MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
chartsmaster schreef:
Naast de blackmetalgroep Cobalt maakte Wunder ook muziek (zanger/ gitarist/ componist) in de folkrockband Man's Gin. Misschien meer jouw ding

Goed punt, als ik aan trebremmit denk, denk ik gelijk aan folk rock

Ik vind black metal wel tof hoor, alleen niet die Amerikaanse hipster shit, net als Deafheaven, opbokken met die onzin.

GrafGantz schreef:
(quote)

Goed punt, als ik aan trebremmit denk, denk ik gelijk aan folk rock

Fairport Convention - Liege & Lief

Jongens get a room

Op 4 augustus is Terry Reid overleden. Reid was een geweldig zanger en kreeg ook de bijnaam 'superlungs'.
Hij had de zanger van Led Zeppelin en ook Deep Purple kunnen zijn, maar koos toch zijn eigen weg. Hij deed ook veel sessiewerk.

Terry Reid is overleden aan kanker en is 75 jaar geworden.

R.I.P.

Ach, dat is wel een hele grote naam in een genre dat hier niet vaak voorbijkomt, maar wel erg populair is. Een van de grootste salsa-pioniers. Van de paar albums die ik ken is Vamonos Pa'l Monte absoluut de moeite waard.

herman schreef:
Ach, dat is wel een hele grote naam in een genre dat hier niet vaak voorbijkomt, maar wel erg populair is. Een van de grootste salsa-pioniers. Van de paar albums die ik ken is Vamonos Pa'l Monte absoluut de moeite waard.
Dat is precies de enige cd die ik van Eddie heb. Ik zal 'em eens opzetten.

Vandaag is Bobby Whitlock overleden. Whitlock zette zijn eerste schreden op het muzikale pad in de Stax-studio, waar hij in 1967 de handklapjes verzorgde op I thank you van Sam & Dave. Hij leerde het vak van de groten bij Stax en werd de eerste blanke artiest die bij dat label onder contract kwam. Whitlock bespeelde in 1969 de toetsen op twee albums van Delaney & Bonnie en rolde vervolgens in Derek & the Dominos. Hij schreef vijf nummers voor het album, waaronder classics als I looked away, Why does love got to be so sad en Thorn tree in the garden. Daarnaast speelde Whilock samen met George Harrison (op het album 'All things must pass'), John Lennon, Eric Clapton, Leon Russell, Joe Cocker, the Rolling Stones (op 'Exile on Main St.) en Willie Nelson. Hij nam vier solo-albums op in de jaren '70, waarna er een paar decennia later nog een paar bij kwamen.
Bobby Whitlock is 77 jaar oud geworden.

Afgelopen zondag overleed Graham Fenton. Fenton was de aanvoerder van Matchbox, een band die rond 1980 opkwam in de Britse rockabilly-revival. Met 'Buzz buzz a diddle it' en Midnight dynamos scoorde de groep bij ons grotere hits dan in hun vaderland. Rockabilly rebel deed het ook aardig, met de Crickets-cover When you ask about love scoorden ze ook nog goed, maar in 1983 maakten ze hun laatste single. Daarna tourden ze nog jaren in het gouwe-ouwe-circuit.
Graham Fenton is 76 jaar oud geworden.

Ook op de eeuwige jachtvelden lijkt het seizoen gesloten, geniet Magere Hein van de bouwvak en zijn, met alle respect, Bobby en Graham de komkommers van deze periode ((beide kende ik niet, maar 'Buzz buzz a diddle it' vind ik een verdomd alleraardigst deuntje).
Mag ook wel na afgelopen maand toen zijn zeis overuren draaide.

EvilDrSmith schreef:
Ook op de eeuwige jachtvelden lijkt het seizoen gesloten

Tsja, ik heb nog een paar overleden talent scouts voor je, een Australische manager, een labeleigenaar uit Manchester, een jazzzangeres (wel een mooi woord overigens) en een Christian rock-muzikant, maar dat is allemaal maar bijvangst

De Birminghamse MC Slarta John was hier nog niet genoemd. Vorige week helaas overleden. O.a. bekend van Basement Jaxx (mn. Jump 'n' Shout) en Dooms Night van Azzido da Bass,

Slarta John, MC on Basement Jaxx classic 'Jump N Shout' and more, dies | DJ Mag - djmag.com

chartsmaster schreef:

[...] heb nog een paar overleden talent scouts voor je, een Australische manager, een labeleigenaar uit Manchester, een jazzzangeres (wel een mooi woord overigens) en een Christian rock-muzikant...]
Van mij mag je ze allen in één kort bericht noemen, ben nieuwsgierig!

