Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
1
geplaatst: 27 juli 2025, 22:50 uur
1
geplaatst: 28 juli 2025, 09:36 uur
2
geplaatst: 28 juli 2025, 13:18 uur
Afgelopen vrijdag overleed Aad Klaris. De Rotterdammer was vooral succesvol als tekstschrijver en componist. Zo schreef hij de lyrics van grote hits als Een beetje geld voor een beetje liefde (Angelique), 't Is moeilijk bescheiden te blijven (Peter Blanker) en Vuile huichelaar (Renée de Haan), en verder o.a. voor André van Duin, Maywood, Gerard Cox en Ria Valk. Hij is mede-componist van Keetje Tippel van de Zangeres zonder naam, schreef de muziek voor series van Bassie en Adriaan en scoorde onder het pseudoniem Lodewijck van Avezaath ook zelf een hit.
Aad Klaris is 86 jaar geworden.
Aad Klaris is 86 jaar geworden.
0
geplaatst: 28 juli 2025, 13:39 uur
Kan me dat plaatje van Lodewijck van Avezaath goed herinneren. Zelfs leuk om weer eens te horen, dan heb je toch iets goed gedaan. En een mooie leeftijd bereikt ook nog.
0
geplaatst: 28 juli 2025, 15:04 uur
Gisteren (zondag) op NPO3 de biografie/documentaire The Nine Lives of Ozzy Osbourne gezien.
Prachtig om the zien en een goed overzicht van zijn carriere. Zeker goed om terug te zien.
En eerder deze week de docu over de Vreemde Kostgangers. Henny Vrienten, Boudewijn de Groot en George Kooymans. Inmiddels alleen Boudewijn nog in leven.
Prachtig hoe de 3 mannen de diverse (Nederlands talige) nummers hebben gemaakt.
Prachtig om the zien en een goed overzicht van zijn carriere. Zeker goed om terug te zien.
En eerder deze week de docu over de Vreemde Kostgangers. Henny Vrienten, Boudewijn de Groot en George Kooymans. Inmiddels alleen Boudewijn nog in leven.
Prachtig hoe de 3 mannen de diverse (Nederlands talige) nummers hebben gemaakt.
6
geplaatst: 29 juli 2025, 13:52 uur
Ik refereerde zaterdag nog aan Lodewijck van Avezaath, tijdens de autorit naar Stonehenge (niet wetende dat hij inmiddels was overleden). Ik maakte een opmerking met daarin het woord 'dedain' en dat vonden de medereizigers zo'n potsierlijk/stompzinnig woord, dat we de rest van de rit met een aardappel in de keel heel bekakt en hautain allerlei hoogdravende onzin gingen uitkramen: parbleu!
Eenmaal gearriveerd op het festival doken we meteen in de moshpit bij de lompe deathmetal van Burial Remains. Mooi contrast.
Dat singletje moet hier ook nog ergens liggen. Net als de singles van Peter Blanker en Angelique, maar die laatste heb ik vooral gekocht vanwege de song(titel) op de B-kant.
Eenmaal gearriveerd op het festival doken we meteen in de moshpit bij de lompe deathmetal van Burial Remains. Mooi contrast.

Dat singletje moet hier ook nog ergens liggen. Net als de singles van Peter Blanker en Angelique, maar die laatste heb ik vooral gekocht vanwege de song(titel) op de B-kant.
2
geplaatst: 30 juli 2025, 12:49 uur
De allereerste zanger die Iron Maiden ooit had in 1975, Paul Mario Day, heeft de strijd tegen kanker verloren. Hij werd 69.
RIP Paul Mario Day - Iron Maiden - ironmaiden.com
https://www.ironmaiden.com/files/2025/07/1000-wide-ironmaiden-paul-day-1975_2.jpg
https://www.ironmaiden.com/files/2025/07/From-Steve-Final.jpg
RIP Paul Mario Day - Iron Maiden - ironmaiden.com
https://www.ironmaiden.com/files/2025/07/1000-wide-ironmaiden-paul-day-1975_2.jpg
https://www.ironmaiden.com/files/2025/07/From-Steve-Final.jpg
0
geplaatst: 30 juli 2025, 13:57 uur
Op YT staat de enige bewaarde opname met (de eerste) Paul met Iron Maiden. Er zijn feitelijk drie (!) Iron Maiden zangers met de naam Paul, want ook Bruce Dickininsons eerste naam is Paul.
Nouja, het verhaal eromheen en de reacties eronder zijn grappiger, interessanter en 'mysterieuzer' dan de opname zelf, want die twaalf seconden laten niet direct horen dat Paul Mario Day en consorten de wereldband in spe waren.
Evenzogoed wel lollig om van het bestaan van deze opname af te weten, hoax of niet: oudste opname van Maiden (1976)?
Dag Paul, bedankt voor de voetnoot in Maidens geschiedenis!
