MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Dany Lademacher R.I.P.

Gitaarheld

Rust zacht, Dany...

Dany Lademacher, jeugdsentiment. Diverse keren met Brood zien optreden. Waren indrukwekkende shows voor 18 jarige perrospicados

Ach Dany Lademacher, legend en natuurlijk was hij betrokken bij de meest memorabele Herman Brood & His Wild Romance lineup. De bedenker van de onvergetelijke riff in Saturday Night. Simpel, maar oh zo effectief.
Leek mij een aardige vent.
Hij leed aan hartfalen. 75 jaar geworden.

Rust zacht Dany Lademacher.

Even een kort biootje, ik plaatste het net al op een ander medium:
Toch wel een Lage Landen-legende, deze man uit het Vlaamse Etterbeek. En dat terwijl hij Franstalig is opgevoed. Zijn eerste bekendheid verwerft hij als gitarist van de Vlaamse band Kleptomania, eind jaren '60. Een decennium later breekt hij ook in Nederland door, als rechterhand van Herman Brood. Hij is medecomponist van o.a. de Brood-hits 'Never be clever', 'Saturday night' en 'I don't need you'. Lademacher slaat een aanbod van Mark Knopfler af om bij Dire Straits te komen spelen. Hij produceert albums van de Belgische bands Machiavel en the Kids, speelt in zijn eigen band Innersleeve, is halverwege de jaren '80 lid van Vitesse en keert eind jaren '80 terug in de Wild Romance. Het grootste commerciële succes ervaart hij begin jaren '90 als hij door Bart Peeters gevraagd wordt om lid te worden van the Radios. In deze eeuw werkt hij o.a. samen met Xander de Buisonjé, in de Vrienden van Amstel Live en in zijn band Paris Dandies.

En nou is Michael Madsen ook nog dood.

chartsmaster schreef:
deze man uit het Vlaamse Etterbeek. En dat terwijl hij Franstalig is opgevoed.

Een kleine correctie: Etterbeek ligt niet in Vlaanderen, maar is een van de 19 gemeenten in het (officieel tweetalige) Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Minder dan 10% van de inwoners heeft het Nederlands als moedertaal.

Een terechte verbetering. Lademacher leerde pas Nederlands toen hij ging spelen bij Brood

chartsmaster schreef:
Een terechte verbetering. Lademacher leerde pas Nederlands toen hij ging spelen bij Brood

Brood en spelen bekt nou eenmaal niet zo fijn in het Frans

't is al gezegd: weinig opening-riffs zijn zo herkenbaar als die van Saturday Night of het moest de bas-riff van Transmission zijn

R.I.P.

Kramer schreef:
En nou is Michael Madsen ook nog dood.
(embed)
Bye bye mr. Blonde...Stuck in the Middle With You.
I'm all ears!

Mr. Blonde, te horen in deze hit ("Torture you, that sounds like a good idea!"):

Gisteren overleed Young Noble, het alias van Rufus Lee Cooper III. De rapper maakte vanaf 1996 deel uit van 2Pac's groep Outlawz. 2Pac zelf overleed in september van dat jaar. Young Noble bracht vier soloalbums uit; het laatste verscheen in 2019.
Young Noble beroofde zichzelf met een pistool van het leven; hij is 47 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
Young Noble bracht vier soloalbums uit; het laatste verscheen in 2019.

Als je naar zijn artiestenpagina kijkt lijkt dat inderdaad zo, maar Noble - Honey (2019) is toch echt van iemand anders.

Ik neem wikipedia als uitgangspunt. Daar staat een ander rijtje albums vermeld, waaronder '3rd eye' uit 2019. Er staat zelfs nog een vijfde album uit, 'Outlaw university', uit 2023; daar heb ik gisteren blijkbaar overheen gekeken.

Filmproducent Rob Houwer is dood.

Sir Spamalot (crew)
R.I.P. Kevin (Skids) Riddles, bassist van het eerste uur bij het legendarische NWoBHM genootschap Angel Witch vanaf 1978 tot en met 1981, alsook te horen op het gelijknamige zalige debuutalbum. Hij overleed op de leeftijd van 68 jaar aan die smerige sluipmoordenaar, kanker.

