MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Herinner me Jellybean m.n. van de fijne remixes zoals Holiday op Madonna - You Can Dance (1987) - MusicMeter.nl toen remixes nog niet zo gemeengoed waren.

R.I.P. Jellybean

Eveneens eerder dit jaar gezien met The Family.

R.I.P. Jellybean

En zo is hier elke dag wel wat te doen...

Just Visiting This Planet is wel een fijn album.

R.I.P. Jellybean

Mjuman schreef:
Herinner me Jellybean m.n. van de fijne remixes zoals Holiday op Madonna - You Can Dance (1987) - MusicMeter.nl toen remixes nog niet zo gemeengoed waren.

R.I.P. Jellybean

Die leeft nog gewoon (John 'Jellybean' Benitez)

Oh... nou dat zal dan wel de volgende zijn

aERodynamIC schreef:
(quote)

(quote)

Die leeft nog gewoon (John 'Jellybean' Benitez)

Het moest verboden worden: dubbel gebruik van 'alijassen'

De ene Jellybean is de andere niet

Even wat anders: gisteren overleed Ornella Vanoni. De Italiaanse zangeres/ actrice had een indrukwekkende carrière van bijna zeventig jaar en verkocht 65 miljoen platen. In Italië was Ornella Vanoni een van de populairste vertolkers van de popmuziek. Ze nam vijf keer deel aan het muziekfestival van San Remo, speelde in zo'n tien speelfilms en een dertigtal tv-series en werd buiten Italië bekend via haar liedje 'L'appuntamento' uit 1970, dat in 2004 in de film Ocean's Twelve terechtkwam.
Vanoni is 91 jaar oud geworden.

Rip. Zat laatst white lotus s2 te kijken daar komt dat nummer ook mooi in voor.

Meer albums verkocht dan Black Sabbath, Robbie Williams, 2Pac, Adele en Coldplay. Kopen haar Italiaanse fans al haar albums dan dertig keer tegelijk om deze aan discutabele hoeveelheid aan miljoenen te komen? En dan luister ik vanavond voor het eerst naar de voor mij onbekende zangeres.

"Haar vertolkingen van het genre van liederen die de georganiseerde misdaad, de maffia, weergeven in de teksten gaf haar de bijnaam Cantante della Mala: zangeres van de onderwereld."
Dat klinkt dan wel weer fascinerend om toch eens in haar oeuvre te duiken.

Jimmy Cliff (81)

https://www.bbc.com/news/articles/cj4qdren425o

Een Reggae-grootheid is heengegaan. RiP Mr. Cliff.

RIP Jimmy Cliff

Jimmy Cliff:

Menigeen kent 'em van deze klassieker

R.I.P. Mr Cliff

The harder they come, You can get it if you really want, Vietnam, Sufferin' in the land, allemaal fantastische reggae-classics. Zijn jaren '80-jaren '90-werk vond ik zelf wat minder, maar met 'Reggae night' en 'Hakuna matata' scoorde hij toen ook nog een paar giga-hits natuurlijk

Je hebt van die momenten die je als fly on the wall in ern tijdmachine zou willen zien. Zoals de 17-jarige jimmy cliff die de zestienjarige bob marley voorstelt aan zijn producer Leslie kong. Cliff had al een of twee plaatjes gemaakt. Matley zou snel volgen. Jimmy cliff was een pionier en een mooi figuur om in mijn top 2000 lijstje te zetten.

En weer een legend gegaan.

R.I.P. Jimmy Cliff.

chartsmaster schreef:
The harder they come, You can get it if you really want, Vietnam, Sufferin' in the land, allemaal fantastische reggae-classics. Zijn jaren '80-jaren '90-werk vond ik zelf wat minder, maar met 'Reggae night' en 'Hakuna matata' scoorde hij toen ook nog een paar giga-hits natuurlijk

Niet om te MRN, maar de meeste van die songs zijn eerder te typeren als ska of blue beat (springeriger, 'blikkeriger', kaler/lichter, minder die laidback groove) - zoek maar eens naar de verschillen - dan als reggae. De allereerste opnames van Bob Marley - te vinden op Jad Masters (slechts 1 set hier op de site) en 1ste cd Songs of Freedom - zijn ook als zodanig te typeren.

