MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Eergisteren is Ethan Browne overleden. Hij was de zoon van Jackson Browne, maar daarnaast was Ethan zelf ook muzikant, als helft van het duo Alain Zane. Daarnaast was hij acteur en model.
Ethan Browne is 52 jaar oud geworden.

Op 11 november is de Zweedse muzikant Jan Kling overleden. Saxofonist/ fluitist/ klarinettist Kling is wellicht geen bekende naam in de geschiedenis van de popmuziek, maar zijn klarinet is wereldberoemd geworden als intro van ABBA's 'Fernando'. Kling speelde mee op vier albums van de Zweedse band.
Jan Kling is 85 jaar oud geworden.

Afgelopen zondag overleed de Vlaamse actrice, cabaretière en zangeres Leen Persijn. Persijn bracht zeven Nederlandstalige albums uit en werkte aan talloze podiumproducties mee.
Leen Persijn leed aan ALS en koos voor euthanasie op haar 82e verjaardag.

RIP France Lhermitte (Polyphonic Size)

Just a moment... - discogs.com

Ik vind het zelf altijd wel fijn om iets meer context te krijgen c.q. geven, dus bij deze:
Afgelopen week is soul- en discozangeres Judy Cheeks overleden. De Amerikaanse zangeres startte begin jaren '70 als Ikette bij Ike & Tina Turner. Dat tweetal produceerde ook haar debuutalbum in 1973. In 1977 verhuisde Cheeks naar Duitsland. Samen met Udo Jürgens had ze Europees succes met het tweetalige 'Einmal wenn du gehst'. De single Mellow lovin' werd een jaar later wereldwijd een hitje. Daarna viel Judy Cheeks terug op sessiewerk voor o.a. Donna Summer, Stevie Wonder, Amanda Lear en Alphaville.
Judy Cheeks is 71 jaar oud geworden.

R.I.P. Judy Cheeks
Die had nog wat aardige Dance singles op het Positiva label in de 90's

Toch even schrikken. Judy Cheeks ken ik van het toffe Just Another Lie (1988).

R.I.P. Judy Cheeks

chartsmaster schreef:
De single Mellow lovin' werd een jaar later wereldwijd een hitje. Daarna viel Judy Cheeks terug op sessiewerk voor o.a. Donna Summer, Stevie Wonder, Amanda Lear en Alphaville.

Goh, dat singletje Mellow lovin' heb ik eind jaren zeventig nog eens aangeschaft. Was vooral een hit in Duitsland en de VS, maar ook wel op de Nederlandse radio te horen, anders zou ik het niet gekend hebben. En ze was kennelijk ook te zien in Toppop. Klinkt als een kruising tussen Abba en Donna Summer.

Ik had verder geen idee van de achtergrond van deze zangeres, dus inderdaad: dank voor de context. Ik heb haar altijd als een soort klein zusje - zowel muzikaal als qua hitsucces - van Donna Summer beschouwd, dus voor mij is het niet vreemd dat ze achtergrondzang deed op enkele van haar platen.

Ook R.I.P. 'Chubby' Tavares. Het hitsucces van deze band besloeg maar een paar jaar, maar dat gezicht van die man - de leadzanger dus - is me altijd wel bijgebleven. Hun singles dateren van de tijd dat ik me net intensief voor muziek begon te interesseren, dus hun hitsongs hebben voor mij altijd wel iets iconisch.

Gisterennacht is Hans van Liempt overleden. De bassist was in 1964 een van de oprichters van the Shuffles, een groep uit Rosmalen met als zanger Albert Westerlaken. In 1969 scoorde de groep een miljoenensucces met Cha-la-la I need you. Daarna volgde nog een kwartet aan Nederlandse hits, die weliswaar steeds kleiner werden. In 1971 verliet Van Liempt de band en begon hij een platenzaak in 's-Hertogenbosch, die hij 35 jaar lang zou bestieren. De hits voor de overgebleven Shuffles bleven uit en de groep viel in 1972 uit elkaar; zanger Westerlaken startte een succesvolle solocarrière als Albert West.
Hans van Liempt is 78 jaar oud geworden.

De Amerikaanse gitarist/ componist Billy Nichols is overleden. De muzikale carrière van Nichols kreeg vaart toen hij in 1964 werd aangenomen bij Motown en gitaar speelde bij Martha Reeves & the Vandellas. Hij maakte ook deel uit van de band tijdens Motown-tours. Een paar jaar later maakte hij ook langzaamaan naam als songschrijver, toen Billy Stewart zijn compositie To love, to love opnam voor Chess en het op de b-kant van zijn miljoenensucces 'Summertime' zette. In 1972 scoorde hij als componist een dikke hit met Millie Jacksons Ask me what you want, maar zijn biggest claim to fame kwam met de Amerikaanse #2-hit (en #1 in de R&B-lijst) 'Do it (til you're satisfied)' van B.T. Express.
Billy Nichols is 85 jaar oud geworden.

Ach, Hans van Liempt, toch wel een begrip hier in Den Bosch. Had een fijne platenzaak die in mijn beleving ook alweer een eeuwigheid niet meer bestaat.

Ja, was een mooie winkel! R.I.P. Hans van Liempt.

Dat is wel een heel grote naam in de geschiedenis van de soulmuziek. Zijn naam is onlosmakelijk verbonden met Stax: samen met Donald ‘Duck’ Dunn en de overige leden van Booker T & the MG‘s speelde hij mee op letterlijk honderden albums en songs en de uitvoerenden waren niet de minsten. Een groot verlies voor de soulmuziek.