Bron: Original ANGEL WITCH Bassist KEVIN RIDDLES Dies.

https://nos.nl/artikel/2574061-actrice-en-danseres-roekie-aronds-95-overleden-ze-schreef-geschiedenis-met-een-kus

Over de beroemde scene waarin ze in een doosje gewenst werd hadden we het laatst nog in De Zestigplusladder 2025 - MusicMeter.nl

Dat Donald Jones uiteindelijk afgetroefd werd door Fred Emmer wist ik niet.

Poek schreef:
Dat Donald Jones uiteindelijk afgetroefd werd door Fred Emmer wist ik niet.

Het zou zomaar andersom kunnen zijn. Fred Emmer en Roekie Aronds zijn vlak na de geboorte van hun zoon Stephen (componist die heel veel tunes, leaders en documentaire-muziek heeft geschreven) in 1958 gescheiden. Aronds zong samen met Donald Jones (nou ja, ze zat ernaast) over het 'doosje' in 1959.

Vandaag is Dave Cousins overleden. Cousins was in 1964 de oprichter en zanger van folkrock-/ progrockband the Strawbs (toen nog: the Strawberry Hill Boys) en was daar tot de dag van vandaag lid van. Daarnaast studeerde hij af als wiskundige aan de universiteit, was hij actief bij het opzetten van radiostations in Engeland, runde hij een platenmaatschappij en ontving hij twee jaar geleden een eredoctoraat in de muziek.
Alhoewel de muziek van the Strawbs niet bijzonder hitgevoelig was scoorde de groep in 1973 een onverwachte #2-hit in Engeland.
Cousins is 85 jaar oud geworden.

Een voetnoot in de muziekgeschiedenis, maar ik wil haar toch even vermelden: afgelopen woensdag is Iris Williams overleden. Williams, geboren in Wales als dochter van een Amerikaanse soldaat, zong licht-klassieke en middle-of-the-road muziek. In 1979 brak ze in Groot-Brittannië door, toen haar vocale bewerking van de Shadows-instrumental 'Theme from Deer Hunter' de top 20 bereikte.
Haar grootste verdienste is wat mij betreft echter de pub die ze in de jaren '80 met haar echtgenoot bestierde, en wel vanwege de klinkende naam The Pheasant Plucker.
In de jaren '90 verhuisde Williams naar de VS. Ze is 79 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
Vandaag is Dave Cousins overleden. Cousins was in 1964 de oprichter en zanger van folkrock-/ progrockband the Strawbs (toen nog: the Strawberry Hill Boys) en was daar tot de dag van vandaag lid van. Daarnaast studeerde hij af als wiskundige aan de universiteit, was hij actief bij het opzetten van radiostations in Engeland, runde hij een platenmaatschappij en ontving hij twee jaar geleden een eredoctoraat in de muziek.
Alhoewel de muziek van the Strawbs niet bijzonder hitgevoelig was scoorde de groep in 1973 een onverwachte #2-hit in Engeland.
Cousins is 85 jaar oud geworden.
(embed)

Daarnaast hebben de Strawbs nog een rol gespeeld in de muzikale ontwikkeling van Sandy Denny, misschien wel de beste folkzangeres ooit.

Ik zag de Strawbs ca. 2015 live in een steenkoude voormalige fabriekshal in Rotherham. Het waren toen al mannen die flink op leeftijd waren en ik had flink medelijden met hen want ik kon tenminste nog een beetje bewegen, zij moesten stilzitten en met verkleumde handen gitaarspelen.

R.I.P. Dave Cousins

Afgelopen vrijdag overleed David Kaff. In de jaren '70 was hij de toetsenist van de progrockband Rare Bird, maar Kaff zal vooral bekend zijn in de rol van Viv Savage, toetsenist van de fictieve rockband Spinal Tap, bekend van de mockumentary 'This is Spinal Tap' uit 1984. De band ging vervolgens als 'echte' rockband door, maar eind '84 had Kaff Spinal Tap alweer verlaten.
David Kaff is 79 jaar oud geworden.

