meneer.

R.I.P. Max Werner

gaucho schreef:
(quote)

Misschien grotendeels off-topic, maar ik heb ooit via Marktplaats eens enkele CD's verkocht van de band Del Amitri. Bleek dat ik ze moest opsturen naar...Max Werner. Geen idee of het dé Max Werner was (ik ben vergeten waar hij woonde), of iemand met dezelfde naam, of een Kayak-superfan die toevallig dat pseudoniem hanteerde. Uit bewondering en respect heb ik hem er in de correspondentie niet naar willen/durven vragen, want Max leek me geen type die dat soort adoratie op prijs stelde. Maar misschien zat ik er wel helemaal naast...

Max woonde in Hilversum. Wel mooi dat je dit nu te binnen schoot. Het wereldje is klein, dus geen gekke gedachte.

Ach, Max Werner. Voor mij toch de zanger van Kayak, ondanks dat hij dat zelf blijkbaar geen fijne rol vond.

O.J. Simpson R.I.P.

Hij heeft zelf ook muziek gemaakt:

Deze docu serie is een aanrader over OJ.

O.J.: Made in America - Seizoen 1 (2016)

Gisteren overleed Rico Wade, lid van het Atlanta producersteam Organized Noize.
Dat producerstrio (naast Wade zijn dat Ray Murray en Sleepy Brown) is onder meer verantwoordelijk voor classics van TLC (Waterfalls), En Vogue (Don't let go (love)) en Outkast (Ms. Jackson). Wade is 52 jaar oud geworden. Dit is een interview met hem:

zaaf
wow, da's een meneer. jong! RIP Rico

Een naam uit de Britse bluesgeschiedenis: John O'Leary is er niet meer. O'Leary was een zanger en mondharmonicaspeler die deel uitmaakte van onder andere de Britse sixties-bands the John Dummer Blues band en de Savoy Brown Blues band. Zijn bekendste solonummer is wellicht Drinking again. O'Leary overleed op 3 april en is 79 geworden.
Hier is hij live te bewonderen, in een opname uit 2013:

Op 4 april overleed Graeme 'Jock' Naysmith, gitarist van de shoegaze/ dreampop/ indiepopband Pale Saints uit Leeds. Naysmith was lid van de band vanaf de oprichting in 1987 t/m 1996. Hij speelde daarna nog in de (mij onbekende) bands Lorimer, the Terminals en the X-ray eyes. Naysmith is 57 jaar oud geworden.

Ach, geweldige band was dat Eentje die ik nog wel eens hoopte te zien op een reünietoer. Kans daarop is nu wel wat kleiner geworden... R.I.P.

R.I.P. Dickey Betts

De (mede)oprichter van The Allman Brothers is 80 jaar geworden. Hij schreef een aantal van de bekendste nummers van de band zoals Ramblin' Man en Jessica (zo heet zijn dochter) welke ook bekend is van Top Gear.

Oei, een hele grote meneer wiens enorme talent ik pas de laatste jaren ben gaan waarderen. Verdrietig, maar hij heeft een mooie en lange carrière gehad. R.I.P. Dickey Betts.

Ach, dat is verdrietig. Geweldige muziek gemaakt.

R.I.P. Dickey Betts

Mssr Renard
Dat is wel even heel erg schrikken. Maar Dickey was ook al een flinke tijd niet meer zo gezond. Nu mag hij Butch, Gregg, Duane, Berry, Lamar en Woody gezelschap houden. Rust zacht Dickey.

https://allmanbrothersband.com/wp-content/uploads/2024/04/Dickey-Betts-02.jpg

Zijn soloplaat Highway Calls vind ik nog steeds een van de mooiste platen die ik ken. Hij heeft ook mijn lievelingsnummer In Memory of Elizabeth Reed geschreven. Wat mij betreft misschien wel het mooiste nummer ooit.

Ik draag zijn muziek, en dat met name Brothers en Sisters, een plaat waar hij stevig zijn stempel op heeft gedrukt, al mijn hele leven met mij mee.

Het is een moeilijke man, met veel alcoholproblemrn en zelfs een vechtersbaas, en misschien juist daarom kon ik soms mij goed in zijn latere teksten verplaatsen.

" I've got to change my way of living
Cause trouble's all that I can see
I gotta change my way of living
Lord trouble's all that I can see"

Het ging muzikaal niet echt lekker meer sinds hij flink aan zijn hart heeft gehad. Hij kon bijna niet meer spelen en zingen al helemaal niet meer.

Jammer dat zijn carriere eindigde met deze slechte liveplaat.

Verder voel ik er niet echt veel bij, maar dat komt omdat dat zo werkt bij mij. Daar kan ik niks aan doen. Misschien las ik morgen een Allman Brothers Band-dag in. Was hij een held voor mij? Nauwelijks. Inspireerde hij mij? Niet echt. Zijn muziek en soms zijn teksten spraken me wel aan. En dan vooral en met name Liz Reed en ook High Falls.

herman schreef:
Ach, geweldige band was dat Eentje die ik nog wel eens hoopte te zien op een reünietoer. Kans daarop is nu wel wat kleiner geworden... R.I.P.
Dat was inderdaad een heerlijke band....R.I.P. 57....pfff.

R.I.P. Dickey Betts.

Glitch
Het zat eraan te komen, maar Eddie Leeway.
Eddie Leeway has died - brooklynvegan.com

RIP Jean-Marie

Oef, dat is toch wel een heel grote naam in de Belgenpop. Karaktervol en herkenbaar gitaargeluid, en naast Arno zeker mede bepalend voor het geluid van T.C. Matic. Natuurlijk ook een grote naam als producer.

R.I.P. Jean-Marie Aerts

Gast
geplaatst: vandaag om 08:30 uur

geplaatst: vandaag om 08:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.