R. I. P. Steve Cropper.

RIP Steve Cropper. Geweldige gitarkst, geweldige componist, geweldige producer die mede Otis Redding tot grote hoogte heeft gebracht en heel belamgrijk was voor de Stax sound in de 60s.

Is ze niet bekend als de moeder van dan wel als de vrouw van. Ze was lang nauw betrokken bij de carrière van vooral Candy als manager, onderdeel van het management, fotograaf van foto's die werden gebruikt in de hoezen/boekjes van zowel Candy als Hans en klankbord. In de docu Candy uit 2023 over het leven van Candy Dulfer komt ze prominent voor met o.a. het opvallende stukje waarin wordt verteld dat ze appeltaart had gebakken voor Prince.

R.I.P. Inge Dulfer (84)

Steve Cropper - als oud-soulio, is dit de eerste song waaraan ik moest denken:

Boy could he play guitar

R.I.P. Steve!

R.I.P. Steve Cropper, een gitaarlegende en een gewaardeerd lid van een heerlijke band.

Uiteraard was ik bekend met zijn naam, maar eerlijk gezegd word ik me er nu pas bewust van hoe groot zijn bijdrage aan de muziek geweest is.

R.I.P. Steve Cropper

Steve Cropper, een funky soul grootheid is overleden. En naast produceren kon hij geweldig gitaar spelen.

Edit: ...en componeren:

west schreef:
naast produceren kon hij geweldig gitaar spelen.

En componeren kon hij ook:
- Dock of the bay (Otis Redding)
- Mr. Pitiful (Otis Redding)
- Knock on wood (Eddie Floyd)
- The midnight hour (Wilson Pickett)
- 634 5789 (Wilson Pickett)
- See saw (Aretha Franklin)
- Time is tight (Booker T)
- en de Green onions van hierboven (Booker T)

Op 23 november overleed Phil Upchurch. Hij was een gitarist/ bassist die als sessiemuzikant met een enorme rij artiesten heeft samengewerkt: onder andere Michael Jackson, Muddy Waters, Howlin' Wolf, Chaka Khan, Bo Diddley, George Benson, the Crusaders, B.B. King, Curtis Mayfield, Donny Hathaway, John Lee Hooker, Cat Stevens, Sheena Easton, Bob Dylan, Dr. John en Quincy Jones maakten gebruik van zijn diensten.
Daarnaast nam Upchurch onder eigen naam ook nog eens een twintigtal albums op.
Phil Upchurch is 84 jaar oud geworden.

R.I.P. Steve Cropper

Toevallig een paar dagen geleden nog deze schitterende documentaire over Stax Records bekeken.

Tetsi Yamauchi is overleden. De Japanse bassist maakte in de jaren '70 deel uit van de bands Free (als vervanger van Andy Fraser) en the Faces (als vervanger van Ronnie Lane). Dit ondanks het feit dat hij nauwelijks Engels sprak.
Eind jaren '70 keerde Yamauchi terug naar Japan, alwaar hij als sessiemuzikant aan de slag ging. Eind jaren '90 stapte hij uit de muziekwereld en ging hij met zijn gezin op het platteland wonen.
Tetsi Yamauchi is 79 jaar oud geworden.

Vandaag is Herman Deinum overleden. Deinum was een talentvol bassist die vooral bekend is als lid van Sweet d'Buster en zijn werk met Cuby and the Blizzards en de Harry Muskee band.

R.I.P. Herman Deinum

Gisteren is Raul Malo overleden, de zanger van the Mavericks.
Malo zong in de TexMex/Americana-band vanaf de oprichting in 1989 tot het uiteengaan in 2004. Acht jaar later kwam de band weer samen, opnieuw met Malo als zanger. In de tussenliggende jaren bracht hij een aantal soloalbums uit. Malo was ook de componist van hun enige hit in de Lage Landen, 'Dance the night away'.
Malo is overleden aan darmkanker en 60 jaar oud geworden.

Ik kocht en luisterde destijds het album van The Mavericks en dat bleek niet mijn smaak, maar de single vind ik nog steeds een leuk vrolijk nummer.

R.I.P. Raul Malo

Het eerste en tweede album vind ik het beste wat ze gemaakt hebben, zal nooit vergeten dat ze met hun hit (Dance the night away) optraden in Paradiso. Compleet met sombrero's, van country, rockabilly en rock and roll was niks meer over, het was meer een feestband geworden voor bruiloften en partijen. Ook hadden er wat personele wisselingen plaats gevonden.

Wat wel buiten kijf staat, is dat Raul Malo een fantastische stem had, zet 'em net op

Afgelopen zondag overleed Bernie Toorish, de oprichter, zanger en componist van de Canadese vocal group the Four Lads. Het kwartet werd eind jaren '40 opgericht in Toronto als the Otnorots (u mag zelf de herkomst van de naam bedenken). Toen het viertal in 1950 naar New York verhuisde werd de naam veranderd in the Four Lads. Tussen 1952 en 1959 scoorden the Four Lads maar liefst 27 hits in de Billboard Hot 100, waaronder vijf million sellers. Wellicht de bekendste is Istanbul (not Constantinople), in 1990 gecoverd door They Might Be Giants. Toorish componeerde de eerste hit van de groep, 'The Mockingbird'. Het zou, via een heropname, in 1958 ook hun laatste Amerikaanse top 40-hit worden (zie hieronder).
Ondanks het opdrogen van de hits bleven the Four Lads wel touren. Toorish stapte begin jaren '70 uit de groep en werd verzekeringsagent. Later richtte hij een nieuwe versie van the Four Lads op, waarmee hij af en toe optrad.
Toorish was het laatst overgebleven originele groepslid van the Four Lads. Hij is 94 jaar oud geworden.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:15 uur

geplaatst: vandaag om 18:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.