Komt ie, inclusief linkjes:

Deze maand ook overleden:

- de Amerikaanse muziekjournalist en manager Art Fein
- de Ierse radio-dj Sean Rocks
- de Amerikaanse bluegrass-banjospeler Arthur Hatfield
- de Amerikaanse bluesgitarist Paul Black
- de Australische Bee Gees-ontdekker Col Joye
- de Australische zanger en manager John Blanchfield
- de Amerikaanse manager Brandon Blackstock
- de Amerikaanse muziekjournalist Michael Lydon
- de Britse labelmanager Tosh Ryan
- de man die the Beatles voor de Ed Sullivan Show boekte, Vince Calandra
- de Amerikaanse jazzzangeres Sheila Jordan
- de Amerikaanse Christian music-artiest Chuck Girard
- de Amerikaanse muziekfotoverzamelaar Michael Ochs
- de Amerikaanse bluegrass-fiddler Al Murphy

Dank chartsmaster, heb zojuist toch al een paar interessante verhalen gelezen! Waar háál je de tijd vandaan om al deze (on)bekenden en de bijpassende links op te duikelen?! Grote complimenten! Die muziekfotoverzamelaar bijvoorbeeld, bijzonder!

Op 12 augustus is stuntman Ronnie Rondell jr. overleden. Naast stuntwerk in films als Lethal Weapon, Thelma & Louise en Star trek liet Rondell zich in brand steken voor de hoes van de Pink Floyd-classic 'Wish you were here'. Rondell droeg een pak en een pruik voorzien van brandwerend materiaal. Er waren heel wat takes nodig voordat de goede foto gemaakt was. Bij de eerste veertien takes werkten het pak en de pruik prima, maar bij de vijftiende poging draaide de wind plotseling en raakte Rondell een wenkbrauw en een deel van zijn snor kwijt.
Ronnie Rondell jr. is 88 jaar oud geworden.

Op 28 juli is Hein Boele overleden. Boele was stemacteur en leende zijn stem veertig jaar lang aan het rode beestje Elmo in de Nederlandstalige versie van Sesamstraat. Daarnaast is hij ook te horen als Hildebrand Slakhoorn in de nagesynchroniseerde Harry Potter-films en o.a. in Sjakie en de chocoladefabriek. Als 'echte' acteur had hij gastrollen in o.a. Oppassen, Goede tijden slechte tijden, Flikken Maastricht en -zijn laatste rol in 2019- De luizenmoeder.
Hein Boele is 85 jaar oud geworden.

chartsmaster schreef:
(....) liet Rondell zich in brand steken voor de hoes van de Pink Floyd-classic 'Wish you were here'. Rondell droeg een pak en een pruik voorzien van brandwerend materiaal. Er waren heel wat takes nodig voordat de goede foto gemaakt was. Bij de eerste veertien takes werkten het pak en de pruik prima, maar bij de vijftiende poging draaide de wind plotseling en raakte Rondell een wenkbrauw en een deel van zijn snor kwijt (....)

Nooit geweten dat die foto echt was, met een echte brandende man.
Maar ja, toegegeven, destijds kon er nog weinig worden gefaket.
Bijzondere prestatie. R.I.P. Ronnie Rondell.

chartsmaster schreef:
Op 28 juli is Hein Boele overleden

Aha. Was hij de stem van Elmo.
Tijdenlang na moeten doen voor mijn kinderen toen ze in de Sesamstraatleeftijd waren. "Sjommige mensen slapen het liefst rechtop! Kijk zo! (snurkgeluiden)'. Humor ligt op straat.
Good lord.
R.I.P. Hein.

