MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
dix
dix schreef:
(quote)

Mariam leeft nog, ze heeft haar echtgenoot Amadou dus overleeft.

Niets is erger dan je eigen grammaticale fouten tegenkomen. Overleefd is hier voltooid deelwoord, dus met een d vervoegd.

R.I.P. Amadou Bagayoko

De verschijning van Debbie Harry in Toppop maakte begin 1978 een enorme indruk op mijn tere tienerziel, maar wat me - als liefhebber van drukke ritmes - ook voorgoed bijbleef was de enorme drive die de drummer meegaf aan het nummer Denis. Dat bleek geen toevalstreffer, want veel Blondie-nummers werden gekenmerkt door dat opvallende drumwerk, waarin geen gaatje onbenut bleef. Ik heb het nummer Dreaming wel eens omschreven zien worden als ‘een drumsolo vermomd als popsong’. Lijkt me een adequate typering.

Powerhouse drummer, meteen herkenbaar en uniek in zijn soort. R.I.P. Clem Burke.

Clem Burke, zat toch ook een korte periode bij The Eurythmics?
Naast zijn drumwerk ook bekend om zijn 1963/64 Beatles outfits (ben ik nou de enige die dat opviel?). RIP Clem.

Keith Bakker is dood. Ooit veel op televisie als 'hulpverlener' en all-round enge man, maar natuurlijk vooral bekend als heroïneverslaafde roadie van Michael Jackson, Prince en Bruce Springsteen. Ook nog manager in de muziekindustrie geweest blijkbaar. Zo leer je nog eens wat.

Onweerwolf
Intens walgelijke vent was het.

Premonition schreef:
Clem Burke, zat toch ook een korte periode bij The Eurythmics?
Naast zijn drumwerk ook bekend om zijn 1963/64 Beatles outfits (ben ik nou de enige die dat opviel?). RIP Clem.

Klopt. Zelfs ook een heel korte periode bij The Ramones.
Hij deed veel. Zijn wiki gecheckt, maar was altijd bezig met spelen.

Een fantastische drummer, Clem Burke. Deborah Harry deed er wel eens laatdunkend over. Al dat Keith Moon 'gedoe', zoals ze het wel eens noemde, maar hij gaf de groep een dynamiek die niet te onderschatten is.

Mooie 'tribute' voor Clem Burke, zijn veelzijdigheid en zijn invloed op de new wave en later alternative rock, in de NME.

Onderstaand bericht plaatste ik maandagavond, ik was niet op de hoogte van deze R.I.P. pagina op MM.

"Vanmiddag bereikte mij het plotselinge schokkende bericht van het overlijden van Blondie drummer Clem Burke. "he has lost his personal private battle against cancer"

Blondie behoorde vanaf hun debuutalbum tot mijn topfavorieten.
En van het begin af aan -sedert 1976- heeft Clem Burke mijn leven muzikaal gekleurd met zijn dynamische drumstijl. Het was niet enkel een van de beste drummers op deze planeet maar bovenal een heel sympathieke man zoals ik tijdens de enkele korte ontmoetingen ervaarde.

Een mooi I.M. van Chris Stein en Deborah Harry op hun social media waarin zij aangaven... dat hij niet enkel de drummer maar vooral de hartslag was van de band. Zijn talent, energie en passie voor muziek onvergelijkbaar waren en zijn bijdrage aan het geluid en succes van de band onmeetbaar!
Hij was een bron van inspiratie, aanstekelijk enthousiast en zijn solide werk raakte een ieder die het voorrecht hebben gehad hem te ontmoeten.

Ik kan mij daar alleen maar verdrietig bij aansluiten."

Terecht wordt 'Dreaming' vaak genoemd als kenmerkende drumstijl van Clem Burke, maar wie hem in full swing wil horen, luister dan naar de track 'Last One In The World' van het album The Curse Of Blondie.
Fenomenaal hoe hij daar achter zijn kit zit.

Ik vind het nog steeds onwerkelijk voelen, deze onverwachte aankondiging die mij zeer raakte. Het maakt wel duidelijk wat de reden was dat de band in het najaar alle festivals en optredens die gepland stonden in één keer cancelde en het nieuwe album dat al twee jaar klaar is wederom werd uitgesteld.

Terecht krijgt hij veel prachtige IM's onder andere op FB.

De UNCUT en Mojo Magazine hebben direct een mooi IM geplaatst.

Maar de OOR, die in de beginjaren niet uitgeschreven raakte over Blondie (Peter van Bruggen) vond het zelfs niet nodig om het bericht op hun site te plaatsen, onbegrijpelijk….