Nouja, het verhaal eromheen en de reacties eronder zijn grappiger, interessanter en 'mysterieuzer' dan de opname zelf, want die twaalf seconden laten niet direct horen dat Paul Mario Day en consorten de wereldband in spe waren.
Evenzogoed wel lollig om van het bestaan van deze opname af te weten, hoax of niet: oudste opname van Maiden (1976)?
Dag Paul, bedankt voor de voetnoot in Maidens geschiedenis!
2
geplaatst: 30 juli 2025, 14:06 uur
Ach Paul Mario Day... Maiden was geen Maiden meer zonder hem *kuch*
1
geplaatst: 30 juli 2025, 20:53 uur
Paul Mario Day werd in 1985 zanger bij de voormalige glamrockers van Sweet en wordt bij overlijden door gitarist Andy Scott geëerd.
Zie dit in memoriam bij Ultimate Classic Rock.
Zie dit in memoriam bij Ultimate Classic Rock.
0
geplaatst: 1 augustus 2025, 00:51 uur
“Don’t start (too late)”, ik weet het, maarrr… rust in vrede Ozzman, King (dat is ie inmiddels toch wel?) of Darkness. Music for the ages!
7
geplaatst: 1 augustus 2025, 07:55 uur
Gisteren is Flaco Jimenez overleden. Zanger/ componist/ accordeonist Leonardo 'Flaco' Jimenez was bij leven al een legende. De Amerikaan -geboren in San Antonio, Texas, maar uiteraard van Mexicaanse komaf- kende een carrière van zeven decennia en was de koning van de TexMex en Tejano. Vanaf z'n zevende trad hij op met z'n vader, Santiago Jimenez. Flaco (wat 'magere' betekent) kreeg meer bekendheid toen hij in de jaren '60 samen ging spelen met Doug Sahm, toog naar New York en speelde met o.a. Dr. John, Ry Cooder (He'll have to go), Bob Dylan en the Rolling Stones. Hij won Grammy awards, zat in de groepen los Super Seven en Texas Tornados en speelde samen met Rowwen Hèze. Dat laatste zal niet het hoogtepunt van de carrière van Jimenez geweest zijn, maar wél het hoogtepunt van de carrière van de Noord-Limburgers. Toen Jimenez in de kleedkamer van Rowwen Hèze verscheen vielen ze bijna in katzwijm, totdat een van de groepsleden het ijs probeerde te breken met de opmerking: "We are from America too!"
Flaco Jimenez is 86 jaar oud geworden.
Flaco Jimenez is 86 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 1 augustus 2025, 08:53 uur
Opgegroeid met de muziek van Flaco, met ouders die groot liefhebbers zijn van de trekzak. En dan ga je zelf op ontdekkingstocht en kom je hem tegen op heel veel albums die favorieten in de verzameling zijn.
Hoor je een accordeon op om het even welk album, je kon er vergif op innemen dat het Flaco was die het instrument bespeelde.
Inmiddels heel wat solo albums ook in de collectie, van de muzikant die dienbaar en loyaal was, altijd een beetje in de schaduw stond van de artiest of band met wie hij samen speelde, maar wel telkens het geluid van de nummers herkenbaar kleurde met z'n rijke klanken.
Wat blijft de accordeon toch een schitterend instrument, en Flaco was de koning, de meester.
R.I.P. Flaco
Hoor je een accordeon op om het even welk album, je kon er vergif op innemen dat het Flaco was die het instrument bespeelde.
Inmiddels heel wat solo albums ook in de collectie, van de muzikant die dienbaar en loyaal was, altijd een beetje in de schaduw stond van de artiest of band met wie hij samen speelde, maar wel telkens het geluid van de nummers herkenbaar kleurde met z'n rijke klanken.
Wat blijft de accordeon toch een schitterend instrument, en Flaco was de koning, de meester.
R.I.P. Flaco

1
geplaatst: 1 augustus 2025, 09:07 uur
Iconische muzikant, herkenbaar en niet zo'n klein beetje heeft hij bijdragen geleverd voor anderen.
Rust zacht Flaco Jimenez.
Rust zacht Flaco Jimenez.
1
geplaatst: 1 augustus 2025, 15:08 uur
Rust zacht Flaco.
Ter nagedachtenis draai ik mijn enige lp die ik van je heb. Entre Humo y Botellas
Bedankt voor die mooie uurtjes fijne muziek...
He'll have to go,
Ter nagedachtenis draai ik mijn enige lp die ik van je heb. Entre Humo y Botellas
Bedankt voor die mooie uurtjes fijne muziek...
He'll have to go,
0
geplaatst: 2 augustus 2025, 08:17 uur
Voor de country&western-fans:
Gisteren overleed zangeres Jeannie Seely. Seely scoorde tussen 1966 en 1977 negentien hits bij de bovenste vijftig van de Billboard Hot Country Songs, waaronder de twee #2-hits Don't touch me en 'Wish I didn't have to miss you'. Ze wist echter nauwelijks een crossover naar de poplijsten te maken. Ze was een graag geziene gast in het radioprogramma Grand Ole Opry, en heeft met 5.397 optredens het record op haar naam staan.