En a propos "fly on the wall" - Janne Schaffer (veel sessie en live werk voor Abba) kan een mooi verhaal vertellen over samenwerken en een ontmoeting met Bob Marley - die destijds moest overnachten in het (cv-)ketelhok bij Schaffer (er was geen geld voor een hotel)

R.I.P. Jimmy Cliff

"We All Are One"...zou mooi zijn.

Mjuman schreef:
Niet om te MRN, maar de meeste van die songs zijn eerder te typeren als ska of blue beat

Fair point!

chartsmaster schreef:

Voeg het legendarische Many rivers to cross er nog aan toe, en voor mijn part Wonderful world en Sunshine in the music, dan heb je inderdaad wel zijn bekendste nummers. Zijn grootste hit in de Lage Landen was per saldo Wild world, dat origineel van Cat Stevens was.

Nu.nl heeft de jongste stagiair aan het werk gezet en die kwam tot de conclusie dat Jimmy Cliff vooral bekend is van I can see clearly now. Een nummer dat Cliff weliswaar gecoverd heeft, maar dat toch vooral bekend is van Johnny Nash, de man die het ook schreef...

Jimmy Cliff mag met recht een wegbereider van de reggae genoemd worden. Hij maakte al plaatjes en scoorde al hits voordat Bob Marley de reggae definitief op de wereldkaart zette.

Wonderful World, Beautiful People vind ik ook schitterend. En van zijn vroege werk (early 60s) de ska van King of Kings ook.

gaucho schreef:
Nu.nl heeft de jongste stagiair aan het werk gezet en die kwam tot de conclusie dat Jimmy Cliff vooral bekend is van I can see clearly now.

Dat klopt gewoon lijkt me, internationaal gezien. Het was namelijk zijn grootste hit in de VS, verder nummer 1 in Frankrijk en Nieuw-Zeeland en zijn meest beluisterde nummer volgens last.fm.

Poek schreef:

Dat klopt gewoon lijkt me, internationaal gezien. Het was namelijk zijn grootste hit in de VS, verder nummer 1 in Frankrijk en Nieuw-Zeeland en zijn meest beluisterde nummer volgens last.fm.

Dat zal dan met name komen omdat het is gebruikt in de film Cool Runnings, over een Jamaicaans bobsleeteam

Poek schreef:
(quote)

Ik zou toch verwachten dat nu.nl aan een Nederlands publiek schrijft.

Bedankt voor je vrolijke noot . Jimmy Cliff en rust in vrede.

dix
Gerards Dream schreef:
Bedankt voor je vrolijke noot.

En de grappige danspasjes? Om de één of andere reden vind ik je comment ongepast, ik wil er alleen de vinger nu niet op leggen.

gaucho schreef:
I can see clearly now. Een nummer dat Cliff weliswaar gecoverd heeft, maar dat toch vooral bekend is van Johnny Nash, de man die het ook schreef...
Arrie schreef:
Ik zou toch verwachten dat nu.nl aan een Nederlands publiek schrijft.
Uiteraard dient dat dan ons aller Leen te zijn.

Poek schreef:

Dat had ik me niet gerealiseerd, en dat ontdek ik nu ook. Maar het feit dat ik dat nu pas ontdek, onderstreept eens te meer wat Arrie ook al aangeeft: ervan uitgaande dat Nu.nl mikt op een Nederlands publiek, mag je aannemen dat ze de nummers noemen waarmee hij in Nederland bekend is geworden. Het grote aantal afkeurende reacties onder dat bericht laat ook zien dat het een artikel is dat geen herkenning, maar eerder verbazing oproept.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:25 uur

geplaatst: vandaag om 13:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.