Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
3
geplaatst: 18 juli 2025, 14:05 uur
chartsmaster schreef:
Afgelopen vrijdag overleed David Kaff. In de jaren '70 was hij de toetsenist van de progrockband Rare Bird, maar Kaff zal vooral bekend zijn in de rol van Viv Savage, toetsenist van de fictieve rockband Spinal Tap, bekend van de mockumentary 'This is Spinal Tap' uit 1984. De band ging vervolgens als 'echte' rockband door, maar eind '84 had Kaff Spinal Tap alweer verlaten.
David Kaff is 79 jaar oud geworden.
(embed)
Huh? Zat een Spinal Tap-lid ooit in de band Rare Bird? Nooit geweten en wat een merkwaardige hinkstapsprong had die David Kaff destijds gemaakt. Rare vogel. Spinal Tap vond ik wel enigszins gniffelbaar, maar Rare Bird heeft een paar verduveld sterke symfo/progplaten gemaakt. Afgelopen vrijdag overleed David Kaff. In de jaren '70 was hij de toetsenist van de progrockband Rare Bird, maar Kaff zal vooral bekend zijn in de rol van Viv Savage, toetsenist van de fictieve rockband Spinal Tap, bekend van de mockumentary 'This is Spinal Tap' uit 1984. De band ging vervolgens als 'echte' rockband door, maar eind '84 had Kaff Spinal Tap alweer verlaten.
David Kaff is 79 jaar oud geworden.
(embed)
Nog eventjes een kleine her-herdenking dan, een kleine 20 minuutjes maar.
1
geplaatst: 18 juli 2025, 16:59 uur
Gisteren overleed tekstschrijver Alan Bergman. Samen met zijn vrouw Marilyn, die drie jaar geleden overleed, vormde Alan Bergman vanaf eind jaren '50 een tekstschrijversduo. Het leverde hen o.a. twee Oscars, twee Grammy's en vier Emmy's op.
De Oscars vielen het echtpaar ten deel voor The way we were en 'The windmills of your mind'. Een andere bekende track waarvoor de Bergmans de tekst schreven is You don't bring me flowers.
Alan Bergman is 99 jaar oud geworden.
De Oscars vielen het echtpaar ten deel voor The way we were en 'The windmills of your mind'. Een andere bekende track waarvoor de Bergmans de tekst schreven is You don't bring me flowers.
Alan Bergman is 99 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 18 juli 2025, 20:05 uur
Vermeldenswaard bij David Kaffinetti, zoals David Kaff voluit heet, is nog het feit dat hij meeschreef aan het nummer Sympathy. Dat was in eerste instantie in 1970 een bescheiden Britse hit voor zijn band Rare Bird. Een coverversie van Steve Rowland and the Family Dogg werd een veel grotere hit: onder meer twee weken op nummer één in Nederland. Jaren later werd het nummer ook nog gecoverd door Marillion, die er nog een bescheiden singlehit mee scoorden. Ik stel me zo voor dat David Kaff daar toch nog mooi wat centjes aan overgehouden heeft.
0
geplaatst: 18 juli 2025, 20:54 uur
De link naar Sympathy had ik een beetje verborgen in mijn tekst; bij deze nog maar even in volle glorie.
Ik denk trouwens dat David Kaff gewoon David Kaff heette, maar dat hij zich in de groep Rare Bird David Kaffinetti noemde.
Ik denk trouwens dat David Kaff gewoon David Kaff heette, maar dat hij zich in de groep Rare Bird David Kaffinetti noemde.
0
geplaatst: 19 juli 2025, 10:33 uur
Afgelopen vrijdag overleed de Amerikaanse zanger Robbie Pardlo. Pardlo was begin deze eeuw een van de drie leden van de R&B-groep City High. Met 'What would you do?' scoorden ze een top 10-hit in Amerika en een aardig hitje in onze contreien. Bij ons bleven ze een eendagsvlieg, in Amerika kwam er nog een top 20-hit voor Caramel achteraan, waarna de groep alweer snel uiteenviel.
Robbie Pardlo overleed aan hartproblemen en is 46 jaar oud geworden.
Robbie Pardlo overleed aan hartproblemen en is 46 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 20 juli 2025, 10:10 uur
Gisteren is David Kox onverwacht overleden. Kox was de gitarist/ toetsenist van de groep Kong. Die Amsterdamse progressive metalband bracht in de jaren '90 vijf albums. Na een sabbatical van zeven jaar werd de groep in 2007 heropgericht, nu met David Kox als gitarist. Sindsdien zijn weer vier albums verschenen, het laatste twee jaar geleden.
0
geplaatst: 20 juli 2025, 20:23 uur
Zanger Frank Maffei is overleden. Maffei was de tenor in de doowop-groep Danny & the Juniors. De groep scoorde in 1957 een Amerikaanse nummer 1-hit met At the hop. Tot 1962 kwam het viertal negen keer in de Billboard Hot 100, maar de hits werden wel allengs kleiner.
Maffei was het enige nog levende originele lid van Danny & the Juniors. Hij is 85 jaar oud geworden.
In de clip is Maffei de achterste man.
Maffei was het enige nog levende originele lid van Danny & the Juniors. Hij is 85 jaar oud geworden.
In de clip is Maffei de achterste man.
0
geplaatst: 20 juli 2025, 22:23 uur
Eergisteren overleed countryzangeres Helen Cornelius. In de Lage Landen wellicht niet zo bekend, maar in de Billboard Country charts scoorde ze met haar duetpartner Jim Ed Brown tussen 1976 en 1980 zeven top 10-singles, waaronder onderstaande nummer 1-hit.