Brunniepoo schreef:
(quote)

Daarnaast hebben de Strawbs nog een rol gespeeld in de muzikale ontwikkeling van Sandy Denny, misschien wel de beste folkzangeres ooit.

Ik zag de Strawbs ca. 2015 live in een steenkoude voormalige fabriekshal in Rotherham. Het waren toen al mannen die flink op leeftijd waren en ik had flink medelijden met hen want ik kon tenminste nog een beetje bewegen, zij moesten stilzitten en met verkleumde handen gitaarspelen.

R.I.P. Dave Cousins

Terecht dat je dit aanstipt, dit album is een neerslag ervan: Sandy Denny and the Strawbs - All Our Own Work (1973) - MusicMeter.nl

Bevat o.m. het prachtige Who Knows Where the Time Goes een song die Sandy schreef in '66 en die - bijna 60 jaar later - nog steeds overeind staat als een melancholieke song bij uitstek (een van de parels in haar werk).

Rust zacht Dave Cousins (Strawbs) een van mijn vroege favorieten en nog steeds.

Tijdens mijn vakantie sprak ik met een Canadese over muziek en het gesprek kwam op de progfolk groep Harmonium uit de jaren 70. Ze vertelde dat Serge Fiori op 24 juni was overleden. Dat nieuws heeft Nederland niet gehaald, maar op Music Meter wordt Harmonium zeer hoog gewaardeerd. Serge was zanger en boegbeeld van de groep. 3 prachtige platen en een live album werden in de jaren 70 uitgegeven. Daarna heeft Serge nog een soloalbum en nog een album met een zekere Seguin uitgegeven. Een geweldig artiest. In Canada was zijn heengaan belangrijk nieuws.
In korte tijd zijn drie 'helden' van mij overleden, Gabriel Yacoub van Malicorne, Amadou van Amadou and Mariam en nu dus Serge Fiori. Alle drie net zeventigers. Ik word er wel wat weemoedig van.
Serge Fiori RIP

Gisteren overleed zangeres Connie Francis. Concetta Franconero, zo heette ze eigenlijk, een van de grootste sterren tussen de rock'n'roll en de British invasion in, dus ruwweg van 1958 tot 1963. Who's sorry now was in 1957 haar doorbraakhit, gevolgd door classics als 'Stupid cupid', My happiness, Lipstick on your collar, Everybody's somebody's fool, My heart has a mind on its own, Don't break the heart that loves you en nog een hele rits kleinere hits.
Francis nam haar hits ook in andere talen op; aanvankelijk met veel succes in het Duits en uiteindelijk in vijftien talen. Het resulteerde in 200 miljoen verkochte platen gedurende haar carrière.
Na de British invasion verschrompelde haar succes. Bovendien liep ze tegen een aantal tragedies aan. In 1974 werd ze verkracht door een onbekende in een hotel. In de jaren daarna was ze depressief en zonderde ze zich af. Ze onderging een neusoperatie, maar die werd niet goed uitgevoerd, waarna ze jarenlang niet kon zingen. In 1981 werd haar broer vermoord door de mafia. Francis kwam in het psychiatrisch circuit terecht en zonk opnieuw weg in depressies. Pas in de jaren '90 herstelde ze zich weer, zowel muzikaal als emotioneel.
Eerder dit jaar werd Pretty little baby een TikTok-hit. Connie zei dat ze het nummer alweer lang vergeten was, maar dat ze blij was dat een jonger publiek haar leerde kennen.
Connie Francis is 87 jaar oud geworden.

veel gecoverd ook, Stupid Cupid natuurlijk maar ook Lipstick on Your Collar oa. nog vertaald door de nederlandse Sandy en Tracey Ullman maakte een mooie versie van Where the Boys Are (ook top 5 in US en UK).

Gast
geplaatst: vandaag om 02:05 uur

geplaatst: vandaag om 02:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.