RonaldjK schreef:
Dank chartsmaster, heb zojuist toch al een paar interessante verhalen gelezen! Waar háál je de tijd vandaan om al deze (on)bekenden en de bijpassende links op te duikelen?! Grote complimenten! Die muziekfotoverzamelaar bijvoorbeeld, bijzonder!
Zeker bijzonder, idd. Maar die naam Michael Ochs, die naam kwam me niet geheel onbekend voor. En inderdaad, ik blijk er een leuk koekeloernaslagwerk van te hebben. Zou me niks verbazen als dit boek bij meer van jullie in de kast staat. https://www.deslegte.com/images/cached/resample/webp/data/uploads/400/516/cms_visual_335609.jpg_1440217207000_400x516_0.8_p-d139b8ad54.webp

Niet in mijn kast, maar ik ken het bestaan ervan. Aha, de auteur is dus dezelfde!

EvilDrSmith schreef:
Maar die naam Michael Ochs, die naam kwam me niet geheel onbekend voor.

Bij mij ging er vooral een belletje rinkelen wat betreft de achternaam. Blijkt dus een broer te zijn van Phil Ochs.

Terence Stamp: 1960s icon who was the 'master of the brooding silence'

Geen muzikant, maar wel bezongen door The Kinks.

There was a relationship with the actress Julie Christie, whom he'd approached after seeing her holding a gun on a magazine cover in 1962.

The affair only lasted a year, but was thought to be later immortalised by the Kinks in the song Waterloo Sunset: with a line referencing Terry and Julie crossing over the river.

Je hebt van die acteurs die je heel goed van gezicht kent, maar hoe ze dan ook alweer heten????
Terence Stamp is er zo eentje van, voor mij althans.

R.i.P.

De verhalen lopen daarover nogal uiteen, vandaar dat ik 'm niet vermeld had. Stamp zelf vindt dat 'Waterloo Sunset' over hem en Julie Christie gaat. Dat zou Ray Davies namelijk eind jaren '60 tegen Terence' broer Chris Stamp gezegd hebben. Chris was de manager/ producer van o.a. the Who en the Merseybeats.
Ray Davies zelf ontkent het verhaal echter en zegt dat het een fantasie is rond zijn zus Rosie, die in 1964 naar Australië emigreerde.

Er is echter nóg wel een muzieklink naar Terence Stamp te leggen: Stamp staat afgebeeld op de 12''-versie van 'What difference does it make' van the Smiths, in een scene uit de film 'The collector' uit 1965.
Stamp maakte echter bezwaar tegen het gebruik van zijn afbeelding, waarna de foto van Stamp werd vervangen door een soortgelijke foto van zanger Morrissey. Later gaf Stamp alsnog zijn goedkeuring, waarna de afbeelding uit de film opnieuw werd gebruikt.
Stamp is dus wel verantwoordelijk voor de enige hoes van the Smiths waarop een bandlid te zien is.
What difference does it make?

Eergisteren overleed de Mexicaanse zanger Ernesto Barajas. Geen bekende naam in de internationale muziekwereld, wel een interessant, zij het triest, verhaal.
De groep Enigma Norteño, ruim twintig jaar geleden opgericht door Barajas, is een in Mexico populaire vertegenwoordiger in het narcocorrido-genre. Corrido's, Mexicaanse traditionele ballades die verhalen over helden en criminelen, worden al een paar eeuwen lang gespeeld. De laatste paar decennia is een genre ontstaan waarin de leden van Mexicaanse narcotica-kartels worden bezongen en verheerlijkt, de zng. narcocorrido's. Veelal worden groepen ingehuurd door clans om songs over hen te schrijven en spelen.
De groep Enigma Norteño is gekoppeld aan het Sinaloa-kartel, die de stad Tijuana controleert. Barajas werd daarom sinds twee jaar bedreigd door het concurrerende Jalisco Nueva Generación-kartel. Twee dagen geleden liep Barajas in een hinderlaag en werd hij, samen met een metgezel, beschoten. Barajas overleed aan 41 schotwonden; hij werd 38 jaar oud.
De laatste single van Enigma Norteño heet 'Nunca voy a olvidarte', ofwel 'Ik zal je nooit vergeten'.

dix

Nou, inderdaad niet veel. Uit de comments begrijp ik dat Tramp een glas chloroform in z'n hand heeft en Morrissey waarschijnlijk melk.

Mooi verhaal.

dix schreef:
een glas chloroform

Om precies te zijn is het een doek met chloroform, zoals te zien in deze trailer v/a 2:29
trailer The Collector

Brent Hinds, tot maart van dit jaar gitarist van Mastodon, zou overleden zijn...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:06 uur

geplaatst: vandaag om 10:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.