Pfoe, R.I.P. Amadou, Dave Allen, Clem Burke, Rubby Perez en een aanzienlijk deel van zijn publiek

Volgens mij nog niet gedeeld hier, maar Jemini The Gifted One is ons komen te ontvallen op 27 maart.
Staat met dit nummer in mijn hiphop top 100:

Vandaag overleed Mike Berry, acteur in 'Are you being served?' en zanger van o.a. 'tribute to Buddy Holly', een hit die hij al scoorde in 1961.
Mike Berry werd 82 jaar oud.

R.I.P. Mr. Spooner

Gisteren overleed reggaezanger Max Romeo. Zijn echte naam was Maxwell Livingston Smith. In 1968 brak hij door in Engeland en de Lage Landen met Wet dream. Hij werkte samen met Lee 'Scratch' Perry, deed de achtergrondzang op Dance van the Rolling Stones in 1980 en kreeg als tegenprestatie Keith Richards als producer voor zijn eerstvolgende soloalbum. Het bekendst is Romeo nog wel van het nummer 'Chase the devil', dat door the Prodigy is gesampled in Out of space.
Max Romeo is tachtig jaar oud geworden.

Ach, had geen idee dat hij nog leefde. Maar wel een fijne artiest die zijn grootste hits uitbracht in de hoogtijdagen van de dub.

Deze versie van Chase The Devil vind ik nog beter:
LEE PERRY & THE FULL EXPERIENCES - Disco Devil (Extended Version) [1977]

En dit is ook een fijne:
Max Romeo - One Step Forward

R.I.P Max Romeo

Max Romeo & The Upsetters - War Ina Babylon (1976) blijft toch 1 van mijn favoriete reggae-platen ooit.

Afgelopen donderdag overleed Nino Tempo. Tempo, wiens echte naam Antonino LoTempio was, scoorde een aantal hits met zijn vaste duetpartner Caroline Vincinette LoTempio, ofwel zijn zus April Stevens. Deep purple werd in 1963 een Amerikaanse nummer 1-hit; tien jaar later scoorde het duo een grote hit in Nederland met 'Love story'.
Twee jaar geleden overleed zus April Stevens. Nino Tempo is 90 jaar oud geworden.

Kalikula schreef:
Volgens mij nog niet gedeeld hier, maar Jemini The Gifted One is ons komen te ontvallen op 27 maart.
Staat met dit nummer in mijn hiphop top 100:

(embed)

R.I.P. Jemini. Dat nummer ken ik nog niet. Ik heb zijn cd met Danger Mouse 'Ghetto Pop Life'.

R.I.P. Max Romeo, een van de laatst levende reggae-originals.

Les Binks is overleden.

Binks drumde vroeger bij Judas Priest. Te horen op de albums Stained Class, Killing Machine en Unleashed In The East.

Hij was 73. De oorzaak is nog niet bekend gemaakt.

Opvallend: hij overleed al exact een maand geleden, op 15 maart.

Volgens mij zit ie hier achter de drumkit. Aangekondigd door een Duitser die niet zo heel erg goed Engels kan.

Danny Verbiest, de stem achter Samson en daarmee een stem van vele liedjes uit mijn jeugd is overleden.
Geestelijke vader van Samson en 'Kameleon'-knutselaar Danny Verbiest (79) is overleden  | VRT NWS: nieuws

Casartelli (moderator)
Ah... en als zichzelf in Bassie en Adriaan en de geheimzinnige steen.

R.I.P. Danny Verbiest

Samson was een rocker!

Edwynn schreef:
Les Binks is overleden.

Binks drumde vroeger bij Judas Priest. Te horen op de albums Stained Class, Killing Machine en Unleashed In The East.

Hij was 73. De oorzaak is nog niet bekend gemaakt.

The Devil rides beside him
The Devil is his God

R.I.P. Les

Gisteren overleed Wink Martindale. Hij was een Amerikaanse radio-dj, tv-presentator van spelshows en zanger. Of nou ja, zanger.... zijn spoken word-hit 'Deck of cards' leverde hem in 1959 een Amerikaanse millionseller op. Martindale is 91 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
Gisteren overleed Wink Martindale. Hij was een Amerikaanse radio-dj, tv-presentator van spelshows en zanger. Of nou ja, zanger.... zijn spoken word-hit 'Deck of cards' leverde hem in 1959 een Amerikaanse millionseller op. Martindale is 91 jaar oud geworden.
(embed)

Wat mij betreft volslagen onbekende, maar ... bij nader inzien oorsprong van het in NL - dankzij 192, goed idee luister mee naar Veronica - klassieke Het Spel kaarten van Cowboy Gerard (de Vries), uit 1965.

R.I.P.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:36 uur

geplaatst: vandaag om 13:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.