MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
RIP Tony Eyk

Heb hem altijd zeer sympathiek en beschaaft gevonden en hij heeft mooie dingen gedaan en muzikaal altijd koot en Bie bijgestaan.

dix schreef:
Tonny R.I.P.

En nu niet dat ene nummer noemen!

Ome Gijs?

RIP Tony Eyk

RIP Tony Eyk
RIP Jan Boezeroen

dix
GrafGantz schreef:

Maar op welke doel jij dan precies? De Tegenpartij of Ballen In Me Buik? Of misschien zelfs Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd?
Ka ... Ka ...

Die grote hit van Rita Corita: Kant aan M'n Broek.

Ik kwam deze trouwens nog tegen. Tony en zijn tweelingzus: Les Deux Jeateux (1955)

Mick Abrahams (Jethro Tull ,Blodwyn Pig) is gehorizontaliseerd .

R.I.P. Mick Abrahams

Subtiel en mooi eerbetoon aan Tonny Eyk bij Studio Sport Voetbal door de zondagavonduitzending te starten met een vintage intro uit, ik vermoed, eind jaren 90. Ik heb 'em gewoon drie keer teruggekeken, zo veel leuker dan de gezichtsloze tune van deze tijd.

Was in de late jaren '80 al de tune (kleurde destijds mijn eerste 'borden op schoot') en ik vermoed nog wel eerder. Medio '90er jaren werd deze vervangen waar nogal wat ophef over was, herinner ik me.

edit want opgezocht: van 1974 tot 1995 was deze versie in zwang.

die brengen nog aan de lopende band muziek uit. Laatste album net een paar weken geleden.

R.I.P.

Dat is onverwacht en naar nieuws. Gelet op het bericht (en de naam) van de band wijst het naar te veel zwaarte in het leven

Zo, luister de laatste tijd wel veel naar hun nieuwe albums, dit zag ik niet aankomen.
Legendarisch geworden door hun jaren 90 Warp release Spanners.
Treurig nieuws zo aan het einde van het jaar.

Deze is wel een aanrader van hun recente releases.

The Black Dog - Music for Photographers (2021) - MusicMeter.nl

Inderdaad een vrij productief trio (van wisselende samenstelling), meer dan 30 jaar actief met een interessante output, o.m. verantwoordelijk voor labels Soma en Dust Science.

Naast het al genoemde Music for Photographers zou ik The Black Dog - Further Vexations (2009) - MusicMeter.nl , The Black Dog - Music for Real Airports (2010) - MusicMeter.nl en
de e.p. Detroit vs Sheffield willen noemen. Door de Brexit lastiger te bestellen - evt via Boomkat of Juno (downloads) - laatste releases ook via Kompakt.fm

R.I.P. Ken Downie

Toch wel een apart geluid, wel wat laat (2021) ontdekt (via Sp tify), Het uitgesproken uitgesponnen donkere, enigszins techno, (kil?) dystopische karakter sprak me ook wel aan, toch weer wat andere thematiek dan bijv, bij een Loscl (die ik meer heb gevolgd) Benieuwd naar recent Brutalist…

R.I.P

Zanger Chris Rea (Driving home for Christmas) overleden - https://nos.nl/l/2595626

R.I.P. Chris Rea

Driving home for christmas maar de kerst van 2025 was net te ver weg...

Gotver, ik lees het nu net ook. Toevallig (of niet...) toen ik een uur geleden thuis kwam de cd-single van Looking For the Summer opgezet. Ik heb de goede man wel een aantal keer live gezien en dat was altijd erg goed. Hij is in t verleden meerder keren behoorlijk tot erg ziek geweest en op een gegeven moment heeft hij toen besloten om de meer popballadkant links te laten liggen en meer de blueskant op te gaan. De platenbazen hadden hem lang genoeg gevraagd om singles, MOR albums en hits. Hij had ook gewoon geleverd met bv een 1ste plek in de Engelse albumlijsten met Auberge en Road to Hell.

Gelukkig heeft hij nadien ommezwaai dat nog best een tijd met redelijk succes gedaan voor ook gewoon volle zalen. Ik kan me trouwens nog goed heugen dat hij op gegeven moment in Vredenburg met een peuk in zijn mond op kwam en precies onder het "No smoking" bord ging staan en met een big smile zei it's illegal her isn't it?

RIP Chris Rea

perrospicados schreef:
Dat is onverwacht en naar nieuws. Gelet op het bericht (en de naam) van de band wijst het naar te veel zwaarte in het leven

Dat haal ik er niet helemaal uit, maar wie weet.