Helen Cornelius is 83 jaar oud geworden.
Helen Cornelius is 83 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 21 juli 2025, 08:56 uur
Gisteren is zanger Owen Gray overleden. Gray was een van de eerste Jamaicaanse reggaesterren. Hij trad op vanaf z'n twaalfde, werd profmuzikant op z'n negentiende, was twee jaar later de eerste artiest die een single uitbracht op het Island Records-label van Chris Blackwell en hij verhuisde naar Engeland op z'n 22e. Daar zong hij soul, ska, reggae en rocksteady. In 1970 had hij een verrassende Nederlandse hit samen met Elkie Brooks met hun coverversie van Groovie kinda love. Negen jaar later scoorde hij solo een hitje met 'Fire in a trenchtown'. Sinds de jaren '80 woonde Owen Gray in Miami en richtte hij zich meer op het gospel-repertoire.
Owen Gray is 86 jaar oud geworden.
Owen Gray is 86 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 21 juli 2025, 12:13 uur
chartsmaster schreef:
In 1970 had hij een verrassende Nederlandse hit samen met Elkie Brooks met hun coverversie van Groovie kinda love.
In 1970 had hij een verrassende Nederlandse hit samen met Elkie Brooks met hun coverversie van Groovie kinda love.
Ik ken dat nummer wel, werd veel gedraaid op Radio Veronica destijds. Maar ik heb me nooit gerealiseerd dat Owens duetpartner Elkie Brooks was. Enerzijds vanwege de alternatieve spelling (Elki), anderzijds vanwege de donkere dame op de hoesfoto. En ik verkeer daarmee kennelijk in dezelfde verwarring als de reageerder onder het clipje, die denkt dat het niet Elkie Brooks is op de hoesfoto, en dus wellicht ook niet op de opname. Een andere reageerder corrigeert hem: het meisje op de hoes is een fotomodel. Tja, dit soort bedrog is kennelijk van alle tijden...

Nu ik het weet, hoor ik het er wel aan af dat het inderdaad Elkie Brooks is. Overigens weer typisch zo'n nummer dat alleen in Nederland een behoorlijke hit werd.
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 juli 2025, 18:24 uur
gaucho schreef:
Overigens weer typisch zo'n nummer dat alleen in Nederland een behoorlijke hit werd.
Overigens weer typisch zo'n nummer dat alleen in Nederland een behoorlijke hit werd.
starbright boy alert!
3
geplaatst: 21 juli 2025, 21:10 uur
Gisteren is Malcolm-Jamal Warner overleden. Warner was vooral bekend in zijn rol van Theodore Huxtable, die hij tussen 1984 en 1992 speelde in The Cosby Show. Hij acteerde daarnaast nog in tientallen tv-series en een dozijn speelfilms.
Daarnaast was Warner ook dichter en bassist en bracht hij een viertal albums uit. Tien jaar geleden won hij zelfs een Grammy voor het nummer Jesus children.
Warner is tijdens zijn vakantie in Costa Rica verdronken en is 54 jaar oud geworden.
Daarnaast was Warner ook dichter en bassist en bracht hij een viertal albums uit. Tien jaar geleden won hij zelfs een Grammy voor het nummer Jesus children.
Warner is tijdens zijn vakantie in Costa Rica verdronken en is 54 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 22 juli 2025, 20:19 uur
RIP Ozzy. Zijn afscheidsoptreden met Black Sabbath is misschien niet heel toevallig twee week geleden gehouden?
0
geplaatst: 22 juli 2025, 20:21 uur
Ergens ook wel mooi. Klaar op het podium, klaar met het leven.
Een grote legende.
Een grote legende.
0
geplaatst: 22 juli 2025, 20:25 uur
Goh...
Wat bijzonder dat het afscheidsconcert nog gegeven kon worden. Going out with a bang, zeg maar.
Wat bijzonder dat het afscheidsconcert nog gegeven kon worden. Going out with a bang, zeg maar.
0
geplaatst: 22 juli 2025, 20:27 uur
Mooi dat hij in ieder geval afscheid heeft kunnen nemen van de fans pas geleden.
Hij was ziek natuurlijk, maar dit is toch wel onverwacht.
Rust zacht Ozzy.
Hij was ziek natuurlijk, maar dit is toch wel onverwacht.
Rust zacht Ozzy.
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 juli 2025, 20:28 uur
Ik vond Dio echt veel beter maar Ozzy was ook een legende. Paranoid in de top 10 van de top 2000 dan maar?
1
geplaatst: 22 juli 2025, 20:29 uur
Dat is flink schrikken. Hero! Even geen woorden voor.
RIP OZZY Osbourne
RIP OZZY Osbourne
0
geplaatst: 22 juli 2025, 20:30 uur
R.I.P. Ozzy Osbourne.
Markante metalzanger die uit duizenden herkenbaar was.
Naast zijn werk bij Black Sabbath laat hij ook veel toffe soloalbums achter.
Markante metalzanger die uit duizenden herkenbaar was.
Naast zijn werk bij Black Sabbath laat hij ook veel toffe soloalbums achter.
0
geplaatst: 22 juli 2025, 20:36 uur
Eénmaal live met Black Sabbath mogen aanschouwen op Graspop. RIP Ozzy.
* denotes required fields.