Jeannie Seely is 85 jaar oud geworden.
Gisteren overleed zangeres Jeannie Seely. Seely scoorde tussen 1966 en 1977 negentien hits bij de bovenste vijftig van de Billboard Hot Country Songs, waaronder de twee #2-hits Don't touch me en 'Wish I didn't have to miss you'. Ze wist echter nauwelijks een crossover naar de poplijsten te maken. Ze was een graag geziene gast in het radioprogramma Grand Ole Opry, en heeft met 5.397 optredens het record op haar naam staan.
Jeannie Seely is 85 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 2 augustus 2025, 10:27 uur
Op één van die 5.397 avonden heb ik haar live zien optreden in de Opry.
Dank voor de mooie avond destijds
Dank voor de mooie avond destijds

0
geplaatst: 4 augustus 2025, 10:48 uur
Niet bekend in Nederland, maar wellicht voor de Vlaamse RIP#2-lezers: Christof Chapsis is overleden. Chapsis was van oorsprong een musicalacteur, die al op z'n dertiende optrad in een Studio 100-musical (zij het in het ensemble). Ook had hij als kind al een aantal rollen in tv-series als 'Familie' en 'Lisa'. Hij presenteerde een programma op FamilyRadio en scoorde als zanger vier jaar geleden een solohitje. Hij werd slechts 34 jaar jong.
0
geplaatst: 4 augustus 2025, 11:34 uur
Treurig en intrigerend tegelijk.
Geen uitleg in de pers wat er plotseling met zo'n jongen is gebeurd.
Geen uitleg in de pers wat er plotseling met zo'n jongen is gebeurd.
0
geplaatst: 4 augustus 2025, 22:13 uur
Cobalt dat was toen wel even een hippe black metal band, niet echt mijn ding. Wel treurig om zo jong te overlijden.
0
geplaatst: 4 augustus 2025, 23:01 uur
Eergisteren overleed producer Hitman Howie Tee, wiens echte naam Howard Thompson was. De Brit Hitman Howie Tee zette zijn eerste stappen in de muziek als lid van de hiphopgroep CD III, die twee singles uitbracht. Als producer scoorde hij in 1985 een enorme hit met Just buggin' van de groep Whistle. Als coproducer en medecomponist werkte hij in 1991 mee aan de Amerikaanse nummer 1-hit All 4 love van Color me badd. Daarnaast was hij ook een van de producers van hun hit I wanna sex you up. Zelf was hij te horen en te zien in het hitje 'Bang zoom (let's go go)' van the Real Roxanne (#11 in Engeland), een track die hij ook produceerde.
Hitman Howie Tee is 61 jaar oud geworden.
Hitman Howie Tee is 61 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 4 augustus 2025, 23:10 uur
trebremmit schreef:
Cobalt dat was toen wel even een hippe black metal band, niet echt mijn ding. Wel treurig om zo jong te overlijden.
Naast de blackmetalgroep Cobalt maakte Wunder ook muziek (zanger/ gitarist/ componist) in de folkrockband Man's Gin. Misschien meer jouw ding, alhoewel het ook niet bepaald mainstream is.
0
geplaatst: 4 augustus 2025, 23:26 uur
Een stuk ouder geworden, maar sinds vandaag ook niet meer onder ons, is zangeres Jane Morgan. Morgan (het was haar artiestennaam, eigenlijk heette ze Florence Currier) was een Amerikaanse zangeres, die aanvankelijk alleen succes had in Frankrijk. In 1948 was ze een sensatie in Parijs, waarna ze in Frankrijk haar eigen tv-show kreeg. Pas in 1956 scoorde ze de eerste van een aantal Amerikaanse hits, waaronder, een jaar later, de top 10-hit 'Fascination'. In 1958 stond ze op #1 in Engeland met 'The day the rains came'. In 1960 stopten haar hitsuccessen en stapte ze over naar het theater. Ze stopte met optreden in 1973.
Jane Morgan is 101 jaar oud geworden.
Jane Morgan is 101 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 4 augustus 2025, 23:44 uur
Nou vooruit, nog eentje dan... Op 1 augustus overleed David Roach, de zanger en gitarist van de heavy metalband Junkyard uit Los Angeles, een groep die -zie de clip - associaties oproept met Guns n' Roses. De band bracht vijf albums uit (die trouwens allemaal de Billboard top 100 misten) en een stapeltje singles (waarvan er twee in de Billboard-lijst voor US Main Rock terechtkwamen).
David Roach is 59 jaar oud geworden.
David Roach is 59 jaar oud geworden.
* denotes required fields.