Mooi de tips die hier langskomen. Geeft een beetje houvast in het enorme oeuvre dat ze hebben.
Ze hebben ook waanzinnig veel EPs uitgebracht waarvan maar een fractie op MuMe staat.

De Exhibit E.P. vind ik zelf ook erg de moeite waard, hier is de prachtige eerste track ervan.

https://www.youtube.com/watch?v=XD78yyEIYRs

Hij heeft het eigenlijk nog lang volgehouden: "In 2001 werd bij Rea alvleesklierkanker vastgesteld. [...] In 2016 kreeg Rea een beroerte en op 9 december 2017 werd hij onwel tijdens het op twee na laatste concert van zijn Europese tournee in Oxford."

Ook opmerkelijk: hij heeft zes keer de top 40 gehaald, maar niet met Driving home for Christmas, dat haalde niet eens de tipparade (wel hoog in de Single top 100). Was m.i. ook bij lange na niet zijn beste nummer, al is het verhaal dat bij het nummer hoort wel weer leuk: zijn vrouw reed hem vlak voor kerst naar huis om geld te besparen, want hij was platzak en zijn carrière was mislukt. Althans, dat dacht hij: niet veel later ontdekte hij dat Fool if you think it's over op 1 stond in Amerika. Financiele problemen voorbij, carrière gered, inspiratie voor een nummer en de rest is geschiedenis!

(ooit ergens gelezen, kan zijn dat er wat details niet kloppen)

R.I.P. Chris Rea

Wat een timing. Hij was er bijna

Rip Chris Rea.

Rust zacht, Chris Rea...

Au, dat komt hard aan, zeg. Sinds lange tijd toch wel een favoriete artiest van me, op wiens werk ik met grote regelmaat teruggrijp. De afgelopen weken nog King of the beach en Gods great banana skin in de CD-speler gehad. Fantastische zanger/gitarist, met een diepe gruizige stem en geweldig slide-gitaarspel.

R.I.P. Chris Rea

Poek schreef:
Ook opmerkelijk: hij heeft zes keer de top 40 gehaald, maar niet met Driving home for Christmas, dat haalde niet eens de tipparade (wel hoog in de Single top 100). Was m.i. ook bij lange na niet zijn beste nummer, al is het verhaal dat bij het nummer hoort wel weer leuk: zijn vrouw reed hem vlak voor kerst naar huis om geld te besparen, want hij was platzak en zijn carrière was mislukt. Althans, dat dacht hij: niet veel later ontdekte hij dat Fool if you think it's over op 1 stond in Amerika. Financiele problemen voorbij, carrière gered, inspiratie voor een nummer en de rest is geschiedenis!

(ooit ergens gelezen, kan zijn dat er wat details niet kloppen)

Klopt grotendeels, op een paar details na. Fool stond nooit op 1 in Amerika, maar was daar wel een grote hit. Maar dat was al in 1978, en omdat er daarna een jarenlange hitloze periode aanbrak, wilde zijn platenmaatschappij hem dumpen. Met dat nieuws reed zijn vrouw hem kort voor kerst naar huis, om vervolgens in de file inspiratie te krijgen voor het nummer.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat dat nummer wel degelijk de tipparade had gehaald, maar dat gebeurde pas vele jaren later, in het streamingtijdperk. De originele single uit 1986 - ik heb 'm nog, in eerste instantie was het zelfs uitsluitend een B-kantje (!) - is overigens een vroege versie van het nummer. Die klinkt heel anders dan de versie die we allemaal kennen. Dat is namelijk een heropname die op het album New lights through old windows (1988) terecht kwam.

Toch gek eigenlijk. Inderdaad is het nummer nooit een hit geweest, maar het is dankzij de kerstdagen toch uitgegroeid tot verreweg zijn bekendste nummer. Nog veel bekender dan zijn enige echt grote hit Josephine. Natuurlijk refereert elk overlijdensbericht momenteel aan dat nummer, maar de liefhebbers weten dat Chris Rea wel even wat meer was dan alleen Driving home for Christmas.

Blues Magazine legt het haarfijn uit, maar eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat dat nog uitgelegd moet worden...

R.I,P. Chris Rea

R.I.P. Chris Rea

Het zat hem qua gezondheid al heel lang niet mee, maar dit komt wel binnen zeg.
Zeker in deze periode veelvuldig te horen, maar de man heeft genoeg moois gemaakt om niet alleen herinnert te worden aan dat kersthitje.
Mooi gitaarwerk en uniek stemgeluid.

R.I.P. Chris Rea.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:03 uur

geplaatst: vandaag